Linux server blockt netwerktoegang voor winXP gebruikers

Pagina: 1
Acties:

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
OK, 2 problemen op ons netwerk, maar ik zal eerst de situatie uitleggen.

Probleem 1:
We hebben een netwerk liggen met 5 computers aangesloten op een 100Mbit switch. 2 computers draaien winXP, 1 (laptop) draait win98SE, 1 draait Linux op z'n desktop en linux op zijn server.

Nu is het probleem dat zodra zijn server filesharing aan heeft staan, wij met winXP niet meer op de netwerkgroep (Flatnet) kunnen komen. We krijgen de foutmelding
Flatnet is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions.

The network path was not found.
We hebben allemaal als netwerkdomein opgegeven dat we bij flatnet willen horen, dus dat kan het probleem niet zijn. IP ranges is ook geen probleem, allemaal 130.89.*.* (van de UT) met subnetmask 255.255.240.0, hoewel dit volgens mij niet de oorzaak moet zijn.

Zodra ik zijn netwerkstekker eruit trek (Ja, I know, asociaal :P) kan ik de netwerkgroep weer in. Direct de naam van mijn laptop of de andere XP bak intikken werkt wel en dan kom je er wel op. Hoe kan dat? Hoe kan een linuxserver mij nou blocken op een netwerk? Win98SE kan overigens wel het netwerk op en het domein benaderen en browsen :?. Nog wat info over die server:
Uit /etc/smb.conf:

workgroup = FLATNET
guest account = nobody
keep alive = 30
os level = 34
kernel oplocks = false
security = user
encrypt passwords = no
printing = bsd
printcap name = /etc/printcap
load printers = yes
socket options = TCP_NODELAY
map to guest = Bad User
local master = yes
preferred master = yes
wins support = no
logon script =%U.bat
domain logons = yes
domain master = yes
Is het zo dat die server zodra filesharing aanstaat en hij domainmaster is ons allemaal op het domein weigert? We hebben al van alles geprobeerd, maar zodra hij filesharing aan heeft staan, zijn de XP users de lul :(

Snelheid belabberd
Opzich moeten we niet zeuren, maar met 100Mbit verwacht je toch wel snelheden van richting de 10MB en pieken boven de 11MB, niets is minder waar: we halen 3MB max. Echt, we komen er met filesharing en FTP niet overheen. Dat moet toch beter kunnen? De switch die we gebruiken heeft op Campzone 11,5MB/s continu gehaald, hoe kan het dan dat de snelheid nu ineens zo belabberd is? We gebruiken bijna allemaal realtek kaartjes, behalve mijn PC: die heeft een 3Com 3c905c-tx... Enige protocollen en services die we hebben zijn TCP/IP, Client for MS Networks en Windows Filesharing. Via FTP is de snelheid nog steeds max 3MB/s :( Kabels verwisselen helpt niet, dat hebben we al geprobeerd, maar de snelheid blijft op 3MB/s hangen.

'k Hoop dat iemand iig ons eerste probleem en hopelijk ook ons 2e probleem kan oplossen, want we komen er niet uit. 'k Zou eerlijk gezegd ook niet weten waar je nu op zou moeten zoeken, qua snelheid wel, maar dan komen er oplossingen als "is je PC wel snel genoeg", "heb je toevallig een hub, want die splitst de snelheid" en dat soort antwoorden, maar dat weet ik allemaal al wel en lost ons probleem niet op. PC is ook snel genoeg om meer dan 3MB/s te leveren (en mijne kan het prima ontvangen).

Mochten er meer specs nodig zijn, vraag maar :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ja, help onsssss!!!! :'(

direct link lostte dus niks op, switches wisselen, switches eruit enzo, niks werkte om boven de 3MB p/s te komen.

De FlashFXP en de Serve-U stonden niet op een cap oid.

Verwijderd

Lukt het ook niet als je Guest-account enabled?
Ik heb het probleem ook eens gezien bij een kennis, hij kon alleen niet met een 98SE op een NT-server komen. Guest op NT enabled, toen werkte het wel.
Het schijnt ook te kunnen wanneer je een account op de client gebruikt met de zelfde login-ID en password als op de server.
Ik moet alleen eerlijk bekennen dat mijn kennis van Linux zeer beperkt is.
edit:

Is misschien ook een idee om in de Titel te zetten dat het om een Linux-server gaat?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2002 21:50 . Reden: extra info ]

Verwijderd

We gebruiken bijna allemaal realtek kaartjes, behalve mijn PC: die heeft een 3Com 3c905c-tx...
Full duplex?

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, full duplex allemaal, maar ook op half duplex is het dezelfde ellende

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 21:48:
Het schijnt ook te kunnen wanneer je een account op de client gebruikt met de zelfde login-ID en password als op de server.
[/edit]
inderdaad dit moet... Daarom is het heel simpel om een XP uit het Linux netwerk geen internet toegang te geven...

• Grrrrrene
  • Niet online
Euhm, ik geloof dat ik jullie niet helemaal snap :D Ik ben een redelijke n00b op linux gebied en netwerken is ook al niet mijn beste punt. 'k Krijg het voor elkaar een IP range te pakken, desnoods internet te delen voor die IP range en dan een heel netwerk te bouwen dat op internet kan.

Sinds die huisgenoot met zijn linuxcomputers in huis zit is het dus wat anders geworden, voorheen werkte het netwerk gewoon altijd, maar nu is het zoooo vaag geworden. Ik zal hem morgen zelf ff vragen of hij het zo in kan stellen zoals jullie voorstellen :)

Verwijderd

Is het zo dat die server zodra filesharing aanstaat en hij domainmaster is ons allemaal op het domein weigert?
Als de Linux-bak ook daadwerkelijk als Domain-controller moet fungeren, dan is het zinvol op de clients een te kijken naar het LAN Manager-verificatieniveau (te vinden in Group Policy (Local Policy) -> Lokale computer - Windows Instellingen - Beveiligingsinstellingen - Lokaal Beleid - Beveiligingsopties) .. Mag staan op "&LM- en NTLM-antwoorden verzenden" (staat misschien standaard 'hoger' op een XP-station, wellicht dat Linux dat niet prettig vind..

Verder, je praat over een domein 'Flatnet'. Je geeft aan dat als de Linux-server uitstaat, je wel op dit domein kunt komen. Maar waar is dan je domeincontroller? Weet je zeker dat je niet 'werkgroep' bedoelt?

Ofwel, vul je 'flatnet' in bij 'client for microsoft networks' of bij 'werkgroep' ..

Vooral omdat W98 WEL gewoon op het netwerk kan, vermoed ik dat het LM-verificatieniveau van XP wellicht te hoog is...

2ct.

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Het kan ook zijn dat WinXP de ID's en Passwords standaard geëncrypteerd verstuurd. Deze encryptie uitzetten wil vaak helpen, dit was bij ons op de vU nodig om in te kunnen loggen op het universiteits netwerk met Win XP

* AaroN is alleen vergeten waar die optie staat, maar dat is vast te vinden, heb nl. ff geen tijd meer... :)

[edit]
Dit zou het Windows Help bestand kunnen zijn van Win XP
Type het volgende in het Run schermpje in je startmenu:
ms-its:C:\WINDOWS\Help\spolsconcepts.chm::/592.htm

[ Voor 0% gewijzigd door AaroN op 26-09-2002 10:11 . Reden: help url ]

JayGTeam (213177)

• The Genie
  • Laatst online: 23-01 17:01
Het lijkt mij een strijd om de master-browser functie. Stond domain master niet voor master browser forceren?? Zet deze eens op No en restart je samba daemons.
Suc6

Verwijderd

The Genie schreef op 26 september 2002 @ 12:31:
Het lijkt mij een strijd om de master-browser functie. Stond domain master niet voor master browser forceren?? Zet deze eens op No en restart je samba daemons.
Suc6
idd, kan een groot probleem zijn. MS heeft daar een Q-artikel over op de site staan voor suggesties hoe op te lossen...,..maar het kan hardnekkig zijn. Ik had eerst de vraag anders gelezen ;)

Verwijderd

Ik ben een redelijke n00b op linux gebied en netwerken is ook al niet mijn beste punt.
Join the club... Weet je huisgenoot het niet? Is toch zijn server...

• Cartman!
  • Niet online
inmiddels kan ik gewoon het netwerk weer op en rondneuzen op andere pc's maar ik weet nit of die linux bak nu aan of uit staat (cq. actief ie in het netwerk)
Pagina: 1