Geen geaarde stopcontacten in huis (alleen keuken).

Pagina: 1
Acties:
  • 852 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55
Wij hebben hier een probleem waar ik eigenlijk best wel van baal. We hebben alleen maar geaarde stopcontacten in de keuken. Wat zijn de risico's? En is het eenvoudig om alsnog geaarde stopcontacten te bouwen :?.

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Je kan je pc ook gewoon met een draadje verbinden met je radiator, is ie ook geaard

Verwijderd

Ik heb ook me P4 op een niet geaard stopdoosje, maakt niks uit, anders stond er wel een vette sticker op je pc/voeding
met een waarschuwing

Verwijderd

jaja, radiator zou ik niet doen, is ie niet voor gemaakt volgens mij moet ie alleen warmte afgeven en geen stroom laten wegvloeien

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 11:08
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 16:49:
jaja, radiator zou ik niet doen, is ie niet voor gemaakt volgens mij moet ie alleen warmte afgeven en geen stroom laten wegvloeien

Dat klopt, maar als het goed is, is het hele systeem van ijzer gemaakt, waarbij het ook verbonden is met een aarddraad..

Meestal kun je dat zonder problemen doen als je problemen hebt met je pc.

(Maar zie het niet als vervanging voor al je niet geaarde apparatuur!)

Verwijderd

Twynn schreef op 24 september 2002 @ 16:54:

[...]

Dat klopt, maar als het goed is, is het hele systeem van ijzer gemaakt, waarbij het ook verbonden is met een aarddraad..

nee maar verkomt wel een schokje als je weer eens met je kast/kabels in de weer bent..

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

[...]

De verwarming is van ijzer, en moet altijd geaard zijn. Ik heb mijn systemen ook aan de verwarming geaard. Eerst even de verf erafkrabben, klemmetje eraan, draadje eraan, en klaar :)

Werkt prima. Aangezien de verwarming geaard moet zijn, is het geen enkel probleem. En als je het niet doet, kan je rare problemen krijgen met je pc.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Maar als je PC een beetje flex in mekaar steekt heb je ook geen lekstroom, dus ook geen schokje, heb geen aarde en nooit schokken of instabiliteit problemen ofzo. had het wel met me ouwu 486, maar die was inderdaad niet helemaal flex

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 16:59:
Maar als je PC een beetje flex in mekaar steekt heb je ook geen lekstroom, dus ook geen schokje, heb geen aarde en nooit schokken of instabiliteit problemen ofzo. had het wel met me ouwu 486, maar die was inderdaad niet helemaal flex
je kan er bijvoorbeeld last van krijgen als in een netwerk sommige pc's wel andere niet zijn geaard

• atomik
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-11-2024
Kan best wezen dat een radiator daar niet voor gemaakt is, maar als per ongeluk je systeemkast onder stroom komt te staan net op het moment dat jij 'em vast hebt, dan ben je maar wat blij als dat ding zijn stroom via de kachel af laat vloeien...

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Dit vroeg ik mij nou ook net af. Ik weet niet hoe het bij de topicstarter is maar bij ons is er geen radiator. Alleen gaskachel in de woonkamer (van flatje). Dus wat is nog meer een goeie oplossing?

Out of order...

Verwijderd

[...]

Sorry hoor, maar dit zou ik NOOOIT doen.
ik wij hebben meerdere elektrischens in dienst, en die raden dit ALTIJD af.
stel er gebeurt wat en je hebt een aarding nodig. dan staat je compleete CV onder stroom!!
ja dat is fijn.

dus DOE maar niet.

ik tweak al JAREN zonder aarding, heb net in mijn nieuwe kamer een geaard stopcontact. dus het is zeker niet nodig :D

Verwijderd

Kabel trekken vauit de keuken misschien

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55
Da_Killah schreef op 24 september 2002 @ 17:03:
Dit vroeg ik mij nou ook net af. Ik weet niet hoe het bij de topicstarter is maar bij ons is er geen radiator. Alleen gaskachel in de woonkamer (van flatje). Dus wat is nog meer een goeie oplossing?
Ik heb wel een radiator vlak bij PC...

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03-2025

Ridder

Advanced Moo Device

Vaak zit er wel een aardedraad achter het stopcontact.
Wanneer je de beschermplaat verwijderd zie je een groen-gele draad zitten

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

[...]

in de sommige nieuwbouw huizen dus niet.
daar worden de verwarmingen aanelkaar verbonden dmv een slang.
een beetje zo'n douchekop slang, maar dan stukken sterker.
die kunnen een veel hogere druk aan daan de koperenleidingen.
daarom leggen ze ook bij zulk soort huizen. loze draden voor de aard naar elk stopcontact.
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 17:11:
Kabel trekken vauit de keuken misschien
ja, daar heb ik ook wel eens aangedacht. in het huis waar ik in zit, liggen dus wel overal koperenleidingen voor de cv. en geen aard, behalve in mijn keukentje. ik wil opzich wel een kabel trekken van mijn keuken. maar dan zit mijn koelkast op hetzelfde stopcontact als mijn pc.
kan dat kwaad??
nu zitten ze trouwens op de zelfde groep.

Verwijderd

Heb hier dat probleem ook gehad....
De stroomleidingen zaten echter zo vol dat doortrekker niet mogelijk was..

Staat nu op m'n verwarming geaard... overgens niet met een dun aardedraadje maar met een heuze staal kabel :D...

Het enige probleem is dat mocht er iets mis gaan er niet toevallig een verwarmingsmonteur bezig moet zijn.. dat overleefd ie nl niet :D

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 17:10:
[...]

stel er gebeurt wat en je hebt een aarding nodig. dan staat je compleete CV onder stroom!!
ja dat is fijn.

dus DOE maar niet.

ik tweak al JAREN zonder aarding, heb net in mijn nieuwe kamer een geaard stopcontact. dus het is zeker niet nodig :D
Stel er gebeurd iets. Dan loopt de spanning over de verwarming weg naar aarde, en dan is het gewoon weg. Bovendien zegt de aardlek schakelaar meteen POEF, en is de stroom er binnen 50ms vanaf :) En de complete CV komt daarmee niet onderstroom te staan.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 17:30:
Heb hier dat probleem ook gehad....
De stroomleidingen zaten echter zo vol dat doortrekker niet mogelijk was..

Staat nu op m'n verwarming geaard... overgens niet met een dun aardedraadje maar met een heuze staal kabel :D...

Het enige probleem is dat mocht er iets mis gaan er niet toevallig een verwarmingsmonteur bezig moet zijn.. dat overleefd ie nl niet :D
Dat heb je ook als de vaatwasser in de fout gaan. Alles qua aarde hangt aan elkaar. Alleen de stroom zal altijd de weg van de minste weerstand kiezen en dat is niet door jouw heen, maar door de aardsleiding die een zeer lage weerstand heeft.

Verwijderd

ff draadje trekken vanuit de badkamer plafond /keuken ben je overal vanaf
geel/groen of van een oud huis grijs :-))

btw kachel kan ook heus wel hoor
je komt heus niet onder stroom te staan als het fout gaat

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 17:45:
ff draadje trekken vanuit de badkamer plafond /keuken ben je overal vanaf
geel/groen of van een oud huis grijs :-))

btw kachel kan ook heus wel hoor
je komt heus niet onder stroom te staan als het fout gaat
Veel gaan er denk ik vanuit dat als je de kast van je pc vasthoud en de verwarming dat je daar soms een opdoffer van krijgt. De pc laad zich op en kan het niet kwijt. Als dit meteen naar de aarde gaat vloeid het zo snel weg dat dit niet te voelen is. Opdoffers van de verwarming kan je niet krijgen door je pc eraan te hangen. Menselijk lichaam heeft een weerstand van rond de 1000 Ohm, de aardeleiding minder als 1 Ohm, de stroom zal dus altijd door de aardleiding gaan en slecht 0.1% zal proberen door jouw heen te gaan. In de praktijk zal je dit niet voelen omdat de aardlekschakelaar het detecteerd dat er stroom kwijt is. En meteen de toevoer afsluit :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 11:08
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 17:10:

Ehm, je snapt het hele principe van aarding niet..
Als die verwarming geaard is, en er gebeurd iets, dan staat je hele CV juist niet onder stroom.

Als er een aardlekschakelaar in de meterkast zit, knalt die er gewoon uit.

Zit er geen aardlek, dan blijft de CV nog op 0V staan, gewoon omdat dat het potentiaal van de aarde is..

Maargoed, je moet wel zeker weten dat je verwarming geaard is (zoals al eerder opgemerkt worden er wel eens slangen gebruikt), en verder zei ik dit eigenlijk alleen als noodoplossing :)
Pagina: 1