Toon posts:

[suse 8.0] loopt vast BOEHOE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
specs:
- pIII 900
- 512Mb
- PCchips BXcel100 M729 mobo
- 200W voeding
- SuSE 8.0

Eens in de zoveel dagen loopt de server vast, dan knipperen de twee rechterledjes van het toetsenbord synchroon.
Minimale install van SuSE draait met Apache, ftp, MySql... je kent het wel...

Dit sinds ik proc (cellie333) heb vervangen voor PIII en 8.0 heb vervangen voor 6.4.

Kan het zijn dat de PIII teveel is voor het bordje?? Ik ben ten einde raad. |:(

Verwijderd

Topicstarter
[/kick verwijderd]

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2002 20:08 . Reden: klachten ontvangen ]

Verwijderd

hoi dit heb probleem heb ik ook een aantal keer gehad
lag bij mij aan me geheugen probeer is andere timings
of een reepje eruit te halen

• woutervs
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-08 12:44
knipperende lichtjes betekent geloof ik kernel panic. Niks op het display of in log-files als hij crasht?

Verwijderd

PIII zou kunnen, 200W is niet al te veel, heb je de cel al terug gezet?
Misschien staat er in de manual van je moederplaat wel wat die ledjes betekenen :?

• The_Wounded
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10-2021
het is mogelijk dat je processor niet helemaal goed is, ik heb dit ook gehad en toen blijk mijn processor niet stabiel te zijn.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Als de keyboard ledjes knipperen heb je een kernel panic. Dit zijn niet de leukste fouten om te zien.

Ik denk dat je een andere voeding moet aansluiten. 200W is absoluut niet geschikt voor een PIII 900. Mijn TB draait amper op 235W.

Daarnaast kun je memtest86 eens downloaden om je geheugen te onderzoeken.
Crashes in Linux komen vaak door hardware problemen. :)

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:09
Heb ik ook wel eens gehad, als het goed is als je SUSE opstart heb je de mogelijkheid om het geheugen te testen... Doe dat eens.

Ik weet het mijn voorganger zegt het ook, maar als het goed is staat het er standaard bij.

[ Voor 0% gewijzigd door ge-flopt op 25-09-2002 12:41 . Reden: Kleine aanpassing ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb destijds proc en OS tegelijk vervangen, dus lastig determineren waar de fout zit. Memtest van SuSE doorloopt ie zonder problemen.

Wat zijn de kansen dat de voeding het niet trekt (200W)?? Of misschien dat de proc brak is?

Verwijderd

Die kans is best aanwezig dat je voeding te licht is. Hangt er ook vanaf wat je allemaal 'voedt' met die voeding. Probeer eens op de Intel site te zoeken naar het verschil in stroomverbruik van beide cpu's.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
wie durft er nog 200 watt voedingen in een puter te stoppen
mijn pc's draaien op minimaal 300 watt (enermax 431 in de ene en een 2tal 250 watt voedingen in de andere pc vanwege te weinig aansluitingen en erg veel hdd's)

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:09
Op zich als je niet al te veel gekke dingen (een harddisk en cdrom drive) dan is een 200 watt voeding voldoende. VOlgens mij (ik heb het nog nooit gehad) zou je dan onderdelen hebben die niet (goed) gaan functioneren en niet dat je pc ineens hangt. (Dit kan ik mis hebben)

Verwijderd

Topicstarter
Geen gekke dingen, enkel cdromdrive.. Zit niet eens floppy in, dus dat zou het niet echt kunnen zijn.
Trouwens zijn er tegenwoordig ook P4 kastjes met een voeding van maar 150W, en die lopen toch ook goed.

Het mobo dat de boel draagt, is eigenlijk maar geschikt tot 650Mhz... (volgens boekje).
Zou hier een probleem kunnen liggen?

• deadinspace
  • Laatst online: 15:08

deadinspace

The what goes where now?

pIII 650 MHz is Katmai core (2.0 V), en de pIII 900 is Coppermine core (1.6 - 1.7 V). Dat zou best wat kunnen verklaren.

Verder vind ik 200W ook een beetje weinig voor een pIII 900.

Mar zet je celly er eens terug in... Als dan je problemen over zijn weet je iig zeker dat het aan je hardware ligt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:46
En verder vind ik een topic kicken na anderhalf uur niet zo'n heel goed plan.

Inderdaad, als het eerder werkte kan het aan de hardware liggen - maar als je tegelijkertijd hardware hebt vervangen en een nieuwere SuSE-versie hebt geinstalleerd kun je natuurlijk nooit weten welke nou precies het probleem veroorzaakt.

Gezien de vaagheid van dit probleem en wat er met de toetsenbord-ledjes gebeurt zou ik hier toch eerder aan hardware dan aan software denken.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Wilke schreef op 25 september 2002 @ 18:27:
En verder vind ik een topic kicken na anderhalf uur niet zo'n heel goed plan.

O, dat was me niet opgevallen, maar dat is idd niet de bedoeling (lees ook [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! ]=-[/rml] )

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
heb je het probleem al opgelost? dat je mobo tot 650 gaat kan een probleem zijn. als je hoger gaat werk je buiten de specificaties (overclocken) wat tot problemen kan leiden. Kijk even op de website van de fabrikant en download daar het nieuwste bios. Mogelijk wordt ie dan wel ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem (nog) niet opgelost. Fabrikant van mobo heeft al jaren geen nieuwe biosupdate gemaakt. De volgende keer dat ie vastloopt, laat ik het bord op 66Mhz lopen. Misschien dat ie dan minder snel vastloopt.
Inmiddels is er een andere server in de maak, die tijdelijk de zaken gaat waarnemen als ik de P900 tijdelijk offline haal.
Windows erop en maar eens helemaal doorlichten.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hallo, zet nou gewoon die celly eens terug...

Verwijderd

Topicstarter
Sorrie, vergeten mede te delen....
..cellie = verkocht.. |:(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ah, dat scheelt. Kun je niet op de site van je mobo-fabrikant opzoeken wat je mobo precies ondersteunt? Vaak worden ook de core namen erbij gegeven namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
See it for your self, ook ik heb niet eens goed gelezen.
Een bios update heeft de fabrikant al jaren niet meer gemaakt.
Misschien kan je me iets vertellen ove de core..??

http://www.pcchips.com.tw/M729.html

Overigens dien ik te zeggen dat dit een TOPplankje is... draaide al ruim 4 jaar dag en nacht zonder een probleem!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2002 08:21 . Reden: beetje aangevuld ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 08:19:
See it for your self, ook ik heb niet eens goed gelezen.
Een bios update heeft de fabrikant al jaren niet meer gemaakt.
Hmm, veel info staat er niet op die site, en de link naar de manual is dood :{
Misschien kan je me iets vertellen ove de core..??
Nou, Processoren zijn gemaakt met verschillende cores.
pIIIs zijn gemaakt met de Katmai core (tot 700 MHz ofzo), de Coppermine (tot 1 Ghz) en de Tualatin (tot 1.4 Ghz). Deze cores gebruiken ieder verschillende voltages (2.0 resp 1.65 resp 1.45). Het is goed mogelijk dat jouw moederbord niet onder de 2.0 volt kan leveren, en dus alleen Katmai pIIIs ondersteunt. Als je er dan een 900 MHz pIII in douwt (Coppermine, 1.65v) dan krijgt je CPU een te hoog voltage.

Dat *zou* de oorzaak kunnen zijn. Maar hiermee kunnen ze je waarschijnlijk beter helpen in PMG, vandaar dat ik hem naar PMG move. Als het dan alsnog geen hardware probleem lijkt te zijn zie ik het topic hier wel weer verschijnen ;)

NWOS --> PMG
Probeer ze eens te mailen met de vraag wat voor CPUs er precies in mogen en wat voor voltages hij kan leveren (kijk ook zelf eens in de BIOS!) ?
Overigens dien ik te zeggen dat dit een TOPplankje is... draaide al ruim 4 jaar dag en nacht zonder een probleem!
Jwel, maar verkeerd voltage is verkeerd voltage :)
Pagina: 1