Toon posts:

Temp xp2200

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een probleem met een Athlon xp2200!, deze draait op een gigabyte 7vrxp met het nieuwste bios.(F10)
De temp van de proc is onder het bios rond de 51gr, soms duikt ie zelfs onder de 50 gr.Daar is geen probleem.Kom ik echter in windows schiet de temp omhoog naar 57 'a 58 gr, Windows draait dus net een minuut.De temp onder windows bekijk ik met de utility manager van Gigabyte.
Na 1 keer 3dmark 2001 te hebben gedraaid zit de temp op 63 gr, hij is zelfs al eens vastgelopen op 67gr.
Het vreemde is, start ik de pc opnieuw op dan geeft het bios al 55gr aan en de temp zakt binnen een minuut nog eens 5gr.dus in het bios doet de proc eindelijk normaal qua temp.

Ik heb verschillende koelers geprobeerd, waaronder zelfs een dragon orb, de pc heeft ook in een gekoelde ruimte gedraaid, nog steeds hetzelfde probleem 8)7

Dit is de eerste keer dat ik hier post, dus sorry als er iets ontbreekt
Voor wie reageert, bedankt alvast voor de moeite

• nimmolon
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 16:44
hhmm, koelpasta ertussen ? zitten de koelers goed ? Mis je je voetjes van de AMD Processor niet ?

Kunnen een aantal dingen zijn, maar hij word idd te warm. Bij het rebooten kan de temperatuur idd zakken, hij doet dan ook een stuk minder he :)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Misschien is die temputility van GigaByte niet goed? In de bios wordt de temperatuur goed weergegeven.... het kan nooit zo zijn dat als de processor 60+ graden is onder windows, hij direct na een reboot in de bios 55 graden is. Zo snel daalt die temperatur niet.

Probeer een ander programma voor het meten van je processortemperatuur:

Motherboard Monitor 5.2.0.0

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
De koelers zitten goed, heb er 3 geprobeerd waaronder een zware koeler, Ik heb zonder en met koelpasta geprobeerd, Zilverpasta.Een aantal andere mensen die ook in het vak zitten hebben de koeler er opnieuw opgezet.

Kortom aan de bevestiging twijfel ik niet meer.

bij rebooten kan inderdaad de temp zakken, maar ook met zulk verschil?
In Windows idle zit net onder de 60gr! andere 2200(ook met een andere moederbord) die halen net de 50gr.Ook na belasting

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het proberen met de monitor, bedankt ervoor

Maar de pc loopt wel vast onder 3dmark, dat was met een xp2000 nooit.
Alleen de proc is gewisseld, nu loopt ie wel vast.
Direct na het rebooten ligt de temp nog vrij hoog maar daalt ie snel!.
dus ik mag dan aannemen dat ie door de hitte is vastgelopen.

Stomme vraag: Maar onder windows geeft hij bij de manager aan: vcorea : 1.800v
Maar in het bios geeft hij de waarde : 1.65 aan!
Is dit een andere waarde? zo ja, hoe kan windows dan met een andere spanning komen?

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dat vast lopen onder 3mark zie ik regelmatig bij die borden, echter een zwaardere voeding heeft dit tot nog toe altijd verholpen. (een 2200 verbruikt meer dan een 2000) En die temperatuur sensoren moet je niet al te serieus nemen. Deze zitten er erg vaak behoorlijk naast.

Wissel die twee processoren incl koelers eens om en kijk dan eens naar de temperaturen, waarschijnlijk blijft de temperatuur op dat gigabyte bord hoger dan de andere.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Damn boy, maak eens fatsoenlijke zinnen ofzo. Dit leest heel onprettig.

De Dragon Orb is nou niet wat je noemt een goede koeler. Ziet er leuk uit maar meer ook niet. de temperaturen die jij aangeeft zijn normaal voor een niet goed gekoelde processor. Ik raad je aan om eens te kijken naar de Alpha PAL8045. Dat is toch wel één van de betere heatsinks.

En de temperatuur stijging onder 3DMark is logisch aangezien je dan ook je processor aan het werk zet dan wordt ie natuurlijk ook heter. En vastlopen onder 3DMark hoeft niet persee aan de hoge temperatuur te liggen van de processor maar kan ook heel goed met het geheugen te maken hebben. Heb je de meest agressieve timings toegepast? Zo ja, laat je geheugen setting regelen door SPD of zet ze handmatig wat trager.

Nog even een tip, maar dat zullen die anderen die je geholpen hebben ook wel weten, smeer niet teveel koelpasta op de core. Zelf pak ik een oud scheermesje en sloop 1 zo'n mesje eruit en plak die vast aan een tandenstoker ofzo. En hiermee krijg ik echt een perfect dun lage erover.

Verwijderd

Topicstarter
De geheugentimmings zijn zo laag mogelijk, met de koelpasta ben ik voorzichtig.
dat een dikke laag juist isoleert is mij ook bekend.

De processor word niet goed gekoeld, oke, maar waarom?
Ik heb 3 koelers geprobeerd, die op een xp2000 wel goed hun werk deden.
Die proc word tenslotte warmer als een 2200

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:55
[offtopic]
Vergeef mij deze offtopic dwaling maarre, hoeveel Ghz is een 2200?
[offtopic]

• nimmolon
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 16:44
2000+ @ 1667Mhz

2100+ @ 1733Mhz

2200+ @ 1800Mhz

2400+ @ Reken maar uit ;)

Verwijderd

nimmolon schreef op 25 september 2002 @ 15:20:
2000+ @ 1667Mhz

2100+ @ 1733Mhz

2200+ @ 1800Mhz

2400+ @ Reken maar uit ;)
Wat zijn we weer flauw :P

Verwijderd

2 dus

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Hoe warm mag m'n CPU worden?

Technische PMG FAQ : Processoren

Verwijderd

corevoltage omlaag proberen te halen,
dit scheelt heel wat in temperatuur ( 6 graden per 0,1 Volt ofzo), maar veroorzaakt vaak instabiliteit als je teveel omlaag gaat. kijk of je een perfecte balans kan vinden tussen temperatuur en stabiliteit.

verders: er zijn hier al heel veel topics over: ongeveer iedereen die een athlonxp koopt komt hier vragen over de temperatuur van die dingen :)

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een nieuwe voeding kan het nog best wel eens zijn.
Na mijn nieuwe voeding ging het ook een stuk beter, en werd de koeler minder warm.
Enermaxen zijn goed voor de 3,3V en de 5V (belangrijk voor CPU)

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

2GHz :?

XP2400+ = 1933MHz

Een XP2100+ zal stressed tegen de 50-55 aankomen. En das met redelijk goede koeling (80mm + redelijk heatsinkje).

Dus die XP2200+ zou veel koeler moeten worden, omdat de XP2200+ gebaseerd is op de 0.13 technologieen. Onder de 50 stressed zou makkelijk moeten kunnen met een 80mm.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Pagina: 1