Toon posts:

[PS2] Funtionaliteiten DVD en Sound ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik niet precies weet in welke groep ik dit moet plaatsen maar in de spielerij, waarschijnlijk zitten hier ook de meeste PS2 - fans.

Ik wil een PS2 gaan aanschaffen, mede ook het feit dat het een DVD speler heeft en ik dus ook films kan afspelen. ('k heb trouwens weleens gelezen dat het loopwerk niet gemaakt is om films af te spelen.......?!?!?)

Is het mogelijk om op de PS2 een speakerset aan te sluiten voor Dolby Surround ?
En heeft iemand tips wat betreft de PS2 als ik die ook wil gaan inzetten voor DVD speler ?

('k heb al een aantal threads doorgelezen m.b.t. het DVD gedeelte van de PS2, maar het zijn altijd maar weer persoonlijke meningen waarom hij wel of niet goed is als DVD speler)

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:29

Damian

Insane Obtrusion

Je kan een Dolby Surround set aansluiten op dat ding, er zit een optical uitgang uit, dus werkt perfect. Verder is de kwaliteit idd niet denderend, maar goed genoeg, van het beeld dan he :)

Ik ben zelf uiterst tevreden met zijn DVD functies, lekker makkelijk.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 16:21
De DVD kwaliteit van het ding is wel erg goed hoor, ik zie het verschil niet met
een gewone DVD speler of een PS2.. maarja dat ben ik ;) Trouwens, ik kan je wel
aanraden zo'n DVD afstandbediening erbij te kopen, is wel makkelijk.

Verder kun je er inderdaad gewoon een Dolby setje aanhangen, ga ik binnenkort
ook mischien doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog aandachtspunten m.b.t. de DVD en/of de PS2 waar ik aan moet denken ?

Btw, zo'n Surround set, zijn die kostbaar en moet ik nog aan een bepaald type denken bij de aanschaf hiervan ?

Verwijderd

Er zit een digitale (optische) uitgang op de PS2 dus je kan hem meteen op je DD/DTS versterker aansluiten. (itt m'n xbox waar je perse zo'n advanced scart cable moet kopen voor een digitale uitgang).

De standaard kabel die erbij zit eindigt op 3 tulpstekkers (beeld,audio-links,audio-rechts) die je kan gebruiken om 'em op je stereo aan te sluiten en de meeste rgb kabels hebben extra snoertjes met tulpuitgangen.

Helaas is de beeld/geluidskwaliteit niet te vergelijken met m'n standalone (pioneer, € 239) speler... beeld komt schokkerig en onscherp over... maar het is altijd beter dan een VHS speler :)
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 14:24:
Zijn er nog aandachtspunten m.b.t. de DVD en/of de PS2 waar ik aan moet denken ?

Btw, zo'n Surround set, zijn die kostbaar en moet ik nog aan een bepaald type denken bij de aanschaf hiervan ?
Hangt er vanaf wat je wilt....

Afbeeldingslocatie: http://www.qone.nl/speaker4.jpg

Of een compleet setje van Sony/JVC (vanaf € 600,-)...

Afbeeldingslocatie: http://193.121.210.231/JvcCons/products/images/th-a9r.jpg

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 09:47
De PS2 heeft enige beperkingen, maar die zijn op te vangen met andere oplossingen...

De ps2 heeft bijvoorbeeld geen 5.1 analoge uitgang. Hiermee ben je gebonden aan een digitale ingang om 5.1 weer te kunnen geven. Ik heb zelf ook een 5.1 versterker, met een optische kabel verbonden aan de ps2. Hiermee is DD5.1 en DTS weer te geven. Het geluid is zeer goed.

De ps2 stuurt standaard video via een coax-video kabeltje, waar de meeste dvd-spelers een scart-uitgang hebben (waar meestal RGB over gestuurd wordt). Die RGB is kwalitatief veel beter. Dit komt omdat bij RGB het videosignaal over 3 aders verstuurd wordt, waarbij het bij coax-video maar 1 ader is. Nu heeft de ps2 op de coax-video de welbekende macrovision kopieer-protectie. Maar deze protectie werkt niet met rgb... Hier heeft sony iets anders op gevonden. Wanneer een dvd-film gespeeld wordt, krijg je met rgb alleen een groen beeld. Via de standaard kabel (coax-video met macrovision) heb je wel normaal beeld. Dit is op te lossen met een RGB-fix. Hiervoor moet de ps2 open, en moet er een draadje in gesoldeerd worden. Na deze fix speelt de ps2 alles in kleur via rgb. Dan moet je nog een speciale rgb-kabel (zijn niet duur) kopen, en heb je zeer goede beeld-kwaliteit!

En dan nog de afstandsbediening, via de controller is niet altijd even makkelijk. Een ander nadeel van de ps2 t.o.v. een echte dvd-speler is de ventilator die erin zit. Sommigen storen zich er niet aan. Ikzelf heb de ps2 in een la gestopt, waar de snoeren via de achterkant naar buiten komen. De ps2 wordt wel wat warmer als dat deze gewoon op een kast staat, maar zelfs in de zomer heeft ie daar geen last van gehad.

De ps2 is natuurlijk ontworpen om spelletjes te spelen. Dat het loopwerk niet geschikt zou zijn voor dvd's is natuurlijk onzin. De spellen zelf (in ieder geval de meesten) staan ook op dvd-schijfjes.

ps. Bij de layer-switch hapert de ps2 even. Dit effect (als de ps2 even blijft hangen als deze van laag verandert) heb je alleen bij de duurdere dvd-spelers niet. Maar hier kan ik mee leven.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik dan zo'n Dolby Surround setje er aan heb geplaatst, kan ik dan mijn huidige TV hier ook op aansluiten ? Of is dit weer afhankelijk van de aantal in/uitgangen op de Dolby set ?

offtopic:
leuk setje trouwens Banzi heb je staan !!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 14:35:
Wanneer ik dan zo'n Dolby Surround setje er aan heb geplaatst, kan ik dan mijn huidige TV hier ook op aansluiten ? Of is dit weer afhankelijk van de aantal in/uitgangen op de Dolby set ?

offtopic:
Hangt van je tv af, bij mij zit er een stereo uitgang op m'n tv, die heb ik op m'n stereo aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Banzi schreef op 25 september 2002 @ 14:33:
Dit is op te lossen met een RGB-fix. Hiervoor moet de ps2 open, en moet er een draadje in gesoldeerd worden. Na deze fix speelt de ps2 alles in kleur via rgb. Dan moet je nog een speciale rgb-kabel (zijn niet duur) kopen, en heb je zeer goede beeld-kwaliteit!
?? Ik zelf ben eigenlijk niet van plan te gaan solderen in die PS2, waarschijnlijk vervalt dan ook meteen de garantie. Is dit anders op te lossen ? Of iemand die hier meer verstand van heeft, uiteraard tegen betaling......
En dan nog de afstandsbediening, via de controller is niet altijd even makkelijk.
'k Heb al gelezen dat er een DVD afstandbediening wordt verkocht, die zal ik dan ook maar gaan aanschaffen. Thanx voor de tip.
ps. Bij de layer-switch hapert de ps2 even. Dit effect (als de ps2 even blijft hangen als deze van laag verandert) heb je alleen bij de duurdere dvd-spelers niet. Maar hier kan ik mee leven.
Layer switch ? Wat is dat ?

• Banzi
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 14:35:
offtopic:
Je zat bij de verkeerde te kijken... Die gast heeft idd een leuk setje staan... Maar altijd baas boven baas... Mijn tv zal wel ietsje minder zijn, een philips 70cm breedbeeld, maar ik kijk ook wel eens met een projector. Verder heb ik ook de Peerless XLS 10 staan (zoek maar eens naar de naam tbusquet), daar komt pas echt geluid uit!!! Beeld en geluid heb ik dus best goed in geinvesteerd, maar na alle aanpassingen aan mijn ps2 ben ik zeer tevreden over die kwaliteit!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 14:40:
[...]

?? Ik zelf ben eigenlijk niet van plan te gaan solderen in die PS2, waarschijnlijk vervalt dan ook meteen de garantie. Is dit anders op te lossen ? Of iemand die hier meer verstand van heeft, uiteraard tegen betaling......

[...]

'k Heb al gelezen dat er een DVD afstandbediening wordt verkocht, die zal ik dan ook maar gaan aanschaffen. Thanx voor de tip.

[...]

Je kan het probleem ook omzeilen door een regionX te kopen, je gebruikt dan een opstart schijfje dat zorgt voor rgb zonder groene waas en dat je dvd uit alle regio's kan spelen.

Veel dvd's hebben meerder lagen, als je speler switched van de ene naar de andere laag (vaak halverwege een film) dan schokt ie even....

• Banzi
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 14:40:
Nee, dat is niet anders op te lossen... Als je in de buurt woont (lisserbroek) kan ik het voor je doen... De garantie vervalt natuurlijk wel als ie open geweest is.
DVD-films bestaan uit schijfjes met 2 lagen. Op een gegeven moment als de film aan het einde van de 1e laag is, moet de laser omschakelen naar de 2e laag. Dit geeft even een hapering. Bij duurdere dvd-spelers zit er een groot genoege buffer in om deze hapering op te vangen. Je merkt het wel, maar die hapering is meestal niet storend, omdat de producent ongeveer zelf kan bepalen of die hapering in een druk, dan wel rustig stuk komt. Is een erg bekend verschijnsel van de dvd...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 14:43:
[...]

Je kan het probleem ook omzeilen door een regionX te kopen, je gebruikt dan een opstart schijfje dat zorgt voor rgb zonder groene waas en dat je dvd uit alle regio's kan spelen.

Veel dvd's hebben meerder lagen, als je speler switched van de ene naar de andere laag (vaak halverwege een film) dan schokt ie even....
Zo'n regionX, is die gewoon te koop in de winkel ?

Wat zijn de voor c.q. nadelen ten opzichte van een regionX en een RGB fix laten solderen ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 14:45:
[...]

Wat zijn de voor c.q. nadelen ten opzichte van een regionX en een RGB fix laten solderen ?
Yep, gewoon bij de wat betere games-winkels te koop...

Met regionX moet je steeds dat opstartschijfje gebruiken voordat je een film gaat kijken, kan redelijk vervelend zijn.... maar je garantie is intact en je hebt een 'regiovrije' dvd speler!

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor alle info !!

Zijn er ook online winkels voor de PS2 waar ik bijv. zo'n regionX kan bestellen ?

Zelf had ik www.psxshop.nl gevonden, maar misschien zijn er wel betere ?

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Banzi schreef op 25 september 2002 @ 14:33:
De PS2 heeft enige beperkingen, maar die zijn op te vangen met andere oplossingen...

De ps2 heeft bijvoorbeeld geen 5.1 analoge uitgang. Hiermee ben je gebonden aan een digitale ingang om 5.1 weer te kunnen geven. Ik heb zelf ook een 5.1 versterker, met een optische kabel verbonden aan de ps2. Hiermee is DD5.1 en DTS weer te geven. Het geluid is zeer goed.

De ps2 stuurt standaard video via een coax-video kabeltje, waar de meeste dvd-spelers een scart-uitgang hebben (waar meestal RGB over gestuurd wordt). Die RGB is kwalitatief veel beter. Dit komt omdat bij RGB het videosignaal over 3 aders verstuurd wordt, waarbij het bij coax-video maar 1 ader is. Nu heeft de ps2 op de coax-video de welbekende macrovision kopieer-protectie. Maar deze protectie werkt niet met rgb... Hier heeft sony iets anders op gevonden. Wanneer een dvd-film gespeeld wordt, krijg je met rgb alleen een groen beeld. Via de standaard kabel (coax-video met macrovision) heb je wel normaal beeld. Dit is op te lossen met een RGB-fix. Hiervoor moet de ps2 open, en moet er een draadje in gesoldeerd worden. Na deze fix speelt de ps2 alles in kleur via rgb. Dan moet je nog een speciale rgb-kabel (zijn niet duur) kopen, en heb je zeer goede beeld-kwaliteit!

En dan nog de afstandsbediening, via de controller is niet altijd even makkelijk. Een ander nadeel van de ps2 t.o.v. een echte dvd-speler is de ventilator die erin zit. Sommigen storen zich er niet aan. Ikzelf heb de ps2 in een la gestopt, waar de snoeren via de achterkant naar buiten komen. De ps2 wordt wel wat warmer als dat deze gewoon op een kast staat, maar zelfs in de zomer heeft ie daar geen last van gehad.

De ps2 is natuurlijk ontworpen om spelletjes te spelen. Dat het loopwerk niet geschikt zou zijn voor dvd's is natuurlijk onzin. De spellen zelf (in ieder geval de meesten) staan ook op dvd-schijfjes.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Ik heb wel een paar opmerkingen:

Ik werk in een videotheek en de laatste tijd krijgen we onnoemelijk veel klachten over ps2 (vraag me niet welke revisie) en het afspelen van Warner Bros. dvds. Het ding pakt ze gewoon niet. Zal wel iets met een firmware ofzo te maken hebben.

En wat ook vaak voor komt is dat de ps2 zomaar plotseling het kinderslot erop gooit. De oplossing is simpel (in de handleiding staat hoe je hem kunt omzeilen), maar het blijft lastig en vervelend.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

De Harry Potter DVD liep bij mij vast toen ie switchte (?!?) van layer. Voor de rest toppie, zeker na aanschaf van een betere scartkabel speciaal voor Games en DVD's. (zit switch op).

Signature?

Verwijderd

Ik heb mijn PS2 nu al een jaar en helemaa geen problemen ermee. Ik had zelf ook een cyberhome DVD speler (ja die is erg lowbudget :P) maar die was zeker een stuk slechter dan mijn PS2.
Dat ie happert als ie switched van layer is toch vrij normaal. Bijna alle dvd spelers hebben dat, de aller nieuwste dvd spelers (die ook erg duur zijn) hebben dat niet.
Maar de PS2 is een erg goeie dvd speler, geluid en beeld is erg goed en duidelijk. Ook alle menu's van dvd titels lopen goed en soepel. Bij sommige dvd spelers lopen de menu's niet goed, zoals bij de DVD van ID4 en Terminator 2. De PS2 heeft ie geen last van.
Dat Warner Bros DVD niet goed afpelen op de PS2 is denk alleen zo bij de oudere versie van de PS2. Ik heb zelf ouwe films van Warner Bros (Batman, Beetlejuice) en nieuwe films van Warner Bros (Time Machine) maar die lopen allemaal goed.
Als je een goeie DVD speler wilt hebben voor weinig geld dan zou ik de PS2 kopen, en je kan er ook nog spellen op doen :P
Let wel op, als je een afstandbediening erbij komt moet je wel eerst een cd instaleren, hiervoor heb je dus wel een memorycard voor nodig.

oh ja ik heb mijn PS2 met een Super VHS Kabel en daarmee heb je zeer goeie beeld kwaliteit. Je hebt ook geen groene waas als je een opstart disc gebruikt voor een andere regio dvd film.
En zo'n Datel Region X kun je in de meeste games winkel wel kopen. Als je verteld waar je woont, dan weet ik misschien nog wel een adresje :P

• Banzi
Fire_escape schreef op 25 september 2002 @ 14:59:
[...]

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Ik heb wel een paar opmerkingen:

Ik werk in een videotheek en de laatste tijd krijgen we onnoemelijk veel klachten over ps2 (vraag me niet welke revisie) en het afspelen van Warner Bros. dvds. Het ding pakt ze gewoon niet. Zal wel iets met een firmware ofzo te maken hebben.

En wat ook vaak voor komt is dat de ps2 zomaar plotseling het kinderslot erop gooit. De oplossing is simpel (in de handleiding staat hoe je hem kunt omzeilen), maar het blijft lastig en vervelend.
De firmware van de ps2 is up te daten!!! Bij oude playstations staat er DVD versie 1.3 op ofzow... Als je een afstandsbediening koopt, krijg je er een cd bij. Die moet je op je memorycard installeren, en dan heb je DVD versie 2.1E. Bij de nieuwste PS2's (welke nu in de winkel liggen) staat er standaard al DVD versie 2.1E op. Dat scheelt je weer ruimte op je memorycard...

Tot de V3 van de PS2 (ze zijn nu al weer bij V7) zit er een DVD-loopwerk in wat snel slijt... Door de ps2 verticaal te zetten ipv horizontaal ontlast je het loopwerk wat, en leest deze beter dvd's, terwijl het loopwerk iets trager slijt... Goede tip voor in je videotheek!!! Heeft dus niets met de firmware te maken (want die is up te graden), maar met de versie van je ps2...

En ik huur toch minimaal 1x per week een film bij mijn plaatselijke videotheek... Ik heb nog nooit gehad (behalve de allereerste keer dat ik een dvd ging kijken op mijn ps2) dattie over de kinderbeveiliging begon...

• Banzi
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 14:45:
[...]

Volgens mij kun je zo'n regionX overal krijgen... Ik zag ze in ieder geval ook bij de media markt...

regionX voordelen:
geen groene waas met RGB
regiovrij

regionX nadelen:
je moet voor je een dvd gaat kijken opstarten met een andere disc.

RGB-fix voordelen:
geen groene waas met RGB

RGB-fix nadelen:
de playstation moet open gemaakt worden om een draadje te solderen.

Wat weegt zwaarder??? Dat is denk ik per persoon verschillend... Zelf kijk ik alleen maar regio2 DVD's... En ik hou er niet van om discs te moeten swappen... Daarom heb ik zelf een RGB-fix... (ben zelf ook messiah-installer, en voer die RGB-fix er standaard bij uit, dus ik weet precies hoe zoiets moet)...

• Banzi
Osdorp-Dude schreef op 25 september 2002 @ 15:03:
Voor de rest toppie, zeker na aanschaf van een betere scartkabel speciaal voor Games en DVD's. (zit switch op).
Volgens mij is die scartkabel juist dat als die switch op de ene stand staat, deze werkt als RGB-kabel... Bij spellen heb je dan idd beter beeld, maar bij dvd-films heb je dan alsnog de groene waas...

Met de switch in de andere stand werkt deze als de originele kabel van de ps2... Dus geen rgb, en dus geen verbetering van het beeld... Maar in deze stand kan je de films wel gewoon in kleur zien...

Koop zowiezo een RGB-kabel... Kijk je veel films met een andere regio als 2, neem dan zo'n regionX... Kijk je alleen maar regio 2 films, neem dan de rgb-fix... (eventueel kan je daarna alsnog een regionX gebruiken om andere regios af te spelen)... Met deze fix hoef je niet iedere keer op te starten met een andere disc...

Verwijderd

is het mogelijk om op een PS2 mp3 af te luisteren????

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 14:27:
Hangt er vanaf wat je wilt....
[plaatje]
Impressive, maar don't you hate it dat dit soort tv-meubels gewoon zuigen omdat je gedwongen wordt je center-speaker rechtop te zetten? Heb hetzelfde met een soortgelijk meubel, en heb daarna mijn center maar op de tv gezet, komt het geluid wel ten goede (maar is geen gezicht).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 08:54:
[...]

Impressive, maar don't you hate it dat dit soort tv-meubels gewoon zuigen omdat je gedwongen wordt je center-speaker rechtop te zetten? Heb hetzelfde met een soortgelijk meubel, en heb daarna mijn center maar op de tv gezet, komt het geluid wel ten goede (maar is geen gezicht).
Hehe, 't is inderdaad niet de beste oplossing qua geluid maar ik ben niet eens ontevreden over hoe het eruit ziet. In de eerste instantie zaten daar drie laden maar die heb ik eruit gesloopt.

Nog even ontopic; ik heb gister nog wat uitgebreider gekeken en wel/niet rgb maakt echt een wereld van verschil. Met rgb zag alles er prima uit en kwam het redelijk in de buurt van m'n standalone.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik was niet zo te spreken over de DVD van de PS2. Het beeld was niet echt scherp (in huis bij ons staan nog een philips en een JVC DVD en die doen het een stuk beter). De PS2 crapped eruit al er teveel krassen op een DVD zitten (heel vaak bij huurfilms). Geluid tsja standaard staat het volume bij mij heel laag op DVD's. De afstandbediening met z'n klote knopjes :(

Ik heb nu een Xbox met DVD remote en dat is al een hele vooruitgang :)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Banzi
KaMiKaZe schreef op 26 september 2002 @ 15:36:
Ik was niet zo te spreken over de DVD van de PS2. Het beeld was niet echt scherp (in huis bij ons staan nog een philips en een JVC DVD en die doen het een stuk beter). De PS2 crapped eruit al er teveel krassen op een DVD zitten (heel vaak bij huurfilms). Geluid tsja standaard staat het volume bij mij heel laag op DVD's. De afstandbediening met z'n klote knopjes :(
Welk type heb je??? Staat achterop... SCPH- en dan een nr... De eerste versies hadden idd wat problemen met dvd...

Zonder modificatie of opstarten met regionX is de kwaliteit idd om te janken... Als je ervoor zorgt dat deze via RGB afspeelt, is de kwaliteit ineens stukken beter...

Van het volume heb ik geen last... Ik doe het via de digitale uitgang... Dan laat ik mijn versterker alles decoderen...

Standaard is de ps2 idd wel wat ondergeschikt aan gewone dvd-spelers... Maar met een RGB-fix (of regionX), en afspelen via optische uitgang, en hij telt ineens wel heel sterk mee...

Verwijderd

KaMiKaZe schreef op 26 september 2002 @ 15:36:

Ik heb nu een Xbox met DVD remote en dat is al een hele vooruitgang :)
je kunt de geluid instellen in de instellingen van je PS2. Daar kun je geluid hoger zetten, dus als je denk dat geluid te zacht is, dan gewoon hoger zetten. Heel simpel :P maar ik ben erg tevreden over mijn PS2. Ik heb hem gekocht voor de spellen, maar gebruik hem nu ook als DVD speler. Ik had daarvoor een Cyberhome en die is vergeleken met de PS2 erg slecht. Dus voor zo'n lage prijs is het zeker het geld waard :)

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
het is natuurlijk wel aan te raden om de ps2 niet met de bijgeleverde kabels aan te sluiten, de beeldkwaliteit van deze is gewoon erg slecht. Een goede rgb (de blaze) of een s-video kabel levert echt haarscherp beeld op.

Bij sommige dvd's heeft de ps2 inderdaad wat moeite, maar bij anderen niet terwijl gewone spelers daar weer moeite mee hebben. De films zelf zijn echter perfect, de menu's (en extra's) zijn soms problematisch.

De afstandbediening is wel leuk inderdaad, alleen als je veel spellen hebt kan je er beter een 2e memory card bijkopen aangezien de drivers ongeveer 2mb in beslag nemen (die zitten trouwens wel standaard in de nieuwe ps2's, helaas niet in de mijne...)

Maar ja, je koopt zo'n apparaat toch voor de spellen heh, dvd is een (heeel) leuke bijkomstigheid.
Pagina: 1