[Windows 2000] Traffic Shaping

Pagina: 1
Acties:
  • 1.665 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42791

Topicstarter
Ik zoek al een lange tijd (search, google, anandtech, download.com, etc) naar een tool waarmee je up- en downloadlimitien kan instellen per netwerkkaart (client) en liefst ook nog per client port. Ik blijf echter aanlopen tegen het gebrek aan simpele, goedkope oplossing voor traffic shaping onder Windows (2000) + ICS. Ook op GoT zijn veel topics te vinden van mensen die een dergelijk stuk software zoeken.

Hier volgt een opsomming van wat naar mijn weten op traffic shaping gebied mogelijk is:

[Sygate] Sygate is een programma dat draait onder Windows en onder andere up-(?) en downloadsnelheden per client kan afdwingen. Sygate werkt niet samen met ICS van Windows. Wil je Sygate gebruiken dan zal je dus moeten kiezen voor de routing van Sygate.
[Inet Shaper] Een programma dat onder andere bandbreedte en het aantal gedownloade Mbs per client kan beperken. De trial van dit programma krijg ik niet aan de praat. Het verkeer wil niet via Inet Shaper verlopen. Daarnaast is dit programma erg duur (283 dollar voor 8 gebruikers). Meer informatie op http://www.winfiles32.com/NS/
[Total Traffic Control] Ziet eruit als een veelbelovend stuk software. Je kan een grafische weergave van je netwerk maken en gebruik maken van een keur aan meet- en regelobjecten die je in de grafische voorstelling kan slepen. Ik heb het programma nog niet helemaal werkend gekregen, want mijn 10 dagen durende trial is afgelopen. Ik ga ervan uit dat dit een erg duur programma is. Over de prijs staat niets vermeld op http://www.lightspeedsystems.com/total_traffic_control.asp
[Linux] Ik begin nu te begrijpen waarom prof netwerkbeheerder graag Linux gebruiken. Onder Linux is traffic shaping goed mogelijk. Ik wel echter liever Win2k blijven gebruiken, omdat ik anders het netwerk plat moet gooien. Daarnaast heb ik weinig ervaring met Linux. Ik heb me daarom niet verdiept in mogelijkheden onder Linux.
[QoS] QoS van Windows 2000 Advanced Server zou ook kunnen traffic shapen. Echter, ik heb geen Windows Advanced Server en ik neem aan dat dit een prijzig systeem is.
[Hardware] Duurdere routers kunnen vaak zelf traffic shapen. Dit vereist echter de aanschaf van zo'n dure router.

Omdat eerdere vragen in Network Troubleshooting en op AnandTech dood zijn gelopen heb ik besloten mijn topic nu in PNS te openen. Kent er iemand een programma dat zowel up- en download kan limiteren per client en liefst ook per poort, dat draait onder Windows en dat niet te duur is
Als je geen andere oplossing kent dan hierboven beschreven mag je wat mij betreft ook gewoon NEE posten. Dan kan ik misschien bepalen of het uberhaupt wel bestaat en eventueel beslissen om naar Sygate of Linux over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Stukje search verrijking ;)

[NetWare] Kwam ik vanmiddag tegen. Is nog in ontwikkeling, maar ziet er goed en veelbelovend uit.
http://www.trafficshaper.com/

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Koffie schreef op 24 september 2002 @ 20:35:

[NetWare] Kwam ik vanmiddag tegen. Is nog in ontwikkeling, maar ziet er goed en veelbelovend uit.
Hééé Koffie, zo'n botte lul ben je nou ook weer niet. ff checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26
Hoe zit dat precies met QOS onder win2k advanced. Wat voor service moet je daar voor in stellen om hem te laten fungeren als QOS server ? hoe gaat dat in zn werk ?
gaat zoiets uberhaupt werken, moet dat niet ondersteund worden door de applicaties en de clients ? (het zit wel standaard in xp + win2k, maar zijn er ook clients voor win9X ? en NT. want dat word natuurlijk ook nog aardig veel gebruikt. )
Traffic control services in Windows 2000 are used to manage traffic flow for QoS-aware and non QoS-aware programs. For programs that are not QoS-aware, traffic that they generate uses the traffic control API (TCI). This traffic is considered best effort and is sent to the TCP/IP stack. Traffic that is generated from a QoS-aware program uses the GQoS (Generic QoS API), with the intent of setting up a bandwidth reservation. When this QoS-aware traffic reaches TCI, TCI carries out the traffic control already implemented in the (RSVP) packet.
bron : http://support.microsoft....px?scid=KB;EN-US;Q233203& dat is 1 vraag beantwoord :) maar dan krijg je natuurlijk ook weer een nieuwe vraag. ik las dat de switches en routers het ook moeten ondersteunen, routers kan ik bij, maar de switches ? die zijn toch layer 2 en hebben er nix mee te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Koffie schreef op 24 september 2002 @ 20:35:

Ik bergijp dat dit programma werkt met NetWare van Novel. Ik neem aan dat Netware een totaal netwerkplatform is en dus ook de routing doet?
Op de site staat overigens "Don't have Netware, no problem!", maar het wordt nou niet echt duidelijk of je zonder Netware af kan, volgens mij niet.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Behalve dat er een QOS service draait in mijn bak vindt ik er nergens een tooltje voor terug om het in te stellen o.i.d.

Ben ik nou zo scheel?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22
RobIII schreef op 25 september 2002 @ 00:30:
Behalve dat er een QOS service draait in mijn bak vindt ik er nergens een tooltje voor terug om het in te stellen o.i.d.

Ben ik nou zo scheel?
de server is de regelneef in dit geval, je bak is gewoon het slaafje.

Ik heb hier laatst ook mee lopen klooien, maar het schijnt dat je er active directory voor moet aanzwengelen, en dat gaat echt niet vrolijk lopen op de epia bak die ervoor gereserveerd was, dus hebik heel t idee maar laten varen eerlijk gezegd.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb 't al... Excuus... Zie linkje

http://support.microsoft....ojects/so17/soblurb17.asp

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Topicstarter
Allemaal leuk en aardig dat QoS gedoe, maar een goedkope tool die onze problemen met up-en downstream oplost is er dus niet?

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Werkt QoS niet ook onder 'gewoon' Windows 2000 Server? (dus niet de Advanced die weer een stuk duurder is). Als dit zo is kan je samen met wat W2K clients toch een heel end komen denk ik? Dan ook nog i.c.m. MS ISA Server (de opvolger vsn MS Proxy server)?
Ik ben sinds kort ook een beetje op zoek naar iets in deze richting en zat aan deze combinatie te denken.

Ben trouwens heel benieuwd, als deze combinatie al zou werken, hoe effectief het is. Ook is het natuurlijk interessant om te weten of er tussen de verschillende pakketten die dit probleem zeggen op te lossen, nog grote verschillen in effectiviteit bestaan. Hier zijn 2 duurdere oplossingen:

http://www.packeteer.com/products/packetshaper/index.cfm
http://www.allot.com/products/ACfamily_DS.htm

Bijv. een test van dit soort pakketten voor bijv. de volgende situatie: ik reserveer 30% bandwidth voor wks 1, 70% bandwidth voor wks 2. Werkstation 1 gaat downloaden, werkstation 2 gaat gamen. De ping van wks 2 is misschien wel ietsje hoger dan ofzo maar wel stabiel, een constante waarde zonder grote pieken. ---> resultaat was dat pakket X beter scoorde dan pakket Y. Zoiets dus.

Topicstarter
Wellicht werkt QoS ook onder Win2k server. Ik weet het niet zeker. Ik heb echter liever gewoon een tool die dit voor mij regelt aangezien een nieuw OS ook weer een grote uitgave is. De links die je (Doomer) gaf zien er goed uit, maar het is zijn wel enorme grote, ingewikkelde en ongetwijfeld dure softwarepaketten.

Ik ben bang dat er geen gewone tool is voor onder Win2K. Proffesionele netwerkbeheerders, weten jullie niets!!???? Dit is toch PNS, of niet? :P .
Anyway. Ik denk dat ik maar eens met Linux aan de gang ga. Moet het toch een keer leren. Of is er toch een tool voor, iemand?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Anoniem: 42791 schreef op 25 september 2002 @ 00:51:
Allemaal leuk en aardig dat QoS gedoe, maar een goedkope tool die onze problemen met up-en downstream oplost is er dus niet?

Ja hoor, die is er wel.
Namelijk die trafficshaper voor NetWare. Probleem is dan wel dat je NetWare zult moeten aanschaffen :o

NetWare is een compleet op zichzelfstaand NOS, wat enigzins te vergelijken is met Linux.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26
mja, ben een beetje aan het zoeken geweest over Win2k en trafic shaping mbv QOS. op het onderstaande linkje kun je erg veel info en links vinden over de implementatie van QOS en de techniek er achter.
http://www.labmice.net/networking/QoS.htm
Het werkt met behulp van een snap-in in MCC, duzz lijkt me ook dat het werkt met win2k server (QOS admission control services snap-in )

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 20:30
Wat ik echt jammer vind is dat winroute geen volwaardige trafficshaper is. Die filters werken op zich erg goed, maar eigenlijk zou het nét iets verder moeten gaan. Dus de mogelijkheid om filters aan te maken die:
- bandbreedte kunnen knijpen
- per ip (range)
- per port

En dan moet het dataverkeer ook nog netjes gelogged kunnen worden. Je zou dan bijvoorbeeld:
- ervoor kunnen zorgen dat kazaa-achtige progjes niet je hele upload wegkapen
- gebruikers een datalimiet kunnen toewijzen opdat @home je geen waarschuwing meer stuurt etc..
- ervoor zorgen dat je server niet al de bandbreedte wegplukt voor 1 service

En dan hoeft er van mij niet eens een mooie front-end interface bij te zitten - die kan ik zelf nog wel in elkaar flansen.

Maar goed, ik draai freesco en zal het daar nog eens een keer voor uitzoeken.

Topicstarter
Koffie schreef op 25 september 2002 @ 08:43:

[...]

Ja hoor, die is er wel.
Namelijk die trafficshaper voor NetWare. Probleem is dan wel dat je NetWare zult moeten aanschaffen :o
Hmm, tja, maar Netware begint bij $900 of zoiets. Dan mag de tool wel goedkoop zijn, maar netware zelf is weer veel te duur. Ik zoek verder......

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vandaar mijn smiley ;)

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 19:43

schroevendraaier480

certified prutser

In LAN magazine staat een test van een aantal hardware QoS boxen.

Voorts is er als je als een Checkpoint firewall hebt nog een software oplossing. Floodgate is een produkt dat QoS kan realiseren (zelfs IPSec tunnels, H.323 etc.). Je moet alleen wel een firewall van Checkpoint hebben om Floodgate daarbovenop te laten draaien.

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

Anoniem: 26611

BSD router met ipf & ipfilter lost dit probleem met gemak op,
kost geen 900 eurotje })

Topicstarter
Anoniem: 26611 schreef op 26 september 2002 @ 18:24:
BSD router met ipf & ipfilter lost dit probleem met gemak op,
kost geen 900 eurotje })
Leuk! Kan je iets specifieker zijn? Kan het per client snelheidslimieten instellen up en down? En kan het ook per poort de snelheid regelen? Hebben ze een website? Etc.

Topicstarter
schroevendraaier schreef op 25 september 2002 @ 19:16:
In LAN magazine staat een test van een aantal hardware QoS boxen.

Voorts is er als je als een Checkpoint firewall hebt nog een software oplossing. Floodgate is een produkt dat QoS kan realiseren (zelfs IPSec tunnels, H.323 etc.). Je moet alleen wel een firewall van Checkpoint hebben om Floodgate daarbovenop te laten draaien.
Beetje hetzelfde als met Trafficshaper/Netware combinatie. Je moet in dit geval een firewall van Checkpoint hebben. Ook geen goedkope oplossing zo te zien. Ik hoop dat dat BSD router iets is. Ik ben op zoek naar meer info hierover. Later meer....

Anoniem: 2090

BSD Router is dus weer een unix bak dat als router fungeert.

Same problem als met linux, je moet jezelf erin verdiepen om te managen

Topicstarter
Ok, Windows + ICS gaat dus niet werken voor weinig geld.
Ik ga overstappen naar een andere oplossing. De twee beste opties die ik heb:

1. Linux! Vanouds het beste netwerksysteem volgens de pros.
2. Sygate! Overstappen naar Sygate kan ik doen zonder een hele nieuwe systeem install, want het draait onder Windows.

Ik ga 1 van deze twee opties proberen. Kunnen jullie
1. bevestigen of Sygate idd de snelheid per client zowel UP als DOWN kan limiteren per client en eventueel nog per client port.
2. wat ervaringen posten met traffic shaping onder Linux?

offtopic:
Mods, zal ik voor optie 2 een nieuw draadje "[Linux] traffic shaping overzicht" voor openen? Ik ga uitgebreid oplossingen testen en ervaringen posten

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 23:48

duronbug

Step on it.....!

Zoek op linux +cbq (classed based queing). Het werkt goed onder linux, heb er zelf ook mee zitten experimenteren. Alleen als je nog niet eerder met linux hebt gewerkt en al helemaal niet met traffic shaping, ben je in eerste instantie zeer veel tijd kwijt met lezen en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31879

One who's got it all, cisco routing ! neem je gewoon een 1605r of zo, kun behoorlijk shapen, policies maken zelfs op layer 2 adres, dit i.c.m. een switch met port security is absoluut fool proof ! En ja je moet je er wel in verdiepen, maar dat is volgens mij met alles zo, niemand wordt met kennis geboren.

Anoniem: 25556

Linux 2.4 is uitermate geschikt voor wat je wilt.. Cisco heeft ook leuke oplossingen, maar $$$$ en (maar dat is persoonlijk) IOS zuigt wat betreft configuratie. Ik zou gaan voor een Linux 2.4 box met CBQ, heb een soortgelijke setup hier draaien en werkt perfect.

Je gebruikt netfilter (iptables) om je pakketjes te markeren (voordeel: je kunt op ontzettend veel criteria taggen, meer dan bv. cisco aanbied), waarna je iproute2 gebruikt om het zaakje te queuen.

Overigens is er ook shaping software te verkrijgen voor windows NT/2k, zal even zoeken of ik de naam ervan nog kan vinden. NT/2K is imo niet de beste oplossing aangezien het domweg niet echt een netwerk-OS is (althans, niet op dit niveau)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 08:41

Ook

Yes I can!

Is dit nog iets?? Stond nog ergens in m'n Bookmarks.

http://eagle.ee.ntu.edu.tw/qossurf_e.html

Verder weet ik dat Sygate Office inderdaad aan prioriteiten doet, maar of dat ook inhoud dat je de bb echt kan instellen op een vast maximum weet ik niet. Het is meer zo dat als 2 mensen alle 2 tegelijk willen down- of uploaden, dat Sygate dan de 1 prioriteit boven de ander geeft. Maar, dat weet ik dus niet zeker!

Wees consequent, maar niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ook schreef op 01 oktober 2002 @ 07:46:
Is dit nog iets?? Stond nog ergens in m'n Bookmarks.

http://eagle.ee.ntu.edu.tw/qossurf_e.html

Verder weet ik dat [Sygate Office] inderdaad aan prioriteiten doet, maar of dat ook inhoud dat je de bb echt kan instellen op een vast maximum weet ik niet. Het is meer zo dat als 2 mensen alle 2 tegelijk willen down- of uploaden, dat Sygate dan de 1 prioriteit boven de ander geeft. Maar, dat weet ik dus niet zeker!
Mijn netwerk hier loopt nu een tijdje via [Sygate Office]. Voor internet delen is het een goed progsel, maar echt goed traffic shapen kan het niet. Het werkt inderdaad met prioriteiten. Je kunt groepen aanmaken en met sliders prioriteiten instellen voor Email, Web, Telnet, nieuwsgroepen, én, zo lijkt het, voor 1 extra applicatie én "de rest". Ik heb wat slider-settings uitgeprobeerd, maar kan het effect niet zo goed ontdekken. In ieder geval kan ik nog niet lekker gamen, terwijl ik een zware download trek.

edit: ik stap nu zeker over op Linux. Ik ben nu de nieuwe [Linux Redhat (8.0)] aan het downloaden. Zoals Hezik al zei: Linux met IProute2 en SBQ is "the thing" om precies je netwerkverkeer te managen. Het is alleen wel damn ingewikkeld voor een Linux n00b. Kijk hier http://www.tldp.org/HOWTO/Adv-Routing-HOWTO/ voor meer informatie.
In fact, the new routing, filtering, and classifying code is more featureful than the one provided by many dedicated routers and firewalls and traffic shaping products.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

vanwegen

-:|:-

Hey,

Een kleine netscreen (5xp) kan dit prima, en kost ongeveer €600,- (ofzo)

Bovendien beschik je gelijk over een goeie (hardwarematige) firewall. Zie www.netscreen.com

Eventueel kan je ook Squid als proxy gebruken (onder linux of NT) met traffic shaping. Ik heb hier een tijdje mee zitten werken en dat beviel prima.

(en dat kost dus weer niks)

Nadeel is dat het verkeer dan over de Proxy moet lopen.

En toen was m'n signature weg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat is nu de beste oplossing voor linux met NAT om de bandbreedte te verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 42791 schreef op 01 oktober 2002 @ 15:43:
[...]

Mijn netwerk hier loopt nu een tijdje via [Sygate Office]. Voor internet delen is het een goed progsel, maar echt goed traffic shapen kan het niet. Het werkt inderdaad met prioriteiten. Je kunt groepen aanmaken en met sliders prioriteiten instellen voor Email, Web, Telnet, nieuwsgroepen, én, zo lijkt het, voor 1 extra applicatie én "de rest". Ik heb wat slider-settings uitgeprobeerd, maar kan het effect niet zo goed ontdekken. In ieder geval kan ik nog niet lekker gamen, terwijl ik een zware download trek.

edit: ik stap nu zeker over op Linux. Ik ben nu de nieuwe [Linux Redhat (8.0)] aan het downloaden. Zoals Hezik al zei: Linux met IProute2 en SBQ is "the thing" om precies je netwerkverkeer te managen. Het is alleen wel damn ingewikkeld voor een Linux n00b. Kijk hier http://www.tldp.org/HOWTO/Adv-Routing-HOWTO/ voor meer informatie.

[...]
OMG dat advanced routing onder linux met iproute2 is echt te lastig voor een n00b. Heb je misschien een Nederlandse handleiding? Misschien dat ik er dan nog wijs uit kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dit is niet de bedoeling, dit draadje is inimiddels een FAQ'able verzameldraadje geworden.
Ik stel voor dat je in NT een eigen topic start (met duidelijk info!)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.