Promedion of Compaq laptop

Pagina: 1
Acties:

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
Ik ben al geruime tijd op zoek naar een leuk schootpc'tje, maar die waren tot voor kort niet erg snel en duur.
Nu is de markt wat beter geworden, en heb ik het geld er ook voor.

Ik moet nu gaan kiezen tussen 2 laptops. De ene is een AMD en de ander een Intel.
Nu vraag ik niet om ellenlange diskussies welke cpu nu beter is, maar het gaat om de prestaties.
Ik wil m'n laptop namelijk als desktopvervanger gaan gebruiken, dus ik verw8 dan ook wel wat. Natuurlijk begrijp ik dat hij dat nooit zal kunnen, maar ik probeer natuurlijk zo dicht mogelijk in de buurt te komen...

Ziehier de 2 laptops:

Compaq EVO N1005v AMD 1800
- AMD Athlon XP 1800+ processor
- 15,1" TFT scherm
- 256 kB Cache
- STd 256 MB RAM, 512 GB Max. RAM
- 16 MB VRAM
- 16,7 million colours
- 1024 x 768 pixels
- Dual View
- 30 GB Harddisk
- internal Combo drive (CD-RW/DVD)
- Stereo speakers met Bass reflex, 16 bit stereo sound
- Ports: 1 x Type-II CardBus-slots, 2 USB, S-Video (TV-out), parallel, PS/2, VGA, hoofdtelefoon, microfoon
- 56k Modem V.90
- Integrated 10/100 MBit Fast Ethernet Combo
- 4,2 x 34,5 x 26,9 cm case dimensions
- Weight >2,9 kg incl. battery
- Garantie: 1 jaar pick up & return: haal- en brengservice; retour binnen 5 werkdagen; inclusief onderdelen, arbeidsloon en vervoer; geldig tijdens kantooruren

Promedion 5600p
Processor (cache) Intel® Pentium® 4 processor 2.0 GHz (512 KB L2 cache)
Display (max. resolution) 15.0“ SXGA TFT (1400 x 1050)
Graphics ATI M7-P 128-bit 64 MB DDR 2D/3D
Hard disk 20 - 40 GB
Memory (max.) 512 MB DDR (1024 MB)
Optical device Combo: 8x DVD-ROM/4x4x24x CDRW
Floppy Disk Drive Yes
Modem Yes
Networking Yes
Audio Audio system with speakers
I/O Ports 1 x Type II PCMCIA slots (ZV port & Cardbus support)
1 x RJ-11 jack for Modem
1 x RJ-45 jack for Ethernet
1 x DC-in jack for AC adapter
1 x Parallel
1 x PS/2 port for mouse/keyboard
1 x VGA for Monitor
1 x S/PDIF (stereo digital audio)
4 x USB ports
1 x FIR (Fast Infrared) port
1 x Firewire/IEEE 1394 port
1 x S-Video Out port
Battery Type Li-Ion (8 cells)
Maximum Battery Life -
Weight 3.2 kg / 7.0 lbs (without battery)
Dimensions (W x H x D) 329 mm (W) x 44 mm (H) x 290 mm (D)
Operating System (language) Windows XP Home installed
Warranty (countries) 2 Year On-site: Netherlands only
Other important specifications Luxury Carrying Case

Het gaat er namelijk om, dat de promedion volgensmij géén P4-Mobile heeft.
Natuurlijk is de grafische kaart wel een leuke toevoeging.
Ik had namelijk op de frontpage gelezen in een van de reacties, dat een AMD sneller is als een P4 (niet mobile). Is dat zo? En welke is dan sneller?

Welke is het beste om te kiezen, als ik voor snelheid en prestaties ga?

Verwijderd

Promedion is een stukkie sneller.
Ik zie trouwens nergens de videokaart van de compaq staan, alleen dat ie 16 mb heeft.
De Xp1800+ is trager dan de p4 2.0 Ghz. Maar de laaste is idd geen mobile. Dus als je veel en lang moet werken zonder netaansluiting zou ik toch weer eerder voor de compaq kiezen.
Ze hebben beiden een mooi scherm, dus daar ligt het niet aan :).
Als je er ook op wilt gamen moet je zeker voor de promedion gaan, anders eigenlijk ook, behalve als je lang zonder netspanning gaat werken.

• bgever
Netspanning zal waarschijnlijk geen probleem zijn, maar als ik op de accu wil lopen, zijn 3 uur normaal (niet gamen ofzow) gebruik toch wel vereist.

Verwijderd

Sorry vraag je tussendoor, je zegt dat de promedion geen p4mobile heeft, maar een desktop P4 vreet toch veels te veel vermogen en produceerd toch te veel warmte voor een laptop?

Normaal gesproken is het verschil tussen een Xp1800 en P4 2.0ghz erg klein, dus de promedion zal zeker wel sneller zijn.

Ik zie ook dat de compaq geen DDR geheugen heeft, dat weegt zeker wel zwaar. Ik zou voor de promedion. (Je kan bij de compaq er van uitgaan dat je ook flink betaald voor uiterlijk, naamsbekendheid)

Verwijderd

yep, promedion heeft DDR geheugen, nu ik lees wat je ermee gaat doen, is de keuze nog makkelijker:

Promedion ;).

• bgever
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 19:57:
Ik zie ook dat de compaq geen DDR geheugen heeft, dat weegt zeker wel zwaar. Ik zou voor de promedion. (Je kan bij de compaq er van uitgaan dat je ook flink betaald voor uiterlijk, naamsbekendheid)
Hmz, daar zit wel wat in. Minder dat die compaq geen DDR heeft, was me nog niet opgevallen...

• bgever
De promedion staat al op nr. 1. Ben nu de pricewatch aan't doorspitten. Zoeken naar concurrentie... :P

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 19:02
Ik kan je een Dell aanraden, snel mooi, robuust en zelf samen te stellen. Zie Dell.nl

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• bgever
Oei, flinke concurrentie. Is even duur. Wel 0,2 Ghz langzamer, maar wel Mobile. Welke is NU het snelste? Als de Compaq niet meer meetelt... :?

Asus L3800c
Processor (cache) Mobile Intel® Pentium® 4 processor - M 1.8 GHz (512 KB L2 cache)
Graphics 32MB DDR SDRAM ATI M7-P/D
Hard disk 40 GB
Optical device 8x DVD / 8x8x24x CDRW Combo (Internal)
Floppy Disk Drive Yes (Internal)
Modem Yes
Networking Yes
Audio Audio system with stereo speakers
I/O Ports 2 x Type II or 1 x Type III PCMCIA slot
1 x RJ-11 jack for Modem
1 x serial port
1 x parallel port
1 x PS/2-compatibble keyboard/mouse port
1 x external VGA port / Mini D-sub
1 x SPDIF optical out combo w/ Speaker out/ Microphone-in
1 x FIR (Fast Infrared Red) port
2 x USB ports
2 x Firewire/IEEEE 1394 port
1 x Portbar II Port
Battery Type Li-Ion
Maximum Battery Life 2 hours
Weight 3.2 kg / 7.0 lbs
Dimensions (W x H x D) 326 mm (W) x 37/42 mm (H) x 267 mm (D)
Operating System (language) Optional
Warranty (countries) 2 years Pickup & Return: Netherlands only

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

promedion gebruikt toch geen piV-mobile cpu's maar gewone desktop varianten? dit is niet echt aan te bevelen voor de gebruiksduur op accu.

• Scipionyx
  • Niet online
Hoe duur zijn ze?
Hoe ga je 't betalen?

:P

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• bgever
Leuk dat je dat vraagt. Ik wil niet over de €2100 incl. BTW gaan.

Ik heb op dell.nl gekeken, en de laptop die bij mij in de smaak viel, ging daar zomaar ff €200 over... Die valt dus helaas af...

Die andere laptops zitten op €~2100,-

Verwijderd

De promedion is nog steeds het snelst, maar heeft geen mobile. Ik zou even informeren wat een normale desktop cpu in een laptop voor nadelen heeft.

• bgever
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 20:40:
De promedion is nog steeds het snelst, maar heeft geen mobile. Ik zou even informeren wat een normale desktop cpu in een laptop voor nadelen heeft.
Hij wordt niet veel warmer iig, want anders zou het niet zo goed zijn voor de laptop. (ik denk ook niet dat ze er dan een garantie bij zouden geven :P)
Hij vreet alleen maar meer stroom. De warmte wordt wel "meer" afgevoerd zal ik maar zeggen, omdat er een betere (maar luidruchtigere) cooler op zit.

Dus, als ik langer met de pc wil doen, kan ik beter die Asus pakken.

Maar wat mij wel opviel was de battary duur. Bij de asus is die 2 uur, en bij die promedion (weet ik van een bedrijf) is dat 3,5 uur. Dus, wat heeft die P4-M dan voor nut zou je zeggen 8)7

Verwijderd

oikoyama schreef op 24 september 2002 @ 20:44:
[...]

Hij wordt niet veel warmer iig, want anders zou het niet zo goed zijn voor de laptop. (ik denk ook niet dat ze er dan een garantie bij zouden geven :P)
Hij vreet alleen maar meer stroom. De warmte wordt wel "meer" afgevoerd zal ik maar zeggen, omdat er een betere (maar luidruchtigere) cooler op zit.

Dus, als ik langer met de pc wil doen, kan ik beter die Asus pakken.

Maar wat mij wel opviel was de battary duur. Bij de asus is die 2 uur, en bij die promedion (weet ik van een bedrijf) is dat 3,5 uur. Dus, wat heeft die P4-M dan voor nut zou je zeggen 8)7
Goed punt, alleen ik zou toch nog voor een 1,8ghz mobile kiezen ipv een 2,0 niet mobile.

Misschien heeft de asus gewoon een heel zwakke batterij. Nog iets, je moet die standaard standby opgave's wel een beetje kritisch bekijken want dat kan nog wel eens wat schelen met werkelijkheid. (kijk maar naar telefoons)

Verder lijkt de promedion kwa video ook veel sneller, maar volgens mij maakt die ati kaart gewoon gebruik van het werkgeheugen. Dus kan je die asus ook 64MB videogeheugen geven door wat extra werkgeheugen op te offeren. Pin me hier niet op vast, maar zo werkt het bij de meeste laptop videokaartjes.

• LopeZ
  • Laatst online: 19:59

LopeZ

Too much is never enough

Titelchangeje :)

Verwijderd

oikoyama schreef op 24 september 2002 @ 20:14:
Oei, flinke concurrentie. Is even duur. Wel 0,2 Ghz langzamer, maar wel Mobile. Welke is NU het snelste? Als de Compaq niet meer meetelt... :?

Asus L3800c
Processor (cache) Mobile Intel® Pentium® 4 processor - M 1.8 GHz (512 KB L2 cache)
Graphics 32MB DDR SDRAM ATI M7-P/D
Hard disk 40 GB
Optical device 8x DVD / 8x8x24x CDRW Combo (Internal)
Floppy Disk Drive Yes (Internal)
Modem Yes
Networking Yes
Audio Audio system with stereo speakers
I/O Ports 2 x Type II or 1 x Type III PCMCIA slot
1 x RJ-11 jack for Modem
1 x serial port
1 x parallel port
1 x PS/2-compatibble keyboard/mouse port
1 x external VGA port / Mini D-sub
1 x SPDIF optical out combo w/ Speaker out/ Microphone-in
1 x FIR (Fast Infrared Red) port
2 x USB ports
2 x Firewire/IEEEE 1394 port
1 x Portbar II Port
Battery Type Li-Ion
Maximum Battery Life 2 hours
Weight 3.2 kg / 7.0 lbs
Dimensions (W x H x D) 326 mm (W) x 37/42 mm (H) x 267 mm (D)
Operating System (language) Optional
Warranty (countries) 2 years Pickup & Return: Netherlands only
ik heb dus zo'n asus notebook, alleen dan met een desktop cpu. de batteryduur is idd niet erg lang, maar voor de rest is het wel een aanrader.
Over het video geheugen, die wordt niet van je werkgeheugen afgehaald, dus heb je ook een flinke videokaart. (vb. quake3 met 40 fps, res 1280x1024, details high)

• bgever
IK denk dat ik toch voor de promedion ga. Die heeft namelijk een 64MB (niet shared) videokaart, en er zit in de prijs WinXP Home. Daarbij is hij ietsie sneller, en ziet er mooier uit :P

Verwijderd

oikoyama schreef op 24 september 2002 @ 22:04:
IK denk dat ik toch voor de promedion ga. Die heeft namelijk een 64MB (niet shared) videokaart, en er zit in de prijs WinXP Home. Daarbij is hij ietsie sneller, en ziet er mooier uit :P
Lijken me goede argumenten, maar weet je zeker dat hij niet teveel herrie maakt of warm wordt?

Als je straks een smeltende stofzuiger hebt gekocht kan je daar weinig meer aan doen.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33
Ik heb ook een promedion 5600P op 2.0Ghz. Ik had na een tijdje een aantal problemen met de laptop. Hij is keurig vervangen en nu werkt ie zonder problemen. Hij wordt zeker wel warm op z'n tijd maar te heet niet.

Send encrypted messages - Freelance Drupal Developer

• bgever
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 22:15:
Als je straks een smeltende stofzuiger hebt gekocht kan je daar weinig meer aan doen.
Hij is iig al stiller als mijn Stofzuiger van het merk AMD wat ik nu heb :P
Laten we maar hopen dat hij lekker loopt een geen schroeiplekken op m'n benen gaat vertonen. (zo die-hard met m'n pc ben ik nu ook weer niet) :+

Verwijderd

oikoyama schreef op 24 september 2002 @ 22:27:
[...]

Hij is iig al stiller als mijn Stofzuiger van het merk AMD wat ik nu heb :P
Laten we maar hopen dat hij lekker loopt een geen schroeiplekken op m'n benen gaat vertonen. (zo die-hard met m'n pc ben ik nu ook weer niet) :+
Ha lol, kunnen ze na een avondje gamen je laptop operatief verwijderen. :+

Hier stond iets overbodigs, excuses

• bgever
Zo, bestellinkje geplaatst.

Nu maar hopen dat er geen gekke dingen mee gebeuren onderweg :o

Ik heb nog nooit bij dat bedrijf bestelt, maar in de shop survey stonden gelukkig niet al te veel slechte reacties _/-\o_

Al met al is het toch een flink bedragje geworden:
Totaal Bedrag €2,173.89

Straks krijg ik van UPS nog €1,11 terug, kunnen we nog even een broodje van halen in de pauze :+

Over +/- 2/3 dagen krijgen jullie mijn report vanaf het nieuwe schootpctje ;)

Verwijderd

oikoyama schreef op 24 september 2002 @ 22:42:
Zo, bestellinkje geplaatst.

Nu maar hopen dat er geen gekke dingen mee gebeuren onderweg :o

Ik heb nog nooit bij dat bedrijf bestelt, maar in de shop survey stonden gelukkig niet al te veel slechte reacties _/-\o_

Al met al is het toch een flink bedragje geworden:
Totaal Bedrag €2,173.89

Straks krijg ik van UPS nog €1,11 terug, kunnen we nog even een broodje van halen in de pauze :+

Over +/- 2/3 dagen krijgen jullie mijn report vanaf het nieuwe schootpctje ;)
Ok laat maar, ben eigenlijk zelf ook wel benieuwd naar je ervaringen

• bgever
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 22:40:
Trouwens als je geen vragen&opmerkingen hebt kun je mischien in SM vragen of ze je topic dichtgooien. weet niet of ik nu de policy schend, excuses in dat geval _/-\o_
Nah, laat 'm maar lekker open. Kan ik tenminste m'n hopelijke postitieve reacties posten. Altijd leuk om te weten hoe het nu afgelopen is...

[edit]
heh, het lijkt altijd of ik voor niets post... Mensen zijn me altijd voor :+

• bgever
Heb vandaag contact gerkegen. Netjes afgehandelt daar! Kijken eerst of alles klopt, voordat ze pas versturen.
Dit weekend gaan ze mijn laptoppie in elkaar sleutelen, en dinsdag hopen ze hem te ontvangen. Dus in de loop van de volgende week kunnen jullie een kleine review van mij verw8ten ;)

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 00:34

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

hmm.. vandaag was ook de medion actie bij de ALDI.. configuratie komt ongeveer overeen met die van de aldi..

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

• bgever
bijna dan, ik heb hem ook gezien.
Er zijn een paar nadelen tegenover die ik besteld heb:
ik heb
30GB i.pv. 20GB
64MB i.p.v. 32MB videogeheugen
512MB i.p.v. 256 MB Ram
US i.p.v. DEU toetsenbord-indeling
Betere HW
en de mijne ziet er mooier uit :P

iig, die Medion komt niet eens in de buurt van wat ik heb. Alleen de naam lijkt er zo verdomd op.
De mijne is idd een PROmedion vergeleken met de Medion :+

• bgever
Mooi! Heb vandaag de mail ontvangen dat ze de Promedion Laptop maar UPC verstuurd hebben. Mijn papage is morgen thuis, dus morgen heb ik 'm... Eindelijk :)

Wel netjes afgehandeld hoor! Me gaat als bestelling binnen is eens een leuke post maken in de shop-survey.
Morgen is dus hier waarschijnlijk een review te verw8ten.

Btw, het plaatje dat nu bij de promedion staat op de www.computerpirates.com site staat, hen ik hun gemailt. Waren er erg bij mee, aangezien er niet veel plaatjes van te vinden zijn :)

• bgever
De REVIEW:

Ik heb 'm nu pas een paar uurtjes aan staan, en moet zeggen, dat het toch een tering snel ding is. Hij houd makkelijk mijn (zie tag) oude pc bij. Hij is super snel, en het scherm is erg groot, met een hoge resolute.
De warmte en geluidsproductie vind ik niet bijzonder. Soms slaat ff de cooling aan, en dat geluid is niet erg hard.
De warmte is wel lekker (handig als je koude handen hebt :P) en niet vervelend. Hij wordt warm, maar idd niet heet.

De DVD en CD-RW combo heb ik nog niet uitgetest.
Ik ga nu eerst 'm fatsoenlijk (opnieuw) installen, en dan ga ik 3dmark ff runnen. Ben erg benieuwd naar de benches van deze Mobility Radeon 7500.

Het i-net (modem) heeft nog wat probs, en ik hoop dat ze verholpen zijn bij een nieuwe install.
Ik ben nu maar eerst ff de batt vol aan't laden voordat ik 'm alleen maar op de batt laat lopen.

Verder wil ik nog opmerken, dat de stand alone cd speler erg leuk is. Het werkt erg goed, zonder dat de laptop veel belast wordt.

Wel jammer is dat er 2 pixels van het scherm niet in orde zijn, maar in die resolutie gaan valt het bijna niet op :P (3px is ook het max. toegestane foutieve px, dus ik zit er nog onder :))

Alles is mooi geleverd per doos, en goed verpakt.
Er zit ook een handige case (lees: draagtas) bij, en de nodige software is bijgeleverd.

Tot dusver kan ik alleen maar lof over dit beestje geven, en ben er vol van overtuigd dat dit een goeie desktop vervanger is...

After the install you'll get more! ;)

• bgever
Promedion 5600P - TFT kleuren gek

:( dat zal wel duidelijk genoeg zijn...
Pagina: 1