Fan in voeding omdraaien?

Pagina: 1
Acties:

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-02 07:53
Ik heb een probleempje. Mijn voeding zit vlak boven mijn cpu, en dan bedoel ik echt boven de fan van de cpukoeler.

De voeding blaast echter naar buiten. aangezien de opening in de kast recht boven de cpu zit 'trekt' de voeding als het waren lucht weg van boven de cpu. de cpu koeler blaast weer lucht naar beneden waardoor op 1 punt lucht zowel naar beneden richting cpu als naar boven door de koeler wordt getrokken.

Dit kan volgens mij nooit goed zijn voor de luchtstroom. Aangezien de cpu koeler zal moeten blazen denk ik erover om de voeding dan ook maar te laten blazen. Nadeel is dan wel dat de lucht die richting cpu gaat al door de voeding heen is geweest en dus niet meer koud is. aan de andere kant verwacht ik wel weer een betere circulatie. Geen idee wat zwaarder weegt. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het kwaad om de koeler in de voeding om te draaien?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
NOOIT doen.
Zoals je zelf al aangeeft krijg je dan warme lucht op je CPU. Je kunt nog beter de fan van je voeding wat langzamer laten draaien of een extra intakefan op de CPU richten.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:58

Peetman

Tjah....

Ik zou je aanraden om een soort van airduct te maken die voor koude lucht naar je cpu fan zorgt. Dan kan de fan van de voeding nooit alle lucht wegzuigen. Als er genoeg ruimte tussen cpu-fan en voeding zit, is er waarschijnlijk wel genoeg toevoer van lucht

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:52

Shunt

Boe

nou ik raad je aan om een andere kast te halen
want dit gaat zo niet goed je blijft een beperkte air flow houden
dus ik denk niet dat dit enig efect geeft.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Je voeding zit zeker vertikaal gemonteerd? Als je echt maar een centimeter ruimte tussen je koeler en voeding zit, zit er denk ik niets anders op dan een nieuwe kast kopen...

Er zijn natuurlijk wel oplossingen die het leed een beetje verzachten, maar goede koelresultaten zul je zo nooit bereiken.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je kunt ook gewoon de fan van je koeler omdraaien, maar ik raad je toch sterk aan een andere kast te kopen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 25 september 2002 @ 16:06:
Je kunt ook gewoon de fan van je koeler omdraaien, maar ik raad je toch sterk aan een andere kast te kopen.
Gewoon je voeding aan de buitenkant/achterkant van je kast monteren??

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2002 16:15 . Reden: typo ]

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-02 07:53
Bedankt voor alle reakties. Een nieuwe kast is inderdaad het beste maar probeer ik nog even uit te stellen. Ik HAD de voeding extern zitten. Ging prima met een extra 8cm fan in het gat wat je dan overhoudt. Vanwege de gammele bevestiging en wat lawaai wilde ik hem echter eigenlijk weer in de kast. Tussen voeding en cpu zit nu ongeveer een centimeter, een airduct krijg ik daar nooit tussen. Idle is mijn athlon 1.0 volgens MBM nu 42 celsius. Denk dat ik hem toch maar weer extern hang. Bedankt voor alle tips!
Pagina: 1