SNMP explained

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 12:45
Wie kan me effe SNMP uitleggen op simplistisch niveau?
Hoe werkt het precies? Concreet gaat het om een UPS met SNMP kaart. Heb ik hier nog extra software bij nodig? Of heeft iemand die zo'n UPS vraagt normaal al SNMP beheerssoftware? Ik veronderstel dat eender welk SNMP softwarepakket kan dienen om eender welk SNMP enabled toestel te bedienen? Hoe moet'k die SNMP juist zien? Wat kan men instellen? Is het gui, cli of kan het beiden zijn?

Gewoon een algemene uitleg zodat 'k het principe een beetje fatsoenlijk snap dus.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:29

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Simple Network Management Protocol
In de oude versie ging alles PLAIN-TEXT over de lijn. Tegenwoordig is er een encrypte variant (ben er enige tijd niet meer mee bezig, dat netwerk management)

Afhankelijk van het te managen netwerk apparaat, kan je diverse zaken via snmp uitlezen.
Bij een UPS kan je uitlezen wat de spanning van het ding is, wanneer die voor het laast van het net af is geweest etc.
Bij sommige apparaten, is het mogelijk om ook config veranderen toe te passen via snmp (de meeste cisco devices ondersteunen dit)

Software voor het managen is o.a. HP OpenView (voor middelgrote tot grote bedrijven).
Er zijn ook eenvoudige tools zoals What'sUp Gold etc.
De meegeleverde software zal standalone werken en kunnen integreren in een aantal management pakketten (de duurdere meestal).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BlatTieBla geeft het juiste antwoord al.
Verder kan dit ook nuttig zijn: http://searchnetworking.t...0,,sid7_gci214221,00.html

NOFI, maar dit had je icm met de manual van je UPS en google best wel kunnen achterhalen hoor ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Dit topic is gesloten.