Welke backupmethode?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik wil backups maken van data op mijn 3 harddisks.

Ik heb nu dat ik steeds alles op 2 harddisks bewaar, maar in geval van blikseminslag oid heb ik daar dus niks aan.

Ik zit de denken aan ADR tape of DVD-RW of +RW.

DVD+RW & DVD-RW:
In alle dvd spelers te lezen :?
5,4 GB? ruimte
vrij snel

ADR:
15 GB dataopslag.
Traag

Wat zou nu de beste optie zijn ? Ik vind DVD handig omdat het overal te lezen is, maar volgens mij is het ook wat duurder, alhoewel de ADR tapes duurder zijn dan de DVDRW's.

Heeft iemand voor mij een advies? voorbeelden ?

Moet ik met dvd nog wachten ivm snelle ontwikkelingen ?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik gebruik normale CD-RW's voor het backupwerk, omdat dit het makkelijkste is en omdat het niet duur is. Wel moet je dit goed bijhouden omdat het niet leuk is om 40+ GB in één keer te backuppen. Zorg er trouwens voor dat je de backups sorteerd op datum en dat je duidelijk opschrijft wat er op de CD staat, dit voorkomt het zoeken naar een speld in een hooiberg wanneer je ineens een programma/bestand nodig hebt. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Fairy
  • Niet online
bazs2000 schreef op 25 september 2002 @ 20:26:
Ik gebruik normale CD-RW's voor het backupwerk, omdat dit het makkelijkste is en omdat het niet duur is. Wel moet je dit goed bijhouden omdat het niet leuk is om 40+ GB in één keer te backuppen. Zorg er trouwens voor dat je de backups sorteerd op datum en dat je duidelijk opschrijft wat er op de CD staat, dit voorkomt het zoeken naar een speld in een hooiberg wanneer je ineens een programma/bestand nodig hebt. :)
Nou, een CD-RW writer heb ik al en ook 36 CD-RW's maar ik vind het een ramp, want je hebt zo gigantisch veel schijfjes en het duurt ZOO LANG!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Daarom moet je het ook bijhouden, dan hoef je maar één CD per week te branden.
Maar goed, beter laat dan nooit, nu heb je alle data nog, en daar zul je blij mee zijn op het moment dat het noodlot toeslaat op jouw pc. Wat ook handig is om te doen is een ghost van een pasgeïnstalleerd OS, met een ghost zet je het OS in een wip terug en kun je meteen aan de slag omdat je (als het goed is) dan het OS al geconfigureerd hebt (instellingen en zo).

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Fairy
  • Niet online
Hmm, ik ben wat aan het zoeken geweest ( jaja ;) ) en ben er eigenlijk achter dat ADR dus bud is en DVDRW sneller is en beter uitwisselbaar en random access ipv spoelen enzo (slijtage tape).

Ik zit dan alleen een beetje met het + of - verhaal. Dit is moeilijk....

Verwijderd

Als je interesse hebt in een 30GB IDE ADR tape drive. Ik heb hier nog eentje nieuw liggen. Nog nooit gebruikt.

offtopic:
Oja dat mag hier niet natuurlijk
O-)

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Fairy schreef op 25 september 2002 @ 20:39:
Ik zit dan alleen een beetje met het + of - verhaal. Dit is moeilijk....
Als je even iets meer investeerd in de brander kun je ook al writers krijgen die + en - beide aan kunnen...

Zelf vind tape prettig werken... gewoon om dat je betaalbaard enorme hoeveelheden data kunt back-uppen...
neem echter geen exotisch back-up systeem, want als al je hardware gefrituurd word enzo... moet je wel ergens een lezer kunnen vinden die je backup terug kan zetten...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Fairy
  • Niet online
Na wat extra zoeken zie ik dat dvd+rw het met backups goed doet en dvd-rw goed is voor compatibiliteit met dvd spelers.

Wel, als ik een dvd film zou branden zou het toch in mpeg4 divx formaat zijn. Een dvd speler heb ik niet, maar die spelers zullen +rw dan toch ook wel ondersteunen ??

Ondersteunen dvd-afspelers in de pc wel het +rw formaat voor gewoon data??

Verwijderd

/me maakt elke week van zun workstation en die van me pa een GHOST image, :)

Compressie er overheen :) wordt de verhouding zo`n 2 op 1 :)

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 20:55:
/me maakt elke week van zun workstation en die van me pa een GHOST image, :)

Compressie er overheen :) wordt de verhouding zo`n 2 op 1 :)
Compressie hoef ik geen rekening mee te houden want het is allemaal al gecomprimeerd.

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Zo'n ADR tape (ik heb de SC30 SCSI) is niet traag... (voor een tape) - Spoelen ontkom je niet aan, maar als ik bijvoorbeeld een stel images ernaartoe schrijf (zeg zo'n 5gb) duurt dat 17 minuten...

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Hoeveel backup-ruimte heb je nodig? Als ik naar mijn eigen situatie kijk, dan valt dat echt enorm mee. Alle sources + aanverwante zaken zijn gecomprimeerd enkele megabytes. Zo nu en dan komt er nog wat grafische zut bij, maar al met al zijn het niet bepaald gigabytes.
Zaken zoals dagelijks/wekelijks je hele HD backuppen zijn imo erg onhandig. Kost relatief erg veel tijd en je backupt 99% dingen die je eigenlijk toch al hebt of makkelijk kunt aankomen (Windows, applicaties, mp3's etc).

Ware het niet dat mijn CD-fikker kapot is, maar normaal gesproken backup ik altijd op een multi-sessie CD-R. GEEN CD-RW, die zijn veel minder betrouwbaar. Ook een goede CD-R is nog goedkoop genoeg. Zelfde geldt voor DVD.

Nog beter is om de zaak off-site te backuppen, dus dat zelfs als je huis affikt je nog een backup hebt. Wellicht heb je ergens een account bij je provider, zodat je met FTP een mooie RAR kunt stallen. Die RAR heb je dan uiteraard encrypted met een erg sterk password.

[reclame]En uiteraard is er Aphar Backup (winnt/2k/xp), voor realtime multi-versie backups :) [/reclame]

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Wat je ook kan doen is een HD kopen met aardig wat ruimte (iig genoeg voor de backup die je wil maken) en dat je die in een sleede stopt zodat je met gemak de HD uit je PC kan halen als je m niet gebruikt. Dan zet je de PC uit, slede erin, backup maken, PC uit, slede eruit, PC weer aan en backup is klaar. In dat geval is overlast bij blikseminslag minimaal vergeleken met andere methodes :P en het is een stuk voordeliger dan een DVDbrander of NoStreamding te kopen als je het alleem maar voor een backup van je HD gebruikt

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

ik heb nog wel een 30 gig liggen ADRtje... kopeN!? :P
Pagina: 1