Toon posts:

Mijn bevindingen: 30.82 WHQL vs. 40.41

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al vaker gelezen dat versie 40.xx zijn extra snelheid uit de instelling "Sharpen Textures" haalt, die in 40.xx kan worden uitgezet, en in 30.xx niet. Ik ben de drivers eens tegen elkaar gaan testen.

GeForce 4 @ 300/650, Ti-4600

3DMark 2001 SE, default test
30.82 : 8950
40.41 Sharpen Textures AAN: 8970
40.41 Sharpen Textures UIT: 9380
Uitzetten van ST levert in 3DMark 2001SE (direct 3d) dus 4.8% snelheidswinst. Niet echt de moeite waard dus.

Vulpine GLMark, default test:
30.82 : 75 frames gemiddeld
40.41 Sharpen Textures AAN: 75 frames gemiddeld
40.41 Sharpen Textures UIT: 81 frames gemiddeld
De winst is hier 8%. Vulpine is een OpenGL test.

CodeCult CodeCreatures, default test:
30.82 : 2180
40.41 Sharpen Textures AAN: 2175
40.41 Sharpen Textures UIT: 2773
In CodeCreatures (OpenGL) levert dit 27.5% op.

Return to Castle Wolfenstein, 1280x1024x32 bits:
Alle drivers draaien op 97 FPS (Framelock?)

Neverwinter Nights, 1024x768 full details:
30.82 en 40.41 ST AAN: ca. 47 frames
40.41 ST UIT: ca. 55 frames (17% winst)

Het lijkt erop dat het uitzetten van Sharpen Textures inderdaad een flinke winst kan opleveren. De winst in D3D niet hoog, die in Vulpine is redelijk, en de winst in CodeCreatures is indrukwekkend. Maar CodeCreatures is met afstand de zwaarste bench van de drie, en de enige die 128 MB van een grafische kaart compleet vol zet. Voor de wat oudere spellen is de snelheidswinst niet groot, voor de nieuwere kan de winst wel aanzienlijk zijn.

Ik zie bij 40.41 visueel geen achteruitgang in de textures, maar ik zie WEL glitches in de spellen. In RTCW flitsen er soms witte strepen door het beeld, of characters kunnen hun wapen door een deur heensteken. (Ik kon een tegenstander achter een deur zien, omdat zijn wapen erdoorheen prikte als hij bewoog :P Tevens kan ik soms mijn eigen wapen gedeeltelijk in een muur steken.) In NWN is de "Distance Fog" (de 'mist' aan de horizon) iets minder mooi. Soldier of Fortune 1 draaide wel goed. Spellen zijn een redelijk stuk donkerder met 40.41. (Zie de thread over versie 40.52...). Met 30.82 zijn ze zichtbaar lichter.

Ondanks dat de 40.41 versie bij mij stabiel is en niet crashed, vind ik de snelheidswinst niet opwegen tegen de glitches en de donkerte van de spellen. Ik ben weer terug op 30.82 WHQL, en wacht wel op een 40.xx final.

BTW: mijn performance wordt een beetje belemmerd door mijn systeem: een Athlon 1400 met 512 MB SDRAM. Zie Sig. Deze PC benut de GF4 niet 100%. (Maar mijn toekomstige P4 zal dat wel doen... >:))

Hopelijk heeft iemand hier iets aan.

edit: In de drivers staat alles ingesteld om het beste beeld te geven, niet de beste prestaties. FSAA en Anisotropisch filteren staan wel uit, anders wordt voor mij de snelheid te laag.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Ik ben weer terug op 30.82 WHQL, en wacht wel op een 40.xx final.
My thoughts exactly! ;)

Aardige analyse BTW. Is weer eens wat anders dan altijd maar weer dezelfde vraag waar je hier mee doodgegooid wordt: "Welke Detonators zijn de beste?" :r

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Netjes moeite gedaan.

Ik ben het overigens VOLLEDIG met je eens. De detonator 40.41 is klote en alleen fijntjes voor tweakers en 3DMark2001 geilers :) !!!

:P

De meeste mensen deugen!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
ben ik het niet mee eens,. ik ben een GF4 Ti4200 128 mb... en ook de spellen zijn erop vooruit gegaan. niets last van donkerte, meer fps, net zo'n scherp beeld.

en iedereen die de kwaliteit van de 40.41's slecht vond kan ik aanraden de 40.52's te proberen, daar zijn al een boel bugs uit.

Verwijderd

ik heb ook een GF4 Ti4200 128 mb en ik ben er ook alleen maar op vooruit gegaan, btw, loopt UT wel goed (zonder die glasscherven) in 40.52 ??

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Je zegt het zelf G44RT --> "Daar zijn al een boel bugs uit" :)
De 40.41 dets waren gewoon buggie, klaar, simpel, uit!
Je moest er altijd iets aan tweaken ofzo om het perfect te laten werken.

Luister, stel je bent een normale (niet tweakende) gebruiker en draait vrolijk 29.42 op je Geforce3. Je gaat naar www.NVIDIA.com en ziet dat daar de nieuwste drivers staan ! Wauw, met wel 25 % performance increase, dat kan ik wel gebruiken ! .... De persoon download die drivers en ondervindt erg veel problemen. Daarom was dit in mijn mening een beetje een flink brakke zet van NVIDIA.

(ff een alinea voor duidelijkheid :P )
Ze gaven altijd nette, snelle en vaak bugvrije drivers aan de mensen. (Behalve het 60 Hz probleem dan |:( !!! ). En al helemaal geen beta's ...

Kijk, er zijn mensen die hebben met sommige detonators problemen, tuurlijk, niets is perfect. Maar ik heb nooit zoveel mensen gezien die problemen hadden met de 40.41. "Help, ik kan dat niet meer instellen" ... "Damn, mijn TV-out is verrot" ... "Klote zeg, dat tabblad doet niets meer" ... hoorde je toch vaak omtrend de 40.41 dets :)

Ok, ik heb wel weer genoeg getypt in dit topic :7

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Tachyon schreef op 25 september 2002 @ 20:02:
[...]
Is weer eens wat anders dan altijd maar weer dezelfde vraag waar je hier mee doodgegooid wordt: "Welke Detonators zijn de beste?" :r
En nou maar hopen dat noobs dit draadje snel zullen vinden voordat ze met die vraag komen. :)

nette review, het is wel netjes dat iemand nou eindelijk de moeite heeft gedaan om het te testen met ook iets anders dan dat eeuwige 3dmark, en zo zie je ook maar dat verschillende settings voor verschilllende aplicaties meer of minder kan uitmaken.
ik ben over het algemeen nooit zo kritisch wat betreft drivers, ik denk altijd maar zolang IK maar geen last heb van bugs vind ik het best en kwak ik lekker de nieuwste drivers erop, het zal wel wat sneller zijn :D

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
marzzman schreef op 25 september 2002 @ 20:50:
Je zegt het zelf G44RT --> "Daar zijn al een boel bugs uit" :)
De 40.41 dets waren gewoon buggie, klaar, simpel, uit!
Je moest er altijd iets aan tweaken ofzo om het perfect te laten werken.

Luister, stel je bent een normale (niet tweakende) gebruiker en draait vrolijk 29.42 op je Geforce3. Je gaat naar www.NVIDIA.com en ziet dat daar de nieuwste drivers staan ! Wauw, met wel 25 % performance increase, dat kan ik wel gebruiken ! .... De persoon download die drivers en ondervindt erg veel problemen. Daarom was dit in mijn mening een beetje een flink brakke zet van NVIDIA.

(ff een alinea voor duidelijkheid :P )
Ze gaven altijd nette, snelle en vaak bugvrije drivers aan de mensen. (Behalve het 60 Hz probleem dan |:( !!! ). En al helemaal geen beta's ...

Kijk, er zijn mensen die hebben met sommige detonators problemen, tuurlijk, niets is perfect. Maar ik heb nooit zoveel mensen gezien die problemen hadden met de 40.41. "Help, ik kan dat niet meer instellen" ... "Damn, mijn TV-out is verrot" ... "Klote zeg, dat tabblad doet niets meer" ... hoorde je toch vaak omtrend de 40.41 dets :)

Ok, ik heb wel weer genoeg getypt in dit topic :7
ok andere interpretatie van want ik zei. ik bedoelde dat die dignen die jullie noeme er echt niet zijn 8)7 8)7 8)7 (niet dat die er hier - bij mij dus - waren, maar de 40.52's zijn beter en crashen minder, dus de bugs zullen ook wel weg zijn :9)

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:58
idd, ik heb 40.52 ook geinstalleerd, van kwaliteitsverschil merk ik weinig, terwijl ze duidelijk stabieler zijn (had bv een paar probs met ut)

en die 60hz bug heb ik geen last van ivm men tft-je

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 20:55:
[...]
Nette review, het is wel netjes dat iemand nou eindelijk de moeite heeft gedaan om het te testen met ook iets anders dan dat eeuwige 3dmark, en zo zie je ook maar dat verschillende settings voor verschilllende aplicaties meer of minder kan uitmaken. [...]
Dank voor het compliment. Ik heb 3DMark meegenomen voor de vorm. Ik vind dat Quake 3 en 3DMark2001 wel met pensioen mogen: ze trekken het echt niet meer met de huidige 3d kaarten. MadOnion heeft ooit gezegd dat 3DMark te zwak wordt als kaarten en systemen de 10.000 grens van een bepaalde versie doorbreken. De GF3 brak de 10.000 van 3DMark 2000, (de originele al, dacht ik) en de GF4 breekt die van versie 2001 (met 3000 punten op sommige systemen: de R9700 gaat soms zelfs tot 14.000 heb ik gezien...) Quake 3 is gewoon te oud, en er moet een nieuwe 3DMark komen. En dan een die niet alleen D3D test, maar OOK OpenGL. (Ik heb geen enkel D3D spel geïnstalleerd, behalve Starfleet Academy uit 1998. De rest is allemaal OpenGL :D)

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ja, dat lijkt me echt wreed. Een betrouwbaar programma dat OpenGL en Direct3D ineen test !!! :9 :9~ En dan moet het zo gemaakt zijn dat er niet te faken valt. Wow, dat zou gaaf zijn !!! Ja, dan moeten we bijvoorbeeld wachten op de NV40 om de "10000" score te verbeteren in die benchmark. Maar ja, waar is die benchmark :?

Of wie maakt hem even :+

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Bij mij zie je dus wel degelijk verschil. Is 3DMark is alles "pixelated" en dus gewoon superlelijk. In UT heb ik ook de flitsen. Plus dat het zaakie niet stabiel is. Met 30.82 geen problemen.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Ze moeten bij nVidia es leren om van die Detonators ook upgrades te maken, zodat ook de ISDN-ers onder ons niet steeds 10 mb moeten downloaden :(

Mother, will they like this song?

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
TheLunatic schreef op 26 september 2002 @ 13:55:
Ze moeten bij nVidia es leren om van die Detonators ook upgrades te maken, zodat ook de ISDN-ers onder ons niet steeds 10 mb moeten downloaden :(
LOL, das zekers een goede opmerking :D

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Mmm, good point. Maar ik denk niet dat dat mogelijk is. Het zijn namelijk al een soort updates in a way. Je kunt ze dus ook over je oude drivers heen gooien (behalve die 40.41 troep |:( ) ...

Maar de drivers moeten heel je zooi opnieuw configureren en instellen, en dat kan niet zo makkelijk met een update volgens mij... (don't blame me if I am wrong)

En anyway, wat maakt dat extra download uurtje nou uit op 2-3 uur GoT per dag :+

De meeste mensen deugen!

Pagina: 1