Toon posts:

Ervaringen met nieuwste versies Cast Software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij gebruiken op ons werk Cast Software ter ondersteuning van Sybase.

De eerste versie van Cast (versie 3.7) waren vrij stabiel en compleet, maar sinds de laatste versies ondervinden wij steeds meer problemen met deze software. :(

Zo laat de leverancier zonder enige vorm van aankondiging telkens reeds bestaande functionaliteit weg en over de stabiliteit van het pakket zijn wij ook al lang niet meer te spreken. Sinds de laatste versie (4.2) is het al helemaal te erg voor woorden aan het worden. :'(

Ze voegen allerlei functionaliteiten toe die helemaal niets met een Technisch DB design te maken hebben en geen enkele toegevoegde waarde hebben (Flow Chart bijvoorbeeld in SQL Builder).

Zelfs een fatsoenlijke printout maken van de code van een procedure is niet meer mogelijk zoals voorheen.

Zijn er nog meer mensen die deze ervaringen/problemen hebben met Cast?

Verwijderd

Ik heb ooit met 3.6 en 'n beta van 4 gewerkt wat eigenlijk best prettig werkte, maar als de nieuwe versies crap zijn dan upgrade je toch gewoon niet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 08:21:
Ik heb ooit met 3.6 en 'n beta van 4 gewerkt wat eigenlijk best prettig werkte, maar als de nieuwe versies crap zijn dan upgrade je toch gewoon niet?
Het probleem is dat versie 3.7 alleen een iets verouderde versie van Sybase ondersteunt. Daar wij dit pakket gebruiken om de produktiedatabase van de klant te onderhouden, zijn wij wel genoodzaakt over te gaan naar nieuwere versies van Cast vanwege bepaalde nieuwe features in Sybase die wij absoluut nodig hebben.

Cast 3.7 ondersteunt namelijk de nieuwste Sybase SQL features niet (Data page en row locking voor tabellen bijvoorbeeld om bepaalde concurrency problemen op te kunnen lossen) en dan is het nogal moeilijk om terug te schakelen naar zo'n oudere versie, daar wij reeds gebruik maken van deze nieuwe features van Sybase.

Verwijderd

En als je die lui gewoon benaderd daar over? want dat viel me wel op aan die lui support was vrij goed paar keer zelfs mannetjes van ze over de vloer gehad om allrlei dingen te fixen voor ons.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 08:38:
En als je die lui gewoon benaderd daar over? want dat viel me wel op aan die lui support was vrij goed paar keer zelfs mannetjes van ze over de vloer gehad om allrlei dingen te fixen voor ons.
Wij hebben al meermaals engineers van Cast over de vloer gehad (Moet erbij vermelden dat er ook een grote verschuiving is bij het personeel van Cast, want de meest ervaren medewerkers blijken al uit dienst te zijn getreden) en hen overspoelt met bugmeldingen e.d., maar dat helpt allemaal niets.

Zo hebben wij reeds vele bugs gemeld, inclusief voorbeeldcode en printouts van foutmeldingen maar het resultaat is vaak nihil. Zo hebben wij ook gemeld, dat zij zonder enige vorm van aankondiging features weghalen uit hun software, terwijl wij voor die modules betaald hebben (ER modeler o.a.).

Vrijdagmorgen komt iemand van Cast naar ons bedrijf en zal inderdaad eens komen zien wat er allemaal fout loopt. Op databasegebied hebben wij enkele experts rondlopen qua Sybase die wel degelijk weten waarover ze het hebben.(Ikzelf werk al met Sybase vanaf 1996 en weet er redelijk veel vanaf, maar reken mij zeker niet tot de experts op dat gebied)

Een van de experts ergert zich daadwerkelijk groen en geel aan de Cast Software, want onderdelen die hij nogal vaak gebruikt (Release Builder o.a.) die eerst zeer goed hebben gefunctioneerd, werken helemaal verkeerd ineens met alle gevolgen vandien. Dat is nogal vervelend in een productieomgeving (Wij hebben uiteraard meerdere testomgevingen). Wij hebben nogal een groot systeem (600+ tabellen inclusief procs en triggers!)

Zo ondersteunen ze bijvoorbeeld van de ene op de andere versie geen logische foreign keys meer (dus sp_foreignkey ondersteuning is niet meer aanwezig, terwijl ons bedrijf ervoor had gezorgd dat zij dat eerst wel ondersteunden), UDT types lopen helemaal verkeerd, Voor de clustered index wordt altijd in het script een fillfactor = 1 aangemaakt (Heeft leuke gevolgen voor de hoeveelheid ruimte) en gebruikersrechten klopten t/m release 4.1 ook al niet.

Op de vraag waarom zij bepaalde functionaliteiten niet meer ondersteunen, geven zij als antwoord dat Cast zich hoofdzakelijk wil richten op Technisch DB design. Dan vragen wij ons af, wat zij daaronder verstaan. Maar goed, hopelijk krijgen wij daar vrijdag een antwoord op.

Ik wilde eigenlijk bewerkstelligen met het openen van dit topic, dat mensen die bepaalde problemen ondervinden met release 4.2 mij hiervan op de hoogte brengen, zodat ik kan uitzoeken of die problemen zich ook voordoen bij ons en zo ja, dan kan ik de engineer van Cast hiervan op de hoogte brengen.

Verwijderd

Woei dat zijn nogal wat problemen, ik denk toch niet dat je veel response gaat krijgen jammer genoeg, 't product is niet zo heel erg bekend maar het prijskaartje was wel aan de flinke kant...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 09:14:
Woei dat zijn nogal wat problemen, ik denk toch niet dat je veel response gaat krijgen jammer genoeg, 't product is niet zo heel erg bekend maar het prijskaartje was wel aan de flinke kant...
Ja, dat klopt dat er nogal wat problemen zijn, want ik heb alleen het topje van de ijsberg laten zien.

Ook qua debuggen loopt het behoorlijk fout in SQL Builder (Cast start twee processen op en 1 proces blockt het andere, zodra je in een trigger stept).

En laat ik het maar niet hebben over de fouten die ze hadden geïntroduceerd in versie 4.0. Alla, laat ik er voor de gein toch eentje uitpikken.

Wist je dat in Cast 4.0 Datumvelden wel degelijk door hen bewerkt werden voordat ze het resultaat teruggaven? Datums die na 2002 vielen, gaven ineens 01/01/1900 terug! Als je daarentegen de dateformat functie losliet op de datum, dan kwam wel het goede resultaat terug.

Maar goed, ik ga maar niet verder in op de andere problemen, want dan wordt het een behoorlijk boekwerk en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Qua prijskaartje is het behoorlijk aan de flinke kant. Wij hebben diverse licenties en er is ons al meermaals beloofd, dat de problemen zullen worden opgelost, maar het wordt alsmaar erger met elke nieuwe release.

Ik verwacht inderdaad ook niet veel respons op dit topic, omdat ik ook vermoed dat Cast niet echt bekend is.
Pagina: 1