Toon posts:

[CM] Fancontroller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Welke onderdelen heb je nodig om dit zelf te maken:

http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=61

Dit zal best wel op sites te vinden zijn, maar ik wil het toch een keer hier vragen, als mensen bepaalde ervaringen hebben opgedaan toen ze dit ook zelf maakte en er bijv. iets misging waar je op moest letten.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

een potmeter..

en er is een formule voor om te berekenen wat voor soort potmeter je moet gebruiken.
maar dat staat wel in een van duizenden baybus/fanbus topics

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 08:38
hmmm... ik zou het eens met een Potmeter proberen.
Je bepaald de weerstand door R=U/I.
R=12V/0.3A=40Ohm.

Dan haal je een potmeter van 40Ohm. Als je hem dan voluitdraaid draaid deze op 100%. Draai je hem helemaal terug staat die stil. Dan neem je een 30ohm potmetertje. Dan is er nog wat over voor de fan.
Of je zegt van. Ik wil dat de minimale spanning 7V is.
R=(12V-7V)/0.3A=16.6Ohm popmetertje.
Maar popmetertjes zijn niet zo makklijk te gebruiken voor een baybus.

[ Voor 0% gewijzigd door The_Greater op 26-09-2002 12:55 . Reden: pop = pot ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

en dat wouw je alleen met een pot meter gaan doen ?
gebruik dan een pot meter plus een lm317 dan kan je meteen eeen fatsoenlijke regeling maken

• The_Greater
Of zoiets van dubbelpolige schakelaar. Deze heeft 3 pinnentjes en 2 standen. Op pin 2 wordt de fan op aangelosten. Op pin 1 12v+ en op pin 3 de fan met de potmeter.
code:
1
2
3
4
5
                         _
                ______  //
12v+ popmeter -|Pin1  |//
          Fan -|Pin2  |)
        12V+  -|Pin3__|

[ Voor 0% gewijzigd door The_Greater op 26-09-2002 12:54 . Reden: pop = pot ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Wat is een popmeter? Noem het maar potmeter... :)

Enne, gewone potmeters kunnen vaak niet genoeg vermogen verwerken om fans te regelen... De meestgebruikte potmeters zijn ongeveer 1/4 Watt... Er zijn zwaardere, maar die zijn dan wel groter...

Trouwens, van die berekeningen klopt ook niet veel...

Het beste is denk ik idd. een LM317 regeling, of een PWM aansturing.

Die PWM sturing zal ook problemen met zich mee kunnen brengen, een fan is namelijk inductief. Vrijloopdiodes zijn dan ook belangrijk!!!

• The_Greater
Ik zeg al jaren popmeter. Ook bij de electroboer. Maar jij bent de eerste die er wat van zecht :D
ok.. dan probeer je het toch met regelbare weerstanden? Die kleine zwaten? Of zijn dat ook potmeters?

Verwijderd

Benadski schreef op 26 september 2002 @ 12:44:
...

Die PWM sturing zal ook problemen met zich mee kunnen brengen, een fan is namelijk inductief. Vrijloopdiodes zijn dan ook belangrijk!!!
Erm, voor DC-motoren en relais geldt dat wel, daar heb je idd een inductieve 'kickback' die je halfgeleiders niet zo prettig vinden.

Voor een brushless DC-Fan (dus met een 'elektronische commuterende' motor) heb je dat niet.

Immers de spoelen in de fan moeten steeds wisselende polen generenen aan de hand van 't magneetveld van de rotor. Dit schakelen levert zelf al een behoorlijke kickback op, en wordt daarom in de fan zelf al met een vrijloop-diode opgevangen.(meet zelf maar eens)

Een externe vrijloop-diode is dus niet noodzakelijk, maar kan ook geen kwaad (mits je 'm natuurlijk wel in sperrichting monteert.)

Verwijderd

Benadski schreef op 26 september 2002 @ 12:44:
Wat is een popmeter? Noem het maar potmeter... :)

Enne, gewone potmeters kunnen vaak niet genoeg vermogen verwerken om fans te regelen... De meestgebruikte potmeters zijn ongeveer 1/4 Watt... Er zijn zwaardere, maar die zijn dan wel groter...

Trouwens, van die berekeningen klopt ook niet veel...

Het beste is denk ik idd. een LM317 regeling, of een PWM aansturing.

Een beetje stuurFET heeft vrijloop diodes erin gebakken :P

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:34
Jonge Jonge meestal word het tegen mij gezegt maar dit had je echt makkelijk met de search gevonden...

Verwijderd

Topicstarter
HobbeS schreef op 26 september 2002 @ 13:16:
Jonge Jonge meestal word het tegen mij gezegt maar dit had je echt makkelijk met de search gevonden...
Weet ik maar ik heb er dit bij gezet:

Dit zal best wel op sites te vinden zijn, maar ik wil het toch een keer hier vragen, als mensen bepaalde ervaringen hebben opgedaan toen ze dit ook zelf maakte en er bijv. iets misging waar je op moest letten.
Pagina: 1