Dat valt wel mee, de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS is een redelijk goede lens (zeker voor z'n geld) met image stabilizer. Bedenk dat je veel mobieler bent als je een paar stoppen extra kunt belichten zonder een statief, bij de f/5.6 op het tele-eind van deze zoom heb je een redelijk beperkt diafragma, en zul je dus ook die image stablizer goed kunnen gebruiken. Een iets goedkoper alternatief met wat minder bereik is de Canon 24-85mm lens. Voor de goedkopere canons, en lenzen van sigma, tokina en tamron zou ik een beetje uitkijken, er zitten redelijk goede bij, maar ook veel lenzen die ver onder de maat zijn voor een dergelijke camera.
Uiteraard, maar ik wil wat flexibeler zijn dan dat ik nu ben met mijn dimage.
En met zo'n camera moet dat lukken.
Die Dimage is juist heel flexibel direct na aanschaf, alleen met latere uitbreidingen zul je die flexibiliteit met een slr halen. Een goedkope 28-300 of 28-200 zoom haalt het waarschijnlijk in kwaliteit niet bij de dimage lens.
in het begin zal het hier wel op uitkomen, ik zit nl ook met een vergrotings factor van 1,5 dus wordt een lens van 28/200 al gauw 42/300, dus kom ik zowiezo al op een duurdere lens uit. Want ik wil een 18/70 hebben, en daar naast een 70/300 of
18-70? wie heeft deze dan? Als je echt groothoek wilt kan ik je de 16-35mm van canon aanraden (die heb ik zelf), de 17-35 van nikon schijnt ook goed te zijn, en de 15-30 van sigma is een goed en goedkoop alternatief (de optische kwaliteit is wat minder, diafragma ook, en bedenk dat je bij deze lens geen opschroeffilters kunt gebruiken, geen polarisatiefilter dus, en dat vind ik erg jammer bij groothoek)
Ik heb zelf de EOS D60, en de 16-35mm lens. Daarnaast heb ik nog de 70-200/2.8 IS en de nieuwe 24-70/2.8 (beide van Canon) in de planning staan. Daarnaast nog twee lenzen met een vast brandpunt, namelijk de 100mm macro en de 50mm f/1.4 voor weinig licht. De superteles laat ik nog maar even buiten beschouwing, die wil ik wel, maar kan ik de komende tijd toch nog niet betalen.
iets in die richting. Ik zal denk ik beginnen met zo'n el cheapo ding maar dat is voor het begin om de camera te leren kennen en om foto's te schieten. En dan weer gaan sparen voor nieuwe lenzen. Het zal toch niet lukken alles in 1 maal bij elkaar te kopen, gaat me veels te veel geld kosten wil het gewoon rustig opbouwen.
Als je niet direct al teveel geld wilt uitgeven heb ik een paar tips:
- koop niet direct een zoom, maar begin met lenzen met een vast brandpunt, bijvoorbeeld een 50mm f/1.8 en een 28mm f/2.8. Je hebt dan betere kwaliteit en een veel groter max diafragma voor dezelfde prijs, ten koste van het gemak. Voordeel is misschien wel weer dat je door het expliciet wisselen van lens, en het lopen om de juiste compositie te bereiken, meer over je foto's na moet denken. Dat kan positief zijn, sommige mensen zweren erbij dat je fotografie moet leren met een 50mm lens (daar hoor ik zelf niet bij, maar ik zie wel dat het ook z'n voordelen heeft)
- bezuinig niet teveel op de lenzen, die zijn net zo belangrijk als de body voor de kwaliteit, de 28-135mm die ik noemde is een goede lens voor z'n geld, maar het verschil in kwaliteit met de 16-35 is al duidelijk te zien (vooral "wide open" op 135mm). Koop dan eerder een tweedehands D30 met wat betere lenzen.