(Dit is btw volgens mij best een grote post, maar ik zou dankbaar zijn als jullie daardoor niet afhaken
. Ook al weet je niets
)
Mijn HDD performance is ronduit KUT. Volgens Sisoft Sandra zelf onder de performance van een 7200rpm/udma100 schijf die NIET in raid 0 hangt, terwijl mijn harde schijven wel in een raid 0 array zitten. Behalve de maxtor. Heb 5 partities, namelijk:
[Op de Maxtor Schijf]
C:Fat 32 van 14 GB met 1.7 GB vrij (Hier staan boot.ini enzo op)
En een partitie voor FreeBSD
[/Op de Maxtor Schijf]
[Op de raid0 array]
D:NTFS van 3 GB met 1.5 GB vrij (Hier staat XP zelf op)
E:FAT32 van 7.6 GB met 4 GB vrij
F:FAT32 van 32 GB met 3.4 GB vrij
G:FAT32 van 32 GB met 2 GB vrij
[/Niet op de raid0 array]
De performance volgens Sisoft Sandra is:
C: 21337
D: 20967
E: 23156
F: 19708
G: 19210
Terwijl de performance van een udma100/7200 rpm schijf 24000 is
Ik heb op tweakers.net wel ergens gelezen dat er met XP een probleem is met computers met SCSI en Raid arrays. Dat de performance daar erg beroerd van was. Ver beneden de maat. Daar stond geloof ik dat dat met Service Pack 1 verholpen zou worden. (Er stond op tweakers.net dat nadat je contact op had genomen met Microsoft dat je een linkje+pass kreeg voor de update die dat probleem zou verhelpen. Die update was nog in beta fase dus die werd daarom nog niet public gemaakt en zou dus in SP1 zitten) Nou dat is bij mij dus niet het geval.
Ook stond er dat de partities converten naar dynamic disk een performancewinst zou geven. Dat kan alleen niet omdat ik dan onder FreeBSD niet meer bij mijn partities kan. Ik merk echt dat performance beroerd is, laden van spellen gaat even snel als bij andere computers (met RA2 zie je een balkje lopen b.v.). En als ik onder XP al mijn mp3's laad, ben ik wel 15 min zoet ongeveer. Terwijl dat onder freebsd echt zo gebeurd is. (Al laad ie onder XP bij mij wel meteen de tijden van alle mp3's enzo. Bij Freebsd gaat ie dat doen nadat ie je lijst heeft neergemikt). Anyway, dit is niet goed. Weet niet of iemand idee heeft?
Hardware:
- Duron 1000 @ 1150 (FSB van 11.5)
- Abit KT7-Raid (Met HPT370 Raid controller on board)
- Asus Geforce 2 Pro 64mb DDR (met tvout)
- 384 pc-133 ram (Goedkoop merk)
- 3com 100mbit netwerkkaart.
- Soundblaster Live 5.1
- 2x 40GB (UDMA100/7200RPM) Western
- 1x 20GB (UDMA66/7200RPM) Maxtor
Die 2 Western Digital harde schijven zitten in een raid 0 array. Die 20 gb en de 3 cdromspelers hangen aan de gewone ide-controllers. (De Maxtor en de DVD aan ide1 met de maxtor als master en de DVD als slave). De 48x Cyberdrive hangt aan ide2 als master en de Philips brander als slave.
Dus:
- Primary Master: Maxtor HD
- Primary Slave : DVD
- Second. Master: Cyberdrive 48x
- Second. Slave : Philips 2x brander
Hardware (Maar waarschijnlijk niet belangrijk):
- Microsoft Intellimouse Explorer 1.0
- Creative Inspire 5300
- Philips CDD3610 (2 speed brander)
- Cyberdrive 48 speed
- DVD-Speler (Goedkoop merk)
- Floppydrive
- 300 Watt voeding (Onbekend merk denk ik)
- Genoeg koeling
Drivers:
- Via 4-in-1 443
- Nvidia 40.41
- Highpoint v232
- Microsoft Intellipoint 4.1
- Bios van Abit KT7-Raid = A9
- Bios van Highpoint Controller = 2.32
- Creative: 5.12.01.0244-1.31.0040 (Versie van ctaud2k.sys)
Ik draai Windows XP en heb Service Pack 1 geinstalleerd en alle critical updates van Windows Update. Op 3 nutteloze updates (iets met de euro, en iets van 30 meg en een of andere update hoe ik me eigen gegevens veilig kan houden) en een oude creative driver update na heb ik alle updates van windows update.
(Die van creative is btw best raar, want nadat ik drivers heb geupdate, niet via windowsupdate, stond ineens die driverupdate er bij windows update. Maar ik heb in me history gekeken, en die update is van heel lang voordat die creativedrivers uitkwamen die ik geinstalleerd heb, dus die kan alleen maar ouder zijn, dus waarom die er blijft staan weet ik ook niet.)
Ook heb ik een bergje services uitgezet enzo en een redelijk goed ingestelde bios geloof ik. En ik heb van alles ingesteld in me XP volgens een of andere XP Tweak guide.
Alvast bedankt iig.
Edit: Dit is het linkje van tweakers.net: nieuws: SCSI performance problemen in Windows XP
Edit2: Als ik toch bezig ben, zou iemand me kunnen uitleggen wat iets van block size was ofzo toen ik me raid array ging maken. Die staat nu geloof ik op 64k ofzo? Kan dat. Weet niet wat ik daar het beste ik kan stellen
Mijn HDD performance is ronduit KUT. Volgens Sisoft Sandra zelf onder de performance van een 7200rpm/udma100 schijf die NIET in raid 0 hangt, terwijl mijn harde schijven wel in een raid 0 array zitten. Behalve de maxtor. Heb 5 partities, namelijk:
[Op de Maxtor Schijf]
C:Fat 32 van 14 GB met 1.7 GB vrij (Hier staan boot.ini enzo op)
En een partitie voor FreeBSD
[/Op de Maxtor Schijf]
[Op de raid0 array]
D:NTFS van 3 GB met 1.5 GB vrij (Hier staat XP zelf op)
E:FAT32 van 7.6 GB met 4 GB vrij
F:FAT32 van 32 GB met 3.4 GB vrij
G:FAT32 van 32 GB met 2 GB vrij
[/Niet op de raid0 array]
De performance volgens Sisoft Sandra is:
C: 21337
D: 20967
E: 23156
F: 19708
G: 19210
Terwijl de performance van een udma100/7200 rpm schijf 24000 is
Ik heb op tweakers.net wel ergens gelezen dat er met XP een probleem is met computers met SCSI en Raid arrays. Dat de performance daar erg beroerd van was. Ver beneden de maat. Daar stond geloof ik dat dat met Service Pack 1 verholpen zou worden. (Er stond op tweakers.net dat nadat je contact op had genomen met Microsoft dat je een linkje+pass kreeg voor de update die dat probleem zou verhelpen. Die update was nog in beta fase dus die werd daarom nog niet public gemaakt en zou dus in SP1 zitten) Nou dat is bij mij dus niet het geval.
Ook stond er dat de partities converten naar dynamic disk een performancewinst zou geven. Dat kan alleen niet omdat ik dan onder FreeBSD niet meer bij mijn partities kan. Ik merk echt dat performance beroerd is, laden van spellen gaat even snel als bij andere computers (met RA2 zie je een balkje lopen b.v.). En als ik onder XP al mijn mp3's laad, ben ik wel 15 min zoet ongeveer. Terwijl dat onder freebsd echt zo gebeurd is. (Al laad ie onder XP bij mij wel meteen de tijden van alle mp3's enzo. Bij Freebsd gaat ie dat doen nadat ie je lijst heeft neergemikt). Anyway, dit is niet goed. Weet niet of iemand idee heeft?
Hardware:
- Duron 1000 @ 1150 (FSB van 11.5)
- Abit KT7-Raid (Met HPT370 Raid controller on board)
- Asus Geforce 2 Pro 64mb DDR (met tvout)
- 384 pc-133 ram (Goedkoop merk)
- 3com 100mbit netwerkkaart.
- Soundblaster Live 5.1
- 2x 40GB (UDMA100/7200RPM) Western
- 1x 20GB (UDMA66/7200RPM) Maxtor
Die 2 Western Digital harde schijven zitten in een raid 0 array. Die 20 gb en de 3 cdromspelers hangen aan de gewone ide-controllers. (De Maxtor en de DVD aan ide1 met de maxtor als master en de DVD als slave). De 48x Cyberdrive hangt aan ide2 als master en de Philips brander als slave.
Dus:
- Primary Master: Maxtor HD
- Primary Slave : DVD
- Second. Master: Cyberdrive 48x
- Second. Slave : Philips 2x brander
Hardware (Maar waarschijnlijk niet belangrijk):
- Microsoft Intellimouse Explorer 1.0
- Creative Inspire 5300
- Philips CDD3610 (2 speed brander)
- Cyberdrive 48 speed
- DVD-Speler (Goedkoop merk)
- Floppydrive
- 300 Watt voeding (Onbekend merk denk ik)
- Genoeg koeling
Drivers:
- Via 4-in-1 443
- Nvidia 40.41
- Highpoint v232
- Microsoft Intellipoint 4.1
- Bios van Abit KT7-Raid = A9
- Bios van Highpoint Controller = 2.32
- Creative: 5.12.01.0244-1.31.0040 (Versie van ctaud2k.sys)
Ik draai Windows XP en heb Service Pack 1 geinstalleerd en alle critical updates van Windows Update. Op 3 nutteloze updates (iets met de euro, en iets van 30 meg en een of andere update hoe ik me eigen gegevens veilig kan houden) en een oude creative driver update na heb ik alle updates van windows update.
(Die van creative is btw best raar, want nadat ik drivers heb geupdate, niet via windowsupdate, stond ineens die driverupdate er bij windows update. Maar ik heb in me history gekeken, en die update is van heel lang voordat die creativedrivers uitkwamen die ik geinstalleerd heb, dus die kan alleen maar ouder zijn, dus waarom die er blijft staan weet ik ook niet.)
Ook heb ik een bergje services uitgezet enzo en een redelijk goed ingestelde bios geloof ik. En ik heb van alles ingesteld in me XP volgens een of andere XP Tweak guide.
Alvast bedankt iig.
Edit: Dit is het linkje van tweakers.net: nieuws: SCSI performance problemen in Windows XP
Edit2: Als ik toch bezig ben, zou iemand me kunnen uitleggen wat iets van block size was ofzo toen ik me raid array ging maken. Die staat nu geloof ik op 64k ofzo? Kan dat. Weet niet wat ik daar het beste ik kan stellen