Luchtkoeling voor XP 2400+

Pagina: 1
Acties:

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:12
Ik zit met het volgende 'probleem' Ik heb mijn PC kast in mijn kledingkast staan. dit ivm de herrie. De ruimte om mijn PC (planken enzo...zodat ik ook nog kleren in m'n kast kwijt kan) is zo klein dat ik een soort wervelwind opbouw. warme lucht achter uit mijn PC, gaat aan de buitenkant langs me PCkast, en word er aan de binnenkant weer ingezogen......lekker warm dus. Het gevolg hiervan is dat mijn proc gekoeld word met warme lucht....geen pretje voor de temp dus.
Ik ben nu op zoek naar een combo van heatsink en fan die mij een beetje van dit probleem a kunnen helpen. dus:

* fan moet stil zijn
* koelblok moet stil zijn :+
* De combo moet goed koelen

wat voor een combo raden jullie mij aan???
(ik zit eventueel ook aan zo'n fan-adapter te denken zodat ik een 8*8 op een koelblok kan zetten ipv een 6*6...dat scheelt natuurlijk ook geluid)

khoop dat iemand mij een beetje kan helpen

Verwijderd

Bijv. Zalman 6000/6500, Alpha 8045 met Stille fan (en arctic silver natuurlijk)
Gebruik de search :)

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

maak een goede fanduct in de kast

Verwijderd

Kun je dus vergeten.. Een andere HSF combo gaat je niet helpen als je met warme lucht koelt. De oplossing zit em in het veranderen van de flow en niet in de HSF. Kijk een dikke Alpha met een knappe fan helpt wel, maar het probleem is er dan natuurlijk nog steeds.

Je zou een duct kunnen maken die de warme lucht uit de kledingkast verwijderd zodat het niet weer in je pckast komt.

Edit Ik kan je iig zo al wel vertellen dat je met een Zalman niks op schiet. Een AX-7 of 8045 is beter. En dat dat met een enermax fan of een beetje sterke papst (denk aan 35 cfm ofzo). Ik had hier een papst 40 cfm (met Alpha). Niet superstil, maar zeker niet lawaaierig. Gewoon normaal. En hele goede koelprestaties. Stiller als menig andere HSF combo iig.

• Big4SMK
A ha, een gat in mijn kledingkast maken....dat klinkt wel heel leuk, maar dan ben ik een beetje nutteloos bezig. Kheb mijn PC in me kast gezet zodat ik minder herrie had. En dan zou ik nu weer een gat in mijn kledingkast maken zodat ik de herrie weer terug krijg. daar zit ik dus eigenlijk niet echt op te wachten.
Ik ben dan meer op zoek naar een stille goed koelende combo. Wordt het dan nog steeds te warm dan gooi ik mn PC weer uit mn kast, maar dan heb ik iig geen herrie, omdat mn koeler dan stil is. Dus mijn vraag rest nog....wat voorn koeler/blok combo?

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 22:21
Arctic SuperSilent Pro als je goede en stille koeling wilt hebben voor een lekker prijs (€20,-)
Alpha PAL8045T met Papst 8412NGL als je onhoorbare goede koeling wilt. Beetje duurder wel (€75,-)

Als je zelf even had gezocht was je op dit topic uitgekomen: Het stille budgetkoelers van <E20,- topic.
Helaas prijst iedereen daarzo de Whisperrock ontzettend aan :(

Dato DUO synth voor twee

• kutkip
  • Laatst online: 23-12-2025
DiMension schreef op 26 september 2002 @ 19:32:
Alpha PAL8045T met Papst 8412NGL als je onhoorbare goede koeling wilt. Beetje duurder wel (€75,-)
Zelfs die NGL is niet onhoorbaar hoor :) Neem liever een sterkere Papst fan met een 3pin molex connector en hang daar een Zalman fanmate aan. Is echt super als je stille koeling wilt :)

Wat heatsinks betreft: http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm

Kijk vooral naar deze sinks: Alpha pal 8045, Swiftech MCX-370-OA + MCX 462, Thermalright SLK-800, Thermaltake Volcano 9 en de Thermalright AX-7.

• David
kutkip schreef op 26 september 2002 @ 21:07:
[...]

Zelfs die NGL is niet onhoorbaar hoor
Je mag hier echt oppassen wat je zegt :)
In het ene topic zeggen ze dat je 20dB niet hoort, weer ergens anders zeggen ze dat 12dB een hoop herrie is :Y)

Achja, 12dB is niet veel en kan moeilijk als storend ervaren worden. Zo goed?

Dato DUO synth voor twee

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-02 09:38

PnD

like in Pinda ^_^

Neem een Alpha pal 8045T met een fanadapter naar 12cm en zet er een goeie stille fan op :) enermax ofzo.

• kutkip
DiMension schreef op 26 september 2002 @ 21:15:
[...]

Je mag hier echt oppassen wat je zegt :)
In het ene topic zeggen ze dat je 20dB niet hoort, weer ergens anders zeggen ze dat 12dB een hoop herrie is :Y)

Achja, 12dB is niet veel en kan moeilijk als storend ervaren worden. Zo goed?
:P Ja, maar dat komt omdat de ene nog geen 2 meter van zijn pc slaapt en andere een Delta fan gewend is :) Nee je hebt gelijk 12dB is niet veel, maar als de rest van je systeem heel stil is maakt ie net wat te veel geluid vind ik :>

• David
PnD schreef op 26 september 2002 @ 21:21:
Neem een Alpha pal 8045T met een fanadapter naar 12cm en zet er een goeie stille fan op :) enermax ofzo.
Hmmz, de stilste 120mm van Papst maakt 26dB aan herrie. Geef mij die 80mm 12dB dan maar.

Dato DUO synth voor twee

• kutkip
DiMension schreef op 26 september 2002 @ 21:25:
[...]

Hmmz, de stilste 120mm van Papst maakt 26dB aan herrie. Geef mij die 80mm 12dB dan maar.
Het is zoiezo niet handig om een 120mm fan op een heatsink te doen. Dat stuk in het midden (wat dus geen lucht verplaatst) is dan best wel erg groot. Dan kun je beter een 92mm nemen. Papst heeft daar nl een heel mooie fan voor. Zeer veel luchtverplaatsing, stiller dan die 120mm en je kunt er nog een zalman fanmate aanhangen ook waardoor je hem ultiem stil kunt maken. http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=341 En die 12dB fan is wel stil (vind zelf toch nog iets te veel lawaai maken) maar verplaatst nauwelijks lucht.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik vind het maar vreemd, de beweringen die hier worden gedaan over de hoorbaarheid van dB's. 12 dB is volgens mij iig _absoluut_ onhoorbaar als het in je kast is en deze is dicht... 20 dB is nog steeds heel erg stil (casefan geluidsniveau) en voor een fan op je heatsink is 30 dB nog aardig aan de stille kant. Dit lees je bij hsf roundups, product specs bij sites (zoals Freezing hardware).

Bekijk deze roundup maar eens:Toms Hardware Guide 55 Athlon coolers at a glance. De hsf's met Delta fans met een ultrahoog toerental en luchtverplaatsing zelfs tot 67 dB, is hier ook te lezen!
En 12 dB is nog te luid... ja dikke pijp! 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Aham brahmasmi op 26-09-2002 22:21 . Reden: url was fout ]

• Big4SMK
Het wodt tijd voor mijn oude vertrouwde Binas van het VWO:

30dB = 10^-9 W/m^2 = Leeszaal Bibliotheek, Fluisterend Gesprek, Tikkend horloge
20dB = 10^-10W/m^2 = Ruisende bladeren, zacht gefluister, omroepstudio
10dB = 10^-11W/m^2 = vallend blad, vrijwel volledige stilte.

_/-\o_ BINAS heeft gesproken _/-\o_

Het aantal dB is dus logaritmisch, wat betekend dat het verschil tussen 10 en 12 dB veeeel kleiner is dan dat van 110 en 112. Maargoed, ik zit nog eens even te kijken. Het lijkt mij geen goed idee om een 120*120 fan op mn heatsinkje te zetten. Zoals al gezegd is: dan is het middenstuk zonder luchtverplaatsing wel ernstig groot.
Die papst van 80*80@12dB klinkt wel aantrekkelijk, is ook niet zo extreem duur, alleen het koelblok kost me dan wel €57,- en dat moet dan ook nog eens op mijn mobo passen...(MSI K7T266a Pro2-RU2) maar dat terzijde.

owja: Papst 92*92 fan erop....die verplaats namelijk meer lucht dan die 80*80, en met een Fanmate eraan kun je hem nog stil krijgen ook....maar gaat met een fanmate dan niet het toerental omlaag? waardoor je minder luchtverplaatsing hebt? 8)7 volgens mij ben ik dan een beetje nutteloos bezig...de grote vraag is dan of ik hem met dezelfde luchtverplaatsing dan wel stiller krijg dan die 80*80. maar aan de andere kant is het natuurlijk wel aantrekkelijk dat je er zelf wat mee kan spelen...word ie te warm? meer lucht erbij en dus meer geluid...maar 's nachts lekker op een laag pitje dus lekker rustig.

Ach, ik kijk gewoon nog even verder ©Gouden Gids

iig bedankt voor de reacties tot nu toe....
vecht maar uit wat ik het beste kan kopen })

• David
kutkip schreef op 26 september 2002 @ 21:22:
[...]

:P Ja, maar dat komt omdat de ene nog geen 2 meter van zijn pc slaapt en andere een Delta fan gewend is :) Nee je hebt gelijk 12dB is niet veel, maar als de rest van je systeem heel stil is maakt ie net wat te veel geluid vind ik :>
Dan heb je een verkeerde gok ik. Ik heb zelf 3 van die Papst 12dB dingen, en eentje ervan maakt meer herrie dan die andere twee. Gewoon een exemplarische misser.

Ligt er natuurlijk ook aan hoe je je fans plaatst. Als je ze ergens plaatst waar de boel flink gaat resoneren, maken ze meer herrie dan als je ze gewoon ergens loos in de lucht hangt aan een draadje.

Dan bestaat er altijd nog de uberstilte: Papst 8412NGL @ 7v >:)

Dato DUO synth voor twee

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 09:40
Ik heb zelf een audio installatie die 120dB produceert....

Nu hoor ik mijn fans in de PC tenminste niet meer :D

Tierelier

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Big4SMK schreef op 26 september 2002 @ 19:09:
A ha, een gat in mijn kledingkast maken....dat klinkt wel heel leuk, maar dan ben ik een beetje nutteloos bezig. Kheb mijn PC in me kast gezet zodat ik minder herrie had. En dan zou ik nu weer een gat in mijn kledingkast maken zodat ik de herrie weer terug krijg. daar zit ik dus eigenlijk niet echt op te wachten.
Dat kan wel hoor, door middel van een geluidsdempende koker, ook wel suskasten genoemd; een van binnen beklede koker van een bepaalde lengte, ik denk zo'n 50 cm. Zet een (buis) ventilator op het eind en koppel vervolgens door met zo'n flexibele slang naar de pc (zo'n dikke slang voor afzuigkappen en dergelijke).

Makkelijk zelf te maken, kost niet zoveel.

• Big4SMK
JorisdeKloris schreef op 27 september 2002 @ 13:39:
Ik heb zelf een audio installatie die 120dB produceert....

Nu hoor ik mijn fans in de PC tenminste niet meer :D
heb je die 's nachts ook aan staan dan 8)7

Verwijderd

Big4SMK schreef op 26 september 2002 @ 23:06:
Het wodt tijd voor mijn oude vertrouwde Binas van het VWO:

30dB = 10^-9 W/m^2 = Leeszaal Bibliotheek, Fluisterend Gesprek, Tikkend horloge
20dB = 10^-10W/m^2 = Ruisende bladeren, zacht gefluister, omroepstudio
10dB = 10^-11W/m^2 = vallend blad, vrijwel volledige stilte.

_/-\o_ BINAS heeft gesproken _/-\o_
Als een fan echt twaalf dB is, hoor je hem echt niet. Zeker niet als je kast dicht zit. Laat maar een een blad vallen in je pc kast, kijken of je daar wakker van wordt.

Of die fan's ook echt maar 12 dB geven, is natuurlijk de vraag, maar als je je 12 dB fan te veel herrie vindt maken, dan maakt dat ding dus echt meer herrie dan 12 dB, maw ze kunnen wel 12 dB zeggen, maar over het algemeen moet je dat met een korrel zout nemen.

• kutkip
Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 12:11:
[...]

Als een fan echt twaalf dB is, hoor je hem echt niet. Zeker niet als je kast dicht zit. Laat maar een een blad vallen in je pc kast, kijken of je daar wakker van wordt.

Of die fan's ook echt maar 12 dB geven, is natuurlijk de vraag, maar als je je 12 dB fan te veel herrie vindt maken, dan maakt dat ding dus echt meer herrie dan 12 dB, maw ze kunnen wel 12 dB zeggen, maar over het algemeen moet je dat met een korrel zout nemen.
Je moet er wel ff op letten dat de metingen (van fans iig) op een halve meter afstand gebeuren. Als je een NGL fan op een afstand van 10cm meet, dan maakt ie dus veel meer geluid. En een ander ding is dat het geluid van een fan constant is, als je zeg maar constant blaadjes in je kast hoort vallen lijkt me dat ook best wel duidelijk hoorbaar.
DiMension schreef op 27 september 2002 @ 12:09:
[...]

Dan heb je een verkeerde gok ik. Ik heb zelf 3 van die Papst 12dB dingen, en eentje ervan maakt meer herrie dan die andere twee. Gewoon een exemplarische misser.

Ligt er natuurlijk ook aan hoe je je fans plaatst. Als je ze ergens plaatst waar de boel flink gaat resoneren, maken ze meer herrie dan als je ze gewoon ergens loos in de lucht hangt aan een draadje.

Dan bestaat er altijd nog de uberstilte: Papst 8412NGL @ 7v >:)
Dat vind ik ook best wel vreemd idd. De 1e 2 die ik besteld had vond ik ook echt te luidruchtig. (ik vergeleek de fan met een Papst fan die ik met een fanmate op hetzelfde toerental liet draaien) Toen heb ik ze omgeruild en deze 2 waren wel gewoon even stil als die andere Papst op hetzelfde toerental. Vreemd.
En ja, op 7v vind ik hem ook stil :)
Thermo man schreef op 26 september 2002 @ 22:18:
Ik vind het maar vreemd, de beweringen die hier worden gedaan over de hoorbaarheid van dB's. 12 dB is volgens mij iig _absoluut_ onhoorbaar als het in je kast is en deze is dicht... 20 dB is nog steeds heel erg stil (casefan geluidsniveau) en voor een fan op je heatsink is 30 dB nog aardig aan de stille kant. Dit lees je bij hsf roundups, product specs bij sites (zoals Freezing hardware).

Bekijk deze roundup maar eens:Toms Hardware Guide 55 Athlon coolers at a glance. De hsf's met Delta fans met een ultrahoog toerental en luchtverplaatsing zelfs tot 67 dB, is hier ook te lezen!
En 12 dB is nog te luid... ja dikke pijp! 8)7
Ja hallo, een Delta fan geeft direct een gehoorsbeschadiging :P Nee serieus, een NGL (12dB) fan is echt duidelijk te horen hoor, zelfs bevestigd met gummipluggen. :D

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Denk aan goede filters, in een klerenkast kan het best stoffig zijn, en als je grotere ventilatoren hebt zuigen die ook meer stof aan.
Je kan ook een ventilator op de bodem monteren met een gat naar de loze ruimte onder de kast, een paar gaten op plaatsen die je niet ziet van buiten de kast (achterkant) naar de loze ruimte, en je haalt genoeg frisse lucht binnen zonder veel herrie.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 23:48

zerok

geen

Ik zou een paar gaten in de kast maken. Ik denk niet dat dat zoveel herrie maakt. gewoon aan de achterkant een gat en zorgen dat er wat ruimte is om koude lucht aan te zuigen.
opzich wel een goed idee van een computer in een kleding kast beetje vreemd maar wel lekker :) gaat er ook eens overnadenken

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• Big4SMK
Hahah, leuke vergelijking: constant vallende bladeren in mijn PC. Alsof het herfst is :P

Een gat in de achterkant van mijn kast....ik heb een wandkast, dus daar zullen me buren blij mee zijn, dan krijgen zij warme lucht naar binnen geblazen :o :+ :o
Gat in de onderkant, dan kom ik in een lade eronder. Misschien tovh maar een gat in de achterkant, en dan met een flexibele slang een aansluiting maken op mijn fans aan de achterkant van mn PC.

Hebbik nog even een vraagje: Blaast die papst 12dB nou wel of niet genoeg lucht om een koelblok te koelen? Want 12 dB is natuurlijk wel heerlijk!

• Big4SMK
Hmmm, is het niet gewoon een ideetje om m.b.v. een fan-adapterdie Papst 12dB op mijn huidige Coolermaster koelblok te planten. Daar zal ie ongetwijfeld ook een stuk stiller van worden.

• Big4SMK
kheb inmiddels uitgevonden dat die Alpha niet op mijn MSI K7T266a pro2 past :(

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10-2024
Misschien een beetje een raar voorstel, maar zou je niet gewoon een minder heftige cpu nemen?

En nu een iets nuttigere reaktie: Zorg dat je in ieder geval meer lucht eruit gezogen krijgt dan erin, heeft een beter effekt waarschijnlijk.
En zorg ook dat die lucht buiten je kast eindigt, dus een gat in die kast zal wel nodig zijn denk ik.
En dan nog iets: ik zag het al voorbij komen, maar zet filters voor de fans die lucht erin blazen. Anders is je PC binnen een maand of twee een zandstorm!

Workstation

Verwijderd

Als er allemaal superstille dingen in die computer zitten is die kast toch niet meer ter sprake?

En nog iets anders: vergeet je harddisk niet mee te nemen als potentiele herrieschopper. Toen ik mijn computer verstild had met een andere voeding (zalman geloof ik) en een andere koeler (arctic supersilent) hoorde ik in enen de harddisk er bovenuit snerpen. Deze is nu vervangen door een Seagate. Stad en land afgezocht naar zo'n ding, maar met resultaat. Mijn computer heeft geen klerenkast meer nodig.

• kutkip
Big4SMK schreef op 28 september 2002 @ 23:25:
Hmmm, is het niet gewoon een ideetje om m.b.v. een fan-adapterdie Papst 12dB op mijn huidige Coolermaster koelblok te planten. Daar zal ie ongetwijfeld ook een stuk stiller van worden.
Big4SMK schreef op 28 september 2002 @ 21:55:
Hebbik nog even een vraagje: Blaast die papst 12dB nou wel of niet genoeg lucht om een koelblok te koelen? Want 12 dB is natuurlijk wel heerlijk!
Hoe stiller de fan, des te minder lucht ie verplaatst he :) Dus of ie op jouw heatsink kan weet ik zo niet. Post dan eerst ff je cpu, temps en wat voor koelblok je hebt. Het kán wel, bij mij gaat het nl wel. (AMD tb1GHz + Swiftech MCX-370-OA) En als je heatsink voor een 60mm fan is moet je daar idd een fanadapter op zetten. Het voordeel daarbij is dat je je fan dan met gummipluggen kunt monteren aan de fanadapter en dat zorgt voor nóg minder geluid. 8)

Verwijderd

je moet een airduct maken voor verse lucht en de een voor warme lucht uit je kast zodat die weg kan..........

Verwijderd

Big4SMK schreef op 26 september 2002 @ 19:09:
Ik ben dan meer op zoek naar een stille goed koelende combo. Wordt het dan nog steeds te warm dan gooi ik mn PC weer uit mn kast, maar dan heb ik iig geen herrie, omdat mn koeler dan stil is. Dus mijn vraag rest nog....wat voorn koeler/blok combo?
Tja, kijk, jij zet je pc in je kast. En dan vind je het raar dat het warm wordt.. Er is een oplossing, maar dat wil je niet. Blijft er weinig over denk ik..

En je vraag over de koeler was al beantwoord. In jouw geval moet je gewoon een dijk van een koeler hebben. Dat is dus een Alpha of iets in die trend. Snap je dat niet?
Met een coolermaster, thermaltake of andere merken met een goede PR kom je dus niet ver. Ook met een stille fan kom je niet ver.

De oplossing is een duct of je kast uit de kast ( :P ) en stille koeling maken.

• kutkip
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 15:55:
je moet een airduct maken voor verse lucht en de een voor warme lucht uit je kast zodat die weg kan..........
Ik heb dat zelf ook gedaan. Gewoon vanaf de achterkant v/d kast direct koele lucht naar de cpu blazen. Scheelde 8 graden maar die 2 fans samen maakten natuurlijk meer herrie. Met hetzelfde geluidsniveau scheelde het 5/6 graden :)

• Big4SMK
kutkip schreef op 30 september 2002 @ 15:42:
[...]

[...]

Hoe stiller de fan, des te minder lucht ie verplaatst he :) Dus of ie op jouw heatsink kan weet ik zo niet. Post dan eerst ff je cpu, temps en wat voor koelblok je hebt. Het kán wel, bij mij gaat het nl wel. (AMD tb1GHz + Swiftech MCX-370-OA) En als je heatsink voor een 60mm fan is moet je daar idd een fanadapter op zetten. Het voordeel daarbij is dat je je fan dan met gummipluggen kunt monteren aan de fanadapter en dat zorgt voor nóg minder geluid. 8)
Ik heb mijn PCtje eens even extra gestressed gemaakt! Hij draaide al twee uurtjes met Seti@home (52 graden) maar toen heb ik er voor de zekerheid ook nog maar eens 10 CPUBenchmarks&CPU MM Benchmarks van Sisoft Sandra overheen gegooid. Toen kwam mijn warmhoudtplaatje op een temperatuur van 54 graden. De kast temperatuur was volgens PC Alert 3 (geleverd bij mijn MSI K7T266a Pro2 RU2) 43 graden. Een beetje TE hoog gemeten volgens mij. Maargoed. Ik heb de volgende koeler: Coolermaster DP5-6131C, met gewoon de standaard 60*60mm fan erop (ja, dat maakt een t*r*ng-herrie!)
Ik denk dat ik maar een stukje flexibele afzuigkapbuis van een van de vele gaten in mijn Alienware(chieftec) AX-01SL-D naar mijn Proc fan leidt. Dat zal ongetwijfeld ook wel helpen.
Maar heeft het dus zin om een Papst 12Db met een fanadapter op mijn koelblok te zetten? (met de pijp eraan zodat ie lucht van BUITEN mijn kast zuigt)

Verwijderd

sjonge jonge zeg. wat een problemen hier. Een beetje lawaai moet je kunnen verdragen ander smoet je maar een intel setje kopen! en over die 12db fan.....maak je moeder maar wijs dat zo een ding genoeg cfm zal hebben om een amd cpu koel te houden. dus absoluut niet he.
En jullie beginnen allemaal te praten zonder de facts te weten: wat zijn de temperaturen nou eigenlijk en wat doe je met die pc? is ie 55 graden stressed en je wilt niet clocken dan is er niets aan de hand. Hangt er absoluut van af wat je ermee wilt doen en wat je huidige temps zijn.
Wil je jezelf een tweaker noemen dan moet je dus veel aan je pc sleutelen etc en accepter je maar een beetje lawaai....en voor de handigheid zet je je pc dan niet in een volle kast omdat je er niet goed bij kunt.
Maar ja...zal in jou ogen wel raar gedacht zijn maar je moet je niet zoveel wijs laten maken. ik heb een krachtige koeler nodig ivm clocken. anders zou het me niet kunne schelen als me pc 60 c werd

Verwijderd

edit van me laatste post: ik zie net dat je temps gepost hebt. nou is toch alles niet zo erg of wel???? gewoon laten zo. en als je mobo 40 graden is...so what??? hij gaay echt niet smelten hoor!
Als alles draaid is alles bono bono

• Big4SMK
Ik maak me ook niet zo druk om de temperatuur, maar wel over de orkaan waar ik 's nachts in probeer te slapen! Ik wil dus een stille koeler waarmee ik mijn proc toch nog genoeg kan koelen. Het gaat er hier dus NIET om dat ik vet kan overclocken, maar gewoon dat ik van mijn nachtrust kan genieten. En ik vraag me gewoon af wat voorn fan+blok ik dan het beste kan nemen. That's all

Verwijderd

dan koop je 1 tot 2 m2 geluidsisolatie spul bij je lokale doe het zelf zaak en isoleer je die kast een beetje.
Ik snap niet hoe een pc zo veel herrie maakt dat je hem zelfs in een kast nog storend vind. Je kunt sommige dingen niet stil krijgen. Als je een stille cpu fan hebt ga je je waarschijnlijk irriteren aan de voeding want ja....daar zit ook een (of zelfs twee) fan in. is daar iets voor gevonden makat je 7200r/pm schijf te veel herrie.
snap je waar ik naartoe wil. accept the fact that machines make noise!!!!!
En ik beloof je een ding. als jij een 12db fan erin gaat joppen met een dergelijke ambient temp dan gaat je cpu temp boven de 60 -65 komen. en dan vind ik het persoonlijk wel een beetje aan de hoge kant

Verwijderd

Oplossing:

Koop een maxtor liquid hd

Koop een Swiftech MC462-B + papst fan

Laat je fan in je voeding op 7 volt draaien

Schroef voltage van je cpu iets omlaag zodat hij nog stabiel blijft maar toch koeler wordt.

• kutkip
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 12:34:
sjonge jonge zeg. wat een problemen hier. Een beetje lawaai moet je kunnen verdragen ander smoet je maar een intel setje kopen! en over die 12db fan.....maak je moeder maar wijs dat zo een ding genoeg cfm zal hebben om een amd cpu koel te houden. dus absoluut niet he.

En jullie beginnen allemaal te praten zonder de facts te weten: wat zijn de temperaturen nou eigenlijk en wat doe je met die pc? is ie 55 graden stressed en je wilt niet clocken dan is er niets aan de hand.Hangt er absoluut van af wat je ermee wilt doen en wat je huidige temps zijn.

Wil je jezelf een tweaker noemen dan moet je dus veel aan je pc sleutelen etc en accepter je maar een beetje lawaai....en voor de handigheid zet je je pc dan niet in een volle kast omdat je er niet goed bij kunt.
Maar ja...zal in jou ogen wel raar gedacht zijn maar je moet je niet zoveel wijs laten maken. ik heb een krachtige koeler nodig ivm clocken. anders zou het me niet kunne schelen als me pc 60 c werd
Die 12dB houdt toch echt mijn AMD 1GHz 'koel' hoor, al zijn de temps aan de hoge kant. Met een betere heatsink (die Thermalright SLK-800) zouden de temps geen eens zo gek zijn.

Ik weet heus wel wat me temps zijn hoor (ongeveer, zo'n sensor kan natuurlijk niet heel nauwkeurig meten) Als je het wilt weten; 54 Idle, 63 stressed. (zonder airduct)

Wat een onzin. Deze teaker wilt gewoon ook rustig bij z'n pc'tje kunnen slapen, en het lukt al aardig :) Ik heb nu alleen nog maar een temp geregelde voedingsfan en die 12dB Papst. (en eigenlijk ook nog een GeForce koelertje maar over een paar dagen is die passief gekoelt)
Big4SMK schreef op 01 oktober 2002 @ 19:07:
[...]

Ik heb mijn PCtje eens even extra gestressed gemaakt! Hij draaide al twee uurtjes met Seti@home (52 graden) maar toen heb ik er voor de zekerheid ook nog maar eens 10 CPUBenchmarks&CPU MM Benchmarks van Sisoft Sandra overheen gegooid. Toen kwam mijn warmhoudtplaatje op een temperatuur van 54 graden. De kast temperatuur was volgens PC Alert 3 (geleverd bij mijn MSI K7T266a Pro2 RU2) 43 graden. Een beetje TE hoog gemeten volgens mij. Maargoed. Ik heb de volgende koeler: Coolermaster DP5-6131C, met gewoon de standaard 60*60mm fan erop (ja, dat maakt een t*r*ng-herrie!)
Ik denk dat ik maar een stukje flexibele afzuigkapbuis van een van de vele gaten in mijn Alienware(chieftec) AX-01SL-D naar mijn Proc fan leidt. Dat zal ongetwijfeld ook wel helpen.
Maar heeft het dus zin om een Papst 12Db met een fanadapter op mijn koelblok te zetten? (met de pijp eraan zodat ie lucht van BUITEN mijn kast zuigt)
Ik denk dat je beter eerst een betere heatsink kunt kopen ipv een Papst. Je kunt nog wel iets met je temps omhoog maar het scheelt echt erg veel kwa temps zo'n Papst. Een airduct is wel een goed id maar daar wordt ie natuurlijk niet stiller van :P Moet je ook ff kijken of het dan nog veel scheelt als je aan de andere kant van de airduct een fan zet. Bij mij scheelt dat ook behoorlijk wat.

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:57
Afbeeldingslocatie: http://www.exile.nl/media/heatpipe.jpg

Afmetingen fan: 80 x 60 x 44
Materiaal : Koper
CFM waarde: Max 14.1 CFM
Geluid niveau : 25 db(A)
Gewicht : ca. 520 gram

Misschien wat ? tot 2600 + ...

• kutkip
DjGeRo schreef op 02 oktober 2002 @ 16:40:
[afbeelding]

Afmetingen fan: 80 x 60 x 44
Materiaal : Koper
CFM waarde: Max 14.1 CFM
Geluid niveau : 25 db(A)
Gewicht : ca. 520 gram

Misschien wat ? tot 2600 + ...
Wat een vreemde maten voor een fan :P Weet je zeker dat dat wel goed is? :> Het geluidsniveau valt me ook mee, ik d8 dat deze een lawaaierige fan had. Of is dit een aangepaste versie ofzow?

Verwijderd

Alpha PAL 8045 of een Swiftech heatsink met een Papst fan. Koelt goed en is stil. Kijk wel of je 4 gaten rond je CPU op het mobo hebt zitten om deze heatsinks te bevestigen.

520 gram aan die socketlipjes lijkt me niet zo'n goed idee als je ermee gaat slepen.

• Big4SMK
kutkip schreef op 02 oktober 2002 @ 16:55:
[...]

Wat een vreemde maten voor een fan :P Weet je zeker dat dat wel goed is? :> Het geluidsniveau valt me ook mee, ik d8 dat deze een lawaaierige fan had. Of is dit een aangepaste versie ofzow?
lol, idd.....een rechthoekige fan dus :o
Ik heb die 4 gaten om me koelblok aan op te hangen dus niet....dat is wel minders. De beste koelblokken vallen dan af volgens mij :'(
misschien een Arctic Supersilent dan maar.

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-02 09:38

PnD

like in Pinda ^_^

DiMension schreef op 26 september 2002 @ 21:25:
[...]

beetje cfm is ook aardig

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 16:03:
[...]

Tja, kijk, jij zet je pc in je kast. En dan vind je het raar dat het warm wordt.. Er is een oplossing, maar dat wil je niet. Blijft er weinig over denk ik..

En je vraag over de koeler was al beantwoord. In jouw geval moet je gewoon een dijk van een koeler hebben. Dat is dus een Alpha of iets in die trend. Snap je dat niet?
Met een coolermaster, thermaltake of andere merken met een goede PR kom je dus niet ver. Ook met een stille fan kom je niet ver.

De oplossing is een duct of je kast uit de kast ( :P ) en stille koeling maken.
of bij imhothep een dd3 kloon bestellen :P

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1