RAID 0 systeem, welke harddisken...

Pagina: 1
Acties:

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:28

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Met de komst van IDE-RAID en ATA100 is het uiteraard lekker om thuis ook een snelle hdd config te hebben. Ook gezien de test op hardwareinfo.net, waar j egewoon grof weg mag zeggen,dat elke hdd die je in RAID erbij zet zoon 100% sneller is dan de ervoor (bij 3 uiteraard 50% en bij vier (van 3) 25%)

Mijn vraag is nu, stel ik ga uit van 20GB schijven en ik wil zeker niet de allerduurste schijven in de RAID config.
Verder wil ik dus via RAID 0 60GB aan schijfruimte creeren. Welke HDD zou hiervoo rin aanmerking komen??

Als ik de pricewatch bekijk wordt ik gek, schijven tussen de 300 en de 450,-- allemaal 20 GB, maar het lijkt me stug ddat de duurste ook de helft sneller is, of wel?
Moeten er 5400 of 7200RPM schijven gebruikt worden? 2MB cache? Welk merk? Maxtor/IBM/Quanum/Seagate?

Wat zou een goede gemiddelde config zijn voor een redelijke prijs?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

De IBM deskstar 7200rmp schijven werken momenteel het best.

Verwijderd

ibm gxp

Verwijderd

DLTA serie.

Hmm, da's dus al 3 manieren (zie replies hierboven) om dezelfde schijf aan te duiden :P

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Maar dit zijn volgens mij wel de duurdere uit de 20GB serie, of niet??
Dan kost een 60GB RAID hdd onderhand tegen de 1200,-- zonder RAID-kaartje van 350,-- :(

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 09:57
Ik zou zeggen koop een paar nieuwe Maxtor DiamondMax+ 45 schijven (20GB) die kosten 380,- (bij NoRRoD) of 495,- voor de 30GB versies.. (laat die verkoper maar ff rommelen, ze liggen er regelmatig tussen)
Dan heb je voor minder geld een goed presterend systeem.

Verwijderd

ik heb twee ibm 307015 gxp,s gekocht voor 665,-
kijk maar in pricewatch bij aces online (binnen twee dagen in huis)
koop er een abit u100 raid controllertje bij of bouw een promise u66 om (zoals ik)en je bent voor 800 klaar
je hebt dan 30 gig in raid , als dat te weinig is koop je er een 20 gig bij die je gewoon op je ide poort aansluit en je bent ook van het probleem af dat je bestanden gesplits worden (raid 0)
als je ooit eens terug wilt naar een gewone hd opstelling is dat heel makkelijk

ik heb er twee seagates (40 g) bij

succes met je aankoop

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

RAID setups met bv. IBM 73LZX schijffies zijn wel heeeeeel errug moeilijk te verslaan door ALLE EIDE RAID oplossingen !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

neem aub geen maxtor kan complicaties veroorzaken

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 26 oktober 2000 10:52 schreef Papillon het volgende:
RAID setups met bv. IBM 73LZX schijffies zijn wel heeeeeel errug moeilijk te verslaan door ALLE EIDE RAID oplossingen ![/quote]ik denk dat 2 dtla's in riad 0 sneller zijn als die 10000rpm
en nog goed koper ook :)

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ok, dus duidelijk geen maxtor, hier heb ik zelf ook al vanalles negatief over gelezen.

Dus waarschijnlijk IBM, maar dan zie ik toch weer enorme verschillen:

1. ATA66 of ATA100
2. 512kb of 2MB cache
3. 5400 RPM of 7200 RPM

uiteraard is de ATA100 2MB 7200RPm schijf de snelste maar zeker ook de duurste...

Welke(n) van bovenstaande 3 punten geven echt doorslag in (merkbare) snelheidsverbetering?

Ik heb nu dus bijvoorbeeld al een IBM 13,5GB 2MB 7200RPm schijf UATA66.....is het verstandig dezelfde erbij te kopen met een UATA66 RAID?

Verwijderd

Wat het meeste uitmaakt voor de snelheid is denk ik toch wel de 7200 RPM i.p.v. 5400. Ik heb nog geen enkele HD gezien die de top van UDMA66 haalt. Mijn gloedje nieuwe 45 gig IBM 7200 U100 haalt net 37 MB/sec.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Eh.. mijn IBM 5400 rpm schijffie haalt 32 Mb/s. Met RAID zit ie soms over de 50 Mb/s.

Echter SCSI doet het altijd veel beter. Misschien niet in de single task omgevingen waar slechts programmatjes worden opgestart. Maar daar waar veel gebruikers toegang willen hebben op een RAID volume wint SCSI het zeeeeer dik. Dat heeft te maken met de intelligentie van de SCSI controllers en schijven.

EIDE komt in vergelijking met het oude IDE wel beter af.. Dat klopt.. Maar SCSI blijft nog steeds superieur aan EIDE. De prijs is inderdaad ook aanzienlijk hoger !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Ga voor IBM disks ;^)

Ben begonnen met 1 disk, toen 2, heb er nu 4, raid-0 uiteraard! Zelden zulke leuke drives gehad, ik hoef voorlopig geen ander merk meer. Kies wel de 7200 RPM.
Op een omgesoldeerde Promise Ultra66 van 89 piek draaien ze ook prima trouwens, dus 350,- lijkt me wat overdreven voor een Raid-controller, daar heb je tegenwoordig al bijna een mobo met ingebouwde IDE-raid voor :9

Snelheid van 1 disk is ongeveer 40MB/s, met vier zit ik op de 131MB/s, ongeveer het maximum van zowel de PCI-bus als de dual UDMA66 controllers.

Zolang je een PCI raid-kaartje hebt, heeft UDMA100 niet zoveel zin, twee disks halen toch het maximum bij UDMA-66 niet (er zitten nl twee controllers op het kaartje) en bij vier disks zit je aan het PCI-maximum en voegt UDMA100 dus ook niets toe.

De "ingebouwde intelligentie" van een SCSI-disk zie ik trouwens ook niet zo, met een CPU-load van 0.0 tot 0.5% kan de processor toch best wel de harddisk zelf aansturen dacht ik zo...
Maar goed, laten we niet WEER een pro/anti SCSI-discussie starten...

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Kijk....daar heb ik weer wat aan!

Vraagje over Jouw config Bunny...

Heb je allemala dezelfde 7200RPM IBM schijven, of zijn ze van verschillende grootte / type ?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:38
Ik weet niet helemaal of RAID 0 met drie schijven nu zoveel zin heeft. Zo'n IDE RAID controller heeft 2 IDE-poorten, waar op beide een master en een slave kan... Als de master gebruikt wordt, dan kan de slave niets doen, maw ze werken concurrent.
Als je twee masters hebt, kunnen ze beide tegelijk lezen danwel schijven... Ik vraag me dus af wat de snelheidswinst van die derde schijf is...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1