Toon posts:

AGP-versnelling werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:
Amd Athlon XP 2000+
Moederbord van MS-6367 (met integrated nForce 420 video)
Hercules Prophet FDX 8500le 64 mb
512md DDR/Sdram

Diagnose
Ik heb de nieuwste drivers van Hercules geïnstalleerd echter staat volgens Dxdiag en WPCUID de AGP-versnelling niet aan. Daarentegen zit de kaart fysiek wel in de AGP slot van het moederbord (kan ook niet anders: is een agp-kaart). WPCUID zegt dat mijn video als volgt in elkaar zit:
Northbridge = nForce 420D
Southbridge = Prophet 3d

Bios
In mijn bios kan ik het volgende instellen:
Init Display First:
1. onboard/agp
2. pci
Bij beide instellingen krijg ik hetzelfde result: 3dmark-score van 4200 (f@ck!) want de agp staat niet aan. Volgens diverse benchmarks hoor ik een score van min. 7500 te krijgen.

Ps. AGP bus driving control staat op auto; video shadow op off en aperture size op 64 mb.

Wie o wie kan mij helpen?

• Ulti23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-03 11:11

Ulti23

Quality Time

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 11:18:
Specs:
Amd Athlon XP 2000+
512md DDR/Sdram

Diagnose
Ik heb de nieuwste drivers van Hercules geïnstalleerd echter staat volgens Dxdiag en WPCUID de AGP-versnelling niet aan. Daarentegen zit de kaart fysiek wel in de AGP slot van het moederbord (kan ook niet anders: is een agp-kaart). WPCUID zegt dat mijn video als volgt in elkaar zit:
Southbridge = Prophet 3d

Bios
Init Display First:
1. onboard/agp
2. pci
Bij beide instellingen krijg ik hetzelfde result: 3dmark-score van 4200 (f@ck!) want de agp staat niet aan. Volgens diverse benchmarks hoor ik een score van min. 7500 te krijgen.

Ps. AGP bus driving control staat op auto; video shadow op off en aperture size op 64 mb.

Zet die aperture size eens op 128 of 256, en check in je bios eens of bij de optie 'init display first' of daar niet PCI staat, zet dat eens op agp. Weet niet of het de oplossing is, maar probeer het ff. Heb ongeveer hetzelfde systeem als jij en ik haal met alles op default al een score van 10400 3dmarks.

I pitty the fools who took my game-station.....

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je snelle reactie :)

Ik heb al diverse aperture sizes geprobeerd en vervolgens weer Dxdiag, WPCUID en 3dmark2001 gestart. Probleem blijft hetzelfde: agp-versnelling staat niet aan.

Tevens heb ik de twee mogelijke instellingen bij Init Display First geprobeerd, namelijk:
- onboard/agp en
- pci

Zelfde resultaat

• St-Bun
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 09:51
Niet dat je er veel aan hebt, maar ik heb hetzelfde probleem. Ik heb ook een mobo met een NForce 420 chipset, maar mn videokaart is een Matrox G400. Heb ook al wat settings in de bios geprobeert, maar nog geen oplossing gevonden :(

O dus

• vage
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06-2025
mogelijkhheiid: pc gebruikt je onboard, er staat nl onboard/agp, disable in de bios je onbard video eens.

ik heb zelf via troep en pas als ik de 4in1 installeer gaat mijn agp op 4* lopen, misschien / waarschijnlijk moet jij hetzelfde doen

evt kun je in configuratie scherm/system/hardware/device anager natuurlijk 1 van de 2 videokaarten "disablen" ook daarmee kun je zorgen dattie de gewenste kaart gebruikt

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik geprobeerd, ik heb namelijk twee opties bij Init Display First:
1. onboard/agp
2. pci

Ik heb beide geprobeerd: zelfde resultaat. Is er misschien een andere bios-instelling die jij bedoeld voor uitschakelen onboard video?

In device manager van WinXP staat dat ik 1 grafische kaart gebruik namelijk de Radeon en functioneert (volgens XP) goed.

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 16:45
Misschien hardware matig. Ik bedoel met Jumpers, moet je effe in je mobo boekje kijken.

• Ulti23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-03 11:11

Ulti23

Quality Time

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 13:33:
Dit heb ik geprobeerd, ik heb namelijk twee opties bij Init Display First:
1. onboard/agp
2. pci

Ik heb beide geprobeerd: zelfde resultaat. Is er misschien een andere bios-instelling die jij bedoeld voor uitschakelen onboard video?

In device manager van WinXP staat dat ik 1 grafische kaart gebruik namelijk de Radeon en functioneert (volgens XP) goed.
Misschien moet je eens op je mobo zelf een jumper zoeken die de onboard AGP uitschakelt, maar meestal zit dat ook in je BIOS verweven. Check je manual van je mobo eens bij onboard agp/vga, er zal vast wel iets over instaan. Dat is volgens mij wat vage bedoeld. En het uitschakelen van je onboard AGP heeft niets met dat init display first te maken, dat wil gewoon zeggen waar je systeem het eerst naar kijkt naar wat betreft je video. ;)

Hier stond iet doms... :X :X :X :+

I pitty the fools who took my game-station.....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vage schreef op 26 september 2002 @ 13:26:
mogelijkhheiid: pc gebruikt je onboard, er staat nl onboard/agp, disable in de bios je onbard video eens.
De nForce heeft AGP 4x, welke maar één port ondersteunt. Ofwel staat de onboard aan (en dan heb je GEEN beeld uit de VGA van de kaart) danwel staat de slot aan en zal de interne AGP NIETS doen. Als je monitor op de Radeon aangesloten zit en beeld geeft, staat de onboard UIT. Punt :z
ik heb zelf via troep en pas als ik de 4in1 installeer gaat mijn agp op 4* lopen, misschien / waarschijnlijk moet jij hetzelfde doen
Hallo :X

nForce420 is geen VIA chipset, het is van nVidia. Als je er Via drivers overheen gaat gooien is het geen wonder dat het raar doet. Maar allicht is het wel nuttig om eens naar de nForce chipset drivers te kijken, als de AGP miniport driver niet (goed)geinstalleerd is, is het vragen om problemen.
evt kun je in configuratie scherm/system/hardware/device anager natuurlijk 1 van de 2 videokaarten "disablen" ook daarmee kun je zorgen dattie de gewenste kaart gebruikt
Zie bovenste. Niet aan de orde :Z

Oslik blyat! Oslik!

• Donderwolk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 11:16
t.

Pwnd

Verwijderd

Topicstarter
Heb de manual van het mobo gecheckt: geen jumpers mbt onboard video in te stellen.

dion_b zei:
"De nForce heeft AGP 4x, welke maar één port ondersteunt. Ofwel staat de onboard aan (en dan heb je GEEN beeld uit de VGA van de kaart) danwel staat de slot aan en zal de interne AGP NIETS doen. Als je monitor op de Radeon aangesloten zit en beeld geeft, staat de onboard UIT. Punt "

Vinguru: "heb tevens geprobeerd mijn monitor op de vga-poort van de nforce aan te sluiten; resultaat: geen beeld". Wat bedoel je met ondersteunen van 1 poort?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 15:23:
Heb de manual van het mobo gecheckt: geen jumpers mbt onboard video in te stellen.

dion_b zei:
"De nForce heeft AGP 4x, welke maar één port ondersteunt. Ofwel staat de onboard aan (en dan heb je GEEN beeld uit de VGA van de kaart) danwel staat de slot aan en zal de interne AGP NIETS doen. Als je monitor op de Radeon aangesloten zit en beeld geeft, staat de onboard UIT. Punt "

Vinguru: "heb tevens geprobeerd mijn monitor op de vga-poort van de nforce aan te sluiten; resultaat: geen beeld". Wat bedoel je met ondersteunen van 1 poort?
Heel simpel: de geintegreerde VGA is een poort en de AGP slot is een poort. Het is architectureel ONMOGELIJK om beiden tegelijk in gebruik te hebben. Dus als er beeld uit je Radeon komt, KAN je geintegreerde VGA er per definitie
NIETS mee te maken hebben. Je daarop richten is pure tijdsverspilling.

Controleer eerder of je chipsetdrivers (goed) zijn geinstalleerd.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Welke chipsetdrivers bedoel je hiermee?

In principe geeft WinXP geen conflicten aan.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 16:18:
Welke chipsetdrivers bedoel je hiermee?
:X :X :X

Die van je moederbord chipset misschien :? :Z
Nvidia nForce System Driver
Support model K7N420 Pro (MS-6373)
Your System OS Win98SE(2850KB) WinME(2850KB) Win2000(2967KB) WinXP(2967KB)
http://www.msi.com.tw/pro...iver/dvr/spt_dvr_list.php
In principe geeft WinXP geen conflicten aan.
Da's leuk :z

Oslik blyat! Oslik!

• vage
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06-2025
hehe dion_b nu laat je zien dat ik niet de slimste ben :P

over die 4in1 daar was ik te snel gestopt met typen :D moest nog achter, maar dan van de fabrikant van jouw sjipset :)

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een driver voor de ms-6373 en niet voor de ms-6367. Ik weet niet of dit zo'n goed idee is....

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39
en anders de nforce 1.13 drivers van www.nvidia.com heb ik doen het perfect (mn audio)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Heeft het installeren van de nieuwste chipset-drivers voor de Nforce 420d voor WinXP uberhaupt nut? De Nforce is toch de videochip en deze gebruik ik niet want ik heb de Prophet .... Of zie ik dit verkeerd?????

De update bestaat uit:
This nForce Win2K/WinXP driver package contains the below components:

GPU driver 29.20 (WHQL'd)
Audio driver 2.45 (WHQL'd)
Audio utilities 2.26
Network driver 2.36 (WHQL'd)
GART driver 2.29 (WHQL'd)
SMBus driver 2.17 (WHQL'd)
Memory controller driver 2.26 (WHQL'd)
Installer 2.38+

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vage schreef op 26 september 2002 @ 17:10:
hehe dion_b nu laat je zien dat ik niet de slimste ben :P

over die 4in1 daar was ik te snel gestopt met typen :D moest nog achter, maar dan van de fabrikant van jouw sjipset :)
Gna, zoiets vermoedde ik stiekem al- ik was meer zo aan het fulmineren omdat een aantal anderen wel klakkeloos die 4-in-1 overnamen :z

Mbt die drivers, als je niet die van de 6373 wilt gebruiken, welke heb je nu dan geinstalleerd. Rechterklik ff op My Computer, kies dan Properties, ga naar Hardware en klik op Device Manager. Expand daar ff de tree van System en kijk wat je ziet. Zitten er een aantal nVidia dingen tussen, dan is het goed. Zo niet weet je (hopelijk) wat je te doen staat: chipset drivers erop. En vaak wil dat het best na een clean install lukken :)

Oslik blyat! Oslik!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Je moet kijken of je de goede busmaster drivers hebt voor je mobo denk ik.

Human Bobby

Verwijderd

Topicstarter
Yes :-) Dion_b je had gelijk! Ik heb gisteravond de chipsetdrivers (voor ms-6373 / nforce 420d) voor winxp gedownload en geinstalleerd. It works: 1 reboot en agp 4 x staat aan. Op dit moment haal ik met mijn systeem zo'n 7,800 3dmarks. Let the overclocking begin ;-)

Thanks voor de reacties.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 11:18:
Specs:
Amd Athlon XP 2000+
512md DDR/Sdram

Diagnose
Southbridge = Prophet 3d

Bios
Init Display First:
1. onboard/agp
2. pci

Ik heb zo'n mobo nooit gezien, maar misschien moet je met een jumper de onboard videocontroller uitzetten... is met audio ook vaak...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ThePerfectCell schreef op 27 september 2002 @ 10:19:
[...]

Ik heb zo'n mobo nooit gezien, maar misschien moet je met een jumper de onboard videocontroller uitzetten... is met audio ook vaak...
Zucht...

Onboard is AGP, slot is AGP, pas met AGP 8x zijn 2 AGP devices ondersteund. Of lees de thread nog een keer door :Z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1