[Debian] netwerkkaart wil niet

Pagina: 1
Acties:

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 17:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Topicstarter
na lang twijfelen heb ik toch maar een topic geopend. Ik ben nog ERG newbie op het gebied van linux en ik ben net begonnen aan mijn grote ontdekkingstocht in Debian, de installatie is me goed afgegaan, en ik heb "ZELFS" X-server al mooi werkend *D dat is voor mij al een hele mijlpaal. :P

Maar nou dus het probleem met mijn netwerkkaart.
Ik heb van chello een 3com 900b-TPO en rara, die staat er mooi niet tussen het lijstje bij modconf. (daar staan sowiesow maar ongeveer 6 3com kaartjes ) maar iig ik heb er dus geen driver voor. En dat maakt mij als ultra-n00b al meteen hulpeloos :D Ik heb op de site van www.3com.nl even gekeken voor drivers, maar daar kwam ik niet echt uit, volgens mij kwam et er op neer dat het unsupported was.

Nou weet ik dat er hier meer mensen een 900b-TPO hebben omdat ze ook chello hebben. Hoe hebben die het beestje geinstalleerd?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op die kaart staat als het goed is een nummer , bijv. 3c509, etc..
Kun je dat nummer hier neerzetten, dat zoekt iets makkelijker ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
moto-moi schreef op 25 september 2002 @ 21:53:
Op die kaart staat als het goed is een nummer , bijv. 3c509, etc..
Kun je dat nummer hier neerzetten, dat zoekt iets makkelijker ;)
GVD! moet et een ander nummer zijn dan? aaargh! daluk bestaat de driver wel :X

edit:

nee hoor toch niet, op de kaart zelf staat heel duidelijk 3c900B-TPO

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

"3c900 Cyclone 10Mbps TPO" is de naam van het ding gok ik :). Daar is gewoon een driver voor in de kernel. Je hebt kans dat je je kernel opnieuw moet compileren met die driver als module, maar daarna moet het geen probleem zijn. Het volgende komt uit de documentatie van de kernel:
[nohtml]
3c590/3c900 series (592/595/597) "Vortex/Boomerang/Cyclone" support
CONFIG_VORTEX
This option enables driver support for a large number of 10mbps and 10/100mbps EISA, PCI and PCMCIA 3Com network cards:

"Vortex" (Fast EtherLink 3c590/3c592/3c595/3c597) EISA and PCI
"Boomerang" (EtherLink XL 3c900 or 3c905) PCI
"Cyclone" (3c540/3c900/3c905/3c980/3c575/3c656) PCI and Cardbus
"Tornado" (3c905) PCI
"Hurricane" (3c555/3cSOHO) PCI

If you have such a card, say Y and read the Ethernet-HOWTO, available from <http://www.linuxdoc.org/docs.html#howto>. More specific information is in <file:Documentation/networking/vortex.txt> and in the comments at the beginning of <file:drivers/net/3c59x.c>.

If you want to compile this as a module ( = code which can be inserted in and removed from the running kernel whenever you want), say M here and read <file:Documentation/modules.txt> as well as <file:Documentation/networking/net-modules.txt>.
[nohtml]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
odysseus schreef op 25 september 2002 @ 22:04:
"3c900 Cyclone 10Mbps TPO" is de naam van het ding gok ik :). Daar is gewoon een driver voor in de kernel. Je hebt kans dat je je kernel opnieuw moet compileren met die driver als module, maar daarna moet het geen probleem zijn. Het volgende komt uit de documentatie van de kernel:

[...]
aah daar schiet ik wat mee op. de Vortex staat wel in mijn rijtje maar die doet et niet. Maar dan mag ikke noob dus een kernel opnieuw gaan compileren (wtf dat ook is :D )

geef effe die link van die ethernet howto, die isser tussenuitgeknipt :D

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik denk dat die Vortex ook ondersteuning voor je Cyclone in zou moeten houden. Op welke manier 'werkt hij niet'? Kan hij wel de driver insmodden en werkt je netwerk daarna alleen niet of kan hij gewoon niet insmodden? Als het netwerk niet werkt dan kan dat aan nog een hele hoop meer dingen liggen natuurlijk :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Debian? Zelfs in de compact kernel zit statisch de 3c59x module gecompileerd. Kan je dus niet insmodden, want hij zit al vast in de kernel gecompileerd. Moet je alleen je /etc/network/interfaces nog maar aanpassen zodat ie een IP krijgt (hint: man interfaces)

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
odysseus schreef op 25 september 2002 @ 22:09:
Ik denk dat die Vortex ook ondersteuning voor je Cyclone in zou moeten houden. Op welke manier 'werkt hij niet'? Kan hij wel de driver insmodden en werkt je netwerk daarna alleen niet of kan hij gewoon niet insmodden? Als het netwerk niet werkt dan kan dat aan nog een hele hoop meer dingen liggen natuurlijk :).
mjah daar heb je gelijk in, hij wou de driver wel gewoon zonder probs installeren, en jah, van de andere kant ik heb ook zo een beetje mijn twijfels bij de inelkaargefrotte etc/network/interfaces

ik duik weer even debian in eens kijken wat ik voorelkaar krijg :P
hmmz, mijn /interfaces is duidelijk frot, dat moet overnieuw :P
driver nu geinstalled maar doet nog niks

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Mensen, ik heb alles up and running 8)
as a matter of fact, dit post ik vanuit mozilla :P
bedankt voor jullie hulp, zonder die hulp was ik nu nog aant kutten geweest :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Doe voor de lol eens ifconfig -a... Als daar een eth0 bij staat is de driver al geladen en werkend (of dat nou in de kernel of als module is) en moet hij alleen nog geconfigged worden.

Meh... </laat>
Pagina: 1