Verwijderd

Topicstarter
Als ik met mijn Nokia 6310i verbinding maak met BenWAP, zegt deze "bezig verbinding te maken via GPRS". Maar aan dat GPRS zijn wel extra kosten verbonden. Maak ik nou echt gebruik van dat GPRS of WAP ik nou gewoon?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Volgens mij begrijp jij de betekenis van WAP en GPRS niet echt.

WAP is een dienst, waarmee je "het web" op kan.
GPRS is de techniek waar verbinding wordt gemaakt.

WAP kan over gewoon een gsm verbinding, maar ook over gprs.
Jij betaald dus voor je verbinding, met gprs betaal je voor de hoeveelheid data die je verstuurt/ontvangt.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 20:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

IDD, je WAP't over GPRS, dus je betaald geen telefoontikken, enkel enkele eurocenten per KB die je verstuurd... Om "gewoon" weer met telefoontikken in te bellen moet je de WAP instellingen die via GSM verbinding maken als primair instellen...

Verwijderd

Topicstarter
Ok! Found it! Bedankt voor de uitleg. Is wappen via GPRS ook sneller dan "gewoon" wappen?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:11

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 11:22:
Ok! Found it! Bedankt voor de uitleg. Is wappen via GPRS ook sneller dan "gewoon" wappen?
Normaal gesproken wel, wappen via de dataverbinding van je GSM gaat met 9k6, GRPS is over het algemeen genomen sneller :)

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 20:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Via GSM gaat het idd met 1 zogeheten "slot" van 9K6 (baud, dus ~1K/s), waar je met GPRS een maximum van 8 (kan ook 10 zijn) Slots kunt gebruiken, waarmee je dus aan 56K6 (~8K/s) kunt komen. Dit is wel afhankelijk van de drukte binnen het telefoonverkeer, want elk slot wat jij gebruikt kan direct weer afgenomen worden als iemand moet bellen en de slots vol zijn, want Voice gaat boven Data... (Kan dus zijn dat je ook met GPRS maar 1 slot gebruikt en dan dus met ~1K/s zit)
Pagina: 1