Toon posts:

[UT2k3 DEMO] Performance problemen bij veel spelers tegelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC heeft het nogal zwaar te verduren als ik games join (of met bots speel) met nogal wat spelers (>8). Het maakt (bijna) helemaal niks uit of ik de details dan helemaal omlaag zet of helemaal omhoog, dat scheelt hooguit 5 fps. Ik heb alle tweak-guides die ik kon vinden al doorgelezen, maar ik kon niks over dit probleem vinden.

Ik denk dat mijn Processor het zwaar te verduren heeft, want aan de grafische details ligt het dus niet.

Als ik bijvoorbeeld DM-Antalus met totaal 2 players (of bots) speel, heb ik een fps van ca 50, met z'n achten loopt dat in sommige gevallen tegen de 20 aan, en dat is echt niet meer speelbaar met zo'n spel als UT2003.

Zijn er meer mensen met dit probleem?
Is er een oplossing voor?

Ik heb een Athlon 1200 MHz en een GeForce4 Ti4200 128Mb (Zou toch voldoende moeten zijn)

Aan de modjes: het leek me verstandig om hier een appart toppic voor te openen, en dus niet in "Het grote UT2k3 deel x" topic te posten omdat ik verwacht dat er meer mensen zullen zijn met dit probleem, en het in een appart draadje toch net iets makkelijker communiceert :)

Verwijderd

Ja merkt het ook wel wat hoor, ik heb een AMD XP 1900 met een RADEON 8500, als ik gewoon wat rondloop in die binnen locatie heb ik zo'n 120 fps, maar in DM-Antalus zit ik in combat rond de 40 dat is op een 12 man server, en als het heel druk word knalt hij inderdaad drastisch omlaag.

Verwijderd

Topicstarter
zou het dan gewoon een bug zijn?

Verwijderd

mja zou kunne, het is en blijft een demo.

Verwijderd

Ik heb nergens last van met een Athlon XP 1900+ en een GeForce 2 MX. Dus het zou best een bug kunnen zijn, want jullie trappen met gemakt m'n videokaartje de grond in :)

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Misschien heeft het iets te maken met je geheugen bandbreedte?? Want ik zie dat je SDR hebt, ik zelf heb DDR en heb eigenlijk niet zo heel veel last van framedrops. Ok het gaat uiteraard minder hard, maar dan van 30 naar 20 ofzo, das niet echt een groot verschil :)

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Misschien zijn ook de verbindingen niet altijd even top. Volgens mij wordt vooral de netwerkcode aangepakt bij feedback van zo'n demo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad SDR op mn mainboard, maar de 128 op mn videokaart zou toch eigenlijk ruim voldoende moeten zijn om de meest performance-gevoelige dingen in het geheugen te laden?

Verwijderd

Je zou ook nog jouw benchmark resultaten kunnen vergelijken met die van de rest

Verwijderd

Topicstarter
aan mn verbinding kan et niet liggen: ik heb dit probleem ook als ik tegen bots speel.
Net ff tegen 2 bots getest en tegen 11. Resultaat: 2 bots gemiddeld 60 fps, 11 bots: gemiddeld 25 fps, op zommige plaatsen 20 (vind ik onspeelbaar voor UT).

Maar dat heb ik dus ook op internet, dus het ligt niet aan de bot-code.
Daarnaast heb ik 512KB/s downstream (ik haal meestal 400) van @home, dus ik kan met zekerheid zeggen dat de performance-terugval niet aan de netcode of aan de ai-code ligt.

• Paniohitus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 08:58

Paniohitus

Paniohitus

Benchmarks zeggen ook niet zoveel, ik zat een paar dagen geleden te spelen op ut.tweakers.net en telkens had ik echt enorme framdrops. Soms vloog die zelfs naar 5 fps ofzo. En vooral als ik me oppeens omdraaide. Me ping was verder perfect.

En ik werd daar echt helemaal gek van, dus ik begon een botmatch met 16 bots, en dit liep wel helemaal goed. Toen ik me systeem restartte ging het mp wel oppeens helemaal vloeiend, dus de demo is nog best buggy....

Je kan proberen iets met je geluid te rommelen onder je direct-x instellingen onder windows (had ik gehoord), als je je geluid-settings 1 standje lager zet dan nu zou het kunnen helpen. Het nadeel is dat je overall-geluidskwaliteit naar beneden gaat (dus ook in windows). Maar bij veel mensen zou dit geholpen hebben.

BF1: Don-Panio

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

blueraz0r schreef:
aan mn verbinding kan et niet liggen: ik heb dit probleem ook als ik tegen bots speel.
Net ff tegen 2 bots getest en tegen 11. Resultaat: 2 bots gemiddeld 60 fps, 11 bots: gemiddeld 25 fps, op zommige plaatsen 20 (vind ik onspeelbaar voor UT).

Maar dat heb ik dus ook op internet, dus het ligt niet aan de bot-code.
Daarnaast heb ik 512KB/s downstream (ik haal meestal 400) van @home, dus ik kan met zekerheid zeggen dat de performance-terugval niet aan de netcode of aan de ai-code ligt.
Lijkt me dat je CPU en geheugenbandbreedte de voornaamste bottleneck vormen, maar zondere verdere info over drivers etc is dat lastig met zekerheid te bepalen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Resultaten van UT2k3-benchmark:
Flyby: 99.240730
Botmatch: 33.150059
Resolution: 1024*768

Verwijderd

Topicstarter
Video drivers: Detonator 40.41 (30.82 ook geprobeerd, geen verschil)
Sound drivers: Creative MDP van 17-7-2002
Via 4in1 driver: 4.38

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 16:25
hmmz, mijn systeem is een stuk minder maar ik heb bijna geen last van pieken en dalen, bijna continu op 30-35 fps, ongeacht de hoeveelheid bots

celeron 1000@1150 met een gf3ti200, 512mb ram

Verwijderd

Topicstarter
Heb net geprobeerd mn geluidsinstellingen iets omlaag te doen; hielp niks
Wat wel hielp was mn geluidskaart te deactiveren via apparaatbeheer, maar dat is eigenlijk ook geen wenselijke oplossing. Dit leverde wel +10 fps op (laagste was nu rond de 30, ipv 20 met geluid aan).

Verwijderd

Topicstarter
ceaser:dan is het dus inderdaad een bug denk ik.
wat voor ram heb jij op je moederboard? (DDR/SD RAM)
welke geluidskaart heb je?

ps: schrijf je "ceaser" niet zo: Caesar? (ik kan me vergissen)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 16:15

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik zit er misschien helemaal naast, maar zou het ook eens niet aan het OS of het rendering device kunnen liggen? Ik heb namelijk heel lang een vergelijkbaar probleem gehad met UT.
Ik kon op mn toch niet misselijke PC (zie specs) onder WinME/Win2k/WinXP tweaken wat ik wilde, maar hij kwam ongeacht de resolutie of detailniveau niet boven de 30 fps uit (en dat voor een GF4 Ti 4600)

Nu draai ik Win98SE en draai ik UT in 1280x960 met alle snufjes aan in OpenGL, en dan ook nog eens 4x anisotropisch filteren en Quincunx FSAA, met een framerate van ca 200 fps, en als ik op een server zit met +20 spelers, valt het naar beneden tot 140 fps :P (als ik anisotropisch filteren en FSAA uitzet, kom ik niet onder de 300 fps :o)

Dus: install Win98SE, DX8.1, en UT2k3, zet VSync uit, en laat UT2k3 eens in OpenGL lopen. Wie weet maakt het alle verschil van de wereld. Misschien ook niet... >:)

Launching containers into space

Verwijderd

Ik draai hem op 1024x768 met een GF4Ti4200 en een Athlon 1200 en 512 MB DDR RAM. Dat draait prima. Maar vandaag had ik ineens hetzelfde als wat jij zegt, enorme performance drop toen het echt druk was in een kleine ruimte.. (7 of 8 man in dat "goal-kamertje" bij bombing run)
Niet normaal meer hoe het begon te hakkelen. Misschien werkt het dan in OpenGL beter ofzo? Hoe zet je dat eigenlijk aan? Standaard is et toch D3D?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

De Linux versie heeft alleen OpenGL (tja, DirectX is windows only)... en die draait hier eigenlijk constant goed op 1280x1024, ook met veel mensen in de buurt. Dit soort dingen zijn zelden bugs eigenlijk.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik denk dat ik nog maar wat ga posten op de official forums, kijken of een van die epic gasten mij er mee kan helpen. als ik het draadje post daar, geef ik hier wel een link.

En hoe zet je opengl trouwens aan onder winXP in UT2k3?

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 07:38:
Nou, ik denk dat ik nog maar wat ga posten op de official forums, kijken of een van die epic gasten mij er mee kan helpen. als ik het draadje post daar, geef ik hier wel een link.

En hoe zet je opengl trouwens aan onder winXP in UT2k3?
Zie begin post van het UT2003 topic :)

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:31

paradoXical

The ParadoX

Ik moet zeggen..

DE game draait echt pefect hier in 1280*1024

Ik heb het volgende systeem:

XP1600+
Epox 8k7a+
256DDR
raid0
GF4Ti4200-128mb

Niet océd, alles draait echt als een trein hier..

Ik heb alle drivers (amd agp driver, nieuwste via driver, performance drivers, servicepack 3)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

Topicstarter
vaag...
Ik heb het net in OpenGL geprobeerd, maar nog steeds zelfde probleem.
Ik heb nu trouwens ook een thread gepost op de officiële forums (is echt een ongemodereerde rotzooi daar!)

http://www.ina-community....ad.php?s=&threadid=210400

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

misschien kan je eerst even proberen om windows 98se erop te zetten wat ook al door Whiee voorgesteld werd. Als dat iets oplost kan je misschien verder zoeken, of bij 98 blijven uiteraard....

Verwijderd

Topicstarter
Ja daag! dat is een beetje te veel gevraagd hoor! ik ga niet voor zon demootje (ook al is het UT) een OS installen, heb wel wat beters te doen!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een reactie van een Epic medewerker op mijn post daro.
Misschien dat dat iets oplevert.

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 11:18:
Ja daag! dat is een beetje te veel gevraagd hoor! ik ga niet voor zon demootje (ook al is het UT) een OS installen, heb wel wat beters te doen!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een reactie van een Epic medewerker op mijn post daro.
Misschien dat dat iets oplevert.
ow, hehe, dan moet je ook ghostjes maken..., als ik wil zit ik over 3 minuten onder 98se te werken :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 23:12:
Video drivers: Detonator 40.41 (30.82 ook geprobeerd, geen verschil)
Sound drivers: Creative MDP van 17-7-2002
Via 4in1 driver: 4.38
RTFM(ja kheb een nieuwe afkorting geleerd (read the fucking manueal)woei)
3.6 NVIDIA 40.41 drivers
------------------------

The NVIDIA 40.41 drivers are known to have visual flaws and performance
problems (hitching) with the Unreal Tournament 2003 Demo which are not
present in the 30.82 drivers. The issue has been addressed by NVIDIA
and future drivers released by NVIDIA will contain the appropriate fixes.

If you are currently running the 40.41 drivers please either downgrade
to 30.82 or install newer drivers when available.
edit: lama slecht gelezen jou post :(

Verwijderd

Topicstarter
tis dat je em zelf edit..
En nog iets: "RTFM" is geen welcome term hier op GoT, tenminste niet volgens de FAQ, als je wel eens de moeite genomen hebt om die te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
bumperdebump

Verwijderd

ik denk niet dat je uit moet gaan van de Recommended Specs die Epic adviseert. dat is namelijk altijd bullsh!t. Tribes2 zou speelbaar moeten zijn op een p2 333 met een Geforce1 kaart. mooi niet dus.

als je in hevige vuurgevechten op 1024x768 nog 20-30 fps krijgt dan klopt dat volgens mij wel. een 1200 Mhz Athlon is niet echt supersnel ofzo, dus je mag nog blij zijn met 20-30.

als je UT2 op 800x600 zet boek je al een hoop winst volgens mij.

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 14:38
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 23:52:
ik denk niet dat je uit moet gaan van de Recommended Specs die Epic adviseert. dat is namelijk altijd bullsh!t. Tribes2 zou speelbaar moeten zijn op een p2 333 met een Geforce1 kaart. mooi niet dus.

als je in hevige vuurgevechten op 1024x768 nog 20-30 fps krijgt dan klopt dat volgens mij wel. een 1200 Mhz Athlon is niet echt supersnel ofzo, dus je mag nog blij zijn met 20-30.

als je UT2 op 800x600 zet boek je al een hoop winst volgens mij.
dat gaat niet werken, als je de resolutie omlaag gooit en je boekt winst dan komt het omdat de videokaart het dan makkelijker trekt, als de resolutie niet uitmaakt, dan is de CPU de bottleneck
maar bij UT staat duidelijk vermeld bij zowel minimum als reccomended specs dat 733 mhz genoeg is. dat spel is gewoon vooral videokaart afhankelijk
pleur er een geforce4 in en het spel loopt wel, ook met veel kereltjes in beeld

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

Topicstarter
behalve bij mij dus... ik HEB een GeForce 4 Ti4200 (core@300MHz notabene!)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 16:15

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 15:20:
behalve bij mij dus... ik HEB een GeForce 4 Ti4200 (core@300MHz notabene!)
hmm... ik heb nu ook (eindelijk) de demo van UT2k3, en ik heb hetzelfde probleem, alleen draait t bij mij al ruk als er helemaal niks rondloopt.

1024x768 loopt evenals 800x600 op max 45 fps met drops naar 20 fps, terwijl ik (zie specs) toch echt wel een redelijk systeem heb (AthlonXP 1600+, 768 MB SDRAM, GF4 Ti4600 met 128MB)...

Bugje? Of misschien toch de geheugenbandbreedte (SDR he :( )

Launching containers into space

• Saekerhett
  • Laatst online: 20:46
Whieee schreef op 05 oktober 2002 @ 19:32:
[...]

hmm... ik heb nu ook (eindelijk) de demo van UT2k3, en ik heb hetzelfde probleem, alleen draait t bij mij al ruk als er helemaal niks rondloopt.

1024x768 loopt evenals 800x600 op max 45 fps met drops naar 20 fps, terwijl ik (zie specs) toch echt wel een redelijk systeem heb (AthlonXP 1600+, 768 MB SDRAM, GF4 Ti4600 met 128MB)...

Bugje? Of misschien toch de geheugenbandbreedte (SDR he :( )
Dat van SDR zou heel goed kunnen. Ik merk zelf bijvoorbeeld dat als ik de textures op ultra high zet, dat mijn HD heel erg gaat ratelen als ik bij een nieuw stukje van de map kom, waar ik nog niet eerder ben geweest. Als ie dan klaar is met inladen, loopt het net zo soepel als op medium.

Ik denk dat 512 MB DDR al een heel stuk scheelt, maarja, moet het natuurlijk wel op je mobo passen :)
Pagina: 1