[Raid vraag] 2x 80 GB wat is wijsheid ?

Pagina: 1
Acties:

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-03 17:22
mijn 2e 80 GB is in bestelling.

nou had ik het volgende in gedachten.

80 GB + 80 GB (IMB 7200 rmp) in raid.
dus daar maak ik zeg maar 1 schijf van 160 GB van

en ik heb nog een losse 60 GB IBM 7200 rpm.

ik wil dus op mijn 160 GB mijn OS laten draaien en mijn files dumpen voor me FTP server. 10GB voor C:\ en 150 GB voor D:\

is dit verstandig ?
ik bedoel, als mensen van mijn ftp aan het downloaden zijn is die schijf redelijk druk. als er dan ook nog eens windows op die zelfde schijf staat wordt het systeem daar dan niet trager van ?

of zou dat niets moeten uitmaken ?

• Exirion
  • Laatst online: 06:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Waarom een FTP op een RAID partitie laten werken? Beetje doelloos en idd verspilling van de performance voor de rest van je systeem. Ik zou die 60GB schijf als archief gebruiken en daar ook je FTP aan koppelen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Sonic
Exirion schreef op 25 september 2002 @ 14:33:
Waarom een FTP op een RAID partitie laten werken? Beetje doelloos en idd verspilling van de performance voor de rest van je systeem. Ik zou die 60GB schijf als archief gebruiken en daar ook je FTP aan koppelen.
je moet het ook zo zien.
de bestanden die op die FTP schijf staan gebruik ik ook zelf
en ik heb nu mijn 80 GB al als FTP alleen die staat dus helemaal vol.

vandaar dat ik er nog 1 bij heb besteld.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Sonic- schreef op 25 september 2002 @ 14:32:
is dit verstandig ?
ik bedoel, als mensen van mijn ftp aan het downloaden zijn is die schijf redelijk druk. als er dan ook nog eens windows op die zelfde schijf staat wordt het systeem daar dan niet trager van ?

Theoretisch misschien wel.. Maar zo'n raid-combo kan vaak meer dan 40MB/s leveren.. Dan moet je nogal een dikke upload hebben wil je dat vol trekken.

• Sonic
Twynn schreef op 25 september 2002 @ 14:38:

[...]

Theoretisch misschien wel.. Maar zo'n raid-combo kan vaak meer dan 40MB/s leveren.. Dan moet je nogal een dikke upload hebben wil je dat vol trekken.
dat zou mooi zijn.

ik heb nu wel eens dat me systeem wat traag wordt als mensen aan het downloaden zijn. (was wel mijn oude systeem, nieuwe weet ik nog niet)

maar als ik dus mijn 2 80GB in raid hang en dan op de 1e patitie mijn OS zet en de andere mijn FTP moet dat dus zonder problemen lopen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waarom hang je ze niet los, dus niet in raid. Dan heb je 3 schijven om je data over te verdelen. Ik zou op 1 80 gieg een partitie van 4-6 gieg maken, en daar windows op zetten, das dan C: De overige 70 gieg kun je als 1 partitie nemen, of ook opdelen. voordeel is dat die 6 gieg aan het begin van de schijf staan, die veel harder draait dan de binnenkant. Je wilt je OS op de buitenkant, dus op die paar gieg aan het begin. Dan maak je ook een wat grotere partitie van 10-20 gieg op je 2de 80 gieg schijf, en daar zet je je programma's op, en ook je temp files/internet/cache/etc. Dan verdeel je je swapfile over beide schijven, zadat windows zelf in het moment uitzoekt welke het snelst is om te gebruiken (zet de swap ook in die kleine partities aan het begin). Je ftp kun je dan op die 60 gig zetten, samen met backups ed. (je hebt IBM's dus maak backups :))

Het voordeel boven raid is dat je 2 schijven hebt die los allebij iets afzonderlijk kunnen doen. Daar weegt de extra doorvoer van raid bij normaal gebruik niet tegen op.

Zet wel iig je 2 80 gig schijven als master apart aan een kabel.

specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sonic- schreef op 25 september 2002 @ 14:41:
ik heb nu wel eens dat me systeem wat traag wordt als mensen aan het downloaden zijn. (was wel mijn oude systeem, nieuwe weet ik nog niet)
Traag qua..?
maar als ik dus mijn 2 80GB in raid hang en dan op de 1e patitie mijn OS zet en de andere mijn FTP moet dat dus zonder problemen lopen.
Ik zou eerder de harddisks apart gebruiken, elk op een eigen kanaal. De OS op RAID0 en de FTP op een losse schijf en een aparte IDE connector.

• Sonic
gladiool schreef op 25 september 2002 @ 14:44:

Zet wel iig je 2 80 gig schijven als master apart aan een kabel.
dat was ik ook al vanplan :)

thanks for the info !
ik ga nog wat meer info er over zoeken.

als iemand nog tips heeft post ze hier graag ! :D
Pagina: 1