B&W kevlar (gele)units

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
beste lui,
Ik wil een HT setje weer eens gaan maken.. Het hoeft allemaal niet super te gaan klinken, want daar heb ik wel men stereo speakers voor. ik wil 5 speakers gaan maken met units voor ongeveer 50 a 60 euro de kast. Maar, als ik mijn huidige b&w's als front laat staan heb ik al weer 120 euro te verdelen.

Nou vind ik gele kevlar units van b&w prachtig klinken... Ik weet dat deze speakers geloof ik niet van B&W elf worden verkocht.. maar zijn er enkele merken die ongeveer een vergelijkende units hebben te koop? (links en typenumemrs moet ik dus weten)

Mijn keuze licht eigenlijk tussen een breedband unit en een 2weg systeem.

verder zit ik te asen op peerless voor de sub's ... maar die komen later

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
zou je niet beter B&W 303's kunnen kopen?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Dnc1n schreef op 25 september 2002 @ 13:28:
zou je niet beter B&W 303's kunnen kopen?
nee :Y)
ik wil zelfbouw doen..dan mag et zometeen wat minder (of juist meer) klinken.. et is meer voor de lol van het bouwen en aan een ht setjes stel ik niet al te veel eisen

mogen eventueel ookmonitor speakers worden.. weet ik et.. ik wil in ieder geval wat leuks maken :D

ik doel een beetje op de kwaliteit van de b&w matrix speakers.. komt ook een matrix inhoud :D maar hoe ik dat ga doen weet ik nog niet.. eerst de units :D

Verwijderd

Focal heeft iig wel kevlar units, maar Monacor ook. Ikzelf heb van de KE(vlar) serie de sph-300ke (30cm in sub 115ltr), en in mijn mains heb ik de SPH-165KEP (16.5 cm, phaseplug, 2 weg) waar ik zeer tevreden over ben. Ook in de K&T zijn ze er erg lovend over.
check www.monacor.com

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-03 14:37
Wat voor amp ga je gebruiken?

5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
maar waarom persee kevlar? dat B&w kevlar units goed klinken hoeft natuurlijk niet te betekenen dat andere ook zo goed klinken.
of heb je liever geel kevlar voor het gezicht?

Verwijderd

Muhaha :)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~verdu203/HT/images/DSC00074.JPG

Sorry, het enige wat ik kan is mijn mooie unit te laten zien :)
Zo dan weten jullie meteen welke GW bedoeld !

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2002 16:19 . Reden: toevoeging ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
hehe.. gewoon omdat ik ze goed vind klinken..en.. tja.. ik wil wat design achtige speakers gaan maken.. ik zei al..puur voor de lol.. amp komt nog lang niet ter spraken... word ook een heel langdurig project
moeten wel goed izjn hoor..daar niet van..

Verwijderd

b&w gebruikt toch kef units???

Verwijderd

Monacor en Seas hebben beide gele woofers in het assortiment. Deze zijn ook niet extreem duur.

Die van Seas is van glasvezel
Afbeeldingslocatie: http://www.clofis.nl/Clofis_GV1_klein.jpg

Die van monacor is wel kevlar en is ook goed getest in hobyHIFI
Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.de/Produkte/Bilder200/G102420A.jpg

Ik zou zelf voor die monacor gaan dat is een goede speaker om een kleine sateliet /center mee te bouwen. Maar goed eigenlijk moet het niet uitmaken uit welke kleur /materiaal een woofer bestaat. Ik denk toch dat het smaak afhankelijk is, zelf vind ik nl Papier (behandeld papier) zoals Scan Speak en Vifa ze maken erg mooi klinken. Die woofers zien er budget uit, maar kunnen nog goed de competitie van andere materialen aan.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
papieren woofers vindt ik ngo steeds een van de mooieste klinken.
waarom ik de kleur vindt uitmaken? simp-el.. omdat je misschien kon lezen dat ik wat design wilt maken :D
maar heb je een tiepenummer / linkje van de monacor?

Verwijderd

www.monacor.de en dan zoeken op kevlar :).

meestal met een k in het type nr. bijv. sph-165kep

Ik bedoel dat je alleen op je gehoor moet afgaan en niet op kleur.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:13
Volgens mij zijn de Wharfedale Diamonds ook van kevlar... ze zijn in elk geval geel :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

FF een gekke (zijn eigenlijk car speakers)

Davis (is overigens Kevlar+ Carbon vlechtwerkje)
Afbeeldingslocatie: http://www.remo.nl/images/165ckw-cx.jpg
138 euro per paar bij Remo.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

Kr3Kr

Melpomene

sorry dat ik dit topic omhoog schop, maar ik zit er ook over te denken om zelf speakers te gaan bouwen. nou had ik die site van monacor al eens eerder gezien, ik kan alleen nergens prijzen vinden. zou iemand een prijsindicatie kunnen geven van bijvoorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.de/Produkte/Bilder200/G102420A.jpg
maar dan iets groter?
heeft iemand ook al ervaring met het naar nederland halen van die dingen, of zijn er goede dealers hier in nederland zelf?
BVD

Gregor van Egdom Krekr

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:03
Tof dat dit juist nu weer voorbijkomt, ik zit al ff te denken en te ontwerpen om speakertjes te bouwen met die Monacor SPH-165KEP, een vriend van me heeft deze en gebruikt ze als zijn main speakers en deze klinken heel goed. Natuurlijk kun je altijd beter krijgen maar dan betaal je ook meteen heel wat meer.
Ik heb ze in verscheidene winkels in Duitsland al es gevonden en daar kosten ze meestal tussen de 60 € - 75 €, maar hier (België en Nederland) kosten ze natuurlijk weer heel wat meer 90 € - 100 € :(, daarom zat ik ook te denken om ze in Duitsland te gaan halen alleen vindt ik geen winkel in de buurt van Aken of ergens anders dicht bij de grens, want als ik wat verder moet kan ik ze beter hier bestellen. (benzine kost ook geld :))
Als iemand deze ergens vindt voor een prijsje laat dan zeker hier iets weten goed, ben namelijk zeeer geïnteresseerd.

Btw gitaarwerk heb je nu iets met die monacor's gedaan of voor andere gekozen, ben wel es een beetje nieuwsgierig.

[ Voor 9% gewijzigd door Bylie op 01-12-2002 18:19 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:06

mr_petit

opperprutser

Kr3Kr schreef op 01 december 2002 @ 18:03:
sorry dat ik dit topic omhoog schop, maar ik zit er ook over te denken om zelf speakers te gaan bouwen. nou had ik die site van monacor al eens eerder gezien, ik kan alleen nergens prijzen vinden. zou iemand een prijsindicatie kunnen geven van bijvoorbeeld
[afbeelding]
maar dan iets groter?
heeft iemand ook al ervaring met het naar nederland halen van die dingen, of zijn er goede dealers hier in nederland zelf?
BVD
Bij speaker&co kunnen ze ze gewoon bestellen.

De nederlandse imprteur is konitech maar levert (als het goed is) alleen aan bedrijven

"man is not truly one, but truly two,"

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Bylie schreef op 01 December 2002 @ 18:15:
Tof dat dit juist nu weer voorbijkomt, ik zit al ff te denken en te ontwerpen om speakertjes te bouwen met die Monacor SPH-165KEP, een vriend van me heeft deze en gebruikt ze als zijn main speakers en deze klinken heel goed. Natuurlijk kun je altijd beter krijgen maar dan betaal je ook meteen heel wat meer.
Ik heb ze in verscheidene winkels in Duitsland al es gevonden en daar kosten ze meestal tussen de 60 € - 75 €, maar hier (België en Nederland) kosten ze natuurlijk weer heel wat meer 90 € - 100 € :(, daarom zat ik ook te denken om ze in Duitsland te gaan halen alleen vindt ik geen winkel in de buurt van Aken of ergens anders dicht bij de grens, want als ik wat verder moet kan ik ze beter hier bestellen. (benzine kost ook geld :))
Als iemand deze ergens vindt voor een prijsje laat dan zeker hier iets weten goed, ben namelijk zeeer geïnteresseerd.

Btw gitaarwerk heb je nu iets met die monacor's gedaan of voor andere gekozen, ben wel es een beetje nieuwsgierig.
haha, ja die Omega search owned he :P
maareh, zoiets wil ik dus ook, alleen wat groter [SPH-165KEP heb ik het dus over], is het dan ook per definitie zo dat als je grotere versies neemt dat je dan ook meteen een heleboel meer betaald? ik vind +/- 80 € idd wel goed :D
Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.be/produkte/Bilder200/G104120A.jpg
zoiets is ook wel leuk [SPH-170C] zou dat ook schelen in de prijs omdat deze er wat minder uitzien?

Gregor van Egdom Krekr

• Bylie
Het probleem is dat hoe groter je units worden, hoe minder goed ze inzetbaar zijn om midden weer te geven. Die SPH-165KEP heeft, in mijn ogen, een mooi lineair verloop.
Als je echter iets meer wil dan die SPH-165KEP moet je eens naar de SPH-165CP kijken, deze is niet groter maar kan wel 80Wrms aan en heeft een iets hogere Xmax, maar heeft wel een vervelende dip rond de 2kHz terwijl de SPH-165KEP een veel mooier verloop heeft.

Ik zou eventueel kiezen voor de SPH-165KEP en dan hiervan een 3-weg systeem maken met de SPH-165KEP als middentoner en een andere als basstoner.
Of een 2.5weg systeem waarbij je, ik zeg maar iets, de SPH-165KEP speakers pas laat beginnen vanaf 80Hz.

[ Voor 24% gewijzigd door Bylie op 01-12-2002 18:45 ]

• Bylie
@Flippit :

Zou je misschien es wat meer info willen geven over jou systeempje, afmetingen, liters, filter, xoverfreq, ....

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Bylie schreef op 01 december 2002 @ 19:05:
@Flippit :

Zou je misschien es wat meer info willen geven over jou systeempje, afmetingen, liters, filter, xoverfreq, ....
wie bedoel je met flippit?

Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.be/Produkte/Bilder200/G100060A.jpg
DT-101SK
OrderNo.10.0060
dome tweeter, 50WMAX, 8 Ohm
Silk dome with optimum dampening, attached, dampened volume, high linearity up to brilliance with very good efficiency, sound of high resolution. A very good tweeter for all HiFi applications of high requirements.

Technical datasheet
Impedance (Z)______8 Ohm
Free air resonance (fs)________900Hz
Max. frequency range_________fx–22kHz
Rec. crossover frequency (12dB)_______2kHz
Music power_________50WMAX
Power rating_______30WRMS
SPL (1W/1m)_______92dB
Voice coil diameter__25.4mm
Magnet diameter____70mm
Mounting cutout:___ø 80mm
Mounting depth____46mm
Dimensions_______ø 100mm
Weight 0.5kg

Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.be/Produkte/Bilder200/G102370A.jpg
SPH-200KE
OrderNo.10.2370
Top HiFi bass-midrange speaker, 120WMAX, 8 Ohm
With Kevlar cone and aluminium diecast basket for 3-way and 2-way combinations of highest quality. A well-approved and popular speaker with full range applications and an excellent bass reproduction in the entire HiFi range.

Technical datasheet
Impedance (Z) 8 Ohm
Free air resonance (fs)
28Hz
Max. frequency range______f3–4,500Hz
Rec. crossover freq. (fmax.)____3,000Hz
Music power______120WMAX
Power rating (P)___80WRMS
SPL (1W/1m)_____90dB
Mounting cutout___ø 182mm
Mounting depth____100mm
Dimensions_______ø 212mm
Weight__________2.8kg
Rec. net cabinet volume
closed 25 l
bass-reflex 50 l

Dit moet dus allemaal in een 25 L kast komen, want ik wil m closed hebben.
Ik gebruik ook nog een subwoofer [los dus], en het moet in een middelmatige kast komen, want ze moeten op een plank aan de muur komen. Is de bass driver misschien iets te overdadig?
Verder moet er nog een crossover bij komen, hiervoor dacht ik aan de DN-20, X bij 2.000Hz
Voor het hout dacht ik aan 18 mm MDF, maar hoe kan ik dat het beste afwerken?
BVD ;)

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Als je een sub hebt, dan zou ik voor die 165kep gaan, dan is het midden gewoon een stukje beter. Hoe die woofer in een closed box presteert weet ik niet. MDF kan je gewoon schilderen/spuiten, maar zorg dan wel voor goede ondergrond (paar goede lagen grondverf). Anders kan het je veel dure lak/verf kosten. Je kan het natuurlijk ook fineren, maar dat is volgens mij duurder (als je goede fineer wil hebben) en is ook niet voor iedereen weggelegd.

• Bylie
Ik zou idd als ik jou was echt voor de 165KEP gaan, ga ik waarschijnlijk zelf ook doen :). Aan deze mid/woofer heb je volgens mij genoeg om evt eens goed door te laten gaan, zeker met een subwoofer en als je ze nog eens hoogfiltert.
Over die tweeter kan ik niet zoveel zeggen, ken em nie dus, maar afgaand op de specs lijkt mij de Wrms een beetje laag in vgl met de rest van je systeem.

Bij mijn zuiltjes zullen toevallig ook Monacortweeters komen namelijk de DT-252's, deze heb ik nu al (zitten nog in mijn oude boxjes en klinken wel goed vinnek).

Oh ja ik heb es effe met die SPH-200KE gesimuleerd en in een gesloten kast komt ie tot 55Hz(F3punt) en in basreflex tot 30Hz(ook F3punt), ik zou zowiezo altijd voor basreflex gaan zelfs als je een sub hebt.

Met @Flippit bedoel ik dat dat berichtje gericht is tot Flippit die ook al in deze thread heeft gepost en al speakers met de SPH-165KEP gemaakt heeft, wil wel eens wat details weten.

Ook even terzijde wat ik echt een gigantisch verschil vindt :
Bij speakerland kosten de SPH-165CP's 122.5€ en bij bv plus elektronik (Duitsland) maar 77,6€!!!
Dit is btw niet om speakerland te bashen ofzo, een erg goede winkel maar dat prijsverschil komaan zeg.

[ Voor 41% gewijzigd door Bylie op 01-12-2002 22:10 ]

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Duck-Twacy schreef op 25 September 2002 @ 20:28:
FF een gekke (zijn eigenlijk car speakers)

Davis (is overigens Kevlar+ Carbon vlechtwerkje)
[afbeelding]
138 euro per paar bij Remo.
Was het niet zo'n Kef opvatting dat het beter is de tweeter (like this) in het midden te hebben omdat al het geluid dan uit één (exacte) richting komt ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Bylie
Dan heb je idd wel een goede puntbron, maar meestal moeten de midrange en de tweeter zowiezo dicht bij mekaar zitten.

• Bylie
Btw heb eig alles al een beetje in men hoofd zitten hoe het moet komen het enige wat ik nu nog zoek is een winkel waar die SPH-165KEP's tegen een goed prijsje te krijgen zijn.
Dus als iemand er één kent zeg maar. Mag ook een Duitse winkel zijn maar dan wel tegen de grens liefst :).

Thx

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Bylie schreef op 01 December 2002 @ 21:47:
Ik zou idd als ik jou was echt voor de 165KEP gaan, ga ik waarschijnlijk zelf ook doen :). Aan deze mid/woofer heb je volgens mij genoeg om evt eens goed door te laten gaan, zeker met een subwoofer en als je ze nog eens hoogfiltert.
Over die tweeter kan ik niet zoveel zeggen, ken em nie dus, maar afgaand op de specs lijkt mij de Wrms een beetje laag in vgl met de rest van je systeem.

Bij mijn zuiltjes zullen toevallig ook Monacortweeters komen namelijk de DT-252's, deze heb ik nu al (zitten nog in mijn oude boxjes en klinken wel goed vinnek).

Oh ja ik heb es effe met die SPH-200KE gesimuleerd en in een gesloten kast komt ie tot 55Hz(F3punt) en in basreflex tot 30Hz(ook F3punt), ik zou zowiezo altijd voor basreflex gaan zelfs als je een sub hebt.
Met @Flippit bedoel ik dat dat berichtje gericht is tot Flippit die ook al in deze thread heeft gepost en al speakers met de SPH-165KEP gemaakt heeft, wil wel eens wat details weten.

Ook even terzijde wat ik echt een gigantisch verschil vindt :
Bij speakerland kosten de SPH-165CP's 122.5€ en bij bv plus elektronik (Duitsland) maar 77,6€!!!
Dit is btw niet om speakerland te bashen ofzo, een erg goede winkel maar dat prijsverschil komaan zeg.
owk, over dat wattage: had ik nog helemaal niet gezien! maar moet het wattage van een tweeter dan ongeveer gelijk zijn aan dat van de woofer?

BTW: wat bedoel je met simuleren? met een programma?
over bassreflex: dus het voordeel van basreflex is dat je dan diepere bass krijgt [maar ik heb al een sub] nadeel is dat de kast groter word? of zijn er nog meer voor/nadelen?

over flippit: ja, had ik een beetje overheen gelezen :D ben ook wel benieuwd eigenlijk

ik denk dat die DT-252's beter zullen zitten in mijn boxjes :D 80/75 RMS is wel beter
kan ik ook die tweeter die ik nu heb gewoon combineren met die 165?

en over de prijzen in .DE, ja ik denk dat ik met mn pa ook ff daar heen kar :D
ernst schreef op 01 december 2002 @ 22:21:
[...]

Was het niet zo'n Kef opvatting dat het beter is de tweeter (like this) in het midden te hebben omdat al het geluid dan uit één (exacte) richting komt ?
is er iets mis met Kef, of bedoel je dat dat een goed systeem is? * Kr3Kr proeft namelijk een beetje ironie :D
Bylie schreef op 01 december 2002 @ 22:33:
Btw heb eig alles al een beetje in men hoofd zitten hoe het moet komen het enige wat ik nu nog zoek is een winkel waar die SPH-165KEP's tegen een goed prijsje te krijgen zijn.
Dus als iemand er één kent zeg maar. Mag ook een Duitse winkel zijn maar dan wel tegen de grens liefst :).

Thx
same for me, denk dat ik toch voor die 165's ga. is dr geen speaker pricewatch oid? :D

Nog een vraagje: heeft er iemand een paar links van sites/bb's die je vaak bezoekt over dit soort onderwerpen? liefst uit nederland.

Alvast iedereen hartelijk bedankt voor de moeite!
enne: Bylie: misshien als je een goede winkel vind in bv. duidsland, dat een van ons 2 [misschien meer] ze dan op gaat halen, als een soort CME-style IA?
als er genoeg vraag is naar die 165jes kunnen we misschien wel een echte IA houden :P

edit: nog even over speakers bouwen: ik wil dus een gesloten kast met de
SPH-165KEP:Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.de/Produkte/Bilder200/G102420A.jpg en de Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.be/Produkte/Bilder200/G100060A.jpgDT-101SK
bij die SPH-165KEP staat geen req. cabinet volume, maar wel dit: Compl. equival. vol. (Vas) 38 l <<< is dat dan hoe groot de kast moet zijn?
ik heb ook een paar keer ergens gezien dat ze binnen in het cabinet een "matrix" [geraamte dat het sterker maakt, en de druk absorbeerd] is dat ook een goed id om te doen? is wel veel werk namelijk,. mar ziet er wel 1337 uit. ik zoek ff een pic:
Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/technicalFeature/images/matrix_large.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Kr3Kr op 02-12-2002 15:42 ]

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Die vas geeft het volume aan wat je nodig hebt om die Fres te halen. Dus is het niet nodig om de kast zo groot te maken.

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 13:04:
Die vas geeft het volume aan wat je nodig hebt om die Fres te halen. Dus is het niet nodig om de kast zo groot te maken.
dus dan is 20 L in princiepe genoeg oid?
heeft er nog iemand [de naam van] zo'n programmatje waarmee je speakers ed kan designen en simuleren?

Gregor van Egdom Krekr

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:44

w00Dy

Make soap, not war

Kr3Kr schreef op 02 December 2002 @ 11:51:
Alvast iedereen hartelijk bedankt voor de moeite!
enne: Bylie: misshien als je een goede winkel vind in bv. duidsland, dat een van ons 2 [misschien meer] ze dan op gaat halen, als een soort CME-style IA?
als er genoeg vraag is naar die 165jes kunnen we misschien wel een echte IA houden :P
Als je een speakerdesign hebt, met maten etc etc ben ik wel geinteresseerd in een IA

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:06

mr_petit

opperprutser

Kr3Kr schreef op 02 December 2002 @ 15:29:
[...]

dus dan is 20 L in princiepe genoeg oid?
heeft er nog iemand [de naam van] zo'n programmatje waarmee je speakers ed kan designen en simuleren?
gratis en goed: WinISD
Nog een vraagje: heeft er iemand een paar links van sites/bb's die je vaak bezoekt over dit soort onderwerpen? liefst uit nederland.
http://forum.hifi.nl/

"man is not truly one, but truly two,"

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

*kick*
-dus dan is 20 L in princiepe genoeg oid?
-ik heb ook een paar keer ergens gezien dat ze binnen in het cabinet een "matrix" [geraamte dat het sterker maakt, en de druk absorbeerd] is dat ook een goed id om te doen?
-die SPH-165KEP: en de DT-101SK zijn dus wel een goede combo? (xover 2000Hz?)

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Als je winISD ideale kast laat uitrekenen (op parameters gebaseerd) dan zou ik dat aantal liters gebruiken. En het is aan te raden om de kast te verstevigen daar wordt het alleen maar mooier van. Wel het volume van die versteviging van het totaal volume afhalen. (idem met inhoud van bass-reflex poort). Ik zou zelf op 3000 crossen als de woofer dat kan, dan ontlast je de tweeter en daar gaat die tweeter beter van klinken. (Vuistregel 3x Fres van tweeter)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2002 19:25 . Reden: typo ]

Pagina: 1