Tips bij het maken van Icons

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:46

Priet

To boldly do what no one has..

Topicstarter
Ik heb laatst weer een of ander mooi programmaatje in mekaar geknutseld. Allemaal leuk en aardig, maar zo'n programma is natuurlijk pas écht af als de executable voorzien is van een mooi icoontje :)

Nu ben ik wat wezen klooien met Axialis IconWorkshop (programma maakt toch niet veel uit?) maar het resultaat is een beetje verdrietig. Als het icoontje in bijvoorbeeld de Windows verkenner wordt weergegeven dan ziet het er goed uit. Maar zodra het programmaatje wordt opgestart en het icoon in de taakbalk verschijnt ziet het er niet meer uit! Hetzelfde geldt voor in de systray. Het wordt dan erg onduidelijk. Daar linksbovenaan het venster ziet het icoon er nog wel aardig uit, maar daar onder in de taakbalk kun je bijna niet meer zien wat het voorstelt. Tenzij je natuurlijk een groot vierkant of iets dergelijks simpels maakt, maar dat was niet mijn bedoeling.

Mijn vraag: hoe krijg ik mijn icons zo gemaakt dat ze in het venster, taakbalk en systray er goed uit zien zodat het nog steeds duidelijk is? Waar moet ik op letten, wat moet ik doen en wat moet ik vooral laten wil ik dit resultaat bereiken?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Verwijderd

simplistisch werken. Details zie je toch niet op zo'n klein vakje, dus iets simpels, grote vormen en derg.

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 17:06
Volgens mij kan je met MicroAngelo een 16x16 en 32x32 icoontje in 1 icon-file gooien...
(misschien ook met het progje dat jij gebruikt??)
Bij de "kleine" versie pakt ie dan je "custom made" 16x16...

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

• [eNeRGy]
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04-2025
Misschien leuk om eens te lezen:

Creating Windows XP Icons:
http://msdn.microsoft.com...dnwxp/html/winxpicons.asp

Verwijderd

Priet schreef op 24 september 2002 @ 21:34:
Mijn vraag: hoe krijg ik mijn icons zo gemaakt dat ze in het venster, taakbalk en systray er goed uit zien zodat het nog steeds duidelijk is? Waar moet ik op letten, wat moet ik doen en wat moet ik vooral laten wil ik dit resultaat bereiken?
Als je ff zoekt op 'Gordijnstok' en 'icons' kom je wel een topic tegen waarin een zipje met XP-icons wordt aangeboden. Dan kun je goed zien dat er voor elke maat een apart icoontje is...

Probeer niet alle details te behouden in de kleinere formaten. Dat gaat alleen maar ten koste van de herkenbaarheid. Gebruik wat meer contrast in bijvoorbeeld schaduwen en blijf heel hard expirimenteren. Een methode die ik gebruik als ik niet veel tijd heb is het grotere icoon in Photoshop resizen, een beetje rommelen met contrast en dan met de hand te gaan pixelfucken. Meestal komt er dan wel wat bruikbaars uit. ;)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Das inderdaad een meesterlijke Microsoft tutorial die je zeker eens door moet kijken.

Al is niet iedereen even weg van de XP-icon look.

Verwijderd

De maten voor een windowsXP icon zijn:
16x16
24x24
32x32
48x48
64x64
72x72
96x96
128x128

Vanaf 64x64 hoef je eigenlijk niet te maken, want er zijn niet zoveel mensen die die grote icons gebruiken. Maar in IconWorkshop kan je een iconen in een batch aanmaken. Ook kan je de maten selecteren die je wil hebben.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

je kunt ook wat slimmer zijn en valsspelen. iconworkshops moeten het over 't algemeen toch een beetje afleggen tegen photoshop (in mijn nooit zo bescheiden mening). dus, maak een .bmp file met dat formaat en rename deze naar een .ico.

'tis raar, maar 't werkt geweldig.

zie je geen extensies, dan ben je geen echte tweaker moet je even naar my computer > tools > folder options > view > "hide extensions for known filetypes" uitvinken.

icons zijn stoer :D. even met illustrator gerotzooid, met de icons van winxp in het groot als basis.

resultaat:

http://yoozer.shodown.net/img/gottime.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Yoozer op 25-09-2002 18:58 . Reden: plaatje! ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Tham
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-03-2015
Hoewel photoshop echt 'mijn' programma is gebruik ik voor iconen altijd Micro angelo Studio is echt een perfect programma...
je maak iconen sets van 16x16 32x32 en 64x64
http://www.impactsoft.com/muangelo/themaster/prodinfo.htm
je kunt een bitmap maken ik photoshop (of in een anderprogramma) en die daarin importeren elk formaat een strak resultaat en dan aanpassen zoals jij mooi vind je ziet direct een voorvertoning van wat je maakt. (je kunt in dit programma ook ge-animeerde iconen maken en een library aanmaken)

thams portfolio: www.thamar.nl

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
EN je kunt iconen capturen en vervolgens bewerken ;)

edit:
met microangelo dus...

[ Voor 0% gewijzigd door Scipionyx op 25-09-2002 21:46 . Reden: edit ]

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Tham
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-03-2015
Juist!

thams portfolio: www.thamar.nl

• Priet

Priet

Topicstarter
Ok bedankt voor de info allemaal!

Maar toch blijf ik met een probleempje zitten: wanneer ik iets leuks in elkaar geknutseld heb en ik importeer dat in weet ik wat voor icon-editor dan heb ik zo goed als altijd dat het icoontje vervormd terug te vinden is in de taakbalk.

Om dit te voorkomen, waar moet je dan specifiek op letten?

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
offtopic: je user icon is een beetje erg (onevenredig) geresized...

[ Voor 0% gewijzigd door Marv op 25-09-2002 22:16 . Reden: toevoeging ;) ]

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Priet

Priet

Topicstarter
Weet ik, maar da's weer een ander verhaal.

Mocht je serieus geïnteresseerd zijn in mijn avatar: Klik dan hier :)

/Edit: GoT ondersteunt gewoon geen breedbeeld avatars :Y)

Verwijderd

Priet schreef op 25 september 2002 @ 22:14:
Ok bedankt voor de info allemaal!

Maar toch blijf ik met een probleempje zitten: wanneer ik iets leuks in elkaar geknutseld heb en ik importeer dat in weet ik wat voor icon-editor dan heb ik zo goed als altijd dat het icoontje vervormd terug te vinden is in de taakbalk.

Om dit te voorkomen, waar moet je dan specifiek op letten?
Je kunt in een ico file icons van verschillende groottes zetten. Als je maar één grootte er in hebt staan dan gaat windows die voor je vergroten/verkleinen en dat wordt lelijk. Niet doen dus, en gewoon icons in meerdere formaten maken.
Pagina: 1