OK, 2 problemen op ons netwerk, maar ik zal eerst de situatie uitleggen.
Probleem 1:
We hebben een netwerk liggen met 5 computers aangesloten op een 100Mbit switch. 2 computers draaien winXP, 1 (laptop) draait win98SE, 1 draait Linux op z'n desktop en linux op zijn server.
Nu is het probleem dat zodra zijn server filesharing aan heeft staan, wij met winXP niet meer op de netwerkgroep (Flatnet) kunnen komen. We krijgen de foutmelding
Zodra ik zijn netwerkstekker eruit trek (Ja, I know, asociaal
) kan ik de netwerkgroep weer in. Direct de naam van mijn laptop of de andere XP bak intikken werkt wel en dan kom je er wel op. Hoe kan dat? Hoe kan een linuxserver mij nou blocken op een netwerk? Win98SE kan overigens wel het netwerk op en het domein benaderen en browsen
. Nog wat info over die server:
Snelheid belabberd
Opzich moeten we niet zeuren, maar met 100Mbit verwacht je toch wel snelheden van richting de 10MB en pieken boven de 11MB, niets is minder waar: we halen 3MB max. Echt, we komen er met filesharing en FTP niet overheen. Dat moet toch beter kunnen? De switch die we gebruiken heeft op Campzone 11,5MB/s continu gehaald, hoe kan het dan dat de snelheid nu ineens zo belabberd is? We gebruiken bijna allemaal realtek kaartjes, behalve mijn PC: die heeft een 3Com 3c905c-tx... Enige protocollen en services die we hebben zijn TCP/IP, Client for MS Networks en Windows Filesharing. Via FTP is de snelheid nog steeds max 3MB/s
Kabels verwisselen helpt niet, dat hebben we al geprobeerd, maar de snelheid blijft op 3MB/s hangen.
'k Hoop dat iemand iig ons eerste probleem en hopelijk ook ons 2e probleem kan oplossen, want we komen er niet uit. 'k Zou eerlijk gezegd ook niet weten waar je nu op zou moeten zoeken, qua snelheid wel, maar dan komen er oplossingen als "is je PC wel snel genoeg", "heb je toevallig een hub, want die splitst de snelheid" en dat soort antwoorden, maar dat weet ik allemaal al wel en lost ons probleem niet op. PC is ook snel genoeg om meer dan 3MB/s te leveren (en mijne kan het prima ontvangen).
Mochten er meer specs nodig zijn, vraag maar
Probleem 1:
We hebben een netwerk liggen met 5 computers aangesloten op een 100Mbit switch. 2 computers draaien winXP, 1 (laptop) draait win98SE, 1 draait Linux op z'n desktop en linux op zijn server.
Nu is het probleem dat zodra zijn server filesharing aan heeft staan, wij met winXP niet meer op de netwerkgroep (Flatnet) kunnen komen. We krijgen de foutmelding
We hebben allemaal als netwerkdomein opgegeven dat we bij flatnet willen horen, dus dat kan het probleem niet zijn. IP ranges is ook geen probleem, allemaal 130.89.*.* (van de UT) met subnetmask 255.255.240.0, hoewel dit volgens mij niet de oorzaak moet zijn.Flatnet is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions.
The network path was not found.
Zodra ik zijn netwerkstekker eruit trek (Ja, I know, asociaal
Is het zo dat die server zodra filesharing aanstaat en hij domainmaster is ons allemaal op het domein weigert? We hebben al van alles geprobeerd, maar zodra hij filesharing aan heeft staan, zijn de XP users de lulUit /etc/smb.conf:
workgroup = FLATNET
guest account = nobody
keep alive = 30
os level = 34
kernel oplocks = false
security = user
encrypt passwords = no
printing = bsd
printcap name = /etc/printcap
load printers = yes
socket options = TCP_NODELAY
map to guest = Bad User
local master = yes
preferred master = yes
wins support = no
logon script =%U.bat
domain logons = yes
domain master = yes
Snelheid belabberd
Opzich moeten we niet zeuren, maar met 100Mbit verwacht je toch wel snelheden van richting de 10MB en pieken boven de 11MB, niets is minder waar: we halen 3MB max. Echt, we komen er met filesharing en FTP niet overheen. Dat moet toch beter kunnen? De switch die we gebruiken heeft op Campzone 11,5MB/s continu gehaald, hoe kan het dan dat de snelheid nu ineens zo belabberd is? We gebruiken bijna allemaal realtek kaartjes, behalve mijn PC: die heeft een 3Com 3c905c-tx... Enige protocollen en services die we hebben zijn TCP/IP, Client for MS Networks en Windows Filesharing. Via FTP is de snelheid nog steeds max 3MB/s
'k Hoop dat iemand iig ons eerste probleem en hopelijk ook ons 2e probleem kan oplossen, want we komen er niet uit. 'k Zou eerlijk gezegd ook niet weten waar je nu op zou moeten zoeken, qua snelheid wel, maar dan komen er oplossingen als "is je PC wel snel genoeg", "heb je toevallig een hub, want die splitst de snelheid" en dat soort antwoorden, maar dat weet ik allemaal al wel en lost ons probleem niet op. PC is ook snel genoeg om meer dan 3MB/s te leveren (en mijne kan het prima ontvangen).
Mochten er meer specs nodig zijn, vraag maar
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards