Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Hoe stoffilter monteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
hoi :)

ik ben bezig met mn nieuwe Systeem in elkaar te zetten en nu sta ik voor een probleem, heb zelf al veel dingen bedacht, maar het lukt allemaal niet.

Ik heb een Thermaltake Xaser II 6000 gekocht (Chieftec kast met thermaltake aanpassingen dus). Bij de Inkoopactie van Nitraat heb ik stoffilters gekocht, die wil ik monteren voor mijn 80mm intake fans. maar hoe!? ik kan de filters niet tussen het 'fanrekje' en de fan inklemmen want dat is te dik (dan kan het rekje de fan niet meer vasthouden). voor de fans op de kast bevestigen is ook geen optie (ja of je moet gaan lijmen maar ook dat lijkt mij niet echt stevig) want het fanrekje haakt aan het frontje vast.

wat moet ik doen? ik wil ze wel graag monteren want ik wil graag maar 1 stofzuiger in huis. (die ik zelf bedien ;)) Alleen het filterdoek tussen de fan en het rekje klemmen is ook geen optie want dan gaat de fan aanlopen, hier moet dus of een ruimte tussenzitten of iets van een grille wat het tegenhoud.

bijgaand nog wat pics om het je in te beelden:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gboeijinga/fan1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gboeijinga/fan2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gboeijinga/fan3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gboeijinga/fan4.jpg

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 14:57

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

hmmmm, lastig. ik zou het niet weten.

je kan wel gewoon de panty van je vriendin in stukken knippen en ervoor plakken >:)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Ik heb hetzelfde spul als jou:
-Stoffilter hoekjes afknippen
-Vastlijmen op het frontje van de stoffilter
-Monteren op de fan
klaar!

Je HD rack kan dan niet meer vastgeklikt worden maargoed, het blijft wel zitten!
Ik heb wel inkepingen in het frontje (zat er al) en daar klink de fanhouder in vast.

Gaat al maanden prima zo, gewoon effe de fan+filter losmaken, naar buiten lopen en schoonblazen.

• Boeie
hmm, ik probeer het me voor de geest te halen maar ik snap je niet helemaal, zou je het misschien iets duidelijker kunnen uitleggen?

- wat bedoel je met 'hoekjes afknippen' ?(bij mij missen er al hoekjes van het daadwerkelijke filter af)
- welk frontje van de stoffilter? (ik weet niet wat voor of achterkant is :+)
- misschien een paar pics? :)

• Gman
Dan maar een foto!
Toevallig nog op me webspace.

Afbeeldingslocatie: http://www.nmy.dds.nl/got/pc/stoffilter.jpg

• Boeie
hmm, loopt dat niet aan op de rotorbladen? ik snap nu wel wat je bedoelt maar volgens mij gaat dit niet echt werken bij mij, of ik moet de stoffilters 'na' de fans plaatsen ipv voor, maar dan houden ze teveel airflow tegen...

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik heb nog een suggestie: gebruik een stoffiltermat voor het front van de case.
(Wel zonde van de filters die je al gekocht hebt natuurlijk.)
Ik heb bij Freezing Hardware zo'n stoffiltermat op maat voor Chieftec miditowers gekocht. Ik krijg hem morgen binnen dus ik kan nog niet zeggen hoe goed het werkt... maar dat ding gaat dus gewoon net achter het hele front (die 'ribben'), het gedeelte ónder het deurtje, en zorgt er dus voor dat het stof uit de naarbinnen gezogen lucht gefilterd wordt. Bij outtake fans is een stoffilter natuurlijk nutteloos, omdat het stof natuurlijk best úit je kast geblazen mag worden. :)

Bij Freezing Hardware heb je ook nog van die matjes die niet speciaal voor Chieftec's zijn, maar aangezien een zo'n Xaser een gemodde Chieftec is, past die waarschijnlijk ook wel.

• Gman
1 filter liep wel even aan, maar daarom moet je 'm ook vastlijmen en ik zie nu pas dat jij de hoekjes niet hoeft af te knippen :)
En die dingen geven echt genoeg airflow nog! en voor of achter maakt niet uit hoor! al is voor wel beter.

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11 17:25
De nieuwe antec (bijna zelfde als chieftec) kasten hebben standaard een stoffilter, deze bevindt zich ook tussen de grill en behuizing, nog voor de fans dus. Je hebt natuurlijk al een kast, maar misschien kun je de kunst afkijken...:)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/michel.heusinkveld/filter.jpg

nog wel aardig 'grof' filter vond ik trouwens, moet natuurlijk ook nog wat lucht door

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 15:50
Boeie schreef op 25 september 2002 @ 20:05:
...
of ik moet de stoffilters 'na' de fans plaatsen ipv voor, maar dan houden ze teveel airflow tegen...
ik zie niet in waarom een stoffilter NA de fan meer lucht zou tegenhouden als VOOR de fan :?

ik heb trouwens ook een chieftec kast, en heb gewoon een stuk dun schuimrubber tussen m'n kast en m'n voorkant gezet (achter die ribben dus) en dat werkt super, let wel op dat het DUN schuimrubber is, anders gaat het wel veel airflow tegen houden.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• BoGhi
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 10:42
Ja, ik heb die stoffilters van Akasa ook gekocht, en heb hetzelfde probleem. Veel te dik, past niet tussen het front van het frame en de voorkant van de PC kast zelf. Ook bij zo'n click-systeem (andere PC) wil het inderdaad niet. Jammer, maar helaas. :(

Programmers don't die. They GOSUB without RETURN

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-11 21:57

EntonoX

Team leider

klik rekje weglaten en dan schroeven met grote platte ringen?? hou je zelfs nog ruimte over :Y)

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• Emcee
klik rekje lijkt me nou juist zo handig om die fans vast te maken

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-11 21:57

EntonoX

Team leider

tja je moet wat denk ik dan :? ik zou het zo doen, maar dat neemnt niet weg dat het ook moet :)

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• Emcee
kunnen die stoffilters niet aan de buitenkant tegen de case geplakt (oid) worden
(dan bedoel ik metalen gedeelte), en anders een panty met wat ijzerdraad erin ofzow :)

• Boeie
dat plakken werkt dus niet omdat ze dan zegmaar op de 'klikdingen' van het klikrekje komen...

ik ben echt radeloos, en vind het zonde eigenlijk, die dingen. ze passen idd ook niet in een ander rekje van deze pc (is een normale kast...)

Kan iemand verklaren waar die dingen dan wel goed mee werken?

denk dat het dus toch gewoon een stuk schuimrubber oid gaat worden... of een stuk vliegenhor (fijnmazig, zit ook voor mn Cooldrive 4002)

• Boeie
-JB- schreef op 25 september 2002 @ 20:54:
[...]ik zie niet in waarom een stoffilter NA de fan meer lucht zou tegenhouden als VOOR de fan :?
nou kijk, als een fan genoeg lucht kan aanzuigen en het dan door het filter moet blazen heb je minder flow in de kast, als een fan het moeilijker heeft met aanzuigen maar de lucht wel 'vrij' kwijtkan heb je meer airflow in de kast.

bovendien zijn alle systemen van stoffilters erop gericht om het voor de fan te plaatsen.

Mn pa had een idee, neem een stuk vliegenhor 8) dus die is nu ff een stuk halen in de stad, ga ik die mooi ff op maat knippen en dan aan de voorkant vastmaken met bijv klittenband :)

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:34
Doe je de stoffilter achter je fan! Moet lukken volgens mij!

• Boeie
nieuwe oplossing :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gboeijinga/fan5.jpg

• Abductor
  • Laatst online: 15-10 14:27
En hoe wou je deze oplossing dan gaan schoonmaken???

Gelijk ff andere vraag:
Heb het eigenlijk ook nut om een stoffilter te gebruiken i.c.m. een LED-fan?

• Boeie
hoe wou ik dit gaat schoonmaken... hmm, stukje gaas eraf trekken (witte stukjes zijn klittenbandstrookjes, van vliegenhor) en ik heb nog genoeg gaas over dus ik kan er zo weer nieuwe opzetten. kan het ook in de was gooien....

stoffilter icm LED-fan? euhm, mja, waarom niet, het werkt heus wel, toch? :+

• Emcee
lijkt me een redelijke oplossing, als het gaas het stof maar een beetje tegenhoudt

• Abductor
  • Laatst online: 15-10 14:27
Boeie schreef op 26 september 2002 @ 14:20:
[...]

stoffilter icm LED-fan? euhm, mja, waarom niet, het werkt heus wel, toch? :+
Ja, dat weet ik ook wel 8)7, maar hoe zit het de lichteffecten? filter d'r voor of d'r achter? of wat? :?

Verwijderd

wat raar dat je geen grills aan de voorkant van je kast hebt.
Ik heb namelijke een Tt xaser II A5000A plus en daar zit aan de voorkant twee grills net als bij de achterkant.
Over die grils heb ik een Klax Filtermat(xxlcases kabels&diversen) geplakt en het werkt perfect de luchtstroom is iets minder geworden maar als ik mijn hand ervoor houd dan voel je hem zuigen en alle rook van mijn sigaret gaat er ook in als ik hem 5cm ervoor houd.

kan iemand mij uitleggen hoe je foto's in je bericht kan plaatsen want nu moet het zo: http://www.thermaltake.com/products/cases/5CaseDemo2.htm

• CaMmY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-08 09:55

CaMmY

Water, Gerstemout en Hop

hoe vaak moet je die dingen nouh nog schoonmaken ?

/me Een echte patomaan

• Boeie
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 17:25:
wat raar dat je geen grills aan de voorkant van je kast hebt.
een echte twiekert ken niet zonder de dremel ;) tuurlijk zaten die er bij mij ook op maar die heb ik er gelijk afgedremelt.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
'T schijnt dat ze dat metalen gaasje voor de fan in het zijdeurtje van de chieftec ook een stoffilter noemen. Nou breekt de voering van mijn verbrande klomp. :D

Zoals ik al zei, heb ik bij Freezing Hardware een stoffiltermatje gekocht. Dat past precies in de rechthoek die de opstaande randjes aan de binnenkant van het front vormen (bevestigen hoeft niet omdat het filter net iets groter dan de rechthoek is en er dus niet uitvalt).

Het filter heeft ook een progressieve structuur, wat inhoudt dat het aan de kant van het front van je kast een open structuur heeft, en geleidelijk dichter wordt en aan de kant van de fan het dichtst is. Het voordeel van deze structuur is denk ik dat er geen stoflaag aan de voorkant(front) van het filter kan ontstaan, maar dat het stof gelijkmatig verdeeld wordt over het filter (grove stofvlokken blijven in de grove structuur steken, fijn stof in het fijnere gedeelte; niet alles op één laag dus).

Bij een dun stukje schuimrubber is dat niet zo, en komt er aan de kant waar de aangezogen lucht het filter het eerst 'raakt' een laag stof te zitten die steeds dikker wordt, wat de airflow op den duur belemmert. Zo'n progressieve structuur is dus beter doordacht, en volgens mij de beste oplossing. Slechts EUR 4,49 bij Freezing hardware dus. :*)

Het maakt overigens wel uit aan welke kant van de fan je een stoffilter plaatst. Het filter moet altijd aan de aanzuigkant, omdat een fan harder blaast dan zuigt. Deze bewering is fysisch niet helemaal correct, maar het gaat erom dat de luchtstroom die de fan 'uitblaast' geconcentreerder is dan de aangevoerde luchtstroom (aanvoer kan van een wijdere hoek komen). M.a.w. de uitstroom is dus NIET gewoon het spiegelbeeld van de instroom.
Enniwé, het is beter als een fan lucht door een filter aanzuigt dan dat de fan lucht door een filter moet 'persen' (luchtstroom wordt afgeremd nadat deze de fan verlaten heeft).
Pagina: 1