Toon posts:

hardware of software router?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tegenwoordig is een hardware router niet meer zo duur (rond de 120 euro voor een 4 poorts). Mijn zusje die wil met haar huisgenotes op de kabel en dus een netwerk aanleggen (3 pc's). Nu vroeg zij mij dus of ik dat wilde doen en dan zo goedkoop mogelijk.
Optie 1: Ik heb hier nog een oude P166 staan die zij eventueel als server zouden kunnen gebruiken. Ze zouden dus alleen nog een hub moeten kopen.
Optie 2: Ze schaffen een hardwarerouter aan en klaar is kees.

Optie 1 kost dus ongeveer 35 euro (voor de hub) en optie 2 120 euro. Maar nu is natuurlijk het geval dat optie 1 veel meer stroom verbruikt dan optie 2 (een hardware router zal niet meer dan 25 watt gebruiken en de P166 server zeker het driedubbele + de stroomverbruik van de hub).

Dus eigenlijk is optie 2 de beste zou ik dan denken. Niet?
En als ik hier dus gelijk in heb, waarom hebben vele van jullie nog een oude Pentium bak als router (die verder geen dienst doet, dus alleen als router)?

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 14:07

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Je hebt gelijk.
En als ik hier dus gelijk in heb, waarom hebben vele van jullie nog een oude Pentium bak als router (die verder geen dienst doet, dus alleen als router)?
Omdat je met een softwarerouter veel meer mogelijkheden hebt, zoals het draaien van een webserver.

• woutervs
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-08 12:44
Ik zou voor optie 2 gaan, want ten eerste heb je er veel minder onderhoud aan, en als de stroom eens uitvalt weet je zeker dat hij weer gewoon draait. Ik gebruik zelf allebei, een router voor het hele huis, en op mijn kamer een servertje voor mijn eigen pc's.
De enige reden dat ik die heb staan is omdat ik het leuk vind om die server op te zetten (en omdat ik er nog wat andere dingen op doe).
Maar mijn advies is: tenzij het bij jezelf thuis is, doe het niet bij iemand die er weinig of niets van af weet. Als er eens wat is mag jij op komen draven..

[ Voor 0% gewijzigd door woutervs op 24-09-2002 19:00 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Neman schreef op 24 september 2002 @ 18:59:
Je hebt gelijk.

[...]

Omdat je met een softwarerouter veel meer mogelijkheden hebt, zoals het draaien van een webserver.
Die verder geen dienst doet bedoel ik natuurlijk (zoals het er staat), velen hebben een pentium bak als router die alleen dienst doet als router, dus alleen om het internet te delen en voor de rest dus niet. Kun je toch beter een hardware router hebben (=minder problemen, minder stroomverbruik).

Verwijderd

Niet iedereen denkt ff door als ze een router willen :)

En oude pc als router gebruiken is "gemakkelijker" dan naar de winkel gaan en een routertje te kopen. En zo heeft die oude puter toch nog een doel in zijn leven.
Het staat ook 1337 om te zeggen dat je een oude bak als router draaien hebt :+

Puur financieel is het inderdaad beter van een hardware router te kopen maar niet iedereen denkt in die richting he.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een hardware router is ook wat minder onderhoudsgevoelig

als er een stelletje nono's rodlopen zou ik er lekker een hardware router neerzetten dan kan er ook minder misgaan. en wordt je michien ook minder gebeld met "het internet doet het niet , kun je even komen kijken?"

en het is wat zuiniger, je hebt geen hijgende/zoemende pc ergens staan draaien tewijl je slaapt.

Iperf

Verwijderd

Van een PC neemt de monitor het meest aan vermogen. Als je goede router software hebt zoals Mandrake SNF, dan is die monitor overbodig. De instellingen kun je van een andere PC doen.
Ik heb zelf een PC als router met Mandrake SNF. Het is al een paar keer gebeurd dat de stroom er af is gehaald en dat ding starte gewoon weer op en werkt nog steeds als een trein.
Tevens heb je je netwerk beschermd met een firewall. En dat zit niet in elke router.

• Ook
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Ik zie de dames nog niet zo snel een webserver draaien eerlijk gezegd... :/

Ik zou gewoon een echte (hardware) router kopen want dat is echt een stuk makkelijker.. Ook sneller dan een HUB (in router zit vaak switch) en voor dat kleine beetje geld meer heb je stabiliteit ten top ("en als ie het niet doet moet je dit rode knopje aan- en uitzetten").

Koop wel meteen een UPNP router want gegarandeerd dat ze meteen met ze alle op MSN willen chatten >:)

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
Ook schreef op 25 september 2002 @ 11:18:
[...]

Ik zie de dames nog niet zo snel een webserver draaien eerlijk gezegd... :/

Ik zou gewoon een echte (hardware) router kopen want dat is echt een stuk makkelijker.. Ook sneller dan een HUB (in router zit vaak switch) en voor dat kleine beetje geld meer heb je stabiliteit ten top ("en als ie het niet doet moet je dit rode knopje aan- en uitzetten").

Koop wel meteen een UPNP router want gegarandeerd dat ze meteen met ze alle op MSN willen chatten >:)
Dat zijn ze tegenwoordig toch allemaal? (upnp) en anders softwarematig zo te krijgen toch?

Verwijderd

Je hebt gelijk.

[...]

Ligt er ook maar aan. Je hebt namelijk ook HW routers die meer kunnen dan SW routers maar die kosten meer €€€€

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb een oude p233 staan als router met freesco. Ik heb er nooit onderhoud aan, en ook geen vage errors als de stroom er es af gaat oid.. werkt prima dus :) En heb er ook nog een webserver, ftp, ssh, traffic tooltjes etc. opstaan, wel leuk om mee te klooien :+ Maar om eerlijk te zijn lijkt een hardwarematig routertje me in jouw geval wel handiger. Met zo'n ding kan gewoon niks fout gaan, kost weinig stroom, maakt geen geluid, niet brandgevaarlijk etc. En die 120 euro moet met zn 3en toch wel op te brengen zijn? Maar als die kosten echt een bezwaar zijn kan een router-pc imo ook wel.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 21:39

Jiffy

God, you're ugly!

Mooi een hardware routertje neerzetten. Lekker simpel en ze kunnen er nix aan verkloten. Gebruik pas een softwarerouter zoals Smoothwall of FreeSCO als je er zelf lol in hebt...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Ook
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 14:08:
[...]

Dat zijn ze tegenwoordig toch allemaal? (upnp) en anders softwarematig zo te krijgen toch?
Niet allemaal hor..
Ik heb zelf een op Amit gebaseerde router (SMC 7004BR) en daar is de UPNP firmware nog in beta stadium. (Wel op komst dus!)

Wees consequent, maar niet altijd

Pagina: 1