Toon posts:

[Linux]Bomen.. Bos... email?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is duidelijk niet de eerste keer dat een topic zoals deze begonnen zal worden,
alleen als je in de search kijkt kom je ZOVEEL combinaties van MTA's/etc tegen daar wordt je niet vrolijk van.

Daarom mijn topic:

Ik ben opzoek naar een combinatie van pakketen waardoor ik via POP3 mijn mail op kan halen van de server en ook vandezelfde server mail kan versturen via SMTP.

Ik heb Postfix al gehad in combinatie met Cyrus en een mySQLdb als backend.
maar daar wordt ik ook niet altijd vrolijk van.

Ik wil dus:
- een MTA zoals bv. Qmail(liefst geen Postfix meer iig)
- een IMAP functie is niet nodig, dus ik wil ook niet de moeite doen om deze uit teschakelen in de pakketen die ik ga installeren.

- anti-spam en anti-virus functies zijn leuk, alleen deze zijn vrijmakkelijk te vinden

- een mySQL database als middel van opslag van de users is een voorkeur.

- ook het ophalen van mail bij andere providers zou handig zijn.

Qmail heb ik dus waarschijnlijk al, wat kan ik daarmee het beste combineren?

Verwijderd

Topicstarter
beetje offtopic: Misschien is het ook tijd voor een 'Het grote welke emailserver heb ik nodig' topic.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
Waarom werd je niet vrolijk van je vorige combo? Ik gebruik zelf Postfix i.c.m met courier-imap (voor imap & pop3) en procmail om mail voor te sorteren in Maildir's. Postfix geeft mail aan procmail. Procmail sorteert naar Maildir's. Courier imap (en sqwebmail van courier) lezen uit de Maildir's om mail op te halen. Bevalt me prima deze combo. Ik heb courier imap ook nog met ssl support gecompileerd, dus de verbinding met de imap/pop3 server is ook nog encrypted.

Verwijderd

Topicstarter
riotrick schreef op 24 september 2002 @ 16:22:
Waarom werd je niet vrolijk van je vorige combo?
Waarschijnlijk ligt het niet aan Postfix dat ik daar misselijk van wordt, maar door Cyrus het loopt allemaal te vervelen op mijn andere systeem en ik heb er meer werk aan dan mij lief is.

een groot nadeel aan postfix vindt ik wel dat je geen error.logs instellen :/.

Probleeem dat ik nu ook heb in de Postfix/Cyrus combo is dat mijn usernames die ik gebruik bv. shattereddreams-0001 heten, ik moest een prefix opgegeven in mijn mySQL db en daar kan dan een suffix achter(in dit geval 0001). Het liefst zou ik gewoon usernames hebben in de trend van thinkgeek@shattereddreams.net(let op usernames voor bv in outlook, niet mail aliasen :P)

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Misschien is de combo
qmail+vpomail+courier imap/pop3 iets voor je
Kun je ook alles in een mysql db zetten. Er is een hele goede howto aanwezig voor FreeBSD.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• riotrick
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 16:33:
[...]
Waarschijnlijk ligt het niet aan Postfix dat ik daar misselijk van wordt, maar door Cyrus het loopt allemaal te vervelen op mijn andere systeem en ik heb er meer werk aan dan mij lief is.
Misschien moet je dan Cyrus even vervangen door iets anders. Zelf vind ik postfix erg prettig werken, het is snel, vrij licht, stabiel, veilig en makkelijk te configgen. Een leuke pop3 server is bijvoorbeeld qpopper. Heb ik vroeger veel gebruikt. Tegenwoordig dus courier-imap, omdat ik nu voornamelijk met imap (over ssl) werk.
een groot nadeel aan postfix vindt ik wel dat je geen error.logs instellen :/.
Wat bedoel je hier precies mee? Mijn postfix genereer een mail.log, mail.err en mail.warn met verschillende logmeldingen.

Verwijderd

Topicstarter
riotrick schreef op 24 september 2002 @ 16:50:
[...]

Misschien moet je dan Cyrus even vervangen door iets anders. Zelf vind ik postfix erg prettig werken, het is snel, vrij licht, stabiel, veilig en makkelijk te configgen. Een leuke pop3 server is bijvoorbeeld qpopper. Heb ik vroeger veel gebruikt. Tegenwoordig dus courier-imap, omdat ik nu voornamelijk met imap (over ssl) werk.
Het vervangen van Cyrus is idd iets dat al in me opkwam - en had zoiets van 'Als ik cyrus vervang waarom Postfix dan niet'

Ik weet niet echt wat nou de voordelen van Postfix zijn tegenover Qmail(en vice versa). Weet iemand dat, kan iemand mij daar meer over vertellen.
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Mijn postfix genereer een mail.log, mail.err en mail.warn met verschillende logmeldingen.
Ik heb dus alleen maar 1grote mail.log - en dat is echt geen doen, uitleg hoe je ook een mail.err//mail.warn kun instellen zou tof zijn.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:50

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 16:19:
- een mySQL database als middel van opslag van de users is een voorkeur.
Vanwaar deze voorkeur :?

Als je zo'n soort systeem wilt gebruiken kan je beter LDAP pakken imho.

• riotrick
even over qmail (bron: freshmeat.net)

qmail by itself is a great piece of software. It gets the job done, and gets it done in a quick, efficient and safe way. Based purely on its technical merits, it's hard to beat qmail for the one task it performs (being a mail transfer agent).

Unfortunately, qmail is not perfect, and most of its flaws come from the author, D.J. Bernstein.

The first thing that strikes a newcomer to the qmail community is how much like a god DJB feels. He's arrogant, somewhat disrespectful, and in general acts like he's the only human being in the world who knows what he's doing.

A lot of qmail's power comes from the fact that it breaks away with most conventions about MTA's, however that also means that most users will take some time to get used to how qmail operates. Here, DJB's "that's the way I did it and if you don't like it you can kiss my ass" attitude doesn't help one bit.

Also, plenty of issue has been made about qmail's license. It's not free in the FSF sense of the word, because you're not allowed to distribute modified versions of qmail. Of course you can make modifications, but you're limited to distributing those as patches, further increasing the difficulty level for a qmail installation. DJB maintains control of qmail's official release, which allows him to keep things working the way he wants to, but that means a lot of people can't share *their* way of doing things unless DJB approves.

If you can get over DJB's nastiness, and qmail's non-freeness doesn't bother you, qmail is really worth a try. Unfortunately bor both the author and his software, those are two pretty big IFs.

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

riotrick schreef op 24 september 2002 @ 17:05:
even over qmail (bron: freshmeat.net)
[knip]
Dat verhaal gaat meer over DJB dan over Qmail :)

DJB mag dan we wat vreemd zijn, zijn software is perfect, Qmail heeft mij in de tijd dat ik het nu gebruik (dik 3 jaar :?) nog nooit in de steek gelaten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tja, qmail is niet zo heel erg moeilijk, en het bovenstaande stuk zie ik niet echt als nadeel.
debian manier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
apt-get install ucspi-tcp-src qmail-src procmail
build-ucspi-tcp
installeren dat ding
build-qmail
installeren dat ding
hostname in /var/qmail/control/me zetten
/etc/init.d/qmail restart

en vervolgens heb je gewoon qmail draaien die de mail in /var/spool/mail/user neerzet
kan je evt qpopper nog gebruiken als POP daemon.

Verder liggen je huidige ervaringen met postfix aan het brak te configureren zijn van Cyrus. Ik heb bij een bedrijf Sendmail met Cyrus opgezet, ben ik een dag mee bezig geweest. Later Sendmail vervangen door qmail op een zondagmiddag, ook een hele middag mee bezig geweest, dat terwijl Courier-imap zo simpel gaat.

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
'Het grote welke emailserver heb ik nodig' topic.
ik heb (binnen een week) mijn eigendomein en wil dus ook mijn eigen mail server hebben/spelen
De server draait op linux debian 3.0 kernel 2.4

Maar onder het motto bomen.. bos... snap ik er ook niets meer van.

Ik zou graag een (simple) email server hebben zodat ik email kan versturen en ontvangen op via mijn server op mijn lokale clients. Maar welke programma's heb ik daar nou voor nodig :?

Zolang dit eerst maar eens werkt kan ik het later wel uitbouwen met virus scanner en z enz

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Verwijderd

Topicstarter
RoeLz schreef op 24 september 2002 @ 17:04:
[...]

Vanwaar deze voorkeur :?

Als je zo'n soort systeem wilt gebruiken kan je beter LDAP pakken imho.
Omdat het gebruik van mySQL handig is, je kunt er bv een PHP/ASP backend voor schrijven. LDAP heb ik nog geen ervaring mee.

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 17:27:
[...]

Omdat het gebruik van mySQL handig is, je kunt er bv een PHP/ASP backend voor schrijven. LDAP heb ik nog geen ervaring mee.
Je kan met PHP ook direct vpopmail aanspreken check : http://nl.php.net/manual/nl/ref.vpopmail.php

Als je toch een database wilt gebruiken kan je beter LDAP pakken, dit werkt iets sneller. bovendien is LDAP ontwikkeld voor authenticatie e.d., MySQL is een database.

Verwijderd

Wat ik me altijd afvraag:

Stel ik installeer op mijn debian systeem postfix-ldap en Courier-imap-ssl. Ik heb een eigen domein op de machine en dns server. Ik heb op de windows machines Outlook als client en op linux Kmail.

Ik wil in Oulook mail kunnen versturen op het lokale netwerk en op internet. En ik wil via de server het adresboek kunnen bijhouden.

Wat doet Postfix dan? En wat doet Courier-imap-ssl? Ik snap de samenhang tussen deze twee programma's dan niet zo.

Verwijderd

Topicstarter
Postfix haalt de mail binnen(deze regelt dus alle users etc) en Courier stop het in de mailbox van de user, en zorgt er ook voor dat de mail kan worden opgehaald.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 17:54:
Wat ik me altijd afvraag:

Stel ik installeer op mijn debian systeem postfix-ldap en Courier-imap-ssl. Ik heb een eigen domein op de machine en dns server. Ik heb op de windows machines Outlook als client en op linux Kmail.

Ik wil in Oulook mail kunnen versturen op het lokale netwerk en op internet. En ik wil via de server het adresboek kunnen bijhouden.

Wat doet Postfix dan? En wat doet Courier-imap-ssl? Ik snap de samenhang tussen deze twee programma's dan niet zo.
postfix zorgt ervoor dat mail op je domein aankomt en dat je mail verstuurd wordt, postfix is de Mail Transfer Agent, kortgezegd MTA

Courier-imap(-ssl) is gewoon een IMAP daemon die de mail die postfix ergens neer heeft gezet (~/Maildir) weer kan lezen. In feite hebben beide niets met elkaar te maken, als je geen postfix installeert, werkt Courier-imap ook wel gewoon, je vraagt je alleen af waarom ze je nooit mail sturen ;)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

beetje offtopic: Misschien is het ook tijd voor een 'Het grote welke emailserver heb ik nodig' topic.
Grote topics zuigen, vraag maar aan ItSnows ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Oh, dus als ik het goed begrijp zorgt postfix ervoor dat mail op je domein binnenkomt en dat mail op je domein verzonden word. En Courier zit dus alleen tussen je E-mail client en je server, met het mail verzenden naar internet en het ontvangen van mail naar internet heeft Courier niks te maken? Het verzend alleen de mail doormiddel van pop3/Imap naar de users en haalt de mail uit de directory's van de MTA.

Dus als je alleen Postfix installeerd en geen Courier heb je geen Pop3/Imap en kan je E-mail client geen mail ontvangen. Zo ongeveer?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zoiets ja.

• riotrick
RoeLz schreef op 24 september 2002 @ 17:13:
[...]

Dat verhaal gaat meer over DJB dan over Qmail :)

DJB mag dan we wat vreemd zijn, zijn software is perfect, Qmail heeft mij in de tijd dat ik het nu gebruik (dik 3 jaar :?) nog nooit in de steek gelaten.
Dat geeft het verhaal ook al aan. De software is wel ok, maar DJB is nogal een 'apart' typje om het zo maar eens te zeggen. Verder is de licentie ook nogal afwijkend.

Het grootste nadeel van qmail vind ik nog wel dat het opzicht compleet anders werkt dan sendmail. Postfix probeert nog zoveel mogelijk sendmail compatibiliteit te behouden. Je kunt zelf de voors en tegens afwegen en een mta kiezen. Ik zelf vond met deze punten postfix een betere keus voor mij.

Verwijderd

Heeft iemand goede tuto voor postfix icm met mysql?

• riotrick
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 17:56:
Postfix haalt de mail binnen(deze regelt dus alle users etc) en Courier stop het in de mailbox van de user, en zorgt er ook voor dat de mail kan worden opgehaald.
Is niet helemaal correct wat je hier zegt. Postfix ontvangt de mail en stuurt deze door (indien het een mailtje is wat je verstuurd) of dropt dit in een mailbox of Maildir. Courier is een imap/pop3 server deze zorgt ervoor dat e-mail clients die met de server verbinden mail op kunnen halen via pop3/imap. Courier leest de mail uit de Maildir (courier werkt met Maildirs en niet met mbox).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 19:31:
Heeft iemand goede tuto voor postfix icm met mysql?
Op http://www.delouw.ch/linux/ staat een 'goeie' howto die mij goed geholpen heeft toen der tijd..

• riotrick
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 19:15:
Oh, dus als ik het goed begrijp zorgt postfix ervoor dat mail op je domein binnenkomt en dat mail op je domein verzonden word. En Courier zit dus alleen tussen je E-mail client en je server, met het mail verzenden naar internet en het ontvangen van mail naar internet heeft Courier niks te maken? Het verzend alleen de mail doormiddel van pop3/Imap naar de users en haalt de mail uit de directory's van de MTA.

Dus als je alleen Postfix installeerd en geen Courier heb je geen Pop3/Imap en kan je E-mail client geen mail ontvangen. Zo ongeveer?
Ja alleen ontvangt een e-mail client geen mail maar haalt die op (via pop3/imap) op van de server. Het courier waar we het hier over hebben is dus de pop3/imap server van courier. Courier heeft echter ook een mta (smtp server net als sendmail/postfix/qmail dus). Als je dus de volledige courier server(s) installeert heb je geen andere mta meer nodig die zit daar dan bij in (net als ook een mailfilter systeem: Maildrop). Je kan wel gewoon los alleen de imap/pop3 server installeren samen met een andere mta.

Verwijderd

Topicstarter
Juist na wat gelezen te hebben etc etc kom ik tot de volgende combinatie.

- Postfix, omdat ik hiermee al bekend ben is dit een logische optie.
- QPopper, ik heb geen IMAP nodig dus vindt het onnodig om dit te installeren.

twee vragen:
#1: Wat regelt nou mijn users, ik wil dus ipv. mySQL LDAP proberen alleen hoe gaat dit te werk.

#2: Kan ik met deze pakketen ook mail uit bv mijn @home accounts halen, of moet ik dan een pakket zoals 'fetchmail' erbij halen.

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

riotrick schreef op 24 september 2002 @ 19:29:
[...]

Dat geeft het verhaal ook al aan. De software is wel ok, maar DJB is nogal een 'apart' typje om het zo maar eens te zeggen. Verder is de licentie ook nogal afwijkend.
offtopic:
DJB is vreemd inderdaad :) , maar ik vind hem cooler dan Wietze Venema ;)

En wat betreft de license, daar merk je uiteindelijk helemaal niets van.
Gratis software is gratis software imho, al dat geneuzel schiet geen mens wat mee op, en uiteindelijk downloaden we allemaal een tarball. :)
Het grootste nadeel van qmail vind ik nog wel dat het opzicht compleet anders werkt dan sendmail. Postfix probeert nog zoveel mogelijk sendmail compatibiliteit te behouden. Je kunt zelf de voors en tegens afwegen en een mta kiezen. Ik zelf vond met deze punten postfix een betere keus voor mij.
Ik vind sendmail compatibility juist een nadeel ;), de configuratie van qmail is perfect. En al je applicaties blijven gewoon je sendmail gebruiken, dus daar heb je verder ook geen last van (ik weet niet hoe die met postfix geregeld is).

Verwijderd

Topicstarter
En misschien weet iemand ook nog een goeie howto voor Postfix//Qpopper
edit button doet 't niet op mijn post.. :?

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal niemand..

- Bericht 1 -
Juist na wat gelezen te hebben etc etc kom ik tot de volgende combinatie.

twee vragen:
#1: Wat regelt nou mijn users, ik wil dus ipv. mySQL LDAP proberen alleen hoe gaat dit te werk. - dat is dus het probleem, dat ik niet snap/weet hoe Postfix zijn users regelt.

#2: Kan ik met deze pakketen ook mail uit bv mijn @home accounts halen, of moet ik dan een pakket zoals 'fetchmail' erbij halen.

- Bericht 2 -

Verwijderd

sendmail and fetchmail will do the job for you 8)

Makkelijker kan haast niet lijkt me ;)

• riotrick
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 02:30:

twee vragen:
#1: Wat regelt nou mijn users, ik wil dus ipv. mySQL LDAP proberen alleen hoe gaat dit te werk. - dat is dus het probleem, dat ik niet snap/weet hoe Postfix zijn users regelt.
Waarom MySQL of LDAP gebruiken? Postfix pakt standaard (net als de meeste andere smtp servers) gewoon gebruikersaccounts van je systeempje. Je kan gewoon een gebruiker aanmaken in b.v. een groep mailusers met als shell /bin/false ofzo. Aliasen kan je maken in /etc/aliases of /etc/postfix/aliases (check je config ff).
Dan heb je fetchmail erbij nodig.
- Bericht 2 -

[/quote]

Een goede start is natuurlijk: http://www.postfix.org/docs.html. Verder is de default config file van postfix uitgebreid gecommentarieerd.
Qpopper hoef je eigenlijk alleen maar te compileren en te starten, heeft verder weinig config nodig.

Verwijderd

Topicstarter
riotrick schreef op 25 september 2002 @ 09:04:
Waarom MySQL of LDAP gebruiken? Postfix pakt standaard (net als de meeste andere smtp servers) gewoon gebruikersaccounts van je systeempje. Je kan gewoon een gebruiker aanmaken in b.v. een groep mailusers met als shell /bin/false ofzo. Aliasen kan je maken in /etc/aliases of /etc/postfix/aliases (check je config ff).
Omdat ik toch met ongeveer 100users loop te kloten strakts :),
heb niet veel zin om voor hun allemaal een user aan te maken op mijn server -
daarom wou ik het dus virtueel doen, bv in mySQL//LDAP of iets dergelijks.

Het leek mijn op een of andere manier ook veiliger.. :?

Verwijderd

Ik ben zelf erg content met de Bill Shupp's toaster: http://shupp.org/toaster/

Mogelijkheden:
Qmail SMTP Mail Server with SMTP-AUTH (Plain, CRAM-MD5), TLS (SSL) support, and optional Virus Scanner.
POP3 Server with APOP and SSL support
IMAP Server with TLS (SSL) support
WebMail Server
Quota Support (usage viewable by webmail)
Autoresponder
Mailing Lists
Web-Based Email Administration

En dat allemaal via een heerlijke copy+paste howto :D

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 17:30
Kan iemand mij vertellen wat exim dan precies is en waarom niemand dat gebruikt? Want dat wordt standaard bij debian geinstalleerd, en ik gebruik het gewoon als SMTP server. Maar als ik dat zo hoor moeten er aardige nadelen aan kleven dat niemand er wat over zegt.

• riotrick
QuarkuS schreef op 25 september 2002 @ 21:12:
Kan iemand mij vertellen wat exim dan precies is en waarom niemand dat gebruikt? Want dat wordt standaard bij debian geinstalleerd, en ik gebruik het gewoon als SMTP server. Maar als ik dat zo hoor moeten er aardige nadelen aan kleven dat niemand er wat over zegt.
Exim is een simpel smtp servertje (mta). Makkelijk te configgen erg licht en werkt prima met een klein aantal gebruikers. Alleen wanneer je meer email te verwerken krijgt gaat exim compleet over z'n nek. Bij de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten waar ik heb gewerkt hebben we even exim gedraait (1 dag :)) Dat ding regelde email voor 6 faculteiten voor zowel studenten als administratie. Hij trok de bak waar het op stond (dual p3 800) compleet over z'n nek, terwijl sendmail of postfix het allemaal prima aankonden. Exim is toen maar snel weer vervangen voor postfix dus :)

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 17:30
OK. Uitstekend dus voor gebruik op m'n laptop en verder klein gebruik. Bedankt voor de uitleg.
Pagina: 1