Toon posts:

[Linux] loadable modules voor IDE + devfs?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand loadable modules voor IDE aan de praat? Heb een 2.4.17 kernel met devfs, loadmodule support en een romfs initrd. Als ik in de linuxrc een shell start en handmatig modprobe's doe voor de ide modules (en ext2), krijg ik een _lege_ directory in mijn /dev/ (devfs; ide/bus/host/target/lun etc), geen device-files; en dan kan ik dus geen mount doen... 8)7

Weet iemand trouwens waarom de shell "no job control in this shell" geeft als ik bash opstart vanuit /linuxrc? Ik wil graag weten waarom ie dat doet, en hoe ik het (op een correcte, niet-hercompileer-manier :) ) weg kan krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Gedeeltelijk opgelost: de lege directories in /dev/ide/.../lun0 werden veroorzaakt door het in de verkeerde volgorde modprobe'n van de loadable modules. Had eerst ide-probe-mod gedaan en toen pas ide-disk; moet blijkbaar andersom. Zal misschien nog een keer double-checken voor de zekerheid. Nu krijg ik in ieder geval wel device-files en kan ik gewoon partities mounten. Helaas nog niet automagisch want dan knalt de kernel eruit... Nog een uitdaging over.
edit:
moet dus ide-mod, ide-probe-mod en dan ide-disk zijn...

Waar de "no job control in this shell" vandaan komt begrijp ik ook nog niet.

Verwijderd

Ik heb dit zelf ooit eens na een paar dagen stoeien aan de praat gekregen. Ik ben op een gegeven ogenblik maar overgestapt naar een zelf geschreven initrd, met daarin een statische zsh . Een eigen linuxrc script + de juiste modules zorgen ervoor dat het gaat werken. De initrd was gemaakt op een minix filesystem ipv cramfs wat je daarvoor zou moeten gebruiken.

Alle scripten hiervoor heb ik al een tijd geleden weggegooid, toen ik van deze setup afstapte. Ok, het is een leuke setup, maar _niet_ stabiel genoeg. Bij iedere kernel update moest je ook weer die ramdisk gaan bijwerken en dan hopen dat het systeem nog ging werken ook.

Probeer het eens uit, en compile daarna gewoon je ide drivers weer in de kernel. Geloof me, het is de moeite niet waard (al is het wel leuk om te zeggen dat je een kernel hebt van 425k oid groot hebt. (mijn record)).

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Die melding over 'no job control' is niet heel erg (het betekent dat je dingen als fg, bg en Ctrl-Z moet missen) en wordt denk ik veroorzaakt door het feit dat je shell geen toegang krijgt tot je tty. Hoe het precies in elkaar zit weet ik voor de rest ook niet :).

Over het automatisch mounten van partities: kun je eens een logbestand maken dat alles logt (gewoon in je syslog zetten, de syntax zit vrij eenvoudig in elkaar) en dan kijken of er wat in staat zodra je automatisch gaat mounten? Wel loggen op een niet-IDE-disk natuurlijk :P.

code:
1
*.*     /var/log/complete_log

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
r3boot: thx! ben met Linux From Scratch (LFS) aan het spelen. Alles vanaf source, en initrd, linuxrc etc. zijn dus ook allemaal zelfbouw. Kernel is nu 550 KB ofzo. Gebruik nu trouwens romfs ipv cramfs; moet nog maar eens naar cramfs kijken, maar romfs is volgens mij kleiner.
Stabiliteit is misschien wel waar maar zo vaak denk ik niet te gaan upgraden, en dan nog is het e'e'n en ander wel te automatiseren denk ik.
Het geheel werkt nu (booten, initrd, linuxrc starten, modprobe'en van IDE spul) alleen crashed ie nog als /linuxrc exit en de kernel root wil mounten. Als ik in linuxrc een shell start, kan ik handmatig wel dezelfde partitie mounten.

Verwijderd

Topicstarter
odysseus: Geen toegang tot tty... Dat heeft dan waarschijnlijk met devfs te maken. Als je dit op een werkend systeem niet krijgt (na succesvol booten of een standaard distro die hetzelfde doet), zou het dus fixable moeten zijn. Zal eens gaan Google'en of ik iets kan vinden over deze melding in combi met devfs. Thx.

Loggen wordt een beetje lastig op dit moment. Ik gebruikt romfs in m'm initrd en dat is read-only. Ik zit ook nog _in_ de initrd/linuxrc dus als ik weet zo 1-2-3 niet zo gauw wat ik er dan bij zou moeten bouwen om een logje te kunnen maken. Ik zal eerst eens kijken of Google misschien al een antwoord heeft.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:52

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

425 kb voor een kernel heb ik ook als ik alles statisch bak (2.2.x) en dan zelfs nog ethernet support erin (isa uit; alle overbodige dingen ook)

Dus zo moeilijk is dat niet

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
imdos: ik draai 2.4.17, waarschijnlijk dat de kernel wat gegroeid is in de tussentijd? Zit nu op +-550KB met bijna alles als modules. Kan waarschijnlijk nog wel wat beter maar eerst het systeem maar eens bootable zien te krijgen met devfs+loadmodules :)
Pagina: 1