Verwijderd

Topicstarter
Heg nu een dimage 5, en ben hier niet helemaal tevreden over.
Wil nl een echte slr en wel digitaal.
Nu ga ik volgende maand dus een nieuwe kopen en twijfel dus over deze 2 camera's. Fuji S2 pro vind ik te groot, en is dus geen optie.

Welke pro's kunnen jullie verzinnen, voor welke camera ik moet nemen?

thnx

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

De D100 en D60 zijn allebij echt top, het ligt er net aan of je de D100 kunt betalen, maar de D60 is ook geweldig goed.

EDIT:
Ik dacht dat de D100 de opvolger van de D60 was, en daarom een stuk duurder, maar ik ben dus verkeerd voorgelicht... Sowwy :{

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Wat je ook koopt, neem er dan niet een el-cheapo "consumer zoom" bij van 28-300 voor 400 euro. Zo'n top-of-the-range camera verdient beter. Dat betekent dus dat je naast de 2.5K euro die een D60 kost nog wel een keer dat bedrag mag reserveren voor lenzen.

Verwijderd

Fairy schreef op 25 september 2002 @ 13:20:
De D100 en D60 zijn allebij echt top, het ligt er net aan of je de D100 kunt betalen, maar de D60 is ook geweldig goed.
Ik weet niet of je het weet, maar de D100 (van Nikon) is (iets) goedkoper dan de D60 (van Canon).

Wat betreft het "allebij top" zijn heb je gelijk. De verschillen zijn klein, de D100 is iets lichter en heeft een wat gevoeliger AF systeem, maar wat betreft de beeldkwaliteit en vooral de ruis bij lange belichting komt de D60 meestal net iets beter uit de bus.

Het maakt dus weinig uit voor de body. Hou wel rekening met de rest, zoals jeroen zei, zullen lenzen een niet geringe uitgave vormen (grote kans dat het na een tijdje duurder is naar de body, als je er echt serieus mee bezig gaat). Kijk ook naar de lenzen, flitsers en accessoires die canon en nikon bieden.

Bij Nikon heb je het voordeel dat ook oude 2ehands lenzen bruikbaar zijn zonder problemen (wel met wat inlevering van functionaliteit), oude canon FD lenzen zijn echter niet bruikbaar op EOS systemen (behalve en paar, via een soort teleconverter die de kwaliteit omslaag haalt, nikon F lenzen zijn via een converter trouwens wel te gebruiken op EOS).

Canon heeft echter weer als voordeel dat alle nieuwe lenzen USM hebben, en er een flink aantal lenzen met Image Stabilizer beschikbaar is. Nikon en Sigma komen nu ook met een vergelijkbaar systeem, alleen met andere namen, Nikon noemt het VR (vibration reduction), Sigma noemt het OS (optical stabilizer).

Ook is het belangrijk om te kijken wat anderen in je omgeving hebben, als veel mensen al Nikon hebben, of er bijvoorbeeld een winkel in de buurt zit die veel Nikon verhuurt, is het handig om Nikon aan te schaffen, andersom precies zo.

Succes met je keuze, maar bedenk dat het voor je foto's waarschijnlijk weinig gaat uitmaken. Het heeft dus geen zin om lang te gaan twijfelen.....gewoon een keer de knoop doorhakken.

Succes met je keuze, ik ben benieuwd naar je foto's

Verwijderd

Topicstarter
Bij Nikon heb je het voordeel dat ook oude 2ehands lenzen bruikbaar zijn zonder problemen (wel met wat inlevering van functionaliteit), oude canon FD lenzen zijn echter niet bruikbaar op EOS systemen (behalve en paar, via een soort teleconverter die de kwaliteit omslaag haalt, nikon F lenzen zijn via een converter trouwens wel te gebruiken op EOS).

klopt dit is o.a. een voordeel van nikkon. stond ook op mijn lijstje.

Canon heeft echter weer als voordeel dat alle nieuwe lenzen USM hebben, en er een flink aantal lenzen met Image Stabilizer beschikbaar is. Nikon en Sigma komen nu ook met een vergelijkbaar systeem, alleen met andere namen, Nikon noemt het VR (vibration reduction), Sigma noemt het OS (optical stabilizer).

Deze lenzen zijn alleen 2x zo duur dus deze koop ik even nog niet. Hier heb ik voorlopig gewoon een statief voor.;)

Succes met je keuze, maar bedenk dat het voor je foto's waarschijnlijk weinig gaat uitmaken. Het heeft dus geen zin om lang te gaan twijfelen.....gewoon een keer de knoop doorhakken.

Uiteraard, maar ik wil wat flexibeler zijn dan dat ik nu ben met mijn dimage.
En met zo'n camera moet dat lukken.

Succes met je keuze, ik ben benieuwd naar je foto's
jeroen schreef op 25 september 2002 @ 13:27:
Wat je ook koopt, neem er dan niet een el-cheapo "consumer zoom" bij van 28-300 voor 400 euro. Zo'n top-of-the-range camera verdient beter. Dat betekent dus dat je naast de 2.5K euro die een D60 kost nog wel een keer dat bedrag mag reserveren voor lenzen.
in het begin zal het hier wel op uitkomen, ik zit nl ook met een vergrotings factor van 1,5 dus wordt een lens van 28/200 al gauw 42/300, dus kom ik zowiezo al op een duurdere lens uit. Want ik wil een 18/70 hebben, en daar naast een 70/300 of iets in die richting. Ik zal denk ik beginnen met zo'n el cheapo ding maar dat is voor het begin om de camera te leren kennen en om foto's te schieten. En dan weer gaan sparen voor nieuwe lenzen. Het zal toch niet lukken alles in 1 maal bij elkaar te kopen, gaat me veels te veel geld kosten wil het gewoon rustig opbouwen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 14:11:

Deze lenzen zijn alleen 2x zo duur dus deze koop ik even nog niet. Hier heb ik voorlopig gewoon een statief voor.;)
Dat valt wel mee, de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS is een redelijk goede lens (zeker voor z'n geld) met image stabilizer. Bedenk dat je veel mobieler bent als je een paar stoppen extra kunt belichten zonder een statief, bij de f/5.6 op het tele-eind van deze zoom heb je een redelijk beperkt diafragma, en zul je dus ook die image stablizer goed kunnen gebruiken. Een iets goedkoper alternatief met wat minder bereik is de Canon 24-85mm lens. Voor de goedkopere canons, en lenzen van sigma, tokina en tamron zou ik een beetje uitkijken, er zitten redelijk goede bij, maar ook veel lenzen die ver onder de maat zijn voor een dergelijke camera.
Uiteraard, maar ik wil wat flexibeler zijn dan dat ik nu ben met mijn dimage.
En met zo'n camera moet dat lukken.
Die Dimage is juist heel flexibel direct na aanschaf, alleen met latere uitbreidingen zul je die flexibiliteit met een slr halen. Een goedkope 28-300 of 28-200 zoom haalt het waarschijnlijk in kwaliteit niet bij de dimage lens.
in het begin zal het hier wel op uitkomen, ik zit nl ook met een vergrotings factor van 1,5 dus wordt een lens van 28/200 al gauw 42/300, dus kom ik zowiezo al op een duurdere lens uit. Want ik wil een 18/70 hebben, en daar naast een 70/300 of
18-70? wie heeft deze dan? Als je echt groothoek wilt kan ik je de 16-35mm van canon aanraden (die heb ik zelf), de 17-35 van nikon schijnt ook goed te zijn, en de 15-30 van sigma is een goed en goedkoop alternatief (de optische kwaliteit is wat minder, diafragma ook, en bedenk dat je bij deze lens geen opschroeffilters kunt gebruiken, geen polarisatiefilter dus, en dat vind ik erg jammer bij groothoek)

Ik heb zelf de EOS D60, en de 16-35mm lens. Daarnaast heb ik nog de 70-200/2.8 IS en de nieuwe 24-70/2.8 (beide van Canon) in de planning staan. Daarnaast nog twee lenzen met een vast brandpunt, namelijk de 100mm macro en de 50mm f/1.4 voor weinig licht. De superteles laat ik nog maar even buiten beschouwing, die wil ik wel, maar kan ik de komende tijd toch nog niet betalen.
iets in die richting. Ik zal denk ik beginnen met zo'n el cheapo ding maar dat is voor het begin om de camera te leren kennen en om foto's te schieten. En dan weer gaan sparen voor nieuwe lenzen. Het zal toch niet lukken alles in 1 maal bij elkaar te kopen, gaat me veels te veel geld kosten wil het gewoon rustig opbouwen.
Als je niet direct al teveel geld wilt uitgeven heb ik een paar tips:
- koop niet direct een zoom, maar begin met lenzen met een vast brandpunt, bijvoorbeeld een 50mm f/1.8 en een 28mm f/2.8. Je hebt dan betere kwaliteit en een veel groter max diafragma voor dezelfde prijs, ten koste van het gemak. Voordeel is misschien wel weer dat je door het expliciet wisselen van lens, en het lopen om de juiste compositie te bereiken, meer over je foto's na moet denken. Dat kan positief zijn, sommige mensen zweren erbij dat je fotografie moet leren met een 50mm lens (daar hoor ik zelf niet bij, maar ik zie wel dat het ook z'n voordelen heeft)
- bezuinig niet teveel op de lenzen, die zijn net zo belangrijk als de body voor de kwaliteit, de 28-135mm die ik noemde is een goede lens voor z'n geld, maar het verschil in kwaliteit met de 16-35 is al duidelijk te zien (vooral "wide open" op 135mm). Koop dan eerder een tweedehands D30 met wat betere lenzen.

Verwijderd

Autofocus van NIKON is wel veel beter dan van CANON. Is niet onbelangrijk bij slechtere lichtomstandigheden. Een nadeel van de D100 is dat het opslaan van gecomprimeerde RAW bestanden erg lang duurt.
De D60 heeft een CMOS (eventuele ruis is 'fotoachtig'), de D100 een CCD (ruis is 'aanweziger'); het stofprobleem bij CMOS is kleiner en bovendien is een CMOS energiezuiniger.

Succes!
Pagina: 1