[TAPI/COMM WIN32]Verschillen Win2k & NT4 (geen events?)

Pagina: 1
Acties:

• TheMrH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 20:29
Situatie
Op dit moment ben ik bezig met een berichten programma (in C++). Over een TCP socket wordt een XML bericht gestuurd naar mijn programma welke deze ontleed en uitstuurt. Eventueel is er ook nog een terugmelding naar de aanroeper. Hij stuurt al SMS, Buzzer en Voice berichten. Dit gebeurt via de TAPI laag in windows. Hier vraag ik ihgv een SMS bericht een "comm/datamodem" handle aan waardoor ik via de reguliere ReadFile() en WriteFile() met OVERLAPPED I/O kan communiceren over de lijn met de provider. Werkt allemaal prima; UCP, TAP en IAT zijn al geimplementeerd. Voice doet het ook al netjes.

Het programma heeft als grove TAPI basis het TapiComm voorbeeld van Microsoft te vnden op de Tapi FAQ: http://home.attbi.com/~bpennypacker/tapifaq/tapifaq3.html (directe link ftp://ftp.microsoft.com/developr/TAPI/tapicomm.zip)

Het probleem
Onder Win2k gaat alles prima. Onder NT4 krijg ik helaas geen events binnen. Er wordt dus niet gedetecteerd dat er data binnenkomt over de lijn. Een beetje een monoloog dus. Helaas komen de berichten dan ook nooit aan...

Al bekeken
Ik heb de timeouts (opvraagbaar via GetCommTimeouts()) al gelijk gemaakt (met SetCommTimeouts() dus). Dit was tot zover ik kon zien het enige verschil.

De oplossing??
Wat heb ik over het hoofd gezien? iemand anders ervaring met Comm/Tapi stuff onder NT4?

The box said 'requires Windows 95 or better', so I installed Linux...

• TheMrH
Niemand?? Ik kan me niet voorstellen dat nog niemand iets met ReadFile() en WriteFile() de comm poort heeft uitgelepeld en volgestopt.

• TheMrH
Ow ja, nog een ding: Hyperterminal doet het wel prima op beide bakken, dus degene van NT4 en van Win2k. Hiermee vallen de hardware problemen al af helaas.
Tevens gebruik ik hetzelfde type modem, en het is allebei zo'n stomme Compaq PC.

Het moet dus haast wel een software intelling zijn, maar welke...

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:07

The End

!Beginning

Gebruik je 'lineNegotiateAPIVersion' om de versie van TAPI vast te stellen?

• TheMrH
Yep, die wordt ook gebruikt. Wieso?

• The End
  • Laatst online: 15:07

The End

!Beginning

Als je de verkeerde versie van TAPI kiest kan je heel veel dingen wel (of juist niet) doen.
Je moet goed nakijken of alles wel op NT4 het doet en bij welke versie van TAPI.
Wat heb je staan bij dwAPILowVersion en dwAPIHighVersion van de functie 'lineNegotiateAPIVersion'?

• TheMrH
De low version is 0x00010004 en de higversion is 0x00030000

Ik krijg ook netjes een Comm handle terug waaraar ik kan schrijven, alleen krijg ik geen data binnen.

• TheMrH
Helemaal niemand ervaring met COMM spul onder WinNT4??

• farlane
  • Laatst online: 30-08 23:12
Het is dus zo dat exact hetzelfde progje onder 2k wel werkt en onder NT niet ?

Heb je de berichten over je lijn bekeken ? ( Wordt er echt wat verstuurd ? )

Welk signaal ( pinnummer ? ) veroorzaakt de events in 2k? Is dit anders ingesteld oid in NT ?

Werken je comports onder NT4 ueberhaubt wel goed ? Is er wellicht een compoort kapot ? Of een signaal van een van de poorten ( bijv het DCD signaal ) ?

Kan het niet zo zijn dat je handshaking niet goed staat ingesteld ?

( Ben eventjes in het wilde weg aan het schieten hier hoor... ;) )

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• TheMrH
farlane schreef op 01 oktober 2002 @ 09:49:
Het is dus zo dat exact hetzelfde progje onder 2k wel werkt en onder NT niet ?
Klopt
Heb je de berichten over je lijn bekeken ? ( Wordt er echt wat verstuurd ? )
Ga ik zometeen checken, ik dacht het wel
Welk signaal ( pinnummer ? ) veroorzaakt de events in 2k? Is dit anders ingesteld oid in NT ?
Geen flauw idee, zal ik ook nazoeken. harwarematig (pinnummer zal het hetzelfde zijn, tis een standaard compoort)
Werken je comports onder NT4 ueberhaubt wel goed ? Is er wellicht een compoort kapot ? Of een signaal van een van de poorten ( bijv het DCD signaal ) ?
Yep, lijkt er wel op. Anders zou HyperTerminal het ook niet doen toch?
Kan het niet zo zijn dat je handshaking niet goed staat ingesteld ?
Welke handshaking? Hardware? De modems communiceren prima met elkaar, en AT commando's kome ook aan in het modem; ik krijg een bevestiging (OK)
( Ben eventjes in het wilde weg aan het schieten hier hoor... ;) )
Graag! Schiet zo door!

• farlane
Er zijn nogal wat settings die invloed kunnen uitoefenen op je compoort gedrag.

Check de SetCommState functie en DCB structure eens uit op msdn.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• TheMrH
De DCB heb ik gisteren helemaal gelijk getrokken (wat een klote mega struct zeg, en dan alles ff naar het scherm printen..).

edit:

SetCommTimeouts() en consorten had ik al geset, maar ik zag dat het op 2 plekken gebeurt, wat natuurlijk niet de bedoeling is... Ff kijken waneer er wat geset moet worden.

• farlane
TheMrH pruttelde op 02 oktober 2002 @ 09:36:
... wat een klote mega struct zeg ...
Hehe :+ wat is software maken toch een mooi vak eh ?

Pagina: 1