MSI-645 overclocking/fine tuning

Pagina: 1
Acties:

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 12:46
Een beetje een wilde vraag hiero. Mijn broer heeft een p4 met 256kb cache op SD Sdram lopen op de eerste serie i845 borden. Een maandje of wat terug verwiiselde ik mijn P4 1.4 gig met RDRAM voor een SiS plankje (uit de sig) met samsung 333 DDR geheugen. Nou valt mij op dat ten opzichte van beide mijn oude pc en mijn broer ik bijna geen prestatie winst op merk. Als ik het vergelijk met andere P4's die ik zie voelt mijn niet zo snel aan.

Mijn vraag was is er ook iemand anders die dit MSI bord gebruikt met 333 DDR geheugen en zo ja hoe dat fine te tunen? de standaard dingen heb ik gedaan maar soms is de pc zo traag als dikke s****t dus misschien hebben jullie pointers waar ik met dit mobo op kan letten?

en geen cheesy dingen als "koop dan AMD/VIA/Intel".... SiS ervaringen graag (het platform is wel reuze stabiel)

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

Verwijderd

ten eerste is het geheugen al trager; daar ligt 1 van de eerste oorzaken
maar wat misschin nog wel een groter effect heeft is dat de sis chipsets normalitair wat tragerder verder heb ik het gevoel dat je in de bios:

video cachable=disabled moet op enabled
en ook niet te vergeten alle andere cacghe aanzetten; kan een heleboel schelen

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ik weet niet of dit ook voor SiS645 geld, maar mijn SiS745 is sneller met het geheugen synchroon aan de FSB. Valt misschien te proberen :?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

ja geld er wel voor
als je 333 mhz geheugen hebt en een 266 proc zal dat niet goed werken maar hij /zij heeft ene p4 dus op 400mhZ (ja toch?) en maar 333 geheugen dus het systeem kan NOOIT zo snel worden als met RDRAM omdat de processor niet OPTIMAAL wordt benut

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:59
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 11:46:
....video cachable=disabled moet op enabled....
Volgens mij heb ik juist gelezen dat je dat video gedoe juist NIET moet cachen.
Dus al die dingen op DISABLED zetten. Het geheugen van de videokaarten is tegenwoordig razendsnel, zo niet sneller dan dan je hoofdgeheugen.

Je moet natuurlijk WEL je L1 en L2 cache op ENABLED zetten.

Verder is voor je videokaart de instelling USWC (i.p.v US) belangrijk (in BIOS)

Met welke handelingen is je computer zo snel als dikke s****t ?
Beeldopbouw, of bestanden zippen of lezen van de harde schijf of,...of....of...?

Ik weet niet of SIS van diezelfde soort drivers heeft als de VIA4in1. Misschien daar even zoeken?

• Ordos20
beeldopbouw (voornamelijk tot minstens 45 minuten na het sluiten van spellen) en 3d applicaties als 3d max

Op dit MSI bord is het zowieso in de bios niet mogelijk om iets met de video cacheable te doen. Waar wil je die L1 en L2 aanzetten (niet te vinden in de BIOS)

Verwijderd

Vatt schreef op 26 september 2002 @ 12:07:
[...]

Volgens mij heb ik juist gelezen dat je dat video gedoe juist NIET moet cachen.
Dus al die dingen op DISABLED zetten. Het geheugen van de videokaarten is tegenwoordig razendsnel, zo niet sneller dan dan je hoofdgeheugen.

Je moet natuurlijk WEL je L1 en L2 cache op ENABLED zetten.

Verder is voor je videokaart de instelling USWC (i.p.v US) belangrijk (in BIOS)

Met welke handelingen is je computer zo snel als dikke s****t ?
Beeldopbouw, of bestanden zippen of lezen van de harde schijf of,...of....of...?

Ik weet niet of SIS van diezelfde soort drivers heeft als de VIA4in1. Misschien daar even zoeken?
1. SIS heeft geen drivers die jij daar beschrijft
2. Met dat disablen vind ik een goei; dit ga ik eens even onderzoeken

p.s. het feit wat meneer hierboven beschrijft geeft mij het gevoel dat er 1:
iets met de swap of geheugen is
2. Onboard video??

• Dr_Love
  • Laatst online: 07:47

Dr_Love

Best drugs are made by love

Ik heb zelf een P4s5a\dx Dus een p4 met een sis645(dx) chipset.
Draait nu een 2.0a op 2660 met 1.5 volt en super stabiel en voelt echt wel snel aan.
Je geheugen moet je gewoon zetten op 166.
De sis AGP driver al geinstalleerd? en de ide driver? Bij MSI kun je die downloaden ( http://www.msi.com.tw/pro...iver/dvr/spt_dvr_list.php )

Hier voor had ik het zelfde mainbord alleen dan met de sis645. werkte ook gewoon snel alleen deze sis645dx is ietsje sneller met zijn geheugen (dit is maar een paar proccent 3 ofzo).

Windows heb je al opnieuw geinstalleerd? (zalwel, zoniet dan komt het door die intel chipset drivers die er dus niet op moeten)

In je bios alles al op preformace gezet?
Hoeveel geheugen heb je? minstens 256mb nodig in xp.
Heb je in windows je virtuel geheugen ingesteld? als je 256mb hebt dan kun je hem het beste vast op 382 mb zetten en het liefst op een schijf of partitie waar windows niet op staat.

Als dit allemaal al gedaan is meschien helpt een bios update je wel uit de brand.
Bij mijn voorige mobotje (dus met de 645 chip) moest het ook.

Succes

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Welke windows draai je?
Probeer eens windows opnieuw te installeren, wil soms nog weleens helpen bij een nieuw bord voor extra prestatie.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Ordos20
ik draai winxp en die heb ik inderdaad er nieuw opgezet met dit nieuwe mobo, nieuw is nu ook dat ik elke keer bij het afsluitne nu een foutmelding krijg dat mijn swap te klein is ? heb wel 512 mb ram dus dat kan het niet zijn..........

Dr_love, al het neiuwe wat bij MSI staat staat er keurig op, niewste bios revisie, agp drivers van Sis... de hele sjabang vandaar dat ik me op mijn hoofd krabde dat ik dit heb. Maar goed..... eigenlijk zou ik van deze thread een algemene SiS-645 vraagbaak willen maken :)

• Dr_Love

Dr_Love

ja dat is wel een aardig idee.

Maar xp zecht dat je swap te klein is? Eerst was er de regel 1,5x hoeveelheid geheugen. Dat moet je swap file groote zijn. Je Kunt het is proberen. Hij wordt dan 768mb. (somigen zijden zelf 2,5 keer, dit vindt ik onzin)

Dat traag worden was toch na een spel spelen? dit heb ik soms ook. duurt soms 5 minute voor dat het weg is. Erg vaag maar een collega\kennis heeft dit probleem ook en hij werkt met een een 845EBG2 bord van intel. Dus dit is niet puur een sis probleem.
Dat van die 5 minuten vertragen kwam meer voor toen ik een 5400 harddisk had.
Nu niet zo vaak meer.
Als je een 7200rpm schijf heb moet je daar wel je swap op zetten. ook al staat windows daar op.

Nu denk je mischien ik heb 512mb geheugen, dat is wel zo maar die prut xp zet veel meer in jou swap nu en ook in jou geheugen. (heb het getest)

Probeer het is.
En dat forum laat maar komen

• Ordos20
Mwah ik heb net zitten kutten met de timings van mijn ram en 2,5T op 2T gezet.... wordt het wel wat beter van :)

• Dr_Love

Dr_Love

ik kan dat niet met mijn mem, loopt gelijk vast. Prut mem sanya geloof ik.

• Ordos20
zal (nu het wat kouder is in Ned) ook die fsb es wat opschroeven..... ik heb alleen al wel die cpu op 40~45 lopen in de bios-->pchealth status dus ik wil er even voorzichtig mee zijn

Pagina: 1