Ok ik heb hier een situatie die een beetje raar is
ben bezig met een klanten informatie systeem dat is een MSSQL database
Er is een bestaande database dat is een Acces DB, hier staan alle klantgegevens in
Nu heb ik een tabel in de MSSQL database, die heeft een relatienr, dat relatienr is ook terug is te vinden in de Acces DB maar hier staan dan alle klantgegevens etc
Nu wil ik het relatienr uit MSSQL database halen en hier bv de goede bedrijfsnaam bij pakken (die staat dus in de Acces DB)
nu had ik het volgende bedacht
Dat werkt goed, nu wil ik in een datagrid deze gegevens laten zien, het is een bestaande die ook andere datasets kan laten zien.
Dus ik dacht dan maak ik zelf een dataset wel, zoeken in een boek bracht me bij de volgende code:
Dan kun je die dataset wel weer binden aan de dataset
Maar het volgende stuk code werkt niet
foutcode
Maar dit komt uit een boek, en nergens wordt er iets verder met die dataset gedaan als alleen een nieuwe gemaakt
is er misschien een ander manier om dit op te lossen
ben bezig met een klanten informatie systeem dat is een MSSQL database
Er is een bestaande database dat is een Acces DB, hier staan alle klantgegevens in
Nu heb ik een tabel in de MSSQL database, die heeft een relatienr, dat relatienr is ook terug is te vinden in de Acces DB maar hier staan dan alle klantgegevens etc
Nu wil ik het relatienr uit MSSQL database halen en hier bv de goede bedrijfsnaam bij pakken (die staat dus in de Acces DB)
nu had ik het volgende bedacht
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| Dim Connection as new SQLConnection(SQlConnectionString)
Dim command as new SqlCommand(SqlQuery,Connection)
Dim dataset as new Dataset()
Dim relatienr as integer
Dim bedrijfsnaam as String
Connection.Open()
Dim reader as SQLDataReader
reader = command.ExecuteReader()
do while reader.read()
relatienr = reader.GetInt32(0)
bedrijfsnaam = GetKlantNaam(relatienr)
loop
reader.close()
Connection.close() |
Dat werkt goed, nu wil ik in een datagrid deze gegevens laten zien, het is een bestaande die ook andere datasets kan laten zien.
Dus ik dacht dan maak ik zelf een dataset wel, zoeken in een boek bracht me bij de volgende code:
code:
1
2
3
4
| Dim rowinsert as Datarow = dataset.Tables(dbSQLTable).NewRow
rowinsert("relatienr") = relatienr
rowinsert("bedrijfsnaam") = bedrijfsnaam
dataset.Tables(dbSQLTable).Rows.Add(rowinsert) |
Dan kun je die dataset wel weer binden aan de dataset
Maar het volgende stuk code werkt niet
code:
1
| Dim rowinsert as Datarow = dataset.Tables(dbSQLTable).NewRow |
foutcode
code:
1
| System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object. |
Maar dit komt uit een boek, en nergens wordt er iets verder met die dataset gedaan als alleen een nieuwe gemaakt
is er misschien een ander manier om dit op te lossen