[access] excel veld benaderen via vba

Pagina: 1
Acties:

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-08 10:20

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Topicstarter
Prima, heb al het een en ander zitten afzoeken op internet en kwam eigenlijk maar een topic tegen wat in de buurt kwam met wat ik zocht:

[rml][ VBA-Word] Listbox + Excel Data[/rml]

Ik wil dus vanuit Access een Excel-veld/cel uit kunnen lezen, maar hoe in vredesnaam krijg ik dat voor elkaar? Op de MSDN-site wordt ik er ook niet echt wijzer van.

Heb nu iets slaps in de trant van (om te testen):

code:
1
2
3
4
5
6
Workbooks.Open ("c:\week.xls")
Workbooks("c:\week.xls").Sheets("Blad1").Range("A1").Select

MsgBox ActiveCell.Value

Workbooks("c:\week.xls").Close

Hierbij zou hij dus cel A1 uit werkblad Blad1 uit de Excelsheet 'week' moeten halen, maar sowieso is de tweede regel niet echt fris volgens mij, als ik dit draai krijg ik een "Script is buiten bereik" error.

Iemand ?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Paulstartrek
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-11-2005
Bij mij staat in de directory C:\Program Files\Microsoft Office\Office\1043 een file genaamd vbaxl9.chm. Dit is de helpfile voor vba in excel. Had je deze file al eens bekeken?

Volgens mij moet je eerst een cel activeren voordat je activecell mag gebruiken vb:

Worksheets("Sheet1").Activate
MsgBox ActiveCell.Value

Verwijderd

je range "A1" is een range van 1 cell. . .. range vergoten gaat wel helpen denk ik :)

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-04 12:26
Je moet zowieso het pad in deze regel weghalen... daar zit de fout denk ik.

-> Workbooks("c:\week.xls").Sheets("Blad1").Range("A1").Select

Om ActiveCell direct te kunnen benaderen moet de code wel in de module van het Workbook staan... anders moet je weer via de Workbooks-collectie... in dat laatste geval is het aan te raden een With-block te gebruiken... scheelt weer wat typwerk! ;)