Steeds vaker hoofdpijn. LCD scherm oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49895

Topicstarter
Ik merk het steeds vaker nadat ik een tijdje achter een gewone CRT monitor te hebben gezeten dat ik hoofdpijn krijg. Er staat hier thuis een standaard Philips 17" (model 107S). Refreshrate op optimaal. Nou had ik eerst eigelijk nooit last van hoofdpijn maar de laatste tijd wel. Kan dat komen van de straling die van zo'n monitor afkomt of legt het ergens anders aan? Ik zit er al een tijdje over na te denken om een LCD te kopen. Maar zou dat wat helpen? Hebben die geen straling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-06 10:04
Optimaal is niet altijd optimaal als je de monitor drives niet hebt geinstalleerd. Op welke refreshrate draait je monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 19:34
Lcd, lijkt mij nou niks :/
Pixels onduidelijker, langzamer enz.. koop dan gewoon een eizo scherm ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:00

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Wat is optimaal. 1280x960 op een oude 17 inch kan bijvoorbeeld 60 Hz zijn en dat is bepaald niet optimaal.

Een LCD schermpje is inderdaad veel rustiger voor de ogen, maar kost meer. Ik kon kiezen tussen een dure LCD 15 inch (nooit geld besparen op LCD) of een dure 19 inch CTR

Draai hier nu 1280x960@120 Hz en geen last van ogen. Dus als je geld zat hebt moet je het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij draait op 85 Hz. En het gaat mij niet om het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21405

Dan lijkt het me erg ONwaarschijnlijk dat die hoofdpijn door je monitor komt :)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 21405 op 24-09-2002 20:42 . Reden: |:( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

DjGeRo schreef op 24 september 2002 @ 20:39:
Lcd, lijkt mij nou niks :/
Pixels onduidelijker, langzamer enz.. koop dan gewoon een eizo scherm ofzo :)
LOL :D

Pixels onduidelijk.....Een LCD scherm is (i.c.m. DVI) vele male duidelijker dan CTR dus is onzin wat je zegt.
Met langzamer begrijp ik het niet goed. Als je bedoelt dat je niet kan gamen op een LCD dan moet je toch echt maar eens de reviews induiken wat dat is niet waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 13:16
Anoniem: 49895 schreef op 24 september 2002 @ 20:36:
Ik merk het steeds vaker nadat ik een tijdje achter een gewone CRT monitor te hebben gezeten dat ik hoofdpijn krijg. Er staat hier thuis een standaard Philips 17" (model 107S). Refreshrate op optimaal. Nou had ik eerst eigelijk nooit last van hoofdpijn maar de laatste tijd wel. Kan dat komen van de straling die van zo'n monitor afkomt of legt het ergens anders aan? Ik zit er al een tijdje over na te denken om een LCD te kopen. Maar zou dat wat helpen? Hebben die geen straling?
Je videokaart dwingen om op 85Hz te draaien .. dan hebbie nergens meer last van :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive15
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 19:41
Mijn vader heeft nu ongeveer een half jaartje een lcd scherm en ik moet zeggen dat dat best lekker kijken is. Ik weet natuurlijk niet of het een oplossing tegen de hoofdpijn is maar ik vind het lekkerder kijken dan mijn eigen crt

For those about to rock, we salute you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

NuKeFaCe schreef op 24 september 2002 @ 20:43:
[...]

Je videokaart dwingen om op 85Hz te draaien .. dan hebbie nergens meer last van :*)
Ehm, het is maar wat je gewent bent ;) Vanaf hoeveel herz je ogen het goed vinden zijn al veel discussie's over geweest, maar ik draai niet lager dan 100 Hz anders merk ik het toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26758

We Are Borg schreef op 24 september 2002 @ 20:44:
[...]

Ehm, het is maar wat je gewent bent ;) Vanaf hoeveel herz je ogen het goed vinden zijn al veel discussie's over geweest, maar ik draai niet lager dan 100 Hz anders merk ik het toch :)
Nou dan heb je goede ogen, want het verschil tussen 85hz en +100hz is echt minimaal. Het verschil tussen 60 en 75 of 85 is echt duidelijk, maar tussen 85 en 100 ik heb zo mijn twijfels daarover.

[ontopic]

Heb ook een 107s op 85hz zit er vaak achter en heb nooit ergens last van dus het zal wel aan jezelf liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roadrats
  • Laatst online: 01-03-2023
Op m'n werk heb ik sinds een paar maanden een HP TFT scherm en recentelijk heb ik voor thuis mezelf maar eens verwend met een Eizo L365 Flexscan. Beide schermen bevallen prima, de Eizo is duidelijk een stuk helderder, overdag kan ik zelfs met een invallende zon op m'n beeldscherm alles nog goed zien, 's-avonds zet ik vaak de helderheid een paar tandjes terug ! Natuurlijk zal het per persoon verschillen maar ik heb duidelijk het gevoel dat een TFT scherm een stuk rustiger is voor je ogen. Overigens speel ik geen spelletjes op de PC, wel veel Word, Exel en Internet. Succes bij je overwegingen Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 12:23
Ik werk nu ongeveer een jaar op een 15" TFT 60 Hz @ 1400x1050 (laptop), en ik moet zeggen: wat een rust!, als ik nu een half uurtje achter een crt werk krijg ik al koppijn, al staat ie op 85 hz.

Het is gewoon een feit: een TFT is beter en rustiger voor je ogen, dus zul je minder snel last hebben van hoofdpijn/tranende ogen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Laatst online: 16-06 10:04
Als ik mijn LG 795FT+ op 85Hz heb staan merk ik dat wel degelijk, pas bij 100Hz heb ik nergens meer last van. Met een TFT ben je er zeker van dat je geen oogpijn/hoofdpijn zal krijgen, want TFT werk immers op een hele andere manier. Heb zelf een laptop met TFT en heb daar nooit last van mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-06 17:24
Ik heb sinds 3 maanden een 15"TFT en wil niets anders meer. In het begin was het erg wennen omdat je beeld ineens veel scherper is, kreeg er hoofdpijn van :+ Maar nu krijg ik inderdaad ook hoofdpijn als ik een halfuurtje achter een CRT heb gezeten.

TFT schermen geven minder pulsen af aan je hersenen dan CRT schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekenmachine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Je krijgt zeker wel hoofdpijn als je achter een beeldscherm zit, dit is waarom:

1. Omdat je soms lang achter een beeldscherm zit, is je nek continue in een bepaalde houding, hier kan (heel veel, geloof mijn vriend maar) last van krijgen met de daarbij horende koppijn.
2. het kan inderdaad aan je refreshrate liggen. Je kan deze handmatig instellen, maar kijk van te voren wel ff tot hoehoog je monitor aan kan, anders kan er iets doorbranden...
3. Als je lang achter een beeldscherm zit (maakt niet uit wat voor een), kunnen zowel je ogen als je hersenen overbelast raken omdat je continue naar een flikkerend beelscherm zit te kijken, ook nog eens van dichtbij... Dit kan ook o.a. hoofdpijn ervoorzaken. Denk maar eens als je lang achter de pc zit, dan wordt je moe en krijf je last van je ogen.

https://www.enwatbenjedan.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verder van je scherm af zitten helpt vaak ook. Je hoofdpijn kan overigens ook komen door overbelasting van spieren e.d. (niet gelijk RSI zeggen, maar wel dergelijke klachten, kun je ook hoofdpijn van krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Undertaker schreef op 24 september 2002 @ 20:52:

[...]

TFT schermen geven minder pulsen af aan je hersenen dan CRT schermen.
Uhmmm ja ... :?

Naja .. dan zijn jullie waarschijnlijk een beetje gevoeliger voor het CRT beeldje, dan moeten jullie maar gewoon door het TFT'tje blijven kijken. Voor mijzelf kan ik uren
naar het CRT beeld kijken zonder ook maar ergens last van te hebben, zal het wel aan mij liggen ;) :p

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 26758 op 24-09-2002 20:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Anoniem: 26758 schreef op 24 september 2002 @ 20:44:
[...]

Nou dan heb je goede ogen, want het verschil tussen 85hz en +100hz is echt minimaal. Het verschil tussen 60 en 75 of 85 is echt duidelijk, maar tussen 85 en 100 ik heb zo mijn twijfels daarover.
Het is ontopic hoor, heeft er mee te maken ;) Maar die discussie is al vaak geweest. In theorie zou het oog het verschil tussen 85Hz en 100 Hz niet moeten merken maar je hoort ook vaak dat 100Hz trillingsvrij is. 100Hz breedbeeld tv enz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43668

Mijn monitorloopt op 140hz. En dat merk ik. Ik kan er nu veel langer achter zitten als eerst. Ik kreeg er tranende ogen, verlies aan concentratie enhoofdpijn van. Das nu allemaal weg. Een goede monitor is een eerste vereiste. Maar een CRT met eenhoge refreshrate is net zo zacht aan je ogen als een TFT, weet ik uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 15:01
Ik ben een hele belangrijke nog niet tegen gekomen:

A) Genoeg licht bij het kijken naar een beeldscherm, rule nr1 genoeg 'omgeving'-licht. Dit is echt heel belangrijk.

Als het hier helemaal donker is en alleen monitor aanstaat en ik zit 30 min krijg ik pijn aan mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Laatst online: 14-06 17:24
De pulsen die je hersenen krijgen zijn die van het "verversen"van je beeldscherm, probeer het maar eens uit door een uurtje te gamen op 50Hz, daarna op de max. dit laatste zal je veel beter bevallen. daar komt bij dat een CRT monitor meer straling afgeeft dan een TFT monitor (weet hier waar ik over praat, werk dagelijks met röntgenstraling en tijdens je opleiding krijg je dit soort dingen te horen). Maar ja van een beetje straling is nog nooit iemand dood gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We Are Borg schreef op 24 september 2002 @ 20:56:
[...]

Het is ontopic hoor, heeft er mee te maken ;) Maar die discussie is al vaak geweest. In theorie zou het oog het verschil tussen 85Hz en 100 Hz niet moeten merken maar je hoort ook vaak dat 100Hz trillingsvrij is. 100Hz breedbeeld tv enz ;)
Euh owkee, maar televisies heb je alleen in de keuzes 50 of 100hz dus dat is niet helemaal te vergelijken met de computer monitor. En vooral niet omdat een computer monitor héél anders wordt aangestuurd. Maar het klopt wat je zegt, het heeft minder last van 'trilling' in het beeld.
Novah schreef op 24 september 2002 @ 21:01:

A) Genoeg licht bij het kijken naar een beeldscherm, rule nr1 genoeg 'omgeving'-licht. Dit is echt heel belangrijk.

Als het hier helemaal donker is en alleen monitor aanstaat en ik zit 30 min krijg ik pijn aan mijn ogen.
Ah ... goeie! je moet idd niet naar je heel lichte monitor beeld aankijken in het donker. Ik verander standaar al de achtergrond kleur van editor's / programmeer programma's en nou maar op naar een grijze tint. Dat is veel rustiger en leest ook nog veel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Laatst online: 19-06 12:39

McFizban

Hackito ergo sum.

Te veel licht is ook verkeerd. En dan met name licht wat in je monitor weerspiegelt.
Een lamp of zonlicht wat direct of indirect op je beeldscherm valt kan ook voor hoofdpijn zorgen.
Als dit het geval is, dan helpt een LCD monitor ook niet.
Zoek eens naar "ergonomie" en "werkplek".

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23679

Als je em op optimaal zet zet die hem vaak gewoon op 60/75hz |:( Gewoon zo hoog mogelijk doen. Bij 100hz+ krijg je echt geen hoofdpijn hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Misschien heb je de resolutie te hoog zodat de lettertjes te klein zijn en je ongemerkt gaat zitten turen? Verder is een refreshrate van 85Hz voldoende om het knipperen niet meer te zien. Ook de helderheid en contrast goed afregelen, niet te hoog en niet te laag. Als het te licht is, kun je net zo goed in een gloeilamp gaan zitten kijken, en als het te laag staat kun je het niet goed zien waardoor je ook gaat zitten turen. Ook het omgevingslicht moet aanwezig zijn, dus 's avonds ook even een lamp aanzetten.
Ook een verkeerde houding achter je PC kan hoofdpijn veroorzaken.

Ik denk niet dat de Philips 107S een refreshrate van 100Hz aankan bij 1024*768, maar 85Hz moet zeker lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlin T
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-06 21:29
Van LCD-schermen kun je ook hoofdpijn en andere problemen krijgen. Een neef van mij krijgt altijd hele grote, rode en tranende ogen van LCD-schermen. Hier heeft hij bij gewone CRT-monitoren geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64138

Hier ben ik het 100% mee eens. Ik heb altijd mijn tlbuis verlichting aan die boven mijn monitor hangt anders krijg ik echt last van ogen. Maar optopic TFT kijkt lekkerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:43
tip voor genoeg omgevingslicht: chop even langs de kruidvat voor een setje kerstlampjes en hang die achter / boven je monitor. Voor 's avonds een heerlijk zachte achtergrondverlichting.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Anoniem: 23311

NuKeFaCe schreef op 24 september 2002 @ 20:43:
[...]

Ehmmmz... bij 85 Hz krijg ik dus echt wel koppijn... Heb m hier heerlijk op 72 Hz staan... en nergens last van! :+

edit:

75 Hz of hoger zie ik dat gekke beeld een partijtje trilluh niet normaal meer :(

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 23311 op 25-09-2002 00:59 . Reden: scheelt extra reactievenstertje ]

Anoniem: 55563

Dat is ook makkelijk te verklaren. In het donker staan je pupillen wagenwijd open. Als je dan langdurig geconcentreerd naar een relatief felle lichtbron kijkt, dan wordt dat op den duur pijnlijk aan je ogen. Simpelweg de helderheid wat lager zetten als je per se in het donker wil gamen, lost je probleem waarschijnlijk wel op.

100 Hz discussie
Voor mij is 100 Hz ook absoluut een must. Sinds een maand heb ik een monitor (iiyama) die 100 Hz aankan bij 1024*768. Daarvoor had ik een Trust monitor die bij dezelfde resolutie maar 60 Hz haalde (idd veel te weinig :)). Zodra ik nu echter de refresh rate op 85 Hz zet dan zie ik het beeld trillen. Zeker als ik vanuit een ooghoek naar het beeld kijk. Dus voor mijzelf is wel bewezen dat 100 Hz absoluut zijn nut heeft.

LCD
Een LCD heeft niet echt een refresh rate zoals een monitor dat heeft. Een beeldbuis produceert beeld door constant met een elektronenbundel het beeldraster af te scannen. Logisch dus dat je een hoge refresh rate nodig hebt om deze heen en weer en op en neer zwiepende bundel niet meer als zodanig te herkennen. Een LCD produceert een constant beeld waarbij alle pixels constant licht geven (lees: licht doorgeven van de achterliggende tl-buisjes). De pixels ondergaan slechts maximaal een x aantal veranderingen per seconde (bijv. bij 60 Hz max. 60 keer per seconde). Maximaal, want een pixel die niet hoeft te veranderen, doet dat ook niet.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 12:47

SG

SG surft naar info hardewaren

TV is het 50/100 interlaced dus 'n scheve vergelijking.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Toink
  • Niet online
Ik ben overgestapt van een 22 inch iiyama naar een 17 inch TFT voor de rust (en de winst in ruimte vond ik ook wel aardig). Ik koop NOOIT meer iets anders dan een TFT.

Dan moet ik erbij zeggen dat ik redelijk snel last heb van slechte schermen en werkplekken.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 20:38

Twarp

just grin...

The Undertaker schreef op 24 september 2002 @ 21:06:
...daar komt bij dat een CRT monitor meer straling afgeeft dan een TFT monitor (weet hier waar ik over praat, werk dagelijks met röntgenstraling en tijdens je opleiding krijg je dit soort dingen te horen). Maar ja van een beetje straling is nog nooit iemand dood gegaan.
Pfff die hoeveelheid straling kan je overboord zetten, wonen in een nieuwbouwhuis geeft meer straling af dan een beeldscherm van wat voor afmeting dan ook. Als je met straling zou werken zou je ook moeten weten dat je straling niet meteen merkt, pas als je een langere tijd bloot gesteld heb gestaan zou je roodheid van de huid als eerste moeten verwachten. en neem maar van mij aan dat een beeldpijp van 2cm dik praktisch alle fotonen van een 30 KeV spectrum wel wegvangt.

Meh ...

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
Misschien een domme reactie, maar ik mis hier nog 1 ding, namelijk de opticien :)

Misschien eens tijd om langs te gaan voor een controle, want ik ken namelijk mensen die een speciale bril hebben voor het werken met de computer.

Topicstarter
Hoe zit dat eigelijk met de response time? moet die nou juist zo laag mogelijk of zo hoog mogelijk zijn? Ik zie schermen varierend van 50 t/m 25 ms.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:05
Arrrghh, zo'n topic moet ik niet lezen, nu krijg ik ook koppijn,

Maar ehm, ik denk dat het heel persoonlijk is wie van wat koppijn krijgt.
Ook lijkt mij als het beeld onscherp is dat je ogen automisch de lettertjes willen focussen naar scherper, omdat je onbewust weet dat je scherper zou kunnen zien etc. Hier heb ik al gauw last van.

Maar in grote lijnen zou ik zeggen dat een 60hz monitor, 1tje die echt qua letters onscherp of een scherm die ruis heeft en ook bijtrilt of te fel staat is echt hoodpijn kunnen veroorzaken.

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Voor mij was een upgrade van 85 naar 100 Hz de oplossing.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 15:35
ik ben vanavond overgestapt van een gare 17" lg monitor (door ouderdom, beeld werd vaag, lettertjes dansten over het scherm, werd steeds donkerder etc.) overgestapt naar een 17" dell tft scherm.

echt een genot om na die gare monitor weer scherpe lettertjes te zien enzo :)
en met spelletjes merk je vrijwel niets van vertraging, heel iets als je snel beweegt in een 1st person.
En voor de 400 euro kon ik het niet laten :)

Haal NOOIT een spookrijder in !

• Maverick
  • Laatst online: 18:30
weet je wat bij mij hielp?

een andere (goede) bureaustoel, daardoor werd mijn houding beter, en verdween de hoofdpijn.

klinkt een beetje vreemd misschien, maar vast het proberen waard, een bureaustoel kost geen 400 euro :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Anoniem: 49895 schreef op 25 september 2002 @ 10:55:
Hoe zit dat eigelijk met de response time? moet die nou juist zo laag mogelijk of zo hoog mogelijk zijn? Ik zie schermen varierend van 50 t/m 25 ms.
zo laag mogelijk :)
de response time bestaat uit de rise time en de fall time, en die 2 bij elkaar opgeteld is dus de response time.

hoe lager die response time, hoe sneller het beeld kan veranderen. Als die tijd dus te hoog ligt krijg je ghosting, dat je dus meerdere beeldjes door elkaar gaat zien, wat een wazig effect geeft :)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 13:20

FastBunny

Give it the Works !

Maverick schreef op 26 september 2002 @ 09:39:
weet je wat bij mij hielp?

een andere (goede) bureaustoel, daardoor werd mijn houding beter, en verdween de hoofdpijn.

klinkt een beetje vreemd misschien, maar vast het proberen waard, een bureaustoel kost geen 400 euro :)
Heb hier anders een burostoel gewoon thuis die toch ruim 250€ was :/

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Anoniem: 49895 schreef op 24 september 2002 @ 20:36:
Kun je testen of je monitor wel echt op 85 Hz staat, en dat het niet alleen wordt aangegeven door Windows? Bij mij kun je dat met On Screen Display checken, maar kheb geen Philips.. Je zou iig even kunnen proberen om met Powerstrip de refreshrate vast te stellen. Misschien heb je wel last van de welbekende, fenomenale, oervervelende 60-Hz- bug. Waar je uiteraard koppijn van krijgt. :(

JayGTeam (213177)

• jeffreystegeman
  • Laatst online: 22-11-2002
als je je monitor op 85 hertz zet of hoger dan heb je geen last meer van hoofdpijn. tevens zoals maverick zei, dat een goede bureaustoel al wonderen doet. en daar doet de prijs niet toe. duurkoop wil niet altijd zeggen dat het goed is.

maar ik kreeg ook hoofdpijn van mijn eerste monitor. deze was nl 50 - 60 hertz.
nu heb ik er een die op 85 hertz staat en ik heb helemaal geen last van hoofdpijn en pijn aan de ogen.

hmm aaron was mij voor

AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:53
er zijn een aantal dingen aan je monitor waar je hoofdpijn van kunt krijgen. refresh rate, houding en lichtsterkte van je monitor tov de omgeving.

refresh rate is makkelijk aan te pakken: zo hoog mogelijk zetten (voor je monitor) en als dat niet genoeg is een betere monitor kopen. TFT kan hier ook helpen omdat deze niet op de gebruikelijke manier aan refresh-rate doet als CRT en rustiger beeld geven.

houding: zorg ervoor dat je je monitor op zo'n hoogte hebt staan dat je ogen op dezelfde hoogte staan als de bovenste regel van je monitor. neem een goede stoel, zit niet al te verkrampt (mn je nek) en doe zo nu en dan eens wat anders of rek je eens uit.

lichtsterkte: de lichtsterkte van je monitor moet ongeveer gelijk zijn aan de omgeving. de meeste monitoren staan veel te fel en moeten wat gedimt worden. je ogen moeten nl steeds aanpassen aan fel-niet fel als je effe naast de monitor en er weer op kijkt.

je kunt dit makkelijk controleren door een bankbiljet te nemen en naar het watermerk te kijken. het doorschijn effect moet naast de monitor ongeveer hetzelfde zijn als voor een wit gebied op je monitor. dit is ook een hoofdpijn verminderend punt van TFT aangezien die doorgaans minder fel zijn dan CRT's.

succes!

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
FastBunny schreef op 26 september 2002 @ 09:50:
[...]

Heb hier anders een burostoel gewoon thuis die toch ruim 250€ was :/
250 != 400 ;) dan hou je toch mooi 150 over voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

gelukkig krijg ik nooit hoofdpijn, zelfs niet van 60 hertz. Het is trouwens onzin om te zeggen hogere refreshrate beter, want het oog is gewoon niet in staat om de flikkering waar te nemen, de depolarisatie van de kegeltjes in je ogen kunnen niet sneller dan 55 hertz. Het is wel mogelijk, dat je als je een TL buis hebt dat die net tegenovergesteld knippert met je scherm, en dat elkaar gaat tegenwerken.

Maar ik zou ook es aan andere oorzaken denken, misschien teveel stress de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
REDFISH schreef op 01 oktober 2002 @ 11:21:
gelukkig krijg ik nooit hoofdpijn, zelfs niet van 60 hertz. Het is trouwens onzin om te zeggen hogere refreshrate beter, want het oog is gewoon niet in staat om de flikkering waar te nemen, de depolarisatie van de kegeltjes in je ogen kunnen niet sneller dan 55 hertz. Het is wel mogelijk, dat je als je een TL buis hebt dat die net tegenovergesteld knippert met je scherm, en dat elkaar gaat tegenwerken.

Maar ik zou ook es aan andere oorzaken denken, misschien teveel stress de laatste tijd.
er zijn wel degelijk mensen die er last van hebben, er komen regelmatig mensen naar mijn monitor staren die zeggen WAT KUUUT dat 60Hz, dat zien ze dus blijkbaar. ik draai altijd op 60Hz want zelf zie ik het verschil dus absoluut niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

REDFISH schreef op 01 oktober 2002 @ 11:21:

:D wat jij nu loopt te vertellen is pas onzin, je ziet het wel degelijk of een monitor op 60Hz staat of op 100Hz.
Kijk maaar eens in je ooghoek naar je monitor, wedden dat je het ziet trillen (of je wilt het gewoon niet zien)
Op 85Hz krijg ik nog last van mijn monitor, daarom heb ik hem altijd staat op 140Hz, misschien een beetje te hoog maar het is wel beter voor mij.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-04 10:47

Weeds

what is a weed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 13:08

silitek

Tubes Only

het is bewezen dat een TFT scherm daadwerkelijk gezonder is voor je ogen..omdat het trilingsvrij is.....

dus...ogen, hoofd, koppijn.....zeg genoeg geloof ik

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 23:08

Steve

Krokodil \o/

15 inch TFT's (even groot als een 17 inch CRT) zijn sterk in prijs gedaald, als je ff kijkt in de pricewatch zie je ze al voor 300-400 euro (een Hercules Prophetview, voor zover ik weet de beste 15" TFT voor € 460). Deze zijn veel beter voor de ogen, veel minder vermoeiend voor de ogen.

Zelf zou ik geen moment twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

denk eens aan een bril anders, had ik ook nooit last van, maar op den durur wel toen bleek dat me ogen niet al te best waren, en nu met bril hebik nergens last meer van

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 20:16
Ik zou zeggen TFT. Heb nu zelf een laptop en als ik daar een paar uur op gewerkt heb en ik ga achter m'n CRT zitten (3 jaar oude IIyama 19" op 85hz) dan denk ik sjeeee dat ik daar al die tijd naar kon kijken zeg. Vind de TFT veel rustiger voor m'n ogen (krijg nu achter CRT beetje van die "druk" op m'n ogen) en mijn volgende scherm voor de desktop zal dan ook zeker een TFT worden. Moet er wel bijzeggen dat de CRT onderhand wel af en toe kuren begint te vertonen en daardoor wat storings beeld geeft af en toe, maar ja na 3 jaar mag het ook een keer.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 13:53
Anoniem: 21405 schreef op 24 september 2002 @ 20:42:
Dan lijkt het me erg ONwaarschijnlijk dat die hoofdpijn door je monitor komt :)
Ja idd ... van 85 hertz krijg je geen hoofdpijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66597

EvilTuinHekje schreef op 01 oktober 2002 @ 16:58:
[...]

Ja idd ... van 85 hertz krijg je geen hoofdpijn... ;)
Helemaal mee eens..... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65750

hoe kan je weten wat je monitor aan kan qua hertz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65750 schreef op 01 oktober 2002 @ 18:02:
hoe kan je weten wat je monitor aan kan qua hertz?
Proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netiul
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 16:43
Tuurlijk, moet je vooral doen met wat oudere monitoren... hou wel een beetje afstand zou ik zeggen ;) het gaat niet altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeck schreef op 02 oktober 2002 @ 16:19:
[...]

Tuurlijk, moet je vooral doen met wat oudere monitoren... hou wel een beetje afstand zou ik zeggen ;) het gaat niet altijd goed.
Oke maar van oude monitoren kun je zowieso niet zoveel verwachten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:35
Is er niemand op gekomen dat hij misschien een bril moet.

Dit was bij mij het geval. Je kan alles nog wel lezen maar door het compenseren van de hersenen raak je vermoeid en krijg je hoofdpijn.

Ook is 75 Hz beter als 85 wanneer je onder tl licht zit want dat is 50Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Homedisc schreef op 01 oktober 2002 @ 12:19:
[...]

:D wat jij nu loopt te vertellen is pas onzin, je ziet het wel degelijk of een monitor op 60Hz staat of op 100Hz.
Kijk maaar eens in je ooghoek naar je monitor, wedden dat je het ziet trillen (of je wilt het gewoon niet zien)
Op 85Hz krijg ik nog last van mijn monitor, daarom heb ik hem altijd staat op 140Hz, misschien een beetje te hoog maar het is wel beter voor mij.
Het klopt inderdaad dat als je vanuit een ooghoek kijkt, dat je dan nog trillingen ziet. Vanmorgen zag ik ook duidelijk trillingen, toen ik net wakker was, terwijl mijn RFR op 75 staat, gezien vanuit een ooghoek, maar nu kan ik kijken hoe ik wil, zie ik het niet.

En ik zie het hoge refreshrate alleen maar als opscheppen: van kijk mij eens hoe hoog mijne staat, totale onzin(als we toch in die termen gaan beginnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-03 15:59

AleXtc

Wannabe Pirat

Met LCD krijg je weer last van je ogen omdat het zo 8terlijk scherp is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 20-06 21:28
Het verschilt toch wel redelijk per persoon
Zelf heb ik mijn philips 107b op 1152x864 op 85hertz, krijg er geen koppijn van en een 107S op 1024x768 op 85hz krijg ik ook geen koppijn

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47915

mag ik gemeen zijn >:) gna gna ..... gewoon minder computeren !! :P :D. ga om het uur ff wat drinken halen ;) of meer asperientjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33796

AleXtc schreef op 03 oktober 2002 @ 15:43:
Met LCD krijg je weer last van je ogen omdat het zo 8terlijk scherp is :P
Daar zal je geen zeer in je hoofd van krijgen.

Wel als de helderheid en het contrast te hoog staat. Als je ze bij een TFT beide op 100% zet dan wordt je dan krijg je daar inderdaad zeer in je hoofd van.

Indien je een TFT hebt moet je zelf een beetje zoeken wat de goede instellingen zijn. Meestal is dat iets in de aard van 60%-70%.
Pagina: 1