Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] prijs van LM3915?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chainsaw
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-11 16:41
ik heb dus een week terug een audio-VU meter in elkaar begbrouwen op basis de LM3915 en een printje van Exter waarvoor nog vele dank.

nou heb ik alleen 12,95 euro! betaald bij de electroboer voor het chippie alleen.
is dit niet heel erg veel? of kijk ik verkeerd in de conrad gids, naar nr:176613-44 voor 4.14 euro?

verder gaf de boer me een elco van 33uF 35V en ik had eigenlijk een 25V nodig is dat erg?

ik heb trouwens ook het effect dat m'n meter een soort van trage "refresh-rate" heeft waardoor m'n ledjes almaar knipperen, de uitslag is wel goed hoor maar als de laatste ledjes aangaan dan faden de eerte al weer een beetje weg.

graag respons of ik teveel heb betaald en/of hoe ik m'n meter beter kan laten werken

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Die Elko van 33uF / 35Volt is goed, de waarde is boven de 12Volt, dus bruikbaar
12,95 is idd heel erg veel! Normaal is idd rond de 4euro.

Als je het schema van Exter aanhoud, moet de Audio VU meter het gewoon goed doen, misschien een beetje experimenteren met de potmeters, bij mij staan ze op minimale weerstand.... (dus helemaal dicht gedraait)

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Die 35V van de elco is de maximum spanning, die mag dus gerust hoger zijn dan je eigenlijk moest hebben.
Of die prijs te hoog is weet ik niet, maar je moet wel rekening houden met het feit dat Conrad er veel meer tegelijk inkoopt dan jouw lokale electroboer.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Chainsaw
nou heb ik ook de voeding van 5V afgehaald is het eigenlijk beter om de 12V te halen?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Die chip kan je goedkoper laten vliegen uit amerika, voor 9 euro incl verzendkosten als er eentje neemt... en nog best snel ook!!!

Zie www.futurlec.com

EDIT: Exclusief verzendkosten kosten ze daar slechts $1,75

Had je er een stuk of acht voor kunnen hebben dus...

• Chainsaw
ok ik zie dus dat ik te duur uit ben, maar weet iemand wat ik kan doen tegen dat knipperen

• Benadski
Gebruik je heb op bar/dot mode?

Heb je je audiosignaal eerst gelijkgericht (dmv. een opampschakeling)?

Wat voor LEDjes gebruik je? Blauwe(, groene en gele) hebben een hogere spanning nodig dan rode, dus dan zou ik 12V gebruiken. Volgens mij hoef je niets aan de schakeling te veranderen, de chip regelt de stroom naar de LEDs, maar kijk dat nog even na, dat weet ik niet zeker...

• Chainsaw
ik heb em in bar mode met 6 groene 2 gele en 2 rodo 3mm elk

om op 12V over te gaan moet ik ipv een draadbrug een 12ohm weerstand er in zetten.
is dat nou nodig of denk je dat het met een draadbrug ook wel goed gaat?

• Benadski
Hmm, denk dat die weerstand wel nodig is... anders zou er staan, gebruik een draadbrug. toch?

• Chainsaw
ja ok dacht 12 ohm is wel erg weinig, maarja veel weet ik er ook niet van

nou ja ik zla zo maar ff een 12 ohm weerstand gaan halen dan en testen of ie dan niet meer knippert ofzo

Verwijderd

De normale prijs van de LM3914/LM3915 is ca 4,5 euro.
Als jij er 12,95 voor betaald hebt dan weet je wel wat er met je gebeurd is.

Ik denk dat het IC alleen de positieve signaalhelft gebruikt
Ik vrees dat er niks tegendat knipperen te doen is, ben zelf aan het experimeteren geweest met transistorversterkertrap er voor te zetten, wat op zich prima werkt, zo kun je alle 10 LEDs uitsturen ipv 7 à 8. )

Heb nog even geëxpirimenteerd met enkelzijdige gelijkrichting en dan bufferen, maar dat werkt helemaal slecht.
Denk dat het bij dubbelzijdige gelijkrichting en buffering wel goed komt.
Het knippereffect is btw met heldere LEDs veel minder zichtbaar dan met diffuuse types.

12V voedingsspanning of 5V maakt niet uit, enkel dat bij 12V het IC warmer wordt.
Misschien met uitzondering van blauwe LEDs of andere types met een erg hoge drempelspanning.

Door een 12 Ohms weerstandje te gebruiken valt er zo'n 2V minder over het IC, waardoor de warmteontwikkeling toch wat gereduceerd wordt. Dit is bij een waarde van 470 Ohm voor R1 en bij uitsturing van 10 LEDs.
Maar op het knipperen heeft het geen invloed.

Proeven hier hebben uitgewezen dat Rx eigenlijk niet nodig is, het IC wordt niet zo heet dat ie de geest gaat geven.

• Chainsaw
tsja die 10 leds aansturen ipv 7/8 is niet moeilijk gewoon op m'n soundplank aan de onderkant m'n draadjes gesoldeerd aan de speaker-out en hoppa ik moet bijna m'n potmeter dichtdraaien

edit: ik maak vanavond nog wel ff filmpje van het knipperen om ff te vergelikne met wat jullie hebben
Pagina: 1