[Gentoo] KDE probje

Pagina: 1
Acties:

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Had tot voor kort Gnome2.0 op mijn gentoo bak. Wilde daar ook KDE naast hebben. Na heel veel gelazer nu KDE kunnen emergen. Toegevoegd aan GDM. Als nu inlog op KDE via GDM alleen dat gradient blue wallpapertje. Geen kicker, geen splashscreen etc.

Foutmelding als ksplash vanaf console:
code:
1
2
3
bash-2.05a$ ksplash
bash-2.05a$ WARNING: KDE detected X Error: BadDrawable (invalid Pixmap or Window parameter) 9
  Major opcode:  159

KDE gaf oorspronkelijk allerlei errors tijdens het build-proces. Op kunnen lossen door kdelibs los van de rest te emergen. Daarna handmatig de rest van de packages ge-emerged. Handmatig is hier dus niet
code:
1
emerge kde
maar
code:
1
emerge  --nodeps kdekbase kdeaddons kdeadmin kdeartwork kdeedu kdegames kdegraphics kdemultimedia kdenetwork kdepim kdetoys kdeutils

Anders wilde 'ie opnieuw kdelibs gaan emergen (en dan 3.0.3-r1 i.p.v. 3.0.3a en daar kreeg ik dus build errors mee)
Iemand die weet hoe ik zorg dat die gekke dingen het allemaal wel gaan doen?

[ Voor 0% gewijzigd door wzzrd op 26-09-2002 09:48 . Reden: Sorry voor het verneuken van de lay-out :( ]

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

had je niet handmatig de ebuild van kdelibs 3.0.3a kunnen emergen?

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
XKB schreef op 26 september 2002 @ 10:41:
had je niet handmatig de ebuild van kdelibs 3.0.3a kunnen emergen?

Ik heb handmatig 3.0.3a ge-emerged, maar als ik kde wil emergen door
code:
1
emerge kde
dan wil die build 3.0.3a vervangen door 3.0.3-r1 en die geeft build-errors. En die kan ik niet handmatig builden :(

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

wzzrd schreef op 26 september 2002 @ 09:45:
Had tot voor kort Gnome2.0 op mijn gentoo bak. Wilde daar ook KDE naast hebben. Na heel veel gelazer nu KDE kunnen emergen. Toegevoegd aan GDM. Als nu inlog op KDE via GDM alleen dat gradient blue wallpapertje. Geen kicker, geen splashscreen etc.

Foutmelding als ksplash vanaf console:
code:
1
2
3
bash-2.05a$ ksplash
bash-2.05a$ WARNING: KDE detected X Error: BadDrawable (invalid Pixmap or Window parameter) 9
  Major opcode:  159
Deze melding is op zich niet schadelijk. Het lijkt erop dat GDM niet de goede scripts start of dat KDE dat zelf niet doet. Kun je eens GDM en X afsluiten (naar een console toe) en daar dan eerst (als root) 'XFree86 && DISPLAY=:0 xhost + &' draaien? Dan weer naar de console en iets als 'su - kde_user', gevolgd door 'DISPLAY=:0 startkde &'. Je KDE zou op moeten starten (zal wel niet gebeuren) en je krijgt een hoop uitvoer in je console te zien. Eventueel nog wat redirecten als het te veel is voor een enkel scherm en je zou vrij snel achter het probleem moeten kunnen komen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Heb gedaan wat je zei. Krijg een enorm error-log.
Even ge-upload. Misschien kan iemand kijken. Ik snap er geen *** van :)

Errorlog staat hier

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
Probeer anders KDE 3.1 beta1, ik draai 'm hier ook op Gentoo en hij werkt perfect!
Of ff wachten, want beta2 had allang uit moeten zijn...

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:33
of de cvs versie, ook via portage: http://www.gentoo.org/~danarmak/kde-cvs.html

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
3.1b1 wilde ook niet

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:25

_nethack

We're all MAD here

rb338: welke versie van gentoo??
Ik probeer momenteel 3.1_beta1 onder gentoo 1.4rc1 te installeren, maar voorlopig heeft ie er niet heel veel zin in.
Er zit een foutje in de kdelibs package, waardoor je die met de hand moet builden.
ebuild kdelibs-3.1_beta1.ebuild unpack - daarna een symlink aanmaken in /var/tmp/portage/kdelibs-3.1_beta1/work van kdelibs-3.0.7 naar kdelibs-3.1_beta1. Daarna ebuild compile, ebuild install en ebuild merge.
Daarna issie gemerged, maar vervolgens wil kdebase niet emergen :? iets over kde headers die hij niet kan vinden...
Ben nu opnieuw kdelibs aan het doen, kijken wat ie dan doet...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:33
ik draai hier al een poosje die beta, niet echt problemen gehad met installatie enzo, niks raars hoeven doen. Staat er niets op de bugs site?

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Mjah, da's allemaal prachtig en ik wil niet lullig doen hoor, maar ik vroeg eigenlijk niet of 3.1b1 draait, maar hoe ik 3.0.3 aan de praat krijg. Liever antwoorden op die vraag eigenlijk :)

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Geheel tegen mijn principes, ga ik deze draad één (1) keer kicken. Bij deze.

• rb338
wzzrd: sorry dat ik je niet kan helpen, maar ik antwoord ff op Operations...
offtopic:
Ik draai Gentoo 1.4 RC1 ook, geinstalleerd met een stage1 cd (dus alles gecompileerd)... KDE 3.1b1 installeren was geen probleem: ff package.mask aanpassen (KDE 3.1b1 commenten dus) en een 'emerge kde' was genoeg om XFree86 4.2.0 en KDE 3.1b1 te compilen :)

Overigens lijkt het probleem van wzzrd niet aan KDE maar aan X te liggen. Welke X heb je nu draaien? Probeer 4.2.1 eens als 4.2.0 niet werkt, of evt zelfs 4.2.99. Kan iemand me trouwens uitleggen wat 4.2.99 voor iets is? Komt die uit de unstable tree ofzo (4.3.x)?

Verwijderd

Dat lijkt me inderdaad de CVS versie. Zie bijvoorbeeld http://www.xfree86.org/cvs/changes.html :)

Verwijderd

rb338 schreef op 28 september 2002 @ 12:32:
Probeer anders KDE 3.1 beta1, ik draai 'm hier ook op Gentoo en hij werkt perfect!
Of ff wachten, want beta2 had allang uit moeten zijn...
Hihi, ik heb net de CVS erop gegooid vannacht! draait echt zeer vlotjes!!!!
en quess what! Er staan kde 3.0.8 beta2 in het aboutvenster!

Overigens heb ik nog nooit problemen gehad met het emergen van kde. Gaat altijd prima. export CONFIG_PROTECT="" wil wel helpen om het werkend te krijgen, maar dan worden je kde gerelateerde config files wel overgeschreven (niet die in de user dir natuurlijk). Verder is de optie -b bij emerge wel handig, kun je hem later snel als binary installeren evt na config_protect.

Oh jah, dit zijn mijn C(XX)FLAGS:

-march=athlon -O3 -pipe -m3dnow -mmmx -fforce-addr -fomit-frame-pointer -falign-functions=4 -ffast-math -fno-exceptions

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Misschien toch maar eens wat CVS'jes erop zetten. Jammer maar helaas :D
Anyway, thanks all. Mocht iemand nog meer ideëen hebben, hoor ik dat natuurlijk graag :)

• rb338
Is het aan te raden om de CVS erop te zetten?
Ik draai nu zoals gezegd 3.1b1, maar ik wil graag bleeding edge...
En ook omdat ik best vaak troubles heb met beta1, zoals klauncher/DCOP die spontaan verdwijnt, een gemolesteerde cookie server, crashende Konquerors, etc.

Ik denk dat ik het maar gewoon doe :P

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Heb KDE naar 3.1b1 geupgrade, XFree naar 4.2.1, met EXPORT_CONFIG="" enzo. Niks helpt. Ik geef het op. Gnome 0wnage.
Pagina: 1