Toon posts:

[Coinvox] Misbruik internationaal bellen

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier op school sinds een week of 2 een nieuwe telefoon hangen. Zo'n betaal ding- Conivox Euro.
Nu kreeg de concierge een telefoontje van een moeder van een leerling die zei dat er vanaf die telefoon zonder te betalen ( of voor 1 munt) naar marokko enzo wordt gebeld.
Wij zijn zeer benieuwd hoe ze dat voor elkaar krijgen, zodat dat de kop kan worden ingedrukt, voordat de rekening niet meer te overzien wordt.
De ander optie wirdt dan waarschijnlijk de hele telefoon weghalen en als ze bellen willen gaan ze maar opzoek naar een "werkende"telefooncel ( in amsterdam)

Dus als er tweakers zijn die hier wat inzicht in kunne geven( dat zelf misschien ook gedaan hebben )

Verwijderd

Waarschijnlijk is die telefoon doorgeschakeld naar Marokko ?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Hmm, misschien overbodig, maar waarom zou een moeder daar over gaan bellen? Is het niet gewoon een geintje? Gratis bellen is met elke telefoon wel mogelijk maar het wordt steeds moeilijker. Zoek op internet maar eens op blueboxing. Vaak is het zo dat niet de school voor de kosten op moet draaien maar een of andere vage buitelandse telefonieprovider. Waarom bel je niet even naar de leverancier toe?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Rodyman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06-2024

Rodyman

chillend

mwa dit hoeft niet he.. er zijn ook trucjes die simpuleren dat je een euro in het sleufje gooit zegmaar, met bepaalde geluiden of signalen en dan kun je dus lekker oneindig veel bellen voor helemaal nix (of bijna nix in ieder geval).

En dat moet de school dus wel zelf betalen he

Verwijderd

Topicstarter
Ze meoten er munten ingooien en als je je bedrag hebt opgebeld hoort er te komen staan dat je meer moet bijgooien. Dit heeft de concierge dus net even uitgetest. Wij halen het geld eruit maar krijgen dus later wel een rekening van de PTT

Maar toen hij mij vertelde over die moeder, bedacht ik me dat het inderdaad de laatste dagen opvallen druk was bij die telefoon. En de meeste leerlingen beschikken hier over een mobieltje. Dus ik ben bang dat er inderdaad iets niet helemaal in de haak is.
Het is alleen zo lastig te bewijzen.

Verwijderd

Het mag wel duidelijk zijn dat die mensen de telefoon dusdanig manipuleren dat ze voor een euro naar Marroko bellen, alleen normaal horen zulke dingen dus gewoon niet meer te kunnen. Op de meeste toestellen zit wel een muntbeveiliging.

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 05:55

Sen

<-->

Kijk eerst op telefoon rekening online of bel kpn op om er zeker van te zijn. Het is natuurlijk lullig als het alleen maar een grapje was. Als er blijkt dat er te weinig geld in is gedouwd gewoon bij de leverancier gaan klagen dat hun produckt niet goed werkt.

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Bor_de_Wollef schreef op 24 september 2002 @ 15:31:
Hmm, misschien overbodig, maar waarom zou een moeder daar over gaan bellen? Is het niet gewoon een geintje? ...
Hmmmzz..Mama, mama!! Hassan zegt dat ie op school voor niets naar het buitenland kan bellen, heb het zelf gezien!

Verwijderd

Topicstarter
M.I.G. schreef op 24 september 2002 @ 15:52:
[...]

Hmmmzz..Mama, mama!! Hassan zegt dat ie op school voor niets naar het buitenland kan bellen, heb het zelf gezien!
Of van : hoe kan het dat jij gisteren nog met je oma in ***** gebeld hebt? hoe kom je aan geld daarvoor???? O-)

Ik had ook al gezegd bel nou eerst de kpn om te vragen naar de rekenoing, maar ja hij is en beetje eigenwijs onze concierge. Dus hij gaat de beol zelf in de gaten houden

Verwijderd

Neem de hoorn op. Als de telefoon is doorgeschakeld hoor je een snelle toon die wat wegheeft van de inbezettoon. Eventueel kan de storingsdienst van KPN nakijken of de bewuste telefoon is doorgeschakeld. Misschien kan KPN voor dit nummer doorschakelen uberhaupt uitschakelen, dan ben je er vanaf.

(Wat gebeurt is dat 'men' de telefoon met *21 doorschakelt naar een nummer in verweggistan [=duur] en vervolgens met het mobieltje naar het nummer van de coinvox belt. Coinvox was doorgeschakeld, ergo: 'men' belt met verweggistan) 8)

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

http://www.kpn.com/common...saanwijzingen/coinvox.pdf

op pagina 6 en 7 staan enkel tips tegen misbruik... ben benieuwd of je concierge dat heeft doorgelezen?

Verwijderd

Topicstarter
op internet??????
die man wil niet eens een pc aanzetten. Ik print de belangrijke algemene mailtjes voor m uit

• Jochem_
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Weet wel iets over die coinvox: Het *21-doorschakelgebeuren van de kpn werkt gewoon (als dat niet uitdrukkelijk op die telefoonlijn geblokkeerd is).

Oftewel:

- Je zorgt dat je het nummer te weten komt van die telefoon (vaak niet moeilijk: soms hangt het erbij, zodat moederlief haar zoon op een afgesproken tijd op de coinvox kan bellen, en anders even vanaf de coinvox bellen naar een mobieltje of een telefoon met nummerherkenning)
- Je schakelt de coinvox met de juiste code (*21*nogwat geloof ik, vraag KPN) door naar het nummer in marokko (waarom niet je vakantieliefde in amerika?)
- Je belt met je eigen telefoon naar de coinvox, die is doorgeschakeld, en zo bel je tegen het tarief van een lokaal landelijk telefoontje naar marokko

Wil je zelfs die paar centen voor lokaal bellen besparen? Doe dan dit:

- Schakel de coinvox niet door naar marokko, maar naar je eigen nummer (pas op, alles is op te vragen bij de KPN, je nummer komt op de specificatie, en hier kunnen ze dus wat meer mee dan een nummer in marokko)
- Laat ze vanuit marokko COLLECT bellen naar de coinvox, die is doorgeschakeld, dus JIJ krijgt de operator aan de lijn die vraagt of je de kosten accepteert
- Accepteer de kosten, en geloof het of niet: de collectkosten (en de doorschakelkosten uiteraard ook) komen voor rekening van (in dit geval) de school!!

Nou komen we op het nadeel (of was dit stukje hiervóór het nadeel?):

- Het nummer waar naar doorschakeld werd is terug te zien op de gespecificeerde rekening van KPN
- ALLE telefoontjes náár de coinvox worden dus doorgeschakeld, en je krijg ook alle moeders aan de telefoon die afgesproken hadden dat zoonlief om 13:45 uur bij de coinvox zou staan als ze belden (moeders snappen het niet als ze ineens marokko aan de lijn hebben)
- Het werkt maar een tijdje, ze krijgen het vanzelf door, want:
* de rekening wordt erg hoog waarschijnlijk
* de kiestoon is anders dan normaal, ondanks dat kun je trouwens wel gewoon bellen met die coinvox hoor...

Oplossing voor de school (of café, of sportvereniging, etc.):

Vraag bij de KPN of ze het doorschakelen op die telefoonlijn van de coinvox willen blokkeren. Zo gepiept, alleen even bellen.

Ga nou niet denken dat ik ervaring heb met dit soort dingen, zo ben ik niet... ;)

J<<

• Jochem_
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
bedenk ineens nog iets: die munttelefoons worden soms een beetje knullig aangesloten: als iedereen zomaar bij die draad kan, of het aansluitdoosje, kan iedereen die z'n eigen telefoon meeneemt (handzaam formaatje nemen) hem zó aansluiten, kost ook nix...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bezig die hele handleiding voor m uit te printen
plus het verhaal van Jochem
Hopen dat ie daar wat mee kan
tnx

• Xandrios
  • Laatst online: 13:18
Titel edit :)

Verwijderd

Topicstarter
Er is inmiddels ontdekt dat er inderdaad sprake is van misbruik. En het besluit is na lezing van dit topic en bestudering van de handleiding dat de telefoon verwijderd wordt( ja ja zo groot is dus de invloed van tweakers :) ) en de leerlingen maar mobiel moeten bellen of naar een telefooncel moeten gaan.
De hoogte van de rekening heb ik nog niet gehoord, maar gezien de drukte bij die telefoon de afgelopen dagen zal dat niet gering zijn ( voornamelijk allochtone leerlingen hier)

Verwijderd

Als de handleiding goed was doorgelezen dan hadden deze problemen voorkomen kunnen worden. Zo had de dienst nummerweergave en *diensten geblokeerd moeten worden evenals de faciliteit toets bij bezet. ( zie gebruiksaanwijzing)
Maar nog belangrijker is het om de pincode te wijzigen!!!!!
BLZ 34 Bellen zonder muntinworp--> neem de hoorn op en wacht op kiestoon-->voer de pincode in-->druk op het hekje# in het display verschijnt 'bellen zonder muntinworp'-->kies het gewenste nummer.

RTFM dus.......

Verwijderd

Die toets bij bezet is cool...haha.. Tjonge jonge, dat ze dat niet gewoon weigeren bij zulke toestellen.... en *21 gewoon niet accepteren.

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

M.I.G. schreef op 24 september 2002 @ 15:52:
[...]

Dan zou moeder niet de school bellen, maar naar school toegaan om ook eens te proberen >:)

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 12:08:
Als de handleiding goed was doorgelezen dan hadden deze problemen voorkomen kunnen worden. Zo had de dienst nummerweergave en *diensten geblokeerd moeten worden evenals de faciliteit toets bij bezet. ( zie gebruiksaanwijzing)
Maar nog belangrijker is het om de pincode te wijzigen!!!!!
BLZ 34 Bellen zonder muntinworp--> neem de hoorn op en wacht op kiestoon-->voer de pincode in-->druk op het hekje# in het display verschijnt 'bellen zonder muntinworp'-->kies het gewenste nummer.

RTFM dus.......
je hebt helemaal gelijk ....... alleen was het commentaar van de concierge toen ik hem gisteren die handleiding gaf : Die heb ik nog nooit gezien !!!!!
Ofwel we hadden geeneens een handleiding en verder eigenlijk ook niemand die er verstand van heeft.
Degene die dat ding heeft opgehangen had er dus eigenlijk aan moeten denken dat als je zoiets op een school moet installeren je op z'n minst kan informeren hoe ze hem beveiligd willen hebben

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 15:42:
[...]

je hebt helemaal gelijk ....... alleen was het commentaar van de concierge toen ik hem gisteren die handleiding gaf : Die heb ik nog nooit gezien !!!!!
Ofwel we hadden geeneens een handleiding en verder eigenlijk ook niemand die er verstand van heeft.
Degene die dat ding heeft opgehangen had er dus eigenlijk aan moeten denken dat als je zoiets op een school moet installeren je op z'n minst kan informeren hoe ze hem beveiligd willen hebben
Je mag er vanuit gaan dat de installateur goed op de hoogte is van het eventuele misbruik van de coinvox euro. Ook had deze de gebruiksaanwijzing moeten overhandigen na oplevering.

Maar de concierge had ook wel om de gebruiksaanwijzing kunnen vragen he

Vroeger toen ik nog dit soort apparatuur installeerde veranderde ik minimaal de pincode welke ik dan opschreef in de gebruiksaanwijzing. Verder vertelde ik er altijd bij waar de klant op moest letten ed.

Verwijderd

Topicstarter
heb is even gekeken in de handleiding , die uitgeprinte dus en ik denk inderdaad dat dat wat Ches zei gebeurd is. Ze worden geleverd met een standaard pincode van 0000 sstond er in de handleiding.
Ik wil de rekening die de school krijgt van deze mand liever niet zien

Verwijderd

Topicstarter
Heb net gehoord hoe dat is gegaan met die installatie.
Beide concierges druk met andere dingen. 2 monteurs met toestel, dus concierge zegt hoe lang gaat dat duren - niet lang als u zegt waar ie moet hangen we m op en dan zijn we weer weg. Dus concierge gaat weer aan z'n eigen werk en vind na verloop van tijd de doos met het oude toestel op z'n buro en that's it. Zet doos met oude toestel op zolder en gaat ervanuit dat alles goed is.
Biede concierges hebben geen kaas gegeten van dit soort problemen dus denken daar ook niet aan, tot dat telefoontje

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 16:59

Martijn02

/* No Comment */

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 16:09:
Ik wil de rekening die de school krijgt van deze mand liever niet zien
Hou ons toch maar op de hoogte... wij zijn wel heel nieuwschierig :)

Verwijderd

Wij hadden vroeger op de MTS ook een telefoon die werkte op je schoolpasje. Als je je pasje er niet in stak en je drukte * en # tegelijk in dan kon je ook gratis bellen. Die telefoon was ook na enkele maanden weggehaald.

Verwijderd

Je zou de instalateur mischien nog aansprakelijk kunnen stellen, deze had je op deze belangrijke zaken moeten wijzen. Je mag ervan uitgaan dat het niet de eerste is die ze ophangen.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 16:43
Als ik me goed herinner is dat zo'n ding dat op geluid werkt, dus als je dat geluid kan nabootsen kun je et gratis doen :)

Verwijderd

Triloxigen schreef op 25 september 2002 @ 20:14:
Als ik me goed herinner is dat zo'n ding dat op geluid werkt, dus als je dat geluid kan nabootsen kun je et gratis doen :)
De coinvox euro is vrij recent en dit werkt hier niet meer bij.

Verwijderd

Topicstarter
even ter info:
De rekening bedraagt zo'n 200 Euro, valt op zich dus nog mee
Er is inderdaad gebruik gemaakt van het feit dat de orginele pincode 0000 er nog in stond.
De school is wel van plan dit terug te vorderen van de KPN. Pas nu worden allerlei zaken ingesteld die eigenlijk bij de intallatie al geregeld hadden moeten worden

Verwijderd

Nou dat valt gelukkig nog wel mee.
Maar is de coinvox door KPN geinstalleerd dan.???

Verwijderd

plakbandje om het muntje doen blijft hij hangen dus gooid hem hem er niet doorheen waardoor je bij sommige telefoons ook onbeperkt kan bellen
en als je klaar ben geef je er een flinke klap op muntje weg
hupsakee

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 22:30:
Nou dat valt gelukkig nog wel mee.
Maar is de coinvox door KPN geinstalleerd dan.???
Voor zover ik heb begrepen van onze concierge wel... Er kwamen 2 kpn-mannetjes de boel ophangen zei ie. Waren er in een kwartiertje mee klaar en zijn toen weer vertrokken. Zonder enige info of uitleg.
Pagina: 1