Toon posts:

waarom is er snelheid verschil tussen netwerkkaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
we hebben een servertje/desktop pc draaien die is vol gepropt met netwerkkaartjes voor verbinding met de andere pc's.

In de pc zitten alleen maar safeway kaarten, allemaal zelfde type 10/100.
Maar ik merkte vanochtend dat er een internetsnelheid verschil zit tussen de verschillende kaarten.

Toen ik de utp-kabel in een andere kaart deed werd het internet op pc1 ineens een stuk sneller. Ook het wegschrijven naar server gaat sneller. Hoe kan dit? Er mag toch geen snelheid verschil zitten in de netwerkkaarten? of komt het misschien door verschil in snelheid van de pci-sloten?

server:

Aopen AK33 AMD atx moederbord
met AMD 750 mhz
verder 256 mb geheugen (sdram)

Verwijderd

Echt helemaal de zelfde (de zelfde types) of gewoon de zelfde merken?

Het is met CPU's precies het zelfde. De ene P4 core is beter te overclocken dan de andere P4 core terwijl het allebij bijvoorbeeld 2Ghz procs zijn. Het zal wel aan de gebruikte componenten ofzo liggen....

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2002 11:20 . Reden: FF wat typos wegwerken :) ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:46
Misschien hebben andere kaarten conflicten of moeten ze resources sharen, daar kunnen ze idd slomer van worden.

Verwijderd

Topicstarter
vond het ook zeer vreemd... zijn precies dezelfde kaarten, gelijk gekocht ook..

En er is duidelijk een snelheid verschil, en heb geen conflicten ofzo kunnen vinden. Maar zit er snelheid verschil in de pci sloten?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:33

Kettrick

Rantmeister!

Zijn er kaartjes die IRQ's sharen :?

Verwijderd

Maakt het heel veel uit, en zo ja, is het duidelijk te merken in performance op het internet ??

als het gebruikt wordt voor gewoon internet, denk ik niet dat het veel uitmaakt aangezien internet niet de volledige 100mbit/s gebruikt...

Verwijderd

Er kan als het goed is geen (merkbaar) verschil tussen verschillende PCI sloten zitten. Maar dan kan er nog steeds een kaartje tussen zitten waar en brak component opzit.

Zitten er in de andere PC's ook de zelfde NIC's of zijn dat andere merken, dan kan het ook daar aan liggen. Merk A 'praat' beter met Merk B dan Merk A met Merk C.
Waar merk A je safeway kaartjes zijn.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als er kaarten zijn die in PCI sloten zitten die dezelfde IRQ sharen, dan lijkt het me idd niet zo vreemd.
Verder is het een bekend feit dat de realtek's aardig op je CPU steunen. Als er dan door veel kaarten tegelijkrtijd veel I/O is, en deze load aan je CPU vraagt, dan zou het best wel eens kunnen zijn dat de ene meer krijgt dan de andere.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Koffie schreef op 25 september 2002 @ 11:31:
Als er kaarten zijn die in PCI sloten zitten die dezelfde IRQ sharen, dan lijkt het me idd niet zo vreemd.
Verder is het een bekend feit dat de realtek's aardig op je CPU steunen. Als er dan door veel kaarten tegelijkrtijd veel I/O is, en deze load aan je CPU vraagt, dan zou het best wel eens kunnen zijn dat de ene meer krijgt dan de andere.
ja okey dat snap ik. net effe test gedaan.. alle pc uit behalve de server en deze pc.
vervolgens utp-kabel naar de pc steeds in andere kaart gedaan. bij 1 kaart merk je een snellere snelheid. Het scheelt geen dijk, maar zeker een heuveltje :)

Zal zo effe kijken of ze IRQ sharen

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
kabels wel allemaal cat5 dan?

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
tweakduke schreef op 25 september 2002 @ 11:44:
kabels wel allemaal cat5 dan?
ja dat zijn ze.. maar ik heb getest met de zelfde kabel... ;)

kijk zo dus

server
• netwerkkaart1
• netwerkkaart2
• netwerkkaart3
• netwerkkaart4
• netwerkkaart5
sluit steeds verschillende nr aan utpkabel aan
|
|
| een van de 5 utpkabels.. gebruik er dus maar 1
|