[Mandrake] DHCP wil geen lease geven

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 11:28
Heb vanmiddag Mandrake 8.2 geinstalleerd, alles werkt prima behalve het internet.

Ik heb het MAC adres v/d Chello NIC gespoofed met ifconfig, maar wat ik ook doe ik krijg geen ip adres van de DHCP server.
Natuurlijk heb ik eerst alles netjes gereleased op mijn Win2k Server, waar de Chello NIC inzit.

Ik heb zowel dhclient als dhcpcd geprobeerd, dhclient geeft niet eens de melding van "dhcp offer".
Ik heb ook geprobeert mijn host naam mee testuren maar zonder resultaat, en nu weet ik het echt niet meer :X

Iemand nog opties?
Werkt het zowiezo met Chello Amsterdam (A2000)

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04 19:58

BaatZ

Prullenbakker :?

Huh ? Chello met DHCP ? never heard of...
heb je wel de tcp/ip aan de juiste ethernet interface gebonden ?
is de DHCP Client service wel draaiende ?

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• Redje
BaatZ schreef op 25 september 2002 @ 23:29:
Huh ? Chello met DHCP ? never heard of...
Jazeker Chello (Amsterdam) gebruikt DHCP, je krijg wel altijd hetzelfde adres.
heb je wel de tcp/ip aan de juiste ethernet interface gebonden ?
Was het maar zo simpel :+
is de DHCP Client service wel draaiende ?
DHCP werkt prima als ik de Win2k server DHCP server maak, alleen Chello wil niet mee werken.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

krijg je uberhaupt geen ip (169.x.x.x/0.0.0.0) of krijg je bv een 10.x.x.x adres? in dat laatste geval wordt je nl niet toegelaten door de dhcp server omdat je mac (alsnog) niet bekend is. zowel de mac van je kabelmodem als dat van je netwerkkaart worden gecontroleerd.
spoofen is in principe trouwens niet nodig, als je een nieuwe netwerkkaart hebt kun je altijd zelf dat ding in hun systeem zetten via prov.upc.nl (alleen als je geen lancity hebt, dan moet je ff met hen gaan bellen)

als je 169.x.x.x blijft houden is het 9 van de 10 keer een verotte netwerkkaart of utp en als je lancity hebt waarschijnlijk niet goed gespoofed

Localhost is where the heart is

• Redje
Ik zou niet weten of ik een 169.x of 10.x krijg, bij een ifconfig eth0 of -a zie ik geen ipadres staan.

Netwerkkaart en kabel zijn 100% oke.

Die prov.upc.nl kon ik nog niet, ik kan wel alles invullen, en ja ik heb een LanCity.
Dit zal vast wel werken.

Het is eigenlijk de bedoeling dat ik makkelijk kan switchen tussen servers, Win2k of Linux, dus spoofing oid. is wel gewenst.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

die site heb je niets aan als je een lancity hebt. daarbij worden de gegevens via een ander systeem bijgehouden (statischer) en moet je je mac doorgeven aan hen als je het wilt veranderen. dat verhaal over een 10.x ip is dan ook niet nodig.

misschien toch verkeerd gespoofd? probeer het anders voor de aardigheid eens met de andere netwerkkaart, dan weet je zeker dat je die goed heb gespoofd.

• Redje
De linux bak heeft 2 nics, een 3C900 en 3C905B, op beide heb ik het geprobeerd zonder resultaat.

Een "ifconfig eth0 hw ether 00:11:22:33:44:55" en daarna het zootje starten moet toch genoeg zijn?

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

heb nu ff geen linux bak bij de hand, maar zo uit mijn hoofd is dit goed ja. (of moest er niet nog ergens zo'n '-' voor?

Ik bedoelde eig de netwerkkaart van de win2k bak ff in je linux bak gooien.

als je zeker weet dat je hardware goed is, heb je nu geen ip omdat je niet door de security check van de dhcp server heenkomt. heb je sowieso ff je modem gereset? (en wel steeds vrijgeven als je een andere probeert - ik weet het niet zeker met lancity's, maar moterola's en terayon's raken vet gefrustreerd als je een keer met een nieuwe nic probeert te connecten zonder de ouwe te hebben vrijgegeven. moet er een arp flush overheen. dat gaat automagisch als je je mac laat veranderen, maar dan sta je soms weer een half uur ofzo in de wacht.. je kan het eens met 6 uur van de stroom afhalen proberen. een moterola reset zichzelf hierna, met een lancity weet ik dat niet zeker. iig succes alvast.

• Wilke
  • Laatst online: 09:27
Redje: ja, het commando wat je daar noemt moet genoeg zijn, ik heb het ook wel eens gedaan omdat ik te lam was om de netwerkkaarten in 2 compu's te verwisselen (is zo'n geklooi met openschroeven enzo), en bij mij (net Chiello) provider werkt het gewoon...totdat je reboot natuurlijk, dan is het gewijzigde MAC-adres weer verdwenen.

• Redje
Nou ik heb de power van m'n kabelmodem er 's nachts afgehaald, 's ochtends weer geprobeerd, maar no-go.
Mandrake 9.0 erop gezet en ook een no-go... men :?

Ik wilde nog wel een hw-routerje kopen, maar als het faken van een MAC nu al lastig gaat... ;)

Verwijderd

Met een routertje is misschien nog wel handiger. Een keer het mac adres van die router laten registeren, en je kan daarachter zowel win2k servers als linux servers plaatsen. Neem dan gelijk een router die porten kan forwarden. Kan je zoveel switchen achter je router als je wilt.

• Redje
Ik heb vanmiddag maar ff met Chello gebeld, en heb ik het MAC adres v/d Linux NIC doorgegeven... en nu werkt $#^*$Q@&*$ nog niet :(
Ben al 3 dagen bezig :P

De Linux bak heeft 2 NICs, 1 van Chello, de 3Com 900B TPO(10Mbit) en een 3Com 905B(10/100Mbit) voor het LAN. Biede kaarten werken prima als ik ze aan het LAN aansluit, echter werkt DHCP niet ism. Chello op de 900B NIC... als ik zelf DHCP draai(met Win2k Server), werkt dit wel op de 900B, ik krijg dan netjes een IP van de 2K server.

Het MAC adres is ook correct want als ik deze spoof met Win2k kan ik gewoon internetten op de Win2k doos en krijg ik dus het juiste IP adres...

Heb het geprobeerd met FreeSCO, Mandrake 9.0 en OpenLinux 3.11 maar wat ik ook probeer de 900B NIC krijgt never een IP adres van Chello.... *zucht*

Iemand nog wat opties?

Verwijderd

Redje schreef op 30 september 2002 @ 16:02:
Ik heb vanmiddag maar ff met Chello gebeld, en heb ik het MAC adres v/d Linux NIC doorgegeven... en nu werkt $#^*$Q@&*$ nog niet :(
Ben al 3 dagen bezig :P

De Linux bak heeft 2 NICs, 1 van Chello, de 3Com 900B TPO(10Mbit) en een 3Com 905B(10/100Mbit) voor het LAN. Biede kaarten werken prima als ik ze aan het LAN aansluit, echter werkt DHCP niet ism. Chello op de 900B NIC... als ik zelf DHCP draai(met Win2k Server), werkt dit wel op de 900B, ik krijg dan netjes een IP van de 2K server.

Het MAC adres is ook correct want als ik deze spoof met Win2k kan ik gewoon internetten op de Win2k doos en krijg ik dus het juiste IP adres...

Heb het geprobeerd met FreeSCO, Mandrake 9.0 en OpenLinux 3.11 maar wat ik ook probeer de 900B NIC krijgt never een IP adres van Chello.... *zucht*

Iemand nog wat opties?
Wat er (zeer) waarschijnlijk aan de hand is, is het volgende:

Wanneer je verbinding maakt met Chello (DHCP server) logt de DHCP server van Chello je Mac-Adres van je modem en het macadres van je netwerkkaart.

Wanneer je de volgende keer online komt dus weer een request stuurt controleert de DHCP server van Chello of je nog steeds de netwerkkaart gebruikt met het gelogde Mac-adres. Als dit niet het geval is, geeft de DHCP server je geen ip! (In de chello logs ontstaat dan een Discover - offer loop).

Wat kun je er aan doen? Het enige wat je kan doen is chello je netwerkkaart gegevens laten *flushen*. M.a.w. Ze gooien dan je log leeg. Nu is chello nogal een trage organisatie dus, dat zal wel weer enkele dagen / weken / maanden duren.

Wat je ook zou kunnen doen. Pak de netwerkkaart waarmee je het laatst verbinding hebt gehad en stop die in een werkende computer. (Hang daar je modem aan). En start Windows / Linux / BSD of whatever.
Waarschijnlijk krijg je dan wel verbinding. Geef nu een release. In windows (XP / 2000) doe je dat met: ipconfig /release

in linux: ifconfig /release

en in win98 of zo start je winipcfg (en klik je op release all / alles vrijgeven).

Stop nu je modem in de netwerkkaart die je wil gebruiken en alles zou moeten werken.

Als dat niet meer werkt trek dan je modem 24 uur uit (Stroom er af). Als het goed is wordt dan alles vanzelf geflushed....

Suc6

P.S.: Chello brabant heeft ook DHCP (Alleen ik heb al zeker een jaar hetzelfde IP ;))

• Redje
Het rare is dat ik nu zit te internetten met een Win2K bak met gespoofed MAC adres van de Linux NIC, dus ik gebruik hetzelfde MAC adres als de Linux bak :)

Dus ik krijg wel een IP adres als ik Win2K gebruik, maar onder Linux is het een no-go...

• Redje
Het lijkt erop dat ik het euvel gevonden heb... sjees ;)

Blijkt dat die knuppel van een UPC installateur 2 draadjes (blauw/wit en groen) in 1 plug om gedraaid heeft in de kabel vanaf de modem naar mijn kamer :(

Dit werkt prima zolang ik een Intel NIC of een nieuwe 3Com NIC gebruik, een oude 900B(10Mbit) of 905B werken dan niet goed... het werkt iig jaren goed dan ga ik niet denken dat die kabel brak is :X

* Redje maar denken dat het aan zijn n00berig Linux skills lag :P

Verwijderd

Sodeju... dat ZUIGT zeg! 8)7

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Man, ja knap dat je dat nog gevonden hebt! dit zijn van die problemen waar je echt jaren op blijft hangen. Als je het gewoon met een netwerkkaart deed en je had een probleem denk je wat sneller aan een verrotte utp kabel, maar hierbij...

anyway, razor_harm's verhaaltje is ook mooi, op dit puntje na:
Als dat niet meer werkt trek dan je modem 24 uur uit (Stroom er af). Als het goed is wordt dan alles vanzelf geflushed....
Lancity modems kun je bij mijn weten nl niet flushen door ze een tijd van de stroom af te halen. (moterola's bv weer wel - en dat al na 6 uur)

Verwijderd

topictitel change, hoewel het eigenlijk al niet meer nodig is ;)

Ik heb zoiets ook een keer gehad bij iemand anders. Kabel van @home verkeerd aangesloten.
Ben ik 2 uur mee bezig geweest; alles zag er gewoon goed uit; lampjes brandde.
Uiteintdelijk de kabel maar eens gecontroleerd.....Ja hoor verkeerd aangesloten :/

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
waarom dhcp

je weet je oude ipconfig /all van je w2kserver

neem die gegevens statisch over op linux machine

ik heb ook chello en dhcp

ik heb tig netwerk kaarten er al aangehangen en krijg telkens een ander ip bij een ander mac adres.

Als ik gewoon statisch maak pakt die ip altijd bij elk mac adres

lancity hier..

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

statisch is niet zo verstandig in een dhcp omgeving. sowieso is jou adres voor iemand anders nu gewoon beschikbaar, dus kan de dhcp server dat adres weggeven. De client die dat adres echter moet ontvangen, kan dit niet krijgen omdat jij het al hebt. Zo iemand komt op een gegeven moment bij chello klagen, waarna ze ff controleren wat er aan de hand is. Jij blijkt dan degene te zijn die dat adres bezet houdt en je kunt een leuk telefoontje van chello verwachten om onmiddelijk weer terug te gaan naar dhcp. Of je wordt afgesloten.

• Redje
IP adres vast invoeren werkte ook niet trouwens, had ik al geprobeerd natuurlijk :)
Door die twist in de kabel werkte Chello helemaal niet ism. bepaalde netwerk kaarten...

Ik post nu via m'n MDK9 bak _/-\o_

Al met al weer wat geleerd, en het is iig een nuttig topic geworden :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 17:10

deadinspace

The what goes where now?

Egnie :P
code:
1
2
3
[root@nothing marcelm]# ifconfig /release
/release: error fetching interface information: Device not found
[root@nothing marcelm]#

Sowieso heeft ifconfig weinig met DHCP leases te maken, en zijn opties/switches in Unices nooit met / maar altijd met - ;)

Verwijderd

Ik bende afgelopen dagen bezig geweest met Mandrake MNF en heb op alle mogelijke wijzen geprobeerd om het MAC adres te spoofen. Dit wil ik omdat de originele Chello kaart in mijn Windows PC wil laten als backup.

Omdat ik gebruik maak van Chello moet ik het MAC adres spoofen. Op geen enkele wijze krijg ik dit voor elkaar. Normaal zou je verwachten dat dit in /etc/sysconfig/network-scripts/draknet_conf achter de parameter "Eth1Mac=" in te stellen is, maar dat werkt niet.

Ik wil niet "ifconfig down - ifconfig eth0 hw...." etc in een apart script plaatsen indien dit niet hoeft.

Hoe is dit op te lossen? Op de Mandrake fora is daar ook niets te vinden.
Momenteel draai ik FreeSCO al een paar jaar en dat werkt vlekkeloos. FreeSCO heeft alleen geen duidelijke IDS.

Problemen die ik reeds heb opgelost:
Inmiddels heb ik de LAN kant aan de praat gekregen met DHCP. Het blijkt namelijk dat je enkel het laatste byte moet ingeven bij het instellen van de DHCP range. Dus in plaats van 192.168.0.1 192.168.0.25 enkel 1 en 25 invullen. Een ander probleem was dat via de webadmin de ISA NE2000 kaart niet ingesteld kon worden omdat het IO adress en IRQ niet correct aan de driver worden doorgegeven. Oplossing: als root (eerst als user dan als SU omdat ik niet als root kan inloggen?!) inloggen en met draknet de kaart installeren. Webadmin ziet de kaart nog steeds niet, maar via autodetect vindt MNF de kaart uiteindelijk wel.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 17:10

deadinspace

The what goes where now?

Ik ken Mandrake niet goed, maar misschien kun je in /etc/sysconfig/network-scripts/draknet_conf opgeven welk commando moet uitgevoerd worden voor de interface up gegooid word? Daar zou je dan iets van
code:
1
pre-command="ifconfig ${IFACE} hw ether 00:11:22:33:44:55"
in kunnen zetten.
Is er geen manpage voor die configfile? Daar staat wellicht wat nuttigs in.

• Wilke
  • Laatst online: 09:27
Dit topic is zowat een half jaar oud...open dan een nieuwe (maar met de tip van deadinspace moet je al een eind kunnen komen, denk ik).

Deze gaat dan maar dicht, zulke oude topics nog eens helemaal doorlezen schiet ook niet op :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.