Specs ][ [DPC] rc5-72 stats ][ 7758 3D Marks 2001 compare url
* pagani leest z'n post nog eens terug en vindt 'm toch wat pervers overkomen
Zijn er eigenlijk ook liquid bearing koelers? (Dan draait ie rond op een vloeistof (olie) waardoor de wrijving nog minder is)
ball bearing gaan langer mee, maar maken wel meer lawaai (ja, klinkt raar, maar het is wel zo).alibabba2nd schreef op 24 september 2002 @ 21:12:
ok, maar wat is het verschil en bijvoorbeeld levensduur? en zijn er nog andere verschillen behalve de prijs?
Je hebt ook nog vapo bearing (papst gebruikt dat), er onstaat nu een laagje lucht tussen 2 delen door het ronddraaien. Deze zijn daarom ook het stilste.
* pagani weet wat z'n volgende fan gaat wordenEpsilon schreef op 24 september 2002 @ 21:15:
[...]
Je hebt ook nog vapo bearing (papst gebruikt dat), er onstaat nu een laagje lucht tussen 2 delen door het ronddraaien. Deze zijn daarom ook het stilste.
het zijn 2 ys tech fans
Specificaties:
-Type: FD1281255B-2A
-Grootte: 80 x 80 x 25 mm.
-Vermogen: 1,92 W.
-Toerental: 2500 RPM.
-Luchtverplaatsing: 65,1 m³/h
-Geluidsproductie: 28,7 dba
-Spanning: 12 V
-Aansluiting: 3-pin molex
-Lagering: dubbele kogellagering
€11.39
-Type: YS-Tech FD1281255S-1A
-Toerental: 2400 RPM.
-Luchtverplaatsing: 65 m³/h / 38,3 CFM
-Geluidsproductie: 28,7 dBA
-Lagering: sleeve
€7.99
als de levens duur van zoon sleeve gelagerde fan meer als 10.000 uur is zie ik weinig rede om voor de kogel gelagerde fan te gaan, maar kan iemand me een indicatie geven van de levenduur van zon sleeve gelagerde fan?
Verwijderd
een ball bearing werkt veel langer, veel stabieler in toerental als die ouder word,alibabba2nd schreef op 24 september 2002 @ 21:34:
Hier gaat het dus om:
het zijn 2 ys tech fans
Specificaties:
-Type: FD1281255B-2A
-Toerental: 2500 RPM.
-Luchtverplaatsing: 65,1 m³/h
-Geluidsproductie: 28,7 dba
-Lagering: dubbele kogellagering
€11.39
-Type: YS-Tech FD1281255S-1A
-Toerental: 2400 RPM.
-Luchtverplaatsing: 65 m³/h / 38,3 CFM
-Geluidsproductie: 28,7 dBA
-Lagering: sleeve
€7.99
als de levens duur van zoon sleeve gelagerde fan meer als 10.000 uur is zie ik weinig rede om voor de kogel gelagerde fan te gaan, maar kan iemand me een indicatie geven van de levenduur van zon sleeve gelagerde fan?
Sleeve heeft het nadeel ( heb ik eens gemerkt
100.000 uur -> 11.4 jaar
mgoed ik zie dus geen reden meer om de bal bearing fan te nemen en denk dat ik maar gewoon die sleeve gelagerde ga halen!
als iemand me toch nog wil overtuigen om voor de bal bearing fant te gaan: ga je gang
de panaflo series gebruikt dit, ik heb er zelf een aantal en ze zijn fluisterstil.johnnyv.nl schreef op 24 september 2002 @ 21:14:
kogellager= beter en langere levensduur...
Zijn er eigenlijk ook liquid bearing koelers? (Dan draait ie rond op een vloeistof (olie) waardoor de wrijving nog minder is)
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Waar koop je die dingen? Volgens mij zijn ze in NL nergens te krijgen...P5ycho schreef op 24 september 2002 @ 22:30:
[...]
de panaflo series gebruikt dit, ik heb er zelf een aantal en ze zijn fluisterstil.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Demoniac schreef op 25 september 2002 @ 09:17:
[...]
Waar koop je die dingen? Volgens mij zijn ze in NL nergens te krijgen...
http://www.tweakers.net/pricewatch
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Papst Sintec = 800000JT schreef op 25 september 2002 @ 00:04:
Sleeve = 30000 en ball=50000, zoiets ist meestal.
Verwijderd
Tussen de loopvlakken van de draaiende fan en de stilstaande houder wordt gebruik gemaakt van kogels, kleine bolletjes. Zo'n kogeltje maakt dus op precies twee punten contact met de loopvlakken, om het geheel nog soepeler te laten lopen doen we ook aan smering.
Het opstarten van een kogelgelagerde fan gaat gemakkelijker omdat de plaatsen waar wrijving kan ontstaan worden ingenomen door de minieme contactpuntjes van de kogeltjes. Op snelheid loop een kogellager stabieler.
Kogellagers lopen over het algemeen minder stil door het grote aantal kogeltjes dat gebruikt wordt, maar in het geval van case fans die maar een of twee kogeltjes gebruiken is dit verwaarloosbaar.
Kogellagers zijn veel gevoeliger voor zware (radiale) belastingen omdat de druk (kracht per opp.) heel groot wordt op een contactpuntje waardoor de loopvlakken kunnen beschadigen (er ontstaat een putje), wanneer je nu gaat bewegen krijg je dus een soort van voort 'denderende trein' effect. Bij een case fan is de belasting minimaal en dus mag je dit ook vergeten.
Kogellagers zijn wel heel gevoelig voor stof, door de grote afstand tussen de loopvlakken, er moet immers een kogeltje tussen. Gevolg; olie wordt dikker, gaat klonteren en droogt uit, gevolg piepen, slecht opstarten enz...
[Sleevebearing = glijlager]
Een glijlager maakt geen gebruik van kogels maar een lagerschaal om de loopvlakken te scheiden. Ook hier wordt gebruik gemaakt van smering. Bij stilstand en bij hele lage toerentallen maakt de lagerschaal (een soort doormidden gezaagd busje) "lijn contacten" met de loopvlakken. Wanneer de fan op snelheid is onstaat er een heel dun laagje smering tussen de loopvlakken en de lagerschaal. Eenzelfde soort effect als je met je wakeboard over een heel ondiep stukje strand surft zolang je genoeg snelheid maakt raakt je board niet de bodem. Er is dus geen enkel contact tussen de loopvlakken en lagerschaal. Je fan zweeft dus als het ware op de olie en is dus onwijs stil.
Echter bij lage toerentallen en opstarten maken de loopvlakken en de lagerschaal weldegelijk contact, er onstaat wrijving en slijtage.
Wel is het zo, dat glijlages geen last hebben van het 'denderende trein' effect, beter bestand tegen hoge belastingen.
Glijlagers zijn veel minder gevoelig voor stof en andere troep omdat er bijna geen ruimte tussen de loopvlakken en de lagerschaal zit.
[Sintec(R)]
Een speciaal soort glijlager, hier is het materiaal van de lagerschaal microscopisch gezien poreus en is in olie gedrenkt (soort van spons effect). Dit bevordert de smering waardoor wrijving en slijtage verminderd worden, dus langere levensduur.