Toon posts:

hub=>sniffer=>stats

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een programma waarmee ik kan zien hoeveel dataverkeer ik heb over mijn chello lijn....

mijn opstelling is als volgt:

code:
1
2
3
chello--------|router|------| hub |-------| switch|--alle workstations
                                |
                                |_server

Ik hoop dat zo een beetje duidelijk is wat ik wil :)

er moet dus gemeten worden hoeveel data er door de hub gaat (data van server naar workstations is te verwaarlozen.)

Ik ben al wezen zoeken/kijken hier en daar, maar er zijn veel verschillende soorten sniffers, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie....

Het mooiste is als de output van de sniffer in html/php/plaatje is zodat ik het zo in de site kan gooien... (Als het echt niet kan schrijf ik wel een parser :) )

Ik zoek dus vooral meningen/tips van mensen die ervaring hebben met sniffers....

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Lijkt ntop me wel geschikt voor:
http://www.ntop.org

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
IPTraf vond ik ook altijd wel wat hebben - het genereert echter geen logs, ntop ook niet.

Als het je alleen om totalen gaat is het enige wat je hoeft te doen feitelijk de netwerkkaart van de server in promiscuous mode te zetten en dan met /sbin/ifconfig de hoeveelheid voorbijkomend verkeer te bekijken...

Dat doe je dus zo:

/sbin/ifconfig ethX promisc
Voor stats: /sbin/ifconfig ethX | grep "RX bytes", dit geeft bij mij zoiets:

RX bytes:105216330 (100.3 Mb) TX bytes:6550314 (6.2 Mb)

maar misschien ziet het er bij jou net iets anders uit (moet je dus ook op iets anders greppen, mogelijkerwijs)

N.B. Gaat je wel wat CPU cycles kosten dan, deze grap (omdat al het verkeer nu door je server bekeken gaat worden).

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:48

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
http://www.mrtg.org

dit misschien :?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
Dat tekent alleen de grafiekjes, dan moet je wel al iets hebben wat de gegevens verzamelt IIRC - met een combinatie van die hele zooi moet je een eind komen lijkt me :)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:00

Kettrick

Rantmeister!

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Hoe staat het met de schijfactiviteit bij mrtg?
Ik heb zelf een wat tragere schijf/cpu/ram en wil eigenlijk niet dat ie constant bezig is met het wegschrijven van netstats. Kan iemand daar ook wat meer over toelichten?

Nu ook zonder stropdas

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:48

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Wilke schreef op 24 september 2002 @ 23:02:
[...]

Dat tekent alleen de grafiekjes, dan moet je wel al iets hebben wat de gegevens verzamelt IIRC - met een combinatie van die hele zooi moet je een eind komen lijkt me :)
uh ja maar dat verzamelen doe je met een snmp progje, net-snmp ofzo

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 24 september 2002 @ 21:09:
IPTraf vond ik ook altijd wel wat hebben - het genereert echter geen logs, ntop ook niet.

Als het je alleen om totalen gaat is het enige wat je hoeft te doen feitelijk de netwerkkaart van de server in promiscuous mode te zetten en dan met /sbin/ifconfig de hoeveelheid voorbijkomend verkeer te bekijken...

Dat doe je dus zo:

/sbin/ifconfig ethX promisc
Voor stats: /sbin/ifconfig ethX | grep "RX bytes", dit geeft bij mij zoiets:

RX bytes:105216330 (100.3 Mb) TX bytes:6550314 (6.2 Mb)

maar misschien ziet het er bij jou net iets anders uit (moet je dus ook op iets anders greppen, mogelijkerwijs)

N.B. Gaat je wel wat CPU cycles kosten dan, deze grap (omdat al het verkeer nu door je server bekeken gaat worden).
hier kan ik wel wat mee :)

Ik kan natuurlijk altijd nog een klein script maken die ff de waardes in een databeest gooit... (en dat script in een cronjob gooien.....)

alleen hoeveel is wel wat cpu cycles ??

gaat een celly533 die makkelijk aankunnen, want deze heeft wel nog iets meer te doen namelijk :)

De hoeveelheid data is dus 1.5mbit/sec maximaal.

PS: Ik ben dus niet op zoek naar programma's als MRTG, alleen naar de logger zelf (en als die logger ook de functie heeft er een mooie output (pic/html) van te maken is dat meegenomen, maar dus niet het belangrijkste).
Pagina: 1