Suse 8.0 start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb volgens mij een groot probleem. Ik heb sinds een tijdje Suse 8.0 naast WinXP draaien en dat ging prima. Totdat ik gisteren CLN geprobeerd heb te installeren, wat niet lukte (de make kapte er na enige tijd mee). Ik snapte niet echt waarom. Vanochtend start ik de zaak opnieuw op en na het X-inlogscherm gebeurt er helemaal niets meer. Ik zie in de boot-messages het volgende:

code:
1
2
Mount old root on /initrd... failed
Old root unmounted

Verder lijkt alles wel te lukken. Dus ik in XP in PartitionMagioc gekeken, wa blijk: mijn Linux extended partitie is helemaal vol! Vraag nu dus: hoe los ik dit op, kan ik ergens inloggen zodat ik een shell krijg en dingen kan verwijderen of moet ik echt Linux helemaal opnieuw installeren?

Verwijderd

umm ligt eraan hoe veel tijd je er aan wilt bestenden.
je kunt gewoon even de Live disc van SuSe erin proppen en dan
manual je systeem mounten.
en kijken wat er aan de hand is.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 18:48
Heb je al es geprobeerd in textmode in te loggen (ctrl-alt-f1) als root. Er wordt in ieder geval 5% shijfruimte gereserveerd voor root, dus daarmee zou je in moeten kunnen loggen om wat dingen weg te gooien.

Facebook :: Twitter :: PSN

Verwijderd

Topicstarter
umm ligt eraan hoe veel tijd je er aan wilt bestenden.
je kunt gewoon even de Live disc van SuSe erin proppen en dan
manual je systeem mounten.
en kijken wat er aan de hand is.
Ik heb Suse toendertijd gedownload en zonder iso gewoon op de cd's geflikkerd. Hoe doe ik dit dan?

Verwijderd

Topicstarter
riotrick schreef op 26 september 2002 @ 11:19:
Heb je al es geprobeerd in textmode in te loggen (ctrl-alt-f1) als root. Er wordt in ieder geval 5% shijfruimte gereserveerd voor root, dus daarmee zou je in moeten kunnen loggen om wat dingen weg te gooien.
Kijk dat ctrl-alt-f1 wist ik dus niet.. thx ga het zo proberen!

• riotrick
en mocht dat nog niet lukken kan je ook nog es priberen op je lilo prompt te booten met:

linux single

Je komt dan in single user mode en krijgt na password een root console. Grote kans dat je dan in ieder geval nog wel het een en ander kan weggooien/fixen.

Verwijderd

Of booten met 'Linux 3'. Dan start ie in runlevel 3, en dan kan je als het goed is ook alles wat je wil..

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

riotrick schreef op 26 september 2002 @ 11:22:
en mocht dat nog niet lukken kan je ook nog es priberen op je lilo prompt te booten met:

linux single

Je komt dan in single user mode en krijgt na password een root console. Grote kans dat je dan in ieder geval nog wel het een en ander kan weggooien/fixen.
Sterker nog, als je opstart met :
code:
1
2
3
# linux single
of
# linux init 1

dan wordt je helemaal niet gevraagd naar een password.
Dit is ook de manier om een root wachtwoord te wijzigen als je het niet weet.
Het kan hooguit zo zijn dat je voor het verkrijgen van een liloprompt een wachtwoord moet intypen, maar das een wachtwoordt wat je zelf in zal moeten stellen.
Gebruik je geen wachtwoord, maar grub (wat in mijn ogen veel beter is) kan je de default line editten, door op "e" te drukken, en de line aan te passen met "init 1" net na de naam van de te laden kernel.(meestal linux in een default install)

Ik weet niet of je een grote hdd hebt, maar het zou best kunnen dat de make van het pakket wat je wilde compileren klapte, omdat je uit de ruimte liep, maar dat je daar geen nette melding van terug vindt snap ik niet.

Suc6

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 11:26:
Of booten met 'Linux 3'. Dan start ie in runlevel 3, en dan kan je als het goed is ook alles wat je wil..
Niet helemaal. In runlevel 3 worden er al meer dingen geladen dan in runlevel 1. Wat er voor kan zorgen dat je juist niet meer kan inloggen als je te weinig ruimte hebt.

in runlevel 1 / single usermode kan je net zoveel, maar heb je geen netwerk geladen, en draaien er geen services.

• riotrick
CyberJ schreef op 26 september 2002 @ 11:32:
[...]

Sterker nog, als je opstart met :
code:
1
2
3
# linux single
of
# linux init 1

dan wordt je helemaal niet gevraagd naar een password.
Dit is ook de manier om een root wachtwoord te wijzigen als je het niet weet.
Het kan hooguit zo zijn dat je voor het verkrijgen van een liloprompt een wachtwoord moet intypen, maar das een wachtwoordt wat je zelf in zal moeten stellen.
Nou alle distro's die ik tot nu toe heb gebruikt vragen gewoon om een wachtwoord als je in runlevel 1 opstart (root password voor het verkrijgen van een console en geen lilo/grub password). Ik weet niet welke distro jij draait?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels als gewone user ingelogd, dat lukte wel weer (bedankt voor alle suggesties!), maar als root lukt het nog niet?! Misschien heb ik iets raars in mijn .xinitrc staan, deze regels heb ik zelf toegevoegd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
export PATH=$PATH:.:~:/usr/local/mozilla
mount -t vfat /dev/hda5 /windows/d
mount -t vfat /dev/hda6 /windows/e
mount -t vfat /dev/hda7 /windows/f
/usr/local/apache/bin/apachectl start
/usr/bin/safe_mysqld
export GAL_MAKEFILE=/usr/local/bin/CGAL-2.4/make/makefile_i686_Linux-2.4.18-4GB_g++-2.95

(sorry voor de lay-out)

Hoe kan ik trouwens als root zien hoe vol mijn linux partitie zit?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 11:58: Misschien heb ik iets raars in mijn .xinitrc staan, deze regels heb ik zelf toegevoegd:

code:
1
export PATH=$PATH:.:~:/usr/local/mozilla
die kan in /etc/profile
code:
1
2
3
mount -t vfat /dev/hda5 /windows/d
mount -t vfat /dev/hda6 /windows/e
mount -t vfat /dev/hda7 /windows/f
deze moeten in /etc/fstab gezet worden (man fstab )
code:
1
2
/usr/local/apache/bin/apachectl start
/usr/bin/safe_mysqld
Deze 2 horen in een mooi opstartscript in /etc/init.d, waarom heb je deze 2 buiten rpm/SuSE om geinstalleerd :?
code:
1
export GAL_MAKEFILE=/usr/local/bin/CGAL-2.4/make/makefile_i686_Linux-2.4.18-4GB_g++-2.95
Ik heb ff zo 1-2-3 geen idee wat GAL is ? Maar ik gok dat deze regel in ~/.bashrc past..
Hoe kan ik trouwens als root zien hoe vol mijn linux partitie zit?
df -f

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
moto-moi schreef op 26 september 2002 @ 12:11:
[...]
die kan in /etc/profile
[...]
deze moeten in /etc/fstab gezet worden (man fstab )
[...]
Deze 2 horen in een mooi opstartscript in /etc/init.d, waarom heb je deze 2 buiten rpm/SuSE om geinstalleerd :?
geen idee.. omdat ik er nog niet zoveel verstand van heb denk ik :+
[...]
Ik heb ff zo 1-2-3 geen idee wat GAL is ? Maar ik gok dat deze regel in ~/.bashrc past..
[...]
df -f
Thanks, ik heb het allemaal veranderd en we zullen zien na de volgende reboot..

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 12:22:
geen idee.. omdat ik er nog niet zoveel verstand van heb denk ik :+
:P
Lees eens de FAQ van NOS door ofzo, en verdiep je wat in SuSE, het kan zo wel, maar tis netter als je gewoon de manier van installeren van je eigen distro aanhoudt ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 22:38

BaatZ

Prullenbakker :?

Ik zeg: Runlevel 3, daar kom je altijd wel in als het een beetje meezit.
handig om te weten:
rm [file] = delete
cp [file] [nieuwe plaats] = copy
rename [oudnaam] [nieuwnaam]

succes

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

Verwijderd

BaatZ schreef op 26 september 2002 @ 12:29:
handig om te weten:
rm [file] = delete

succes
dat noem ik niet handig om te weten. dat noem ik broodnodig om te overleven.

en als ik de topic starter was zou ik eerst eens wat sites gaan bezoeken die o.a. genoemd staan in de FAQ.
en wat basic knowlege opdoen over linux.

Verwijderd

Topicstarter
BaatZ schreef op 26 september 2002 @ 12:29:
handig om te weten:
rm [file] = delete

succes
Euhm, zoveel verstand heb ik er nog net wel van :) Ik kom immers aan met mount-regels en de .xinitrc, geeft verder niet, ik waardeer jullie hulp zeer!
Pagina: 1