[Access] Mail versturen met Outlook

Pagina: 1
Acties:

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb een Access 2000 applicatie met daarin ruim 1000 contactpersonen. Nu moet er af en toe een nieuwsbrief verstuurd worden naar deze gebruikers (of een selectie daaruit), hiervoor wordt Outlook 2000 gebruikt.

So far so good, dit werkt allemaal, Outlook.Application aanmaken, recipients toevoegen aan de BCC lijst, en het bericht weer geven zodat de gebruiker het nog kan bewerken (Word wordt gebruikt als E-Mail editor i.v.m. allerlei Autotekst delen), en uiteindelijk versturen.

Het probleem is dat de provider niet meer dan 50 geadresseerden per bericht accepteert, en ik dus het complete mailtje terugkrijg. Om dit op te lossen wil ik het Outlook venster om te bericht op te stellen in een Access formulier integreren, en zodra de gebruiker op een command button drukt het mailtje in batches van 50 versturen.

Ik kan er echter niet achter komen hoe ik dit voor elkaar krijg, van de MSDN Library ben ik nog niet veel wijzer geworden en ik ben m'n vaste VBA-bookmarks kwijt :'( Kan iemand mij in de goede richting 'schoppen'? ;)

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-04 12:26
Je kan toch gewoon de recipients in een array gooien en dan met een loopje om de 50 stuks een mailtje sturen?

Zoiets:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Dim arrReceipt() as String
Dim i as Byte, z as Byte

arrReceipt = Split(txtBCC,";") 'Namen in een array plempen

z = UBound(arrReceipt) 'Einde array bepalen

For i = 0 To z
  'Naam toevoegen aan mailtje
  'Om de 50 stappen mailtje sturen, sorry... te lui...
Next

Moet toch lukken? :)

• Bu588
Het probleem is dat de gebruiker zelf het mailtje moet kunnen typen, en ze daarvoor allerlei Autoteksten uit Word voor gebruiken. Ik heb nog geen optie gevonden om een eenmaal getypt mailtje terug in Access te lezen, en daarna het mailtje te versturen in batches van 50. De inhoud van het bericht varieert namelijk per keer. Vandaar dat ik wil proberen om het WordMail/Outlook Compose-venster ergens op een Access formulier neer te zetten.

• baskabas
Je zou eens kunnen proberen om zelf een in het WordMail/Outlook Compose-venster een mailtje op te stellen en dan uit de diverse velden in dat venster de gegevens in een leeg document te kopieren, terwijl je een macro opneemt... wellicht zet word dan de juiste verwijzingen in de macro die jij dan weer kan gebruiken in access om het zelfde geintje te automatiseren.

• Bu588
Een andere oplossing is misschien een procedure in Outlook zelf, die kijkt of het aantal ontvangers groter is dan 50. Zo ja, dan splitsen in meerdere berichten. Is dit op de een of andere manier te koppelen aan de standaard Send-button zodat de gebruiker hier niet speciaal aan hoeft te denken?

• baskabas
Ja, dat is te doen, maar dan moet je het standaard "Nieuw bericht" formulier aanpassen en die bij alle gebruikers installeren... ook moet dat nieuwe formulier op default gezet worden, want de gebruikers uitleggen hoe ze met meerdere formulieren moet werken is onbegonnen werk (tenzij het er maar 2 zijn ofzo)... maar LET OP! Deze macro wordt dan altijd gebruikt... bij ieder emailtje dat de gebruiker stuurt!

Als je iets van Virus bescherming hebt draaien geeft hij altijd de melding dat er een macro uitgevoerd kan worden of dat het simpelweg geblokkeerd wordt (McAfee doet dit).

Ik ben er ook een tijdje mee bezig geweest, maar heb het opgegeven omdat de beveiliging dan aangepast moest worden...

• Bu588
Ze gebruiken hier overal McAfee, dus niet erg fijn.

Volgende plan: Access de openstaande mailberichten laten doorzoeken op 1 met een bepaald onderwerp ('Nieuwsbrief'), en dat bericht dan kopieren en versturen naar de gewenste personen. In wat source code die ik her en der heb gezien, komen wat stukken voor waardoor ik denk dat het wel moet kunnen. Blijft suboptimaal, maar als de andere mogelijkheden niet werken ga ik dit proberen.

• baskabas
Heb je niet zoiets als ActiveForm/ActiveMessage ? Dat zit meestal in die Office App's.

• Bu588
Ik heb het nu als volgt opgelost: de Microsoft Mass Mail add-in gedownload en aangepast dat hij per bericht 50 geadresseerden in het BCC veld zet. Daarna het bericht opslaan in de Outbox, dan kan de gebruiker zelf nog even nakijken of alles klopt. Hij moet ze dan wel handmatig verzenden (alleen op Send drukken). Met 1000 geadresseerden levert dat 1000/50 = 20 mailtjes op, in ieder geval een stuk minder dan 1000 losse mailtjes aanmaken.

Outlook geeft alleen een melding als de mailtjes worden aangemaakt (of je zeker weet dat het geen virus is...). Als je ze direct wilt versturen, dan krijg je ook een melding. Helaas zorgt die er op een of andere manier voor dat er maar 1 bericht wordt aangemaakt, en de rest niet :? Ach, het werkt zo in ieder geval goed genoeg voorlopig.

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:40

Dutch_guy

WYSIWYG

Outlook geeft alleen een melding als de mailtjes worden aangemaakt (of je zeker weet dat het geen virus is...). Als je ze direct wilt versturen, dan krijg je ook een melding. Helaas zorgt die er op een of andere manier voor dat er maar 1 bericht wordt aangemaakt, en de rest niet :? Ach, het werkt zo in ieder geval goed genoeg voorlopig.
Dat had ik laatst ook. Dat komt door de securit patch van Outlook.
Kan je niets aan doen, behalve Outlook opnieuw installeren zonder patch.

Maarrrrrrr... toen stuitte ik op http://www.dimastr.com/redemption/
Met dat gratis component kan je de security patch omzuilen.

Hoef je alleen het component te registreren en je code iets veranderen.

Pay peanuts get monkeys !

Pagina: 1