Windows 2000Pro en Mandrake 9.0 naast elkaar

Pagina: 1
Acties:

• spoon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 19:57
Ik heb het al meerdere keren geprobeerd, maar krijg windows 2000 en mandrake 9.0 niet naast elkaar.

Hoe krijg ik het voor elkaar?? Bootmagic ervoor zetten??

Welke moet ik eerst installeren?? Windows of Mandrake??

Hoop dat jullie hier genoeg info aan hebben

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
Eerst Windows 2000 dan Mandrake

Ik snap even niet wat hier moeilijk aan is? Bij mij werkt het gewoon. Nou ja, Mandrake 9.0 niet geprobeerd natuurlijk want die is net 2 minuten uit, maar zou me niet kunnen voorstellen dat het ineens niet werkt.

• spoon
had hetzelfde probleem met madrake 8.2 en 8.3.

Is het zo dat de partitie van windows niet ntfs moet zijn maar fat???

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb er geen problemen mee. Ik draai windows 2000 prof + mandrake 9 en niets aan het handje. Windows stond er trouwens al wel eerder op. Maar ik heb bij een vorige mandrake versie ook wel eens windows opnieuw geinstalleerd toen mandrake er nog op stond, wederom alles oke.

ps: windows is bij mij allemaal ntfs.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:13
Werkt prima hier. Naast w2k en xp mandrake 8.2 lopen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

spoon schreef op 25 september 2002 @ 22:54:
had hetzelfde probleem met madrake 8.2 en 8.3.

Is het zo dat de partitie van windows niet ntfs moet zijn maar fat???
Maakt niet uit.

Overigens: er is geen mdk 8.3. Wel RH 7.3. of suse 7.3...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04 19:58

BaatZ

Prullenbakker :?

Raar, ik heb er ook geen problemen mee, maar wel altijd eerst windows installeren en dan pas je linux, omdat windows lekker sociaal je MBR weer overschrijft :r
als bootloader kan je Lilo of GRUB nemen, ik heb lilo, maar eigenlijk is GRUB wel beter omdat je die beter kan instellen, ook als er een of meerdere partities verneukt gaan.
Maar alsnog blijft het dus raar, want bij iedereen gaat het in princiep wel goed behalve bij jou...

staat windows wel op je HDA1 partitie ? dat het ntfs is maakt niet uit, dat heb ik ook.

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• spoon
Maar hoe zit het dan met de partities aanmaken? Vanaf een kale Hdd een partitie maken en daar win 2000 op zetten bijv. 5gb op mijn 80gb. En als win 2000 klaar is met installeren opnieuw booten met de mandrake cd en daar ook een partitie voor maken.

Toen ik zelf mandrake had geinstalleerd naast mijn windows, kon hij alleen nog maar mandrake opstarten.

Toch een Boot progje nodig :? :? :?

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

spoon schreef op 26 september 2002 @ 09:41:
Maar hoe zit het dan met de partities aanmaken? Vanaf een kale Hdd een partitie maken en daar win 2000 op zetten bijv. 5gb op mijn 80gb. En als win 2000 klaar is met installeren opnieuw booten met de mandrake cd en daar ook een partitie voor maken.

Toen ik zelf mandrake had geinstalleerd naast mijn windows, kon hij alleen nog maar mandrake opstarten.

Toch een Boot progje nodig :? :? :?

Meestal ben ik niet zo van dit soort teksten, maar ik ben bang dat je toch echt de lilo handleiding even moet gaan lezen. Lilo is de linux bootmanager. Het zou kunnen dat Mandrake jouw win2k daar niet standaard inzet. Dan moet je dat dus zelf doen. Pas daarvoor even /etc/lilo.conf aan. Meer in bijvoorbeeld deze Lilo howto

Verwijderd

Check eerst op welke partitie je /boot staat (met het commando df) bijv. hda1....

maak vervolgens een kopie van de eerste 512 bytes van je boot sector door te typen:

dd if=/dev/<je boot partitie> of=/bootsect.lnx bs=512 count=1

kopieer de file bootsect.lnx op een diskette en boot dan in Windows 2k...

Kopieer bootsect.lnx naar c:\ en open het bestand boot.ini (wel ff aanzetten dat je verborgen bestanden en systeem bestanden kan zien).

voeg daar de volgende regel aan toe:

C:\BOOTSECT.LNX="Linux"

Nu zou het moeten werken als je opnieuw start zal linux in de bootloader van win2k staan

http://classes.csumb.edu/CST/CST434-01/world/DualBoot.html

voor meer info

• spoon
Thanks KneelZ hier heb ik nog is wat aan!! Zo kan ik weer verder.

Gooi maar een slotje op dit troppic, weet nu hoe het moet.

Verwijderd

aaargh wat ontzettend ingewikkeld, KneelZ

makkelijker is:
code:
1
2
3
  other=/dev/hde2 (dat is de windows partitie in kwestie)
  label=windows
  table=/dev/hde

in /etc/lilo.conf zetten, lilo runnen, en rebooten.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 18:36:
aaargh wat ontzettend ingewikkeld, KneelZ

makkelijker is:
code:
1
2
3
  other=/dev/hde2 (dat is de windows partitie in kwestie)
  label=windows
  table=/dev/hde

in /etc/lilo.conf zetten, lilo runnen, en rebooten.
Dat is met lilo ja. KneelZ doet het d.m.v. de Win2k Bootmanager, die zit er standaard bij (boot.ini-geval). Via lilo is idd veel makkelijker. (heeft de topicstarter deze nog niet kan die hem altijd meenemen via de Mandrake package manager, zodra die is ingelogd).
Pagina: 1