Hoi
Ik heb hier een Dell Poweredge 1400 van een klant van me, die crashte vanmiddag.
Er zitten twee SCSI disken en en 1 IDE disk.
Vanmiddag wou hij niet meer booten, na de Adaptec messages kwam er een error: "primary hard disk failure, press F1 to continue or F2 to setup".
Als ze dan F1 deden kwam er een error: "Missing Operating System".
Ik heb dat ding net opgehaald. Helaas kan deze bak niet van CD booten dus mijn rescue-CD kon ik niet gebruiken
Ik heb het systeem op sda (9gb) staan, en de data op sdb (18gb).
De IDE disk is hda en die had ik als vergaarbak op /opt gemount.
Ik kon wel booten met debian rescueflop en die gaf geen errors met beide SCSI disken, maar wel allerlei errors bij hda.
Wat ik niet snap is waarom hij niet kan booten van sda, daar lijkt namelijk niks mee aan de hand
Je kan deze server trouwens helemaal niet laten booten van IDE devices (niet in te stellen in het BIOS). Dat BIOS was versie A03 dus die heb ik net geupdate naar A09.
Na deze update ljikt het alsof hij helemaal niet meer wil booten
Maar na ca. 20 seconden boot ie opeens vrolijk verder en loopt ie opeens weer als een zonnetje!
Alle partities (zowel op sda, sdb en hda) worden zonder errors gemount...
Wat ik me nu afvraag is of die IDE disk de boel verziekt kan hebben.
In /var/log/messages zie ik vlak voor hij crashte nl. staan:
hda: timeout waiting for DMA
hda: irq timeout: status=0xd0 {busy}
hda: DMA disabled
hdb: DMA disabled
ide0: unexpected interrupt, status=0x80, count=1
ide0: reset time-out, status=0x80
hda: drive not ready for command
Dit soort errors, samen met de error die hierna kwam uit het BIOS, geeft me wel zeer sterk het vermoeden dat die disk gaar is.
Kan het zo zijn dat het BIOS bugs bevatte waardoor de IDE controller over de zeik is gegaan en daarna de hele machine niet meer wilde booten?
Ik zie in de release-notes van het nieuwe BIOS (http://respect.terena.nl/Dell-PE1400-A09.txt) namelijk niets staan wat op zo'n soort bug lijkt...
Anyway ik haal voor de zekerheid maar een nieuwe disk en kopieer alles daarop.
Dan kan ik die verdachte hda op mijn gemak testen op errors.
Ik heb hier een Dell Poweredge 1400 van een klant van me, die crashte vanmiddag.
Er zitten twee SCSI disken en en 1 IDE disk.
Vanmiddag wou hij niet meer booten, na de Adaptec messages kwam er een error: "primary hard disk failure, press F1 to continue or F2 to setup".
Als ze dan F1 deden kwam er een error: "Missing Operating System".
Ik heb dat ding net opgehaald. Helaas kan deze bak niet van CD booten dus mijn rescue-CD kon ik niet gebruiken
Ik heb het systeem op sda (9gb) staan, en de data op sdb (18gb).
De IDE disk is hda en die had ik als vergaarbak op /opt gemount.
Ik kon wel booten met debian rescueflop en die gaf geen errors met beide SCSI disken, maar wel allerlei errors bij hda.
Wat ik niet snap is waarom hij niet kan booten van sda, daar lijkt namelijk niks mee aan de hand
Je kan deze server trouwens helemaal niet laten booten van IDE devices (niet in te stellen in het BIOS). Dat BIOS was versie A03 dus die heb ik net geupdate naar A09.
Na deze update ljikt het alsof hij helemaal niet meer wil booten
Maar na ca. 20 seconden boot ie opeens vrolijk verder en loopt ie opeens weer als een zonnetje!
Alle partities (zowel op sda, sdb en hda) worden zonder errors gemount...
Wat ik me nu afvraag is of die IDE disk de boel verziekt kan hebben.
In /var/log/messages zie ik vlak voor hij crashte nl. staan:
hda: timeout waiting for DMA
hda: irq timeout: status=0xd0 {busy}
hda: DMA disabled
hdb: DMA disabled
ide0: unexpected interrupt, status=0x80, count=1
ide0: reset time-out, status=0x80
hda: drive not ready for command
Dit soort errors, samen met de error die hierna kwam uit het BIOS, geeft me wel zeer sterk het vermoeden dat die disk gaar is.
Kan het zo zijn dat het BIOS bugs bevatte waardoor de IDE controller over de zeik is gegaan en daarna de hele machine niet meer wilde booten?
Ik zie in de release-notes van het nieuwe BIOS (http://respect.terena.nl/Dell-PE1400-A09.txt) namelijk niets staan wat op zo'n soort bug lijkt...
Anyway ik haal voor de zekerheid maar een nieuwe disk en kopieer alles daarop.
Dan kan ik die verdachte hda op mijn gemak testen op errors.