SED panels, de toekomst van monitoren?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.653 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Vorig jaar oktober stond er op tweakers het volgende bericht:

nieuws: Nieuwe generatie monitoren: ThinCRT technologie

Ik vroeg mij af hoe het inmiddels met deze techniek staat en of er nu eigenlijk ook iets van verwacht kan worden. Want als je het zo leest combineert het alle voordelen van CRT en TFT in 1 scherm, de beeldkwalitiet van CRT en de platheid en enrgiezuinigheid van TFT.

Update (2005, inmiddels schijnt het SED te heten)

Onderstaand stukje is geschreven door Yokozuna :)

Over enkele jaren zullen OLED panelen op de markt komen, tegelijkertijd is de ontwikkeling van SED in volle gang en zal ook van deze soort waarschijnlijk ergens rond 2008 massaproductie starten. SED displays kunnen best wel eens de standaard in de toekomst worden.

Wat onderscheidt SED displays?

Ze zijn superieur aan alles op de markt: TFT's, Plasma schermen, OLED panelen en CRT's.
  • Contrast ratio's van 100.000:1 (een zwart diepte van 0.003nits is al mogelijk)
  • Helderheid van 400 nits
  • Responsetijd van minder dan 1milliseconde
  • 2x zuiniger dan TFT's, 3x zuiniger dan Plasma displays
  • Geen gedoe met dode (sub)pixels
  • Optimale kijkhoek (178graden)
  • Plat
Mogelijk nadeel: glasplaat die waarschijnlijk noodzaak is en zorgt voor wat reflectie. Meer details volgen :)

Hoe werken SED displays?
The SED consists of a glass plate mounted with electron emitters, similar to a CRT's electron gun, in an amount equal to the number of pixels on the display. Positioned next to it is another glass substrate coated with a fluorescent substance. Between the two glass plates is a vacuum. The key to the electron emitters at the heart of the SED is an extremely narrow slit (several nanometers* wide) made from ultrafine-particle film between the two electric poles. Electrons are emitted from one side of the slit when 16 to 18 volts of electricity are applied. Some of these electrons are scattered at the other side of the slit and accelerated by the voltage (approximately 10kV) applied between the glass plates, and they collide with the fluorescent-coated glass plate, causing light to be emitted.
Afbeeldingslocatie: http://www.canon.com/technology/detail/device/sed_display/imgs/d01.gif Afbeeldingslocatie: http://www.canon.com/technology/detail/device/sed_display/imgs/d00.gif

Ik wil meer weten, waar?!

Hier een shitload aan geordende info: http://answers.google.com/answers/threadview?id=525928

[ Voor 79% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 12-09-2005 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FReNsJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

FReNsJ

leeta semowa

ik ga deze eens uppen ipv een nieuwe post te maken.

Iemand een idee hoe ver het er nu mee staat? http://www.candescent.com/ zegt dat ze alles ervan aan Canon hebben verkocht, maar daar hoor je er niet echt iets van, beetje jammer...

bij LG.philips hebben ze ondertussen dunneRE crt-televiesies, maar dat is het toch ook niet denk ik.
http://www.lgphilips-displays.com

na een avondje zoeken ben ik het beu en leg ik het in jullie handen, hoe staat het ermee?

Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Het zou me niets verbazen als Samsung e.a. ermee kappen deze schermen door te ontwikkelen.

Dat komt, omdat Samsung en Philips druk bezig zijn met de ontwikkeling van OLED panelen welke nog platter zijn dan huidige TFT's en net zo goed zo niet beter dan CRT's zullen worden. Enige nadeel zal de native resolutie (vaste pixelrooster) blijven. Daarnaast worden SED panelen ontwikkeld (door o.a. Canon) die zoieso al superieur worden aan alles (contrastratio's van 100.000:1 e.d.)

Ik kan me dus voorstellen dat ze geen toekomst meer zien in thin CRT's, mede omdat het beeld relatief moeilijk scherp is te krijgen, omdat de -edit- electronenstraal nog verder gebogen moet worden in ondiepe CRT's. Ik ziet er eerlijk gezegd ook niet echt op te wachten :)

[ Voor 16% gewijzigd door Yokozuna op 18-06-2005 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FReNsJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

FReNsJ

leeta semowa

maar ik had ergens (dacht op tweakers, maar vind het dus ook niet) gelezen van thincrt technologie, die van candescent misschien zelfs, die gewoon voor elke pixel zijn eigen crt-kanonnetje ging hebben. Dan zou het toch wel beter zijn dna het gewon harder afbuigen van de crt-straal.

Maar ik zal dan als eens verderzoeken in de richting van die SED panelen :)

edit: na al ff die thread van jou te lezen hier op got (eerste hit in google :) ) kwam ik tot de conclusie dat het echt wel verdacht hard leek op die "thincrt" die ik hierboven beschreef...

[ Voor 24% gewijzigd door FReNsJ op 17-06-2005 21:51 ]

Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Offtopic:
die van candescent misschien zelfs, die gewoon voor elke pixel zijn eigen crt-kanonnetje ging hebben
Dat is het principe achter SED panelen inderdaad. Zijn kwa alles superieur aan de normale CRT, behalve dat ze dus een native resolutie hebben (vast pixel rooster) en andere resoluties er dus waarschijnlijk wat slechter uit zien. In de toekomst, over 3 jaar ofzo, gebruiken de meeste mensen in spellen waarschijnlijk anti aliasing omdat dat nauwelijks meer invloed heeft op de prestaties. Hierdoor zien niet-native resoluties er al een stuk beter/scherper uit als je bijv. 1024x768 draait op een scherm met een native resolutie van 1280x1024. SED/OLED panelen worden dus echt de toekomst :) Helaas voor de thin-CRT waarschijnlijk, maar we zullen zien.

Ontopic: Thin-CRT's zouden 16" (40cm) diep zijn, en dat voor televisie formaat. Als de prijs inderdaad tussen die van TFT's en normale CRT TV's inzit dan zit er opzich wel toekomst in. De vraag is of het ook z'n weg vindt in de PC markt (20cm diep zou mooi zijn)
LG.Philips have joined Samsung in the race to bring slim CRT televisions to market. Created to compete with flat screen plasma and LCD televisions, the new televisions are slated to be available sometime in 2005. While they won't be as slim and wall-mountable as their flatscreen brethren, the new thin CRTs will come in at around 16-inches deep. It looks like the LG.Philips model will appear before Samsung's. Expect prices to be fit nicely in that niche: more than standard CRTs, but less than plasmas and LCDs.

[ Voor 125% gewijzigd door Yokozuna op 18-06-2005 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Yokozuna schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 21:38:...omdat de lichtstraal nog verder gebogen moet worden...
Puntje van orde: licht is bijna niet te verbuigen, zeker niet in een standaard beeldbuis. Je buigt de elektronenstraal.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Hier nog concreter nieuws, Samsung komt met een beetje geluk deze maand met de eerste Thin-CRT! 1200 dollar, 30" (16" diep) thin-CRT met alles erop en eraan:
With the Samsung TXR3079W, consumers can look forward to the superior picture quality and smooth action they have come to expect from traditional direct view sets. The new SlimFit HDTV attains incredible color and brightness. Its nano-pigment screen design enables an amazing 5000:1 contrast ratio, color reproduction that measures in at 100%, and an 800-candela brightness. All of these performance advantages are wrapped in its ultra-thin, sleekly designed cabinet that fits on just about any tabletop, cabinet or corner of the room.

Another compelling benefit of the TXR3079W is its built-in HDTV tuner, which works with an antenna to receive free, over-the-air broadcasts of HDTV. It has the ability to accept digital signals from both 720p and 1080i sources, displaying them in 1080i and delivers a crystal-clear progressive scan picture from any analog source. It comes with a Dolby Digital Dynamic Sound System that includes a 20-watt stereo with a multi band adjustable equalizer to complement the experience.

For film buffs, the TXR3079W also incorporates progressive scan DVD (480p) compatibility and Samsung's 3:2 Pull Down process that corrects the flaws inherent in film to video transfers. Samsung's exclusive Digital Natural Image Engine (DNIe) picture enhancement technology is also included to provide even better contrast, motion, detail and color. The TX-R3079W is scheduled to launch in June 2005 at an MSRP of $1,199.
http://www.samsung.com/Pr...p?seq=20050105_0000089663

1200 dollar, in europa vast ook 1200 euro, maar ik weet 100% zeker dat hij een veel beter beeld geeft dan TFT TV's van rond de 1200 euro, mede omdat hij geen last heeft van een native resolutie waardoor uitzendingen in PAL signaal er tenminste niet afgrijselijk uitzien.

[ Voor 23% gewijzigd door Yokozuna op 18-06-2005 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Dat is geen "thin-crt", maar een slim-fit crt. Een thn crt maakt niet gebruik van 1 elektronenkanon, maar een "kanon" voor elke pixel. Die tv waar jij het over hebt is gewoon een regulieren CRT, maar dan met een elektronenkanon die onder een grotere hoek werkt, waardoor de tv minder diep wordt. Nadeel is wel dat de geometrie een stuk minder is. Zie bijvoorbeeld Samsung WS-32Z308P SlimFit-TV waar bijna dezelfde tv wordt besproken.

Een echte thin-crt scherm zal net zo diep zijn als een TFT of plasma, dus zo'n 10-15 cm en de geometrie zal ook perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Volgens mij is thin/slim-fit hetzelfde, dat baseer ik op wat ik lees:
LG.Philips have joined Samsung in the race to bring slim CRT televisions to market. Created to compete with flat screen plasma and LCD televisions, the new televisions are slated to be available sometime in 2005. While they won’t be as slim and wall-mountable as their flatscreen brethren, the new thin CRTs will come in at around 16-inches deep.
http://www.engadget.com/entry/1234000180020920/
Samsung SDI Develops Ultra-Thin CRT
The new CRT display, dubbed 'Vixlim' for 32-inch (81-centimeter) digital TVs, is only 13.8 inches thick-almost half the 19 to 24 inches of traditional CRTs.
http://www.insightmedia.info/news/SamsungSDI.htm
Samsung Develops Thin CRT Television
Samsung has developed a new CRT monitor that's only 35cm deep,
http://www.gizmodo.com/ar...crt-television-024892.php

Conclusie: Thin CRT is een dubieuze naam. Wat jij bedoelt, dus een paneel met voor elke pixel een eigen lichtkannontje, dat zijn SED panels (wat blijkbaar een minder dubieuze naam is) en daar is al een topic voor: [rml][ TFT] SED displays, superieur aan alles[/rml]

[ Voor 17% gewijzigd door Yokozuna op 18-06-2005 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Ze noemen het soms hetzelfde, maar het is echt heel erg anders. Volg mij link uit de startpost maar eens en lees maar wat thin-crt echt is. Het werkt niet meer met een regulier elektronenkanon meer zoals de tv's die jij noemt.

35 cm diep is leuk (als de geometrie ook goed zou zijn), maar een thin-crt is ongeveer net zo dun als tf of plasma, dus 1/3 van die diepte.

Om evemn te reageren op jouw "sed" opmerking, dat zijn idd de echte "thincrt" dingen. Maar kijk eens naar wanneer dit topic door mij werd geopend en wanneer jij je topic opende ;)

Toen ik dit topic opende heette het nog gewoon thin crt, zoals je ook kunt zien in de link die ik geef uit 2001: nieuws: Nieuwe generatie monitoren: ThinCRT technologie

[ Voor 33% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 18-06-2005 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
edit - hehe. Alleen 2 topics zijn dus niet zo handig, wat doen we? Gezien de naam ThinCRT in 2005 blijkbaar voor verwarring zorgt :)

Ik vind het jammer dat je op GoT niet even de topictitel kunt veranderen.

[ Voor 237% gewijzigd door Yokozuna op 18-06-2005 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Yokozuna schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 19:32:
Dat neemt niet weg dat de aanduiding onduidelijk is en de topictitel daarmee ook :) Blaim t.net.
In 2002 heette dit nog gewoon thin-crt en toen heb ik dit topic geopend.
Je kunt beter het soort paneel als benaming gebruiken, want daarover bestaat geen onduidelijkheid, SED panelen, die dan ingebouwd worden in "ThinCRT's". Daar is zoals gezegd al een centraal topic voor.
Je draait nu de zaken om! Dit topic was er 3 jaar eerder dan jouw topic! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Dat neem ik allemaal terug. Heb post al ge-edit, zie boven :)

[ Voor 30% gewijzigd door Yokozuna op 18-06-2005 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Yokozuna schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 19:32:
edit - hehe. Alleen 2 topics zijn dus niet zo handig, wat doen we? Gezien de naam ThinCRT in 2005 blijkbaar voor verwarring zorgt :)

Ik vind het jammer dat je op GoT niet even de topictitel kunt veranderen.
Ik doe wel even een topic report, dat jouw topic met het eerdere topic gemerged wordt (het oudere topic gaat immers voor :P ) en dan kan iemand anders een algemeen topic openen over slim-fit crt's :)

Edit Ik heb het inmiddels gezien dat je je reactie gewijzigd hebt. We zitten helemaal op 1 lijn :)
Ik snap alleen nog niet waarom je "[TFT]" voor jouw tpic hebt gezet. De techniek lijkt immers meer op CRT dan op TFT.

Edit2: Ff reactie op wat hieronder staat. (Het moet immers geen slow-chat worden). Ik denk dat eem modje wel een mooie oplossing verzint :)

[ Voor 32% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 18-06-2005 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
edit 3: Misschien handig om erbij te zetten dat het niet om slim/thinCRT's gaat die ongeveer 2x minder diep zijn dan normale CRT's, maar verder precies hetzelfde werken. Je zou er ook bij kunnen zetten dat SED "Surface-conduction Electron-emitter Display" betekent.

[ Voor 190% gewijzigd door Yokozuna op 18-06-2005 19:50 ]

• Yokozuna

• Oscar Mopperkont
En van de frontpage nog dit:
Toshiba demonstreert SED-scherm op IFA

Onze oosterburen van Golem.de berichten dat Toshiba in samenwerking met Canon op de IFA-beurs een prototype SED-scherm heeft gedemonstreerd. SED staat voor “Surface-Conduction Electron-Emitter Display” wat ruwweg inhoudt dat het scherm de techniek van CRT’s combineert met het platte formaat van LCD’s en plasmaschermen. Om dit te bewerkstelligen heeft elke pixel bij een SED-scherm zijn eigen mini-elektronenkanon. Het prototype van het 36-inch SED-scherm werd achter gesloten deuren gedemonstreerd, maar volgens Golem.de was de beeldkwaliteit van het scherm indrukwekkend. Toshiba en Canon verwachten in 2007 te beginnen met de massaproductie van SED-schermen. In 2010 zou SED de markt voor schermen groter dan 40-inch moeten domineren.

[img]url=http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1125944620.gif[/img]
nieuws: Toshiba demonstreert SED-scherm op IFA

• Yokozuna
Heb even de reacties daar gelezen, het gaat ook weer offtopic naar CRT versus TFT en OOHHH, wat een vooroordelen weer. Als je jezelf ergens erg in verdiept merk je pas hoe enorm kortzichtig/naïef sommige mensen daar zijn.

In ieder geval, SED/OLED wordt de nieuwe standaard, dus die uitspraken van "x% van de markt", dat gaat wel kloppen, misschien nog niet in 2010, maar zeker op lange termijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Yokozuna op 10-09-2005 15:19 ]

Verwijderd

Ik hoop eerlijk gezegt dat het nog eerder kan dan 2007, SED is een techniek die ik al langer volg, ik ben nooit echt een fan geweest van LCD en TFT, dus dit zou een mooie vervanging zijn voor mijn CRT schermen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:35
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 15:30:
...ik ben nooit echt een fan geweest van LCD en TFT, dus dit zou een mooie vervanging zijn voor mijn CRT schermen :)
Dus omdat je om de een of andere reden niet echt opgewonden wordt van LCD's schrijf je Oled ook maar alvast af?
En waarom nou eigenlijk?

Ik denk dat Oled en SED vrij veel op elkaar gaan lijken:
- Ze hebben allebij een native-resolutie, waardoor ze ook perfecte geometrie hebben.
- Allebei zijn plat en dun.
- Allebei zouden ontzettend snel zijn.
- Allebie hebben een perfecte inkijkhoek(180 graden).
- Ze zullen ongeveer rond dezelfde tijd uitkomen.
- Ontzettend hoge(naar mijn idee te hoge) helderheid.
- Beide moeten volgens mij een stabiel(knippervrij) beeld geven

De verschillen die ik kan bedenken zijn:
- De glasplaat, hierdoor krijgt SED last van weerspiegeling.
- De Oled kan flexibel gamaakt worden.
- De SED geeft nog hoger contrast dan de Oled(maar spiegelt dus wel weer bij zwart).

De verschillen zijn dus eigenlijk miniem, en liggen vooral aan de glasplaat en een nog wat hoger contrast, maar ze zouden dus allebei de CRT wel kunnen vervangen dus denk ik dat je het beste op de prijs kunt gaan letten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Geen gedoe met dode (sub)pixels
Dit vind ik wel intressant, want waarom zou zo'n mini kanonetje niet kapot kunnen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 ding uit de startpost snap ik niet helemaal: "Geen gedoe met dode (sub)pixels". Waarom is dat zo? Mijn gevoel zegt me in ieder geval dat ieder scherm die met een techniek werkt die een native resolutie heeft (dus ook voor iedere (sub)pixel een apart onderdeeltje), het risico loopt dode pixels te hebben. Verder kan ik ook niet wachten tot deze techniek eindelijk in massaproductie komt... tot nu toe heeft niets zo'n mooie kleurweergave en responstijd als CRTs!
Correct me if I'm wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Glashelder schreef op zondag 11 september 2005 @ 01:38:
Dit vind ik wel intressant, want waarom zou zo'n mini kanonetje niet kapot kunnen?
Omdat je er honderden tot tienduizenden per subpixel hebt, en je dus van een enkel defect kanon niets merkt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Wat ik me zelf eigenlijk bij zowel SED als Oled afvraag, is hoe ze willen omgaan met de veroudering-per-(sub)pixel
Aangezien Zowel bij Oleds als bij SED's elke subpixel een afzonderlijke lichtbron moet worden, lijkt het me ook aannemelijk dat een pixel die veel gebruikt wordt ook meteen snel verouderd.
Die veroudering gaat bij lampen en dergelijke meestal volgens een exponentiële functie(met grondgetal<1), waarbij de aangegeven levensduur de halveringstijd is.

Als er een subpixel veel gebruikt wordt, dan zal deze dus eerder verouderen, en daarmee ook minder fel gaan branden dan de rest van de pixels, waardoor je ongeveer een negatief inbrand-effect krijgt(als je jaren non-stop een afbeelding weergeeft, dan wordt die uiteindelijk heel donker en negatief)

LCD's en CRT's hebben één of een paar lichtbronnen(bij de CRT moet je het electronenkanon even als lichtbron zien, de fosfors worden in principe alleen gebruikt en niet verbruikt), waardoor alle pixels op een gelijk tempo verouderen.
door deze veroudering wordt het beeld inderdaad iets donkerder, maar je hebt tenminste geen last van een negatief ingebrand beeld.

Ik hoop dat men hier nog een oplossing op vindt, want verder combineren SED en Oled zo ongeveer de voordelen van de CRT en de LCD, dus het zou jammer zijn als je alleen in het begin een super-monitor zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
XiN, dat vraag ik me ook af. Bij een TFT is het met 4 "centrale" lichtbronnen nog makkelijk te regelen kwa compensatie. Bij OLED/SED panels veroudert alle electronica per pixel afzonderlijk (de ene switch/brandt meer dan de ander), om dit allemaal netjes te compenseren zal toch wel een slim stukje hardware ingebakken moeten worden die gegevens bijhoudt voor elke afzonderlijke pixel.

Ik geloof dat ze hier wel een oplossing voor hebben gevonden, maar dat ze er een tijd over zouden hebben gedaan het probleem weg te werken, dat staat volgens mij wel vast.
want verder combineren SED en Oled zo ongeveer de voordelen van de CRT en de LCD
Jep, met uitzondering van de native resolutie, die je wel blijft houden. Staat wel het voordeel van een perfect scherp beeld tegenover natuurlijk... (en voor TV uitzendingen/films zal een native res geen probleem zijn)
tot nu toe heeft niets zo'n mooie kleurweergave en responstijd als CRTs!
offtopic:
Reponstijd -> heb je nog steeds gelijk in. Of het vervolgens erg is voor je prestaties in spellen, valt ten zeerste te betwijfelen. CRT's betere kleurweergave als regel? Nee, mensen die dit beweren hebben blijkbaar nooit een fatsoenlijk MVA/PVA panel gezien, want best kan, want in de 'normale' winkel staan meestal budget/middenmoot TFT's. CRT's moet je soms net zo hard calibreren als TFT's, en VA/IPS panelen kunnen, net als CRT's, 16.7miljoen kleuren weergeven.

Dat CRT's 'warmere' kleuren weergeven is vaak zo, maar warm staat lang niet altijd gelijk aan natuurgetrouw en ik heb liever dat laatste.

Grootste voordeel van CRT's blijft momenteel gewoon de lage prijs (fatsoenlijk 70cm TV'tje kost geen 300 euro meer) + kortste responstijd, daarom komt Samsung binnenkort met minder diepe CRT's, in de hoop toch nog tegen de trendy platte LCD/plasma TV's op te kunnen boxen. Dan doet Samsung door de lichtstraal NOG verder te buigen.

[ Voor 77% gewijzigd door Yokozuna op 11-09-2005 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Yokozuna schreef op zondag 11 september 2005 @ 02:33:
XiN, dat vraag ik me ook af. Bij een TFT is het met 4 "centrale" lichtbronnen nog makkelijk te regelen kwa compensatie. Bij OLED/SED panels veroudert alle electronica per pixel afzonderlijk (de ene switch/brandt meer dan de ander), om dit allemaal netjes te compenseren zal toch wel een slim stukje hardware ingebakken moeten worden die gegevens bijhoudt voor elke afzonderlijke pixel.

Ik geloof dat ze hier wel een oplossing voor hebben gevonden, maar dat ze er een tijd over zouden hebben gedaan het probleem weg te werken, dat staat volgens mij wel vast.
...
Of ze al een oplossing gevonden hebben dat weet ik niet(waarom ligt de introductiedatum dan nog zo ver?), maar ik ga er wel van uit dat het verholpen is wanneer deze schermen op de markt komen.
Als ze het niet opgelost hebben dan kunnen ze in het begin wel iedereen voor de gek houden, maar uiteindelijk komt het er toch wel uit.(denk aan een negatiefe taakbalk bij office-gebruik).

Bij de LCD is er trouwens helemqaal geen sprake van compensatie, de 4 backlights branden gewoon allemaal even fel en verouderen dus gelijk.
Yokozuna schreef op zondag 11 september 2005 @ 02:33:
...
[...]

Jep, met uitzondering van de native resolutie, die je wel blijft houden. Staat wel het voordeel van een perfect scherp beeld tegenover natuurlijk... (en voor TV uitzendingen/films zal een native res geen probleem zijn)
...
Het leuke is dat een CRT ook een vast rooster van fosforpuntjes heeft, dat nooit gelijk is aan de gebruikte resolutie(vaak is het ongeveer 1,5 x de optimale resolutie).
Bij een CRT treed dus ook automatisch een soort van interpolatie op, dus zou bij een perfecte interpolatie een LCD/Oled/SED op niet-native resolutie net zo scherp moeten zijn als een CRT.
Als ze dus eens bedenken hoe ze nou echt goed moeten interpoleren, dan heeft het vaste pixelrooster alleen maar voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
de 4 backlights branden gewoon allemaal even fel en verouderen dus gelijk.
Ja, dat bedoel ik met compensatie; ze hebben steeds meer input voor dezelfde output nodig.
Het leuke is dat een CRT ook een vast rooster van fosforpuntjes heeft, dat nooit gelijk is aan de gebruikte resolutie(vaak is het ongeveer 1,5 x de optimale resolutie).
Ja, van dichtbij ziet het er dan ook voor geen meter uit :)
Als ze dus eens bedenken hoe ze nou echt goed moeten interpoleren, dan heeft het vaste pixelrooster alleen maar voordelen.
Interpolatie is niet echt een punt voor films, want daarbij bestaan geen kartelrandjes waardoor interpolatie er prima uitziet (PAL formaat filmpje op een TFT ziet er prima uit). Als je in een spel anti aliasing gebruikt (waardoor kartelrandjes ook grotendeels verdwijnen) zul je ook zien dat de interpolatie behoorlijk goed is. Met de nieuwere generatie videokaarten kost 4x anti aliasing geen 20% FPS verlies meer. In windows draai je zoieso native. Dus het komt allemaal goed :)

[ Voor 96% gewijzigd door Yokozuna op 11-09-2005 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Yokozuna schreef op zondag 11 september 2005 @ 18:08:
[...]

Ja, dat bedoel ik met compensatie; ze hebben steeds meer input voor dezelfde output nodig.
...
Normaal dan branden die backlights te fel, dus in het begin zet je de achtergrondverlichting wat lager, als je backlights verouderen dan zet je de instelling gewoon wat hoger waardoor ie uiteindelijk gewoon evensnel brand.(dan heeft de hoge helderheid van LCD's toch nog nut).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Er is weer nieuws over SED panelen, ze worden al gespot op beurzen :)

http://www.behardware.com/news/7782/sed-monitors-at-ifa.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Ben heel benieuwd wanneer de massa-productie nu eindelijk eens gaat beginnen! Zijn ze al productiecapaciteit aan het bouwen of moeten er eerst nog wat technische obstakels overwonnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Behardware ontmoet SED
Best intressant artikel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Oscar zou je misschien kunnen zorgen dat onze topictitel wordt veranderd naar iets met "SED" erin? Ik heb al topicreport gedaan maar is blijkbaar niet aangekomen...

Zou je meteen die 2 recente artikeltjes kunnen toevoegen?
Xin:
We haven’t unfortunately any pictures to illustrate the last test, reaction time. One of the video sequences shows a streetcar moving from right to left. This second test really is impressive: with the LCD the result is disastrous with huge ghosting effect and with the plasma, sharpness is reduced. Video displayed by the SED it is magnificent. I have never seen something like that, even with a CRT. The object lines move without any blurred effect. It is just like a picture of the streetcar moved by hand. Impressive!
:o En dat contrast van 100.000:1 is me nu wel duidelijk, ISO 400+1 sec sluitertijd = een hoop lichtopvangst. Als het beeld dan nog zwart/donkergrijs is, petje af. Dat samen met optimale kijkhoek etc. Ultiem, als er verder geen productie/duurzaamheid problemen zijn dan wordt dit het helemaal. Nu nog kijken hoe het zit met veroudering per-pixel.

[ Voor 102% gewijzigd door Yokozuna op 07-10-2005 05:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Yokozuna schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 05:21:
... :o En dat contrast van 100.000:1 is me nu wel duidelijk, ISO 400+1 sec sluitertijd = een hoop lichtopvangst. Als het beeld dan nog zwart/donkergrijs is, petje af. Dat samen met optimale kijkhoek etc. Ultiem, als er verder geen productie/duurzaamheid problemen zijn dan wordt dit het helemaal. Nu nog kijken hoe het zit met veroudering per-pixel.
Dat SED's een prima contrast hebben is inderdaad wel duidelijk, maar dat de vergelijking met die plasma en die LCD niet helemaal eerlijk zijn gegaan lijkt me ook duidelijk(te verwachten).
Die soort LCD's(IPS) staat namelijk bekent om slecht zwart, een contrast van ronde de 500:1 hoogstens.
Als je daarbij optelt dat het een 37" is(grotere LCD's halen ook een wat lager contras, 30" schermen zitten ergens rond de 300:3), dan lijkt me wel duidelijk dat die LCD niet echt representatief is voor de meeste nieuwe monitoren.
Maar er zullen vast wel uitgebreidde reviews van komen als ze op de markt komen, dus de eerlijke vergelijking komt nog wel:).
Yokozuna schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 05:21:
...Ultiem, als er verder geen productie/duurzaamheid problemen zijn dan wordt dit het helemaal....
Je vergeet de reflectie, die wordt veroorzaakt door de glasplaat die SED's nog steeds hebben.

Ik blijf trouwens denken dat SED en Oled in praktijk heel erg aan elkaar gewaagt zijn:
beide hebben 180 graden kijkhoek, zouden een reactietijd<1ms hebben, zijn zuinig, zijn plat, en zijn digitaal aan te sturen omdat ze een native-resolutie hebben(wat ook weer nadelen heeft voor andere resoluties...).
De enige verschillen zijn dan dus het zwart(100.000:1 vs 6.000:1, hoeveel je het tijdens normaal gebruik merkt betwijfel ik alleen) en de reflecties voor de SED(als Oleds dat niet krijgen tenminste...).
[edit]:
Ik was nog vergeten dat je(zover ik uit het plaatje van die review kan halen) net als bij een CRT tegen de phosfors aankijkt, die uit zichzelf al niet zwart zijn.(ze weerkaatsen aardig wat ligt, waardor het er grijs uitziet).
SED zal in het donker dus geweldig diep zwart hebben, maar met normaal daglicht zal ie ingehaald worden door de Oleds en de betere LCD's.
Afbeeldingslocatie: http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/14/IMG0014577.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door n-i-x op 08-10-2005 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:35

Pubbert

random gestoord

Hmm, heette dit topic net niet anders of word het ECHT tijd dat ik weekend krijg? :D

Ben zelf wel benieuwd naar de techniek(en), ondanks dat gemeld word dat het goedkoper is, heb ik niet de indruk dat het goedkoop op de markt komt.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Er was eerst ook nog een ander topic over SED's dacht ik, mischien ben je daarmee in de war...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 22:36
Wat zal eigenlijk de prijs worden van een 17" of 19" scherm met redelijke kwaliteit, ofwel een scherm dat we kunnen gebruiken voor games en de computer in het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey6666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-07 14:56
Dit zijn splinternieuwe foto´s van deze week van de CREATEC beurs in Japan

http://www.ceatec.com/ja/...il.html?lang=ja&volume=63

Zoals de laatste foto laat zien is reflectie wel een probleem...

Update: nog meer van dezelfde beurs:

http://www.watch.impress.co.jp/av/docs/20051005/dg51.htm

[ Voor 20% gewijzigd door joey6666 op 08-10-2005 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
masser120 schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 19:03:
Wat zal eigenlijk de prijs worden van een 17" of 19" scherm met redelijke kwaliteit, ofwel een scherm dat we kunnen gebruiken voor games en de computer in het algemeen?
Uiteindelijk zullen de prijzen in de buurt van de prijzen van TFT's en Oleds(die ongeveer tegelijk uitkomen) van hetzelfde formaat komen, maar aan het begin mag je een flinke introductieprijs verwachten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:03
joey6666 schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 20:54:Zoals de laatste foto laat zien is reflectie wel een probleem...
Ja, dat ziet er wel verschrikkelijk uit, laten we hopen dat hier nog aan gewerkt wordt. M'n CRT die ik nu heb, reflecteert ook wel lekker dus als ik game doe ik de gordijnen toch steeds zo goed als dicht, maar dit lijkt me wel extreem :( .

Waarom moeten er toch altijd nadelen zijn... :? .

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Reflectie lijkt me geen probleem. Je hebt nu al goede coatings die reflectie tegen kunnen gaan en ik las afgelopen zaterdag dat ze bij DSM een nieuwe coating hebben bedacht die reflectie extreem goed tegengaat. Als ze die dan toepassen op CRT's, is mogelijk want ze konden de coating op glas aanbrengen, dan is het reflectieprobleem uit de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Dat klinkt natuurlijk geweldig, maar eerst zien en dan geloven.

Als ik even naar de LCD-markt kijk, dan zie je daar ook schermen met een antireflectie-filter, maar in de praktijk blijken deze schermen juist de meeste reflecties te hebben omdat die antireflectiefilter op een glasplaat voor het LCD-paneel aangebracht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik was nog vergeten dat je(zover ik uit het plaatje van die review kan halen) net als bij een CRT tegen de phosfors aankijkt, die uit zichzelf al niet zwart zijn.(ze weerkaatsen aardig wat ligt, waardor het er grijs uitziet).
Met de forforlaag hadden ze juist iets gedaan, waardoor het contrast van 100.000:1 gehaald werd. Voor zover ik me herinner was dit puur te wijten aan veranderingen in de forforlaag. Dit staat ergens in de google info link van de startpost.

Reflectie is inderdaad achtwachten, zijn genoeg huiskamers met overdag heel veel lichtinval, en deze panels komen eerst in TV's. Ben benieuwd of ze er nog wat tegen doen. Vooral zo'n trendy glasplaat die zelfs de hele rand van het scherm bedekt, vind ik gewoon klote, dat is gewoon onnodige reflectie. (de Xerox 800:1/1000:1 8ms TFT's waren er ook een goed voorbeeld van)

[ Voor 40% gewijzigd door Yokozuna op 11-10-2005 05:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Yokozuna schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 05:53:
[...]

Met de forforlaag hadden ze juist iets gedaan, waardoor het contrast van 100.000:1 gehaald werd. Voor zover ik me herinner was dit puur te wijten aan veranderingen in de forforlaag. Dit staat ergens in de google info link van de startpost...
Ze hebben er mischien wel iets aan verandert(volgens Behardware waren ze tenslotte sneller dan CRT's), maar toch blijf ik denken dat de fosforlaag aardig wat licht weerkaatst.

Mijn beredenering is als volgt:
Fosfors zijn stoffen die licht van een bepaalde golflengte moeten uitzenden nadat er licht van een andere golflente op terecht gekomen is(in TL-buizen) o nadat ze door electronen bestraald zijn(in een CRT of SED), dus weerkaatsen fosfors ligt.
Als fosfors minder licht gaan weerkaatsen, dan zal het electronenkanon sterker moeten zijn om dezelfde helderheid te halen, en dan gaat het energieverbruik omhoog.
Bovendien zouden fosfors dan warmer worden, waardoor het risico op inbranden ook weer toe zou nemen lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door n-i-x op 11-10-2005 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Yokozuna schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 05:53:
...
Reflectie is inderdaad achtwachten, zijn genoeg huiskamers met overdag heel veel lichtinval, en deze panels komen eerst in TV's. Ben benieuwd of ze er nog wat tegen doen. Vooral zo'n trendy glasplaat die zelfs de hele rand van het scherm bedekt, vind ik gewoon klote, dat is gewoon onnodige reflectie. (de Xerox 800:1/1000:1 8ms TFT's waren er ook een goed voorbeeld van)
Als ze er niks aan zouden doen dan is er nog weinig verandert lijkt me.
De TV's van nu zijn ook allemaal CRT's met een glasplaat, plasma's hebben een glasplaat, en sommigge LCD's hebben er eentje voor de bescherming, en toch worden ze gekocht en zijn er mensen die er geen last van hebben(omdat ze-in tegenstelling tot mij en veel anderen-hun monitor niet in direct daglicht zetten?).
Ik hoop dat er iets aan gedaan wordt, maar ook als ze er niks aan zouden doen dan worden de SED's genoeg gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ben zelf erg geinteresseerd in SED panels. Omdat dit toch het centrale topic lijkt te zijn, voor de volledigheid even een recent linkje + quote van de frontpage:

nieuws: Toshiba en Canon stellen SED-schermen opnieuw uit
Toshiba en Canon stellen SED-schermen opnieuw uit
Door René Wichers - donderdag 9 maart 2006 18:00 - Bron: Redactie Tweakers.net - Submitter: trebster - Views: 15.111 - Permalink

Toshiba en Canon hebben woensdag in een gezamenlijk statement aangekondigd dat ze in juli 2007 zullen beginnen met de massaproductie van SED-panelen. In het vierde kwartaal van volgend jaar zouden dan de eerste televisies op basis van de nieuwe techniek op de markt verschijnen, en halverwege 2008 zouden de fabrieken op volle oorlogssterkte moeten draaien. Dat is niet geheel toevallig net voor aanvang van de Olympische Spelen, een evenement dat traditioneel een hausse in de televisieverkoop teweegbrengt. Oorspronkelijk zouden de twee al in 2005 met SED-panelen op de markt verschijnen, wat in eerste instantie tot 'lente 2006' werd uitgesteld, en nu hebben de twee dus opnieuw bijna anderhalf jaar vertraging moeten incasseren.

Diverse analisten vragen zich ondertussen af hoe levensvatbaar de SED-productie in de praktijk is. Over de techniek zelf twijfelt niemand, maar in het afgelopen jaar zijn lcd-televisies zoveel goedkoper geworden, dat er op het moment geen concurrerend geprijsd SED-scherm gebouwd kan worden. 'De vergelijking op beeldkwaliteit winnen we', aldus een Canon-medewerker, 'maar het is noodzakelijk dat de prijzen lager worden, anders is het verschil gewoon te groot.' Om een en ander nog erger te maken hebben zowel plasma- als lcd-tv-producenten in het afgelopen jaar fors in uitbreiding van de productiecapaciteit geïnvesteerd, wat naar verwachting de prijzen verder zal drukken. Toch wordt niet aangenomen dat er hierna nogmaals uitstel zal komen. Kazuharu Miura van onderzoeksbureau Daiwa formuleerde het als volgt: 'Eind volgend jaar liggen de schermen in de winkel, en zo niet, dan verwacht ik dat ze het gewoon opgeven.'
Helaas wel slecht nieuws. :'( :(

Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat ze er ondanks ongunstige prijsverschillen met LCD/Plasma, niet mee door gaan.

De techniek lijkt zoveel beter te zijn dat er gewoon een markt voor is.

[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 20-05-2006 16:20 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Yokozuna
SED panels 2008: nieuws: Canon, Toshiba willen voor 2008 massaproductie SED-tv's

Gaat mij te lang duren, ik ga voor een S-PVA panel.

[ Voor 13% gewijzigd door Yokozuna op 13-09-2006 20:31 ]

• Oscar Mopperkont
S-PVA???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Afbeeldingslocatie: http://www.engadgethd.com/media/2006/10/sed@ceatec55inch.jpg
Plaatje van het scherm :)

1080p 55-inch
450 nits
50,000:1 contrast ratio
1ms response time
_/-\o_

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:07

Klippy

Still Game

Wow die foto is echt mooi, toch nog hoop voor de platte schermen dus :P

Maar ik vraag me af wat het nut is van dat filmpje als je het bekijkt op een normale TFT monitor :?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 20:42
Klippy schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 20:27:
Wow die foto is echt mooi, toch nog hoop voor de platte schermen dus :P

Maar ik vraag me af wat het nut is van dat filmpje als je het bekijkt op een normale TFT monitor :?
Volgens mij is het een gefilmd SED scherm, je ziet onderaan ook een scheve zwarte rand, en in het midden onderin af en toe 'canon' staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Ja dat lijkt me duidelijk.
Maar als je SED gaat filmen wordt het beeld op je eigen TFT niet net zo mooi als op het SED-scherm natuurlijk. En met deze resolutie en dergelijke camera gaat het ook al niet helpen om duidelijk het voordeel te zien via zo'n filmpje.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
He is vast te verhelpen met kalibratie, maar zoals het er nu uitziet vindt ik het beeld wat ie geeft een beetje contrast missen...(en dan bedoel ik niet dat zwart grijs is, maar dat de kleuren een beetje grijsig zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
-Eraser- schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 21:48:
[...]
Volgens mij is het een gefilmd SED scherm, je ziet onderaan ook een scheve zwarte rand, en in het midden onderin af en toe 'canon' staan ;)
Maar dat filmpje zegt nog steeds niet zo veel over de beeldkwaliteit van de monitor...
Zelfs al zou je het filmpje op de ideale monitor afspelen dan zou je ook de invloeden van de camera zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppotter10
  • Laatst online: 16-07 18:23
Pioneer claimt een SED killer in huis te hebben en deze dit jaar uit te brengen. Het gaat om een plasma scherm met 'onmeetbare contrastverhouding' (beetje lulkoek natuurlijk). Ben benieuwd, maar dit zou slecht nieuws zijn voor SED.

http://gear.ign.com/articles/753/753836p1.html

Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Mja, vraag me dan toch af waarom Pioneer zo 'geheimzinnig' doet. Geen specs vrijgeven en alleen closed-door presentatie?
Als je dan toch killer-technologie in huis hebt, waarom dan niet meteen killer-PR ertegenaan? Al helemaal als ze die dingen in de zomer al willen gaan verkopen..

[ Voor 15% gewijzigd door HyperioN op 09-01-2007 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ppotter10 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:08:
Pioneer claimt een SED killer in huis te hebben en deze dit jaar uit te brengen. Het gaat om een plasma scherm met 'onmeetbare contrastverhouding' (beetje lulkoek natuurlijk). Ben benieuwd, maar dit zou slecht nieuws zijn voor SED.

http://gear.ign.com/articles/753/753836p1.html
Ik weet nog niet of dat zo'n SED killer is dan. Als SED al een zeer goed contrast heeft, en die nieuwe plasma een extreem goed contrast, dan denk ik dat het verschil heel moeilijk te zien is met het oog. Zeker niet te vergelijken met het verschil dat er nu tussen LCD en plasma bestaat, welke wel duidelijk te zien is in voordeel van plasma.

Overigens schijnt SED 3 keer zo zuinig te zijn dan plasma, wat een steeds belangrijker wordende eigenschap van elektronische apparatuur gaat worden. De trend van sterk stijgende energieprijzen zal voorlopig nog niet stoppen ;) Naast het economische voordeel, heeft het natuurlijk ook een zo zijn voordelen voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppotter10
  • Laatst online: 16-07 18:23
Bartjuh schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:17:
[...]

Ik weet nog niet of dat zo'n SED killer is dan. Als SED al een zeer goed contrast heeft, en die nieuwe plasma een extreem goed contrast, dan denk ik dat het verschil heel moeilijk te zien is met het oog. Zeker niet te vergelijken met het verschil dat er nu tussen LCD en plasma bestaat, welke wel duidelijk te zien is in voordeel van plasma.

Overigens schijnt SED 3 keer zo zuinig te zijn dan plasma, wat een steeds belangrijker wordende eigenschap van elektronische apparatuur gaat worden. De trend van sterk stijgende energieprijzen zal voorlopig nog niet stoppen ;) Naast het economische voordeel, heeft het natuurlijk ook een zo zijn voordelen voor het milieu.
Maar als Pioneer kan waarmaken wat ze enigzins vertellen en het ook nog eerder uitbrengen, wie kijkt er dan nog naar SED? Helemaal nu Canon in clinch ligt vanwege die patenten. Ze moeten wel opschieten en het zou dood zonde zijn na 20 jaar research. Maar ja, zo zal die businesswereld wel in elkaar steken ;)

Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ppotter10 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:39:
[...]
Maar als Pioneer kan waarmaken wat ze enigzins vertellen en het ook nog eerder uitbrengen, wie kijkt er dan nog naar SED? Helemaal nu Canon in clinch ligt vanwege die patenten. Ze moeten wel opschieten en het zou dood zonde zijn na 20 jaar research. Maar ja, zo zal die businesswereld wel in elkaar steken ;)
Van die kant had ik het nog even niet bekeken, maar je hebt idd gelijk :) Ze zijn dan inderdaad eerder, en dat zou inderdaad wel eens de doodsteek kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is er niet veel juridisch en finacieel gedoe rond SED at the mo?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Bartjuh schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:17:
[...]

Sterker nog, SED schermen verbruiken slechts één-derde van TFT schermen:
nieuws: Werkend SED-beeldscherm gedemonstreerd door Canon
SED-monitoren hebben enkele belangrijke voordelen ten opzichte van de gangbare op TFT- en CRT-gebaseerde computerschermen. De responstijd bedraagt minder dan een milliseconde, de contrastratio bedraagt 100.000 tot 1 en de kijkhoek is 180 graden. Het energieverbruik zou daarnaast een derde van het verbruik van een TFT-monitor met een gelijke resolutie zijn.
Oh, en om nog duidelijke te zijn; Plasma schermen verbruiken meer dan CRT schermen.

[ Voor 4% gewijzigd door NitroX infinity op 09-01-2007 22:30 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• ebx
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-08 22:15

ebx

Ik kan verkeerd zijn, maar is er deze maand weer nieuws rond SED ?

Als je op canon.com search gebruikt en op SED zoekt, kom je een artikel van 24 februari 2008 tegen (geeft de site toch aan) over de next gen SED technologie. -> te vinden op http://www.canon.com/tech...tech/explanation/sed.html

Nu dacht ik dat deze technologie jammergenoeg in de vuilbak zit, maar toen las ik ook volgende : Canon SED TV patent reissued [ http://www.sed-tv-reviews...d-tv-patent-reissued.html ]

Dit zou inhouden dat ze hun SED patent (eigen patent) zodanig aangepast hebben, dat het niet meer in conflict komt met dit van Nano-Proprietary (het conflict waardoor de technologie was 'stopgezet')

De gepatenterde 'carbon-nano tubes' zouden nu ook vervangen kunnen worden door tin oxide (SnO2).

Is er terug (nogmaals) hoop voor de SED technologie ? Of is het een storm in een glas water ?

Ik zou het in ieder geval niet erg vinden, SED is de enige nieuwe technologie dit zich reeds bewezen heeft in de praktijk. Oled blijft kampen met korte houdbaarheid en veel te kleine oppervlakken, laser-tv blijkt een complete grap ... ik laat alvast een kaarsje branden !

[E-B-X]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04 17:03

bbr

Silence is but another sound

Er is erg weinig info te vinden over SED wat recent gepublished is.
Maar, deze site heeft er aardig wat : http://www.sed-tv-reviews.com/category/sed-tv

Zo staat er ook dat de afdeling van canon momenteel uit 387 man bestaat.

Plasma gebruikt teveel stroom, en word op den duur vaag / blurry.
LCD heeft een hoge refresh, en kans op dode pixels of krijgt last van ghosting.

Ik ben nog een van de weinige die CRT gebruikt, maar zou toch graag wel meer informatie van canon over SED zien.

Listen to the voices in your head.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

bbr schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:33:
Er is erg weinig info te vinden over SED wat recent gepublished is.
Maar, deze site heeft er aardig wat : http://www.sed-tv-reviews.com/category/sed-tv

Zo staat er ook dat de afdeling van canon momenteel uit 387 man bestaat.

Plasma gebruikt teveel stroom, en word op den duur vaag / blurry.
LCD heeft een hoge refresh, en kans op dode pixels of krijgt last van ghosting.

Ik ben nog een van de weinige die CRT gebruikt, maar zou toch graag wel meer informatie van canon over SED zien.
Hier ook nog gewoon CRT als TV hoor. :) Ik zie vaak genoeg LCD/plasma schermen bij mensen, maar geen van allen kan tippen aan m'n CRT TV :) (50Hz CRT TV's zijn ook wel crap opzich, ik stoor me mateloos eraan want ik zie hem gewoon refreshen, sommige 100Hz schermen zijn dan soms wel eens blurry valt me op, of is dat niet zo en zou dat normaliter aan de instellingen liggen?)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
100hz is vlakflikker vrij maar meestal iets minder detail, afhankelijk van de kwaliteit
50hz is kleine flikker maar over scart is het beeld altijd zeer gedetailleerd.(tuner enzo kwaliteitsafhankelijk)

Ik kijk/game op een 50hz crt bevalt super en als die stuk gaat gewoon weer een 50hz crt(2ehands zal dat dan wel worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04 17:03

bbr

Silence is but another sound

gastje13 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 15:11:
100hz is vlakflikker vrij maar meestal iets minder detail, afhankelijk van de kwaliteit
50hz is kleine flikker maar over scart is het beeld altijd zeer gedetailleerd.(tuner enzo kwaliteitsafhankelijk)

Ik kijk/game op een 50hz crt bevalt super en als die stuk gaat gewoon weer een 50hz crt(2ehands zal dat dan wel worden)
50 hz zou ik dus echt niet trekken. onder de 80 zou ik nog een flikker zien, en mateloos hoofdpijn aan over houden.
90 of liever 100 is vaak een goed rustig beeld. 120 is er ook wel, maar dan zit je vaak met een lage resolutie.

Listen to the voices in your head.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is/was men eigenlijk ook van plan om SED in computerbeeldschermen te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebx
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-08 22:15

ebx

Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 01:36:
Is/was men eigenlijk ook van plan om SED in computerbeeldschermen te gebruiken?
De eerste demo modellen waren tv's, maar wat is het verschil tussen een kleine tv en een scherm ? :)
Zeker aangezien SED superieur aan LCD zou moeten zijn, tegen een vergelijkbare productiekost zou het me verwonderen moesten er geen schermen komen ...

Ik blijf me steeds vasthouden aan een afbeelding die ik ooit op Tweakers hier gezien heb
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1128776848.jpg
SED is de voordelen van CRT en LCD bij elkaar en heeft dus een enorm potentieel !

Maar weer goed (recent) nieuws !!! --> op http://www.sed-tv-reviews.com/ blijkt dat er weer geinvesteerd wordt in SED door canon, ze spreken over 635 werknemers en eerste praktische productieplannen (nieuws van zomer 2008)
ebx schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 03:25:
... ik laat alvast een kaarsje branden !
Mijn kaarsje heeft blijkbaar geholpen ;)

[E-B-X]

Pagina: 1