Toon posts:

bugs, bugs, bugs: wat doen we daar mee?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een bugje vindt (meestal ligt dat aan mij, en niet aan de software) dan post ik dat netjes. (zie: hier )
Wat doen jullie? Meteen gdb erbij halen? Niet posten? Meteen een grootschalig onderzoek in stellen?
En met bugs die niet reproducable zijn? niet posten?

Verwijderd

Een bug moet je altijd direct melden. Probleem is dat je niet als een n00b moet gaan zeggen 'werkt niet ->> BUG!!' (niet in jouwn geval .. maar je snapt het wel)

Daarna is het zaak dat je GOED weergeeft hoe je de bug kan triggeren... das HEEL belangrijk en dingen die relevant kunne zijn. Compilers etc.. Dus een goeie bug report.

Daarnaast is het zo dat je een bug moet melden bij de juiste 'instantie' dus een bug van euh. xchat .. meldt je niet aan bij gnome etc..

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Altijd melden. Zo lever je een bijdrage aan de ontwikkeling van software, en het is een hele kleine tegenprestatie voor jouw gebruik van free software tegenover alle mensen die free software ontwikkelen.

Ik probeer (al troubleshootend) meestal een bug te reproduceren, en ik heb de mazzel dat ik meerdere verschillende omgevingen heb om te kunnen testen).

Niet-reproduceerbare fouten probeer ik meestal eerst op te lossen op een forum :+

Meestal merk je al snel dat het door de ontwikkelaars van software buitengewoon gewaardeerd wordt als je bugs submit: je wordt goed op de hoogte gehouden, bedankt, en je probleem wordt ook nogal eens opgelost.

En je leert er zelf meestal ook nog wel wat van,
al was het maar googlen, logisch nadenken en helder formuleren.
Als dat nou eens de frie toegangscriteria voor GoT zouden zijn....... >:)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
Meldt ze ook wel eens, maar vaak vind ik dingen die ook al door anderen gevonden zijn (vrij logisch ook), bv. in KDE beta's of Mozilla.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als ik zelf de kennis heb om het op te lossen dan los ik het zelf op en stuur een melding naar de developer. Dit gebeurt niet vaak helaas - zo goed kan ik niet programmeren. Is het reproduceerbaar en heb ik een backtrace, dan stuur ik die naar de ontwikkelaar. Mocht ik geen backtrace hebben, dan meldt ik het ook niet - veel bugs hebben weinig zin om te melden zolang je geen extra informatie kunt geven. Als ik zoiets meldt dan zou ik dus eerst dat programma met debug-info moeten hercompileren en dan de bug reproduceren. Alle niet-reproduceerbare fouten meldt ik eigenlijk niet, ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat nu wel of niet zou moeten doen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Bug moet reproduceerbaar zijn en ik moet een simpele testcase hebben.

99,99% van de bugs die ik vind zijn retraceable op eigen code, die fix ik dus. :Y).

Van die overige 0,01% is nog eens 99,99% traceerbaar op software uit eigen projecten maar niet eigen code. die rapporteer ik per mail, IRC of bugzilla.

Die overige miljardste procent krijgt soms een mailtje (met backtrace, versie info, testcase etc.), en soms laat ik 't gewoon lekker liggen omdat 't teveel werk is om naar latest CVS te updaten om te kijken of die bug al gefixt is... Dan vertrouw ik op het betere werk van die developers en vind ik 't wel best...
Pagina: 1