Toon posts:

FreeBSD installeren: ziet m'n NIC niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vrienden,

Hier uw plaatselijke FreeBSD newbie.

Ik heb hier een Freebsd 4.6.2 bootdisk en rootdisk en een k6-2/400 met een realtek 10/100 mbit nic die aangesloten is op een alcatel adsl-modem (pots.)
Ik had de partitionering al helemaal uitgedacht, en ik dacht: dan ga ik hem lekker makkelijk via ftp installeren - heb nl. geen cds, en eerst ging dat ook prima.

Een jaar of twee geleden heb ik dat al eens eerder gedaan met deze pc; zelfde hardwareconfiguratie.

Maar hij ziet mijn nic niet, alleen seriële en paralelle poorten en dat gaat natuurlijk niet..
Achter mijn nic hangt een getweakt adsl modem (10.0.0.138) dat prima werkt onder windows en linux.

Dus ik maar proberen met actief ftp, passief ftp, ftp via http maar niks werkt natuurlijk ja logisch hij ziet helemaal geen netwerk verbinding..

In het online FreeBSD handbook zie ik wel stoere screenshots met precies wat ik wil:

Afbeeldingslocatie: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/install/ed0-conf.png

En bij mij staat die ethernetadapter er dus niet bij.. :?

Weet iemand hulp?

Verwijderd

mmh, ed0 is wel een default device, misschien je nic eens van slot verplaatsen? het zou moeten werken :/

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Bij installatie kiezen voor UserConfig (full CLI mode) en daar alle ethernet adapters verwijderen, voordat je verder gaat met de installatie. Hij vindt dan vanzelf je realtek .. (rl0)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Waarschijnlijk is het ook verstandig om even in je bios te kijken naar iets van Plug&Pray.
En misschien ook wel als je je bios reset als je niet meer weet hoet het verder moet.
Waarschijnlijk is het gewoon een hardware conflict.
Misschien moet je het dan nog eens proberen

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Is de realtek kaart een ISA of PCI kaart en kun je de output van 'dmesg' eens nakijken of er een vermelding in voorkomt m.b.t. de realtek kaart met 'dmesg | more'.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Topicstarter
Nog steeds niks..

Ik heb in de visual kernel configuration alle ethernetkaarten eruit gegooid.
In het bios heb ik "pnp os installed y/n" op n gezet (stond op y)

Dit alles had geen enkel effect. Ik zie nog steeds alleen seriële en paralelle poorten als "netwerkmedia" gelist, net als op de screenshot boven dus, maar dan zonder ethernet.

dmesg | more kan ik niet doen; ik heb nog niets geïnstalleerd.

De Realtek is trouwens een 8139a in een pci-slot.

Weet iemand nog iets? Zelf ben ik hier echt op dun ijs, ik weet next to nothing van Freebsd en al helemaal niet van kernels bouwen en hardwaredetectie onder Freebsd..

Verwijderd

Ik heb zelf ook een dergelijk RLT-NIC in mijn 4.6.2 }:O en deze install gaf bij mij geen probleem (heb ook install via FTP gedaan!) Wel ook alle NIC's uit de install verwijderd.
Probeer je kaart eens in een anders doos....... en een ander slot....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 12:34:
Nog steeds niks..

Weet iemand nog iets? Zelf ben ik hier echt op dun ijs, ik weet next to nothing van Freebsd en al helemaal niet van kernels bouwen en hardwaredetectie onder Freebsd..
dit is de optie voor de kernel, maar het moet default werken! Wat gebeurt er als je een netinstall met floppy s doet?
# ISA Ethernet NICs.
# 'device ed' requires 'device miibus'
device ed0 # at isa? port 0x280 irq 10 iomem 0xd8000

Verwijderd

Weet je zeker dat de nic n iet defect is?

Brandt achterop het lampje van de nic als hem met een hub of kabelmodem verbindt?

Probeer echt eens een andere of ander slot.

Heb zelf al aardig wat FreeBSD installs gedaan, op P100's tot gloednieuwe server e.d.

FreeBSD herkende de Realtek's (en ook 3COM's) altijd zonder extra configuratie.

Probeer het anders eens met een bootflop van bv. versie 4.4 of 4.5.
Pagina: 1