Toon posts:

[amdxp1800] te heet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit met het volgende probleem:
ik heb een XP1800+, 256mbddr266, asus a7v333 mobo & asus geforce4ti-4400 128mb ddr. op de processor zit een spire cooler tot 2,2 ghz, op de geforce een klein 4x4 dingetje. verder zitten er nog 2 8x8 coolers in mijn kast (1 voorin die lucht zuigt en 1 achterin die lucht eruit blaast)
dit lijkt me voldoende koeling om je systeem een beetje fijn te laten draaien, of niet?

het jammere is echter dat volgens asus pcprobe2 (temp. progje) en volgens mijn bios de processor zo rond de 70 graden wordt. Het is zelfs zo erg dat me pc tijdens een benchmark als 3dmark de boel opeens uitvalt (volgens mij is dat die oververhittingsbeveiliging van me mobo).
weet iemand misschien hoe ik dan in godsnaam de temperatuur omlaag kan krijgen en of dit normaal is??

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 22:21
Ik zou er een beter koelblok op plaatsen. Zou je misschien kunnen vertellen wat voor heatsink/fan je nu gebruikt?

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

ben jij zeker dat de koeler er tegoei opzit??

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 06:03
Wat voor spire koeler is het ? ik had eerst zon plat koper modelletje :) dat was rommel (dondervogel minimaal 60 graden). Ik denk eerder dat de kooler tekort schiet (die van mij ging to 1,5 ghz :?)

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
maybe koelpasta?

Check mijn knowledge base!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Probeer eens een Zalman 6000Cu. Heb ik ook. 38 graden idle. Zie specs voor mijn PC.
70 graden is dus wel erg veel. Ik zou toch echt eens kijken of je koeler er goed op zit, of je goed koelpasta gebruikt hebt, of de airflow niet belemmerd word (kabels in de weg en zo), of je fan van je spire wel goed hard draait.
Suc6!

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

ik heb een AMD XP 1800+ ook met asus a7v333 en met een Coolermaster High Performance Cooler tot 2.2Ghz(Heat Sink van puur koper!) en deze word ongeveer 52 graden. Wel in bios ingesteld dat hij niet maximaal loopt. Draait nu op 3900 toeren ipv 7000. Gaat sneller draaien als hij warmer wordt.

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 13:36

amahusu

taking over the world!

lijkt me dat het dan aan het contact tussen je cpu en de koeler ligt. Probeer eens nogmaals wat koelpaste erop te smeren (niet teveel)

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb hetzelfde probleem, zie ook: Alweer een te heet systeem :)

Ben het troubleshooten nou echt beu, het werkt en loopt niet vast. Ook kan die proc deze temps hebben, al is het aan de hoge kant.

• David
Gooi er gewoon een Arctic SuperSilent Pro op voor 20 euro. 20dB en koelprestaties zat.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Topicstarter
tuurlijk zit er koelpasta op en ik heb een spire cooler met koperen laag. hij draait echter maar op 3500 tpm
in het bios valt daar niets aan in te stellen voorzover ik weet...

• David
Hoe heb je je fans neergezet?

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Asus geeft toch meestal verkeerde temperatuurs aan :?

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:43

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ben je van plan over te gaan clocken?
Nee? Dan kun je proberen je Vcore naar beneden te halen, scheelt echt zo 10 graden, met maar weinig minder stroom erop.
Hierbij geldt hetzelfde als met opvoeren, kleine stapjes en kijken tot wanneer ie stabiel blijft.

Verder zijn er heel veel topics met deze problemen, ook met mensen die grotere coolers proberen, Dure Zalmans enzow, werkt allemaal niks...

Met een beetje geluk wil een echt goede cooler flink wat uitmaken, het is dus wel het proberen waard :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 20:36:
Asus geeft toch meestal verkeerde temperatuurs aan :?
ja dat lijkt mij dus ook want als ik aan de fan voel nadat het systeem is gecrashed omdat de proc. zogenaamd over de 90 graden is, dan voelt het ding echt alsof het 20 graden is ofzo, totaal niet heet dus...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:45

Epsilon

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 21:17:
[...]

ja dat lijkt mij dus ook want als ik aan de fan voel nadat het systeem is gecrashed omdat de proc. zogenaamd over de 90 graden is, dan voelt het ding echt alsof het 20 graden is ofzo, totaal niet heet dus...
totaal WEL heet dus, want dan maakt het koelblok geen contact met je proc. Anders zou je koelblok gewoon even heet moeten zijn als je proc.

Ik zou toch maar es naar het contact kijken.

Verwijderd

issie overgeklokt??

waterkoeling proberen?

Verwijderd

wat is papst? en microkid ik heb zelfde systeem bijna, ook 1800+ asus a7v333 en zalman6000cu maar hij word 43 idle en 50 stressed, met de kast open, hoe doe je dat? :)
en in bios kan mijn vcore niet lager dan 1.75, hoe kan ik dat toch lager doen? :)

• David
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 21:33:
wat is papst? en microkid ik heb zelfde systeem bijna, ook 1800+ asus a7v333 en zalman6000cu maar hij word 43 idle en 50 stressed, met de kast open, hoe doe je dat? :)
en in bios kan mijn vcore niet lager dan 1.75, hoe kan ik dat toch lager doen? :)
Papst is een Duitse fabrikant van fans die toevallig zeer stille (min.12dB(A)) fans levert.
Je vcore kan helaas niet verder naar beneden bijgesteld worden. 1,75v is prima, en je temps zijn verre van abnormaal.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

ahh ok, maar kvin het ietwat raar, dat ik dat haal met open kast :/, maar maakt zon papst echt 47 dba???

Verwijderd

Volgens mij heeft epsilon gelijk en moet je die koeler er gewoon goed opzetten. Hij zal wel verkeerdom zitten ofzo..of een slappe klem, kan ook.
Dat hebben heel veel V7+ koelers (van Tt), zo'n slappe klem. Beetje bijbuigen en zo 15 graden er af. Misschien is jouw klem ook wat slap.

Edit: en die Papst 12dB is wel leuk hoor, maar je kan er niks mee koelen. Die dingen zijn stil omdat ze bijna stilstaan. Ik heb hier een papst liggen die 2800 rondjes doet, nou, die hoor je wel hoor net als alle andere fans die 2800 rondjes doen. Hijs wel iets stiller dan andere fans, maar Papst is geen "wondermerk" zoals velen denken. Ze zijn gewoon net ff ietsie beter.
Voor die 12dB moet je geen oc'ed sys hebben en _wel_ een 8045 of AX-7. Anders gaat je proc protesteren.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
dat had ik eerst ook met een spire coolertje, een van de goedkoopste gekocht, in de prijslijst stond dat hij geschikt was voor AMD 1800+, maar ging op internet kijken, hij is maar voor maximaal een AMD Athlon 1200, dus mijn temps waren rond de 60 graden stressed, ben er maar naar de winkel terug gegaan en geklaagd, mocht ik het gratis omwisselen voor een Spire WhisperRock II (superstil) en coolt tot een 2200+, ik heb AMD 1800+ en is zo'n 48 graden stressed

Verwijderd

Topicstarter
hm ik heb er dus ook een spire inzitten, misschien is dat het wel
ik ga ff de specs van de cooler controleren

• David
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 00:59:
[knip]
Voor die 12dB moet je geen oc'ed sys hebben en _wel_ een 8045 of AX-7. Anders gaat je proc protesteren.
Met een PAL8045T koelt 'ie anders ruim goed genoeg om redelijk over te klokken. Het verschil tussen een Papst 12dB of een stilstaande fan is atijd nog groter.

Even over de Whisperrock: ik heb er hier ook een, maar de Arctic SuperSilent Pro is een stuk stiller en koelt beter. Nadeel: kost 5 euro meer :)

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Ik heb ook een a7v333 met 1800+. idle 53 en stressed 57. Was eerst ook 70 Idle).
Na het plaatsen van casefans is het lager geworden. Dit mobo geeft de temp trouwens te hoog aan.
Peddler, hoe stel je in de bios van de a7v333 dan de snelheid van de fan in??? Mijn coolermaster loopt ook maar op 3096 en ik wil dat ding best wel hoger zetten....

Verwijderd

Ik denk toch echt dat de koeler er verkeerd opzit dan ofso...
ik heb whisperrock II en mijn CPU blijft netjes rond de 37 idle..en 42 stressed

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 10:20:
Ik denk toch echt dat de koeler er verkeerd opzit dan ofso...
ik heb whisperrock II en mijn CPU blijft netjes rond de 37 idle..en 42 stressed
Mooie temp. Wat voor cpu? Overgeclocked?

Verwijderd

Misschien ook een extra FAN erbij om lucht aan te zuigen.
En idd koelpasta, controleren of ie er goed op zit. Over de temps zou ik met al te veel zorgen maken, ik heb weleens een XP1700+ een heledag passief gekoeld :D

Ik had dus me koeling-voeding uitgezet |:( Dat was met een TT vulcano6Cu+

Verwijderd

DiMension schreef op 25 september 2002 @ 09:57:
[...]

Met een PAL8045T koelt 'ie anders ruim goed genoeg om redelijk over te klokken. Het verschil tussen een Papst 12dB of een stilstaande fan is atijd nog groter.

Even over de Whisperrock: ik heb er hier ook een, maar de Arctic SuperSilent Pro is een stuk stiller en koelt beter. Nadeel: kost 5 euro meer :)
Wat is "redelijk" dan?

• David
Hij is inmiddels de deur uit omdat ik nu dualprocessor draai en m'n moederbord geen gaten heeft (2ALPHA's zijn ook een beetje duur).
Ik draaide m'n AthlonXP 1700+ op 1533MHz (1800+ dus, hij ging niet veel verder, ook niet met een Delta 80HP), vol stressed met een kamertemp van 30 graden (Campzone 2) 61 graden. Thuis in m'n kamer van een graadje of 15-20 haalde ik 50-55 graden maximaal.
Niet slecht voor koeling die je niet hoort. Het scheelt trouwens overal ongeveer 10 graden met een Delta 80HP.

Dato DUO synth voor twee

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
ik heb nu zo'n lekkere stille zalman 6000Cu!!! lekker ding. Eerst had ik een coolermasteer normaal ding met temp. control. Dan werdie stressed zon's 60 graden. Kijk ff contact met pro na ja want je koelblok behoord heet te zijn. Tenminste, tenzijn je er een GIGA fan op hebt zitten :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Longlegg
  • Laatst online: 13-04-2022

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

heb ook een xp1800, wordt maar 34 graadjes :) met een coolermaster dp5h nog wat :) bewijs: http://home.tiscali.nl/~grundmep/got/naamloos.JPG

Specs

• zwiebel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb dus ook een 1800XP en werd dus ook netjes 75 graden. En ook wel eens 85+ als het zomer is. Dit is niet bevordelijk voor de levensduur. Ik heb toen de Tt volcano 7+ erop gezet, zat eerst een coolermaster op. Toen werd hij nog steeds 75 graden in de zomer. Toen was ik het zat en heb ik er WC ingezet. Nou komt hij stressed niet boven de 60. en idle rond de 45 graden. Het zijn gewoon gruwlijke heethoofden.
btw, ik heb een eheim 1048 en een supergrote radiator met 2 enermax 120mm FANS erop.
Dus ik denk toch echt dat eens WC uit moet proberen als je hem niet met een coolermaster gekoeld krijgt. een Volcano kopen is weggegooid geld!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
is maar een ideetje, maar aangezien mijnes nooit zoheet wordt; zou het niet een VERKEERDE voltage instelling kunnen zijn? Misschien kan het mobo het niet aan, of helpt een bios update

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:43

Scatman_II

R9500 Pro >:)

pierre-oord schreef op 25 september 2002 @ 19:04:
is maar een ideetje, maar aangezien mijnes nooit zoheet wordt; zou het niet een VERKEERDE voltage instelling kunnen zijn? Misschien kan het mobo het niet aan, of helpt een bios update
Idd, en ook nog ff een reminder aan mijn bericht op de vorige pagina :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• gijoe666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07-2025
Weet je heel heel zeker dat je het koelblok er goed op heb gezet...
Het plakkertje onderop het koelblok zit niet in het midden , zodat het koelblok er maar op 1 manier op kan!

Mocht je het plakkertje verwijderdt hebben en er pasta op hebben gesmeerd, dan zou het niet uit moeten maken...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de boel es gecontroleerd, koelblok erafgehaald (die zat wel goed vast :@), ik had het ding namelijk zelf niet in elkaar gezet, maar compleet gekocht... en wat bleek... onderop de koeler zat nog steeds zo'n rood plakkertje, en daarbij zat er ook pasta opgesmeerd. Dat rode plakspul blokkeerde de geleding dus.... :@

ik heb dat ff vakkundig verwijderd met een schroevedraaier en met wat nieuwe koelpasta draait het ding nu op rond de 53-55 graden in windows, da's dus redelijk normaal voor een AMDXP....
maja er zitten dus wel al 2 extra case fans in dus het zou eigenlijk nog beter moeten kunnen... :(

in ieder geval is ie nu niet meer belachelijk heet

bedankt allemaal voor de moeite in ieder geval :)

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:44

DinX

Motormuis

Behoorlijk dom van degene die hem in elkaar gestoken heeft |:(
Goed voor een cpu naar de haaien te helpen

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Je hebt mazzel dat hij nog leeft :|

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Grmph, kheb een Spire Whisperrock II cpu koeler, silent, en die houdt mijn overgeclockte cpu @ 1900 Mhz ! @ 46 graden IDLE, 48 Stressed, Case Temp @ 20 tot 24 graden
Pagina: 1