Dure webcam bij 15kB/sec. upload nuttig?

Pagina: 1
Acties:

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Topicstarter
Ik sta voor de keuze van een nieuwe webcam. Ik twijfel tussen de Logitech Quickcam Pro 4000 en de Philips ToUCam Pro, beide 99 eurootjes. Ze hebben allebei een goede CCD. Ik wil graag Netmeeten met video met familie in de VS, maar mijn max. uploadsnelheid bij @Home is beperkt tot 15 kB/sec.
Mijn vraag is: heeft het nu zin om een dure webcam te kopen bij deze datasnelheid, of maakt het voor het beeld in Amerika niet uit als ik een webcam met CMOS koop voor de helft van de prijs?
Ook wil ik graag weten hoe de datadoorvoer wordt beperkt tot 15kB/s. Gaat de resolutie omlaag, de framerate of iets anders of wordt er vreselijk gecomprimeerd. En waar wordt de datastroom beperkt, doet Netmeeting dat, het H232 protocol?

This title is for sale, please send me a PM

• Koffievlek.nl
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 10:39
Framerate gaat omlaag

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Dus het beeld blijft goed, en een duurdere webcam heeft nut????

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
beeldkwaliteit blijft goed ja :) het gaat alleen schokkeriger :)

anders kan je 15 plaatjes van 1kb sturen per seconde en dan maar 1 plaatje per seconde van 15 kb :)

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07

Wallie

Herr

En de lichtgevoeligheid van de dure cam's is ook beter, dat merk je ook, kan je ook in de schemering je webcam gebruiken :).

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
En wie/wat zorgt ervoor dat de geluid- en videostroom precies 15 kB/s halen?

• Wallie

Wallie

Herr

Je modem, die laat echt niet harder door :)

Verwijderd

the-body schreef op 24 september 2002 @ 17:59:
En wie/wat zorgt ervoor dat de geluid- en videostroom precies 15 kB/s halen?
@Home.

:)

En de verbinding tussen jullie.

Met 15 Kb/s moet er best wel een vloeiende stream te zien zijn. Maar dat bereik je nooit.. misschien sn8s, als je mazzel hebt.

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Ik bedoel dus eigenlijk het volgende. Ervan uitgaande dat op een bepaald moment m'n max. upload 15 kB is, wie/wat (netmeeting, protocol, webcamsoftware?) bepaalt dan hoe die 15 kB per seconde gevuld worden met bv. 8 kB video, 2 kB geluid en 5kB overhead of iets dergelijks.
En op welke manier wordt de video met 8 kB gevuld, is dat een deel van een kwalitatief goed plaatje of bv. een half plaatje, of een lagere resolutieplaatje.

Verwijderd

Daarnaast zou ik toch ook een beetje mee laten wegen wat je van plan bent, naast het internet, ermee te doen.

Verwijderd

the body, even off topic maar die tocam heb ik zelf ( 740 ) en die stond bij de mediamarkt voor 80 euro tjes :)

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 08:50:
Daarnaast zou ik toch ook een beetje mee laten wegen wat je van plan bent, naast het internet, ermee te doen.
Helemaal niets, alleen Netmeeting. Foto's maken doe ik met een gewone camera en een "gewone" digitale camcorder heb ik al.

Verwijderd

hoe die 15K wordt verdeeld en of je die haalt(het is een maximum tenslotte), compressie vindt ten alle tijde plaats bij NM, anders mag je blij zijn met 1 frame per x seconden als je dan ook nog door audio een deel van de bandbreedte pikt zullen er frames wegvallen want de videocompressie is gefixed, over het algemmen wordt iets lagere resolutie maar met een redeleeijke framerate meer gewaardeerd dan een highres slowslideshow omdat je bij de laatste eigenlijk meer mist door opnames met grote interval(>1sec)

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 10:40:
...want de videocompressie is gefixed, ....
En wie fixed die compressie, en kun je daar zelf invloed op uitoefenen????
Het zal duidelijk zijn dat ik graag wat technischere in-depth info wil hoe uiteindelijk de videostream naar het internet wordt geworpen.
Zoals ik het nu zie wordt de volledige videostroom van bv. 640x480@30Hz door de webcam afgeleverd aan de capturedriver (helaas MOET deze driver VfW zijn i.p.v. WDM, Microsoft is de enige (!!!) die zijn eigen standaard niet volgt) en wordt deze driver aangesproken door Netmeeting. Uiteindelijk zal deze videostroom in IP-packets moeten worden verpakt en verzonden. Aangezien de oorspronkelijke datastroom 640*480*24(kleurdiepte)*30/8/1024/1024=26MB/sec. is (dit kan volgens mij niet kloppen, dit kan USB niet aan, compressie in de webcam?) zal er vreselijk hard compressed moeten worden.
Waar kun je zelf invloed op uitoefenen en wat wordt voor je bepaald?

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
gast je hebt al een digitale camcorder hoezo gebruik je die niet gewoon. als je een tv in hebt is dat al voldoende om hem als webcam te gebruiken. met firewire kan het ook en zelfs als je hem op usb aansluit (als dat kan) heb je geen van de drie... koop je een tv kaartje zijn een stuk goedkoper dan webcams :)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
justice_strike schreef op 25 september 2002 @ 15:38:
gast je hebt al een digitale camcorder hoezo gebruik je die niet gewoon. als je een tv in hebt is dat al voldoende om hem als webcam te gebruiken. met firewire kan het ook en zelfs als je hem op usb aansluit (als dat kan) heb je geen van de drie... koop je een tv kaartje zijn een stuk goedkoper dan webcams :)
Ik heb een Radeon Vivo en dus analoog in en uit en ook een firewirekaart is aanwezig. Na ontzettend veel gekloot is het gelukt om deze inderdaad als webcam te gebruiken, alleen het geluid lukt nog niet. Maar praktisch is anders: eerst de tape in de camcorder op write-protected zetten, anders gaat hij na 5 minuten vanzelf weer uit, alle kabels aansluiten, trackercam opstarten, netmeeting opstarten en dan bellen naar Amerika voor het geluid (ik weet 't: kan ook een headset aanschaffen).
En dit moet ik dus allemaal uitleggen aan mijn vriendin, en daarna nog hopen dat de camcorder niet van de monitor pleurt!!! :+

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Wallie schreef op 24 september 2002 @ 17:45:
En de lichtgevoeligheid van de dure cam's is ook beter, dat merk je ook, kan je ook in de schemering je webcam gebruiken :).
Dat klopt inderdaad ja, die goedkope dingen worden vaak te donker of je krijgt ruis.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• x-man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 09:03

x-man

Proud newbie!

Er zijn soms nogal wat problemen met de Toucam van Philips. Probeer de zoekoptie van GOT maar ff.

Better a newbie in one hand then ten wannabe-hacker-scriptkiddies on your server.

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Een héééél klein kickje omhoog misschien??
Dit is de nog openstaande vraag:
Ik bedoel dus eigenlijk het volgende. Ervan uitgaande dat op een bepaald moment m'n max. upload 15 kB is, wie/wat (netmeeting, protocol, webcamsoftware?) bepaalt dan hoe die 15 kB per seconde gevuld worden met bv. 8 kB video, 2 kB geluid en 5kB overhead of iets dergelijks.
En op welke manier wordt de video met 8 kB gevuld, is dat een deel van een kwalitatief goed plaatje of bv. een half plaatje, of een lagere resolutieplaatje.

• Wallie

Wallie

Herr

the-body schreef op 29 september 2002 @ 11:21:
Een héééél klein kickje omhoog misschien??
Dit is de nog openstaande vraag:
Dat kan je instelling in netmeeting... of een grof plaatje en veel frames / sec, of een beter plaatje en minder frames / sec.

Pagina: 1