[gentoo gnome 2] user toevoegen en dan....

Pagina: 1
Acties:

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:51
Ola,

Ik heb net gisteravond gentoo ge-herinstalleerd. (systeem was errug brak na mislukte poging om oracle 8.1.7 aan de gang te krijgen). Nu wil ik (uiteraard) een user toevoegen (niet root dus). Als ik "useradd -m <<username>>" en daarna "passwd <<username>>" invoer, wordt deze user netjes toegevoegd. (uiteraard even toevoegen aan de groep wheel "usermod -G wheel <<username>>")

Zodra ik echter in X inlog, werkt helemaal niets. Alle iconen zijn useless. Geen shell dus. Als ik naar een ander window ga (CTRL+ALT+F6 b.v.) dan kan ik wel gewoon inloggen.

Waar kan dat aan liggen?

[ Voor 0% gewijzigd door JaQ op 25-09-2002 19:31 . Reden: wel de usermod in de goeie volgorde zetten ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

Wat bedoel je met 'in X inloggen'? Bedoel je dat je via GDM inlogd? Start gnome wel?

• JaQ
gnome start netjes op, bepaalde applicaties werken wel (ben ik net achter gekomen). Ik kan echter geen terminal openen.....

Verwijderd

je moet ook nog een shell meegeven die je als die user wilt gebruiken

kan je met het useradd command al doen (man useradd, heb nu ff alleen een windows bak, voeding naar de tift :()

en anders kan je /etc/passwd wijzigen en ff /bin/bash achter je naam zetten (of /sbin/bash ofzo, check ff wat er bij de rest staat)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2002 22:46 . Reden: typo ]

• JaQ
3 woorden: you the man.

Dat was het inderdaad. Dat krijg je dus als je altijd tooltjes gebruikt voor dit soort zaken.
Thanx..

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
je kunt ook superadduser gebruiken (bash/home dir etc)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1